Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinter OL 2018 i Pyongchang

NYTT TEMA
William_S3
William_S3Innlegg: 5918
25.02.14 10:44

Da er ilden slukket i Sochi  og det er Sør Koreas tur om 4 år. Forsåvidt et spennende konsept der også og blir rimelig kompakte leker som i Sochi. Tidligere har det vært arrangert skiskyting VM der, men med glisne tribuner. Sør Korea har derimot tradisjoner i kunstløp, kortbane på skøyting og et par andre vinteridretter vi i Norge sjeldent hører noe om utenom OL.

Hvordan blir dette? Greier koreanerne å få god stemning? Står Oslos ordfører på avslutningssermonien og får overlevert flagget fra IOC presidenten? Kjør debatt - jeg gleder meg allerede. Får NRK rettighetene tilbake igjen? Det kan bli spennende. Jeg er sikker på at det er noe de ønsker.

mniko
mnikoInnlegg: 2051
25.02.14 10:58
William_S3: Får NRK rettighetene tilbake igjen? Det kan bli spennende. Jeg er sikker på at det er noe de ønsker.

Tipper TV2 ønsker å satse videre på å få det i 2018 også og er klare til å strekke seg enda lenger. Med enda mer erfaring så er ikke det meg imot.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 21916
25.02.14 11:17
mniko: Tipper TV2 ønsker å satse videre på å få det i 2018 også og er klare til å strekke seg enda lenger. Med enda mer erfaring så er ikke det meg imot.

Pga av tidsforskjellen og at mange øvelser vil gå midt på natta så føler jeg meg sierr på at TV2 ikke vil by på langt nær så mye som de gjorde for Sochi-lekene.

Sjefen.
Sjefen.Innlegg: 1830
25.02.14 11:32

TV2 kan holde seg til fotball og håndball. Det er deres greie, så tar NRK vinteridrett.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 28757
25.02.14 11:55
oddvar_kjempebra: Pga av tidsforskjellen og at mange øvelser vil gå midt på natta så føler jeg meg sierr på at TV2 ikke vil by på langt nær så mye som de gjorde for Sochi-lekene

Det tror jeg du har rett i.
Den nye kringkastingssjefen Tor Gjermund Eriksen har sagt at han ønsker store arrangementer som OL tilbake på NRK.
Men TV2 vil nok være innteresert i å være med i budkampen fremover om både OL, VM og VC. Tror TV2 kom styrlet ut fra OL i forhold til forbundene når det gjelder velvillighet til å gi dem sportsrettigheter i fremtiden.

Husker noen spurte meg for ca 10 år siden, hva jeg trodde kom til å skje den dagen både Rike, Scheie og Carlsen m.fl. ikke kommenterte lenger? Jeg svarte at dem fant sikkert noen nye, men at det da ikke lenger var noen selvfølge at det var NRK som hadde alle vintersportsrettigheter. TV2s rettigheter i Sochi viste seg å bli starten på dette.

midgardsormen
midgardsormenInnlegg: 2099
25.02.14 12:36

Jeg trodde TV2 allerede hadde sikret seg rettighetene til to OL, Russland og Korea?

Dette blir nok greit organisert, men tidsforskjellen og den labre publikumsinteressen kommer til å gjøre dette alt annet enn optimalt. Man skulle tro det hadde blitt lært noe av Sapporo.

Selv om TV2s satsning langt ifra ødela OL opplevelsen så var forskjellen utpreget merkbar når jeg satt på noen v cup sendinger fra tidligere i sesongen.  NRK sine kommentatorer har en ekspertise som bare kan oppnås ved å dekke vintersport året rundt. Her har gutta full kontroll på hvilke løpere som er med, hvem som er i form, hvordan de ligger an, hva en bestemt passering eller tidtakning faktisk betyr. Utrolig forfriskende å høre på folk som vet hva de driver med etter den tabloide TV2 produksjonen.

Jeg ber til høyere makter om at vi slipper nok en Bredeli og Paasche som forpester nasjonalsporten med sin inkompetanse og påtatte entusiasme neste gang. Tviler sterkt på at noen av disse karene setter seg ned for å se en 15 km i November. Tviler sterkt på om de har noe som helst annet enn en rudimentær interesse for skisport. Flesteparten på vintersportforumet har mer peiling enn disse folkene.

mniko
25.02.14 12:43
midgardsormen: Jeg trodde TV2 allerede hadde sikret seg rettighetene til to OL, Russland og Korea?

Tror de har sikret seg to ja, men at det er Russland og neste sommerOL om to år

mniko
25.02.14 12:45
oddvar_kjempebra: Pga av tidsforskjellen og at mange øvelser vil gå midt på natta så føler jeg meg sierr på at TV2 ikke vil by på langt nær så mye som de gjorde for Sochi-lekene.

Godt poeng, men fra tidligere av så har det vel vært ganske populært og se øvelsene i reprise morgen etter. Nå kommer vel kanskje nettnyhetene til å ødelegge dette.

midgardsormen
midgardsormenInnlegg: 2099
25.02.14 12:47
mniko: Tror de har sikret seg to ja, men at det er Russland og neste sommerOL om to år

Takk og lov, da får vi krysse fingrer, tær og det som er for at dette kommer tilbake til NRK.

mniko
25.02.14 12:48
midgardsormen: Takk og lov, da får vi krysse fingrer, tær og det som er for at dette kommer tilbake til NRK.

Hehe gidder ikke krysse noen ting sammen med deg, for jeg ble positivt overrasket over TV2 =)

jakoby
jakobyInnlegg: 810
25.02.14 15:20

Har bodd i Korea tidligere og det er ganske poppis å dra på skianlegg og stå i bakken, også i Pyeongchangområdet.

På langrenssstadion får vi håpe på at ol-turister kan fylle opp tribunene en del ja, det er ikke den store publikumssporten der borte. Men samtidig skal det påpekes at vi ser flere koreanske utøvere i v erdenscupen og at de tydeligvis er i gang med å bygge opp lag og tradisjon der borte. Spesielt i skiskyting, selv om de store resultatene foreløpig uteblir. 

Curling er også en idrett de bygger opp tradisjon for as we speak.

Hopp har de kommet decent i gang med, ihvertfall vært med en del ol med fullt lag, men ingen toppplasseringer. Men vi må huske at Japan er en drøy time unna med fly så hoppkonkurransene vil nok uansett gjennomført for fulle tribuner. 

Selvsagt vil stemningen stå i taket både når det gjelder tradisjonelle skøyteløp og kortbane. Kunstløp også, det gjelder i og for seg hele verden, det er alltid stor interesse, og selv om Kim Yuna ikke stiller gjør nok andre lokale utøvere det. 

Det er også decent koreanske utøvere i ekstremsporter, ski og snowboard, og det er i og for seg 'lett tilgjengelige' øvelser som alltid trekker en del folk og en god atmosfære. 

Korea er en forholdsvis sterk vinter OL-nasjon og putter sikkert mye penger i å ha utøvere i alle øvelser, så og si, når 2018 kommer.  Oppsummert tror jeg utfordringen når det gjelder publikum og atmosfære først og fremst blir de mange langrennsøvelsene. VI får shippe over holmenkollenpublikumet. 

kansas00
kansas00Innlegg: 22280
25.02.14 17:45
William_S3: Hvordan blir dette? Greier koreanerne å få god stemning?

Tja.. hvis man skal bruke skiskytter vm som gikk på samme plass for noen år tilbake.. så lover det veldig dårlig for stemningen. Detfinitivt dårligste skimesterskapet jeg har sett i forhold til stemning/publikum. Utøverne selv har påpekt det. Hegle Svendsen sa jo at han ikke ville tilbake ditt.  Var vel kanksje et par hundre tilskuere den gangen på løpet.  Er selv litt skuffet over at tyskerne ikke vil arrangere OL. Det hadde vært det optimale å få et OL i alpetraktene. 

(Innlegget ble redigert 25.02.14 17:47)

helvis
helvisInnlegg: 14941
25.02.14 17:48
jakoby: Hopp har de kommet decent i gang med, ihvertfall vært med en del ol med fullt lag, men ingen toppplasseringer. Men vi må huske at Japan er en drøy time unna med fly så hoppkonkurransene vil nok uansett gjennomført for fulle tribuner.

Med tanke paa at verdenscuprrennene i Hakuba og Sapporo blir sett av ca 100 mann inne paa arenaene virker dette noe optimistisk. 

Kent
KentInnlegg: 125143
25.02.14 18:00
kansas00: Det hadde vært det optimale å få et OL i alpetraktene.

Torino?

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1137
25.02.14 18:24
Kent: Torino?

Hvis det hadde blitt arrangert et vinter-OL i Tyskland/Østerrike/Sveits tror jeg vi ville fått godt publikumsoppmøte.

Tipper mange nordmenn ville tatt turen nedover. Dessuten har disse landene mye større interesse for vintersport enn Italia, og har også gode utøvere i de fleste av idrettene som utøves på snø og is.

Synd at München ikke ville søke om OL 2022, det ville blitt en "Oktoberfestival" vinterstid.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11088
25.02.14 18:36

Kort oppsummert kan man si at det er bra interesse for isidrettene men heller dårlig for snøidrettene i Sør-Korea.

Cabello
CabelloInnlegg: 5991
25.02.14 18:48

Frankrike er vel også et bra land å arrangere OL. Sett med norske øyne burde vi alltid støtte dem når de søker. Norge har nærmest rydda bordet de gangene det har vært arrangert der.

Enig når det gjelder Tyskland. De er blitt fullstendig konge på haugen hva publikum og stemning angår.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34275
03.05.17 16:14

Er vel minst 10% sannsynlighet for at dette OL ikke blir avholdt. Virker jo sakte men sikkert bygge seg opp en konflikt her mellom Nord-Korea og USA.

Det er jo forsåvidt ikke noe nytt og en situasjon man har hatt i tiår, men det nye er jo at Nord-Korea blir nærmere og nærmere og utvikle våpen som USA ikke vil at de skal ha og sist men ikke minst at man har en ny president!

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 905
28.05.17 14:09

Hei i Las Vegas!

Naa skal vel OL avvikles i Soer-Korea, og de  fikser nok dette helt
greit.  Det er 0 % sjanse for avlysning.

At baade N-Korea og USA som du nevner begge har spinngale ledere, har ikke noe med OL aa gjoere.  Jeg fatter heller ikke hvorfor
det er verre om N-Korea utvikler atomvaapen enn at USA har det.
Er det lov aa spoerre hvem av disse som har vaert verst hittil?

Jeg oensker arrangoerene lykke til !

VivaLV
VivaLVInnlegg: 34275
26.09.17 21:40

Minst 50% at det blir avlyst nå! Therese hadde nok ikke trengt å gråte så mye!

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6010
28.09.17 18:07

Her står det at foreløpig er det under 500 nordmenn som har kjøpt billetter til neste års OL. Totalt er det bare solgt 23% av billettene. Kanskje ikke så merkelig med tanke på den gale naboen i nord.

kansas00
28.09.17 18:23
Hansaguden: Kanskje ikke så merkelig med tanke på den gale naboen i nord.

Tja.. ikke bare det vil jeg tro... da det var skiskytter vm der for noen år siden (lenge før kim jung var blitt rocket man) så var det vel knapt et menneske på stadion der..Noen av de norske utøverne sa vel den gangen at de håpet de aldri skulle dit igjen. Tipper man i den delen av verden er mest interessert i kortløp på skøyter, kunstløp, og sånt. Sikkert der de 23%ene er solgt... OL er ikke stort nok til at man får folk til alle øvelser i de traktene uansett ville jeg tro. Den gangen sør-korea var med på å arrangere fotball vm var det også treigt med salget av billetter til det mesterskapet også... så tror ikke man skal legge all skylda på det du bseskriver der pga. det som skjer i nord-korea.. MAn er nok i en del av verden der ord som folkefest er et fremmedord og folk nok har bedre ting å gjøre enn å stå på idrettsarena. Synd Munchen ikke nådde opp.. det måtte jo vært en ypperlig plass å hatt et vinter-ol.

(Innlegget ble redigert 28.09.17 18:26)

William_S3
28.09.17 19:26
kansas00: Synd Munchen ikke nådde opp.. det måtte jo vært en ypperlig plass å hatt et vinter-ol.

Evt Oslo i 2022 men det norske folket er ikke glad i å bruke penger på det som for alle formål er en folkefest her til lands. 

Zanick
ZanickInnlegg: 11300
02.10.17 13:47

Hvorfor er Sør-Korea i det hele tatt interessert i et Vinter-OL, når interessen er lik null?

Er det en del av planen om å skaffe seg Sommer-OL om noen år?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 40288
02.10.17 13:49
Zanick: Hvorfor er Sør-Korea i det hele tatt interessert i et Vinter-OL, når interessen er lik null?

Interessen for isidretter er vel ganske stor. Kanskje også snowboard. Andre idretter på snø tror jeg imidlertid ikke vil få så store tilskuertall.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
08.10.17 14:26
Zanick: Hvorfor er Sør-Korea i det hele tatt interessert i et Vinter-OL, når interessen er lik null? Er det en del av planen om å skaffe seg Sommer-OL om noen år?

Interessen for kortbane og kunstløp er stor i Sør Korea, vil tro at det er svært vannskelig å få billetter til disse idrettene der borte. Sør Korea kommer til å forskyne seg grovt av medaljefatet i kortbaneløp.  De har vel og medaljesjanser i hurtigløp men tviler vel på om det er noen stor publikumsvinner der borte.

De har jo faktisk et "mulig" medaljehåp i langrenn og. I norsk/koreanske Magnus Kim. Medalje kan kanskje bli vannskelig men skal ikke se bort ifra at han kan komme topp 10 ihvertfall.

Kjetil_e
08.10.17 14:27
KongOlav2: Interessen for isidretter er vel ganske stor. Kanskje også snowboard. Andre idretter på snø tror jeg imidlertid ikke vil få så store tilskuertall.

Statussen til Ishockey i OL vil vel falle ganske drastisk, siden NHL ikke tar pause og dermed kommer ingen av de STORE profilene heller.

kansas00
08.10.17 15:37

https://www.aftenposten.no/100Sport/mesterskap/Sendeskjemaet-er-klart-Slik-blir-vinter-OL-pa-TVNorge-242298b.html

Blr ikke mye man får med seg direkte dersom man har en 8-16 jobb. En del skiøvelser er vel sannsynligvis flyttet sent lokaltid for å tilpasses tiden i europa... men vil nå uansett foregå i det som er arbeidstid for ganske mange i norge. Veit ikke helt hvor stort utbytte discovery vil ha av å sikre seg rettighetene til dette ol'et. Litt spesielt at også de 2 neste olene (tokyo og beijing) foregår i ca. samme tidssone.. Så man skal nå måtte vente helt til 2024 før man er tilbake på europeiske tid i ol-sammenheng. Mener å huske at staffeten i nagano gikk midt på natta er i nroge , så dette med å tilpasse seg europeisk tid må vel være litt nytt ?

(Innlegget ble redigert 08.10.17 15:39)

Kjetil_e
08.10.17 17:57
kansas00: https://www.aftenposten.no/100Sport/mesterskap/Sendeskjemaet-er-klart-Slik-blir-vinter-OL-pa-TVNorge-242298b.html Blr ikke mye man får med seg direkte dersom man har en 8-16 jobb. En del skiøvelser er vel sannsynligvis flyttet sent lokaltid for å tilpasses tiden i europa... men vil nå uansett foregå i det som er arbeidstid for ganske mange i norge. Veit ikke helt hvor stort utbytte discovery vil ha av å sikre seg rettighetene til dette ol'et. Litt spesielt at også de 2 neste olene (tokyo og beijing) foregår i ca. samme tidssone.. Så man skal nå måtte vente helt til 2024 før man er tilbake på europeiske tid i ol-sammenheng. Mener å huske at staffeten i nagano gikk midt på natta er i nroge , så dette med å tilpasse seg europeisk tid må vel være litt nytt ?

Tja riktig nok ikke OL, men første gang hvor idrettsarrangement satte tidspunkt utifra at det skulle passe europeiske TV-seere var faktisk under VM i fotball i Mexico i 1986. Der ble kampene spilt henholdsvis kl 12 og kl 16. Det vil si kl 20 og 24 norsk tid for at det ikke skulle bli for mye natt i Europa. Selv om dette var tider hvor det var drepende varmt og man og slet med mye sol/skygge på en del av banene. Og ihvertfall gikk begge semifinalene, bronsjefinalen og Finalen kl 12 lokal tid. Lurer på om ikke også kvartfinalene ble delt over 4 dager slik at alle gikk kl 12 lokal tid. 

William_S3
17.10.17 09:07

Ser jo ut som IOC sliter med å finne søkere  til 2026 - Innsbruck (og innbyggerne i Tyrol) sa nei. 2022 skal som kjent gå i den store vintersportsbyen Beijing. Første by som både har hatt Sommer OL og Vinter OL. Fordelen med diktaturer er jo at de kan drite penger på ting. Ulempen er tja. Sapporo og Almaty er jo interesserte. Begge stedene har jo en tradisjon for vintersport. Almaty skøyter særlig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg