Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2018

NYTT TEMA
rocket147
rocket147Innlegg: 27525
20.02.18 00:20
staaalisen: For en dag, dere. Riktignok litt skjemmet av at draktkonstruktørene, skreddermestrene og slanketerapeutene sørget for et ufortjent norsk gull

Denne gjengen du tenkjer på? ;-)

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 17402
20.02.18 00:24
staaalisen: Måtte nesten nevne det siden det stadig kommer påstander at jeg ikke forstår meg på idrett :-) Lorentzen kan vinne flere medaljer i år, og i de nærmeste årene. Men i Stavanger i fjor høst så jeg en norsk løper som bør ha like store muligheter. Allan Dahl Johansson. Jeg vil tro at han blir Norges neste verdensmester eller olympiske mester på skøyter.

En kan nok si mye rart om deg Staalisen, men du har peiling på skøyter det kan ingen ta fra deg. Forøvrig har du nok rett i at ADJ antagelig vil bli en maktfaktor på skøytebanen i de kommende årene. Ja om en viss gammel OL-helt holder seg borte fra trenerapparatet da.

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4300
20.02.18 00:46

Arne Scheie har alltid vært veldig ivrig i å skyve skøytesporten vekk fra medienes søkelys. I skøytesammenheng er han en drittsekk. Verken mer eller mindre.

Det er min mening om han i denne tråden.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 00:49)

staaalisen
20.02.18 01:09

Blackeagle: Ro deg ned. Etter min mening er sjansen til seier absolutt til stede også på 1000m. For Håvard Holmefjord Lorentzen. Pluss tre-fire-fem andre løpere.

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 18217
20.02.18 02:24
staaalisen: Allerede før Lorentzen hadde begynt sin seiersmarginen i verdenscupen på 500, kunne jeg si at hans gullsjanser var størst nettopp på den korteste sprintdistansen. Og det viste seg å stemme. Naturligvis. Måtte nesten nevne det siden det stadig kommer påstander at jeg ikke forstår meg på idrett :-)

Noe du skrev på VGd, eller var dette noe som du bare tenkte ut før 500 meteren?

KingAnderson
20.02.18 02:28
tucan: gullsjansen nok var større på 500 m, men medaljesjansen var større på 1000m.

Nå er vel dette strengt tatt noe Lorentzen selv har uttalt også.

rocambole
rocamboleInnlegg: 422
20.02.18 03:04

500h: Litt personlig forspill: Rundt midnatt har jeg i bettingøyemed omsider klart min fordeling av vinnersjanse-prosenter for de ulike løperne:

21 Mulder,R                

8  Yamanaka   

8  Boisvert-Lacroix

7  Gao             

7  Cha             

7  Verbij                      

7  Lorentzen    

7  Smeekens    

7  Hasegawa 

6  Poutala        

4  Was            

4  Kato                        

2  Ihle,N         

1  Whitmore                                        

1  Junio                                                                     

1  Dubreuil      

0,5 Greig                     

0,5 Mo            

0,5 Kim,JH

0,5 Krech                    

Her er det en del interessante avvik i forhold til spillselskapene som riktignok holder R. Mulder som den markant største favoritten slik jeg selv gjør, mens de deretter gir størst vinnersjanse til de to andre hollenderne Verbij og Smeekens, samt til HHL;og vesentlig større enn jeg selv gir. Samtidig levnes løperne fra de gule nasjoner besynderlig små vinnersjanser, således tilbyr Norsk Tipping oddsene 75 for Kato, 40 for Cha, 18 for Yamanaka, 18 for Hasegawa og 15 for Gao.

I skøytetips-konkurransen på vgd leverer jeg under ekstrem tvilrådighet inn følgende mer intuitive tips på topp 6: 1 Yamanaka 2 Mulder 3 Cha 4 HHL 5 Hasegawa 6 Smeekens. Av de skøytetippende feinschmeckerne har 60% Mulder som vinner; dernest rangeres Yamanaka, HHL og B-L høyt, så Cha, og så noen slengere som har tro på medalje til Smeekens, Verbij, Poutala eller Gao. Det desidert vakreste medaljetipset kommer fra signaturen Sjaksjakbajev: 1 HHL 2 Cha 3 Yamanaka. Selvfølgelig er en sådan skjønnhet helt utopisk og virkelighetsfjern, om enn tipset ikke kan unngå å sette fart i ønsketenkningen. Det skjønne i drømmen potenseres desto mer som tipset kommer fra et hold som utmerker seg med en uovertruffen og nesten skremmende faktabank-pålitelighet.

Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje

Avgjørelsens dag opprinner. Før skøyteløpene starter får jeg snappet opp en uttalelse fra Flygind om at Poutala er den som har imponert mest under trening, og der Flygind egenhendig har klokket en flyvende rundetid på Poutala som er så oppsiktsvekkende god at han ikke en gang våger å bekjenne den til oss. Oops! Vår utsendte medarbeider farer ikke med tøv i et så viktig anliggende, så jeg oppgraderer straks Poutalas vinnersjanser med noen prosenter, slik at han nå kanskje fremstår som den fremste utfordreren til Mulder i feltet på 9 løpere som fra mine estimater er mest halsende på hugget til å utfordre ham om gullet. Hyvä Suomi!

Så braker det løs: Jeg er fullt beredt på at selveste gulløpet kan komme allerede i åpningsparet, og håper inderlig at Hasegawa leverer en prestasjon som kan kvalifisere rundt medalje, så la oss si rundt 34.65 eller kanskje til og med under 34.60 for første gang lavlands. Greig er litt raskere ut fra start, men så kommer japaneren og passerer 100m først på 9.67, hvilket er bra for ham (han hadde 9.80 i Stavanger, om enn han har hatt sterk formstigning siden da), og løpet ser jo strøkent ut. Så en nedtur når jeg ser sluttiden: Bare 35.08 av en løper som presterte 34.75 i det siste testløpet og forholdene i hallen kan da umulig være dårligere nå!? Greig gikk også rundt 3 tideler svakere enn jeg hadde spådd. Forholdene kan da ikke være dårlige? (Noen timer etter at alt er over, lytter jeg til radioreportasjen fra W&W, og noterer at Wetten med sitt falkeblikk for skøytetekniske shortcomings uttalte i siste ytre at det ser litt for snilt ut. Verified.)

Så kommer de 6 parene med blodtrykksmedisin. Helt som forventet er det ingen som truer Hasegawas ledertid, selv om den stod tilbake å ønske. Jevnt over er ikke tidene all verden, men flere løpere presterer sine beste lavlandsprestasjoner noensinne: Krikunov (-0,17), Dufter (-0,08), Golovatsiuk (-0,10), Causil (-0,14, high five for skating in Colombia!). Det er dermed bekreftet at det ikke er noe i veien med isen; vi har normalt gode lavlandsforhold, og Hasegawa kan umulig oppnå verken medalje eller poeng. Jeg fraviker derfor ikke min tentative tidsprediksjon før løpet: 34.55 for gull, 34.65 for bronse, 34.75 for 6. plass og olympisk poeng. (Jeg merker meg at Flygind før løpet spår en vinnertid rundt 34.40, men fester svært liten tiltro til at noen kan gå fort.)

I par 8 faller Nogal om kull ved første forsøk på å sette et skjær, og fremtidens Henrik blir nok litt forstyrret og presterer under pari. Pokker ta at vi ble snytt for en fin duell, men på sikt en nyttig erfaring for Henrik mht. bakhode-beredskap for det uventede.

I par 9 synes svanesyngende Koskela å prestere strålende og distanserer Krech oppsiktsvekkendde mye inn mot mål. Dette må da bli ledertiden, kanskje sensasjonelle tideler under 35, er dette ouvertyren til Suomi Finlands helt store olympia-dag? Men neida, klokkens ubønnhørlige tale viser at Koskela riktignok gikk bra, men heller ikke mer; det var troll-av-eske-løperen Krech som aldri kom seg ut av esken.

Kameraet fokuserer på fortsatt ledende Hasegawa som synes å nære et stigende håp om at løpet hans kan holde til medalje, og fortsatt ikke har tatt inn over seg det for ekspertisen opplagte: at han er sjanseløs fordi han har prestert halvsekundet dårligere enn sitt potenisal. Selvbedragets kunst er ikke synderlig fornøyelig når det bare er et tidsspørsmål før speilbildet splintres.

Par 10 er startskuddet for dramaets fortettelse: Smeekens løp imøteses med håp og forventning, liksom med frykt og beven, fra ham selv og hele NED på den ene siden, fra oss andre med motsatt fortegn. Skal han virkelig makte å ta gullet han tapte på kalkulator-finish i forrige OL og levere like strålende som da han vant på 34.58 i enkelt-vm på samme bane i fjor? Skal han lykkes, bør han ikke passere første hundre på over 9,60, startrask som han er og med sin force på de første 400. Men i sin velkjente, oppjagede takt, kommer det en unote på første langside, og passeringen er kun på 9.74. Dette kan nærmest umulig bli gull eller medalje. Som ventet får han en liten rygg av Whitmore på vekslingssiden og presterer godkjent inn mot mål, men Whitmore viser seg, også som forventet, å være falt litt tilbake etter at han satte banerekord i Milwaukee (34.90). Selv om Smeekens vinner paret greit, er det klart at hans 34.93 umulig kan holde til verken gull eller medalje, men kanskje med en mulighet til å kapre olympisk poeng. Game over for Hasegawas medalje-hallusinasjoner, og langt på vei også for Smeekens som synes realist nok til å innse at det aldri i dette jordeliv blir noe olympisk gull på ham. (Wetten uttalte i forkant av radioreportasjen at Smeekens hadde et ekkelt fall dagen forut da han trente på siste indre. Fallet kan ha skapt usikkerhet hos Smeekens mht. om han var moden for gull, men i selve løpet var gullet tapt allerede etter startlangsiden.)

I par 11 overrasker Mo, gullvinneren i OL 2010 (til 40 i odds hos bookmakerne (som jeg selv satte på) det samme som de nå gir til Cha) med å begå første hundre på 9.61, overraskende langt foran makker Michalski, en åpning han så vidt jeg husker ikke har vært i nærheten av på nokså mange sesonger. Har han nok en gang prikket inn en overraskende toppform, og dette på hjemmebane når det atter gjelder olympisk som aller mest? Løpet ser pent ut, men det blir for lite kraft i frasparkene mot slutten, og sluttiden 35.15 står ikke i stil med den løfterike åpningen.

Så par 12, som jeg hadde bebudet at det luktet krutt i. Og her kom det krutt, i særdeleshet på første hundre: Her får vi det som viste seg å bli distansens to beste åpninger, 9.47 på Gao (ifølge Wetten 2 hundredeler under hva han passerte på i testløpet på 34.65) og 9.53 på veteran Kato. Fantastisk! : her lukter det medaljeløp så det suser, og kanskje Norsk Tipping var totalt på vidotta da de fornærmet Kato ved å gi ham hele 75 i odds som vinner! Men så, Kato får et feilskjær i første ytre, er nesten nedi med hånden, men tar seg mesterlig inn igjen. Gao stormer videre foran, har noen minimale unoter som det trengs et Wetten-blikk for å øyne, og Kato kommer stormende med kamikaze-dedikasjon bak ham og setter opp en ambisiøs, men perfekt, siste indre i håp om å ta igjen det tapte og vinne paret. Ja, Kato presterer godt og leverer en seriøs poengsøknad med 34.83, men nei, ikke nok til å true Gao som seiler inn til 34.65, da capo av tiden fra hans strålende testløp. Siden jeg la bronsen på 34.65, tenker jeg som så at dette vil bli bronse, eller kanskje enda bedre hvis det stokker seg nok for mange nok av de gjenstående medaljeaspirantene. Ja, det ble krutt i dette paret (i etterkant viste det seg å bli det nest beste paret hva snittiden angår), om enn jeg ergret meg litt over feilskjæret til Kato. Omsider leverte Gao henimot sitt toppnivå når det virkelig gjaldt.

I par 13 hadde jeg i forkant meget liten tro på Dubreuil, grunnet hans formutvikling, og heller ikke på JH Kim selv om han kunne tenkes å overgå seg selv med den hylende hjemmepublik i ryggen. Også Kim får en unote på første langside, men makter å ta seg inn og passerer første 100 på respektable 9.68 foran makkeren. Kim vinner paret med  0,15, men ingen av løperne kommer seg ned på 34-tallet, og som ventet ble dette et mellomspillende par.

I par 14 har jeg like liten tro på Junio som på hans canadiske landsmann Dubreuil (og de viser seg begge å gå inn til nesten samme sluttid) grunnet manglende tegn på positiv formutvikling. Cha hadde jeg imidlertid gått hardt ut til fordel for ved å annonsere ham som min fremste kandidat til å «overprestere», og uaktet at bookmakerne hadde fornærmet ham på det groveste ved å tilby 40 eller mer i odds til å vinne, merket jeg meg at også to andre av de ekspertise-befengte vgd-tipperne hadde ham inne på pallen, og til forskjell fra meg til og med oppe på sølvmedalje. Det ble som forventet en flott start på begge løperne, Junio hundredelen foran på 9.62. Også som forventet var det klart allerede fra første sving at Cha viste seg skarpere og fikk en liten, gunstig rygg på vekslingssiden. Men jeg trodde ikke at Cha skulle spise meget inn på på vekslingssiden. Som forventet at Junio sluknet på oppløpssiden, men at Cha skulle utklasse ham til de grader (0,74) hadde jeg ikke trodd. Cha leverte en strøken siste indre og gikk pent og tilsynelatende komfortabelt hele veien uten unoter av noe slag. Men jeg tvilte på at det var kraft nok i frasparkene til å prestere en tid helt der oppe til medalje, enn si gull. Så mye for mine øynes dømmekraft. En bombe for meg da klokken viste uvirkelige 34.42, helt utrolige 0,39 foran hans tidligere lavlandspers og sjokkerende klar ledelse foran Gao på 34.65 som på sin side hadde den klart nest beste tiden! Mine øyne ble bedratt av Chas kattemyke stil, der han traff ultrapresist på hvert eneste fraspark, og åpenbart var i sitt livs ultraform da det gjaldt som mest på hjemmebane-OL. Vakkert og sterkt, og etter at jeg fikk igjen pusten: Utvilsomt et ultraløp over evne, og etter alle solemerker gulløpet. Den eneste trussel jeg var i stand til å øyne, ville være om fremste forhåndsfavoritt R.Mulder også ville være i stand til å prestere sitt beste løp noensinne.

Så tungvekter-oppgjøret i par 15, Was vs. Ihle. Med siste indre tiltro jeg Ihle ingen mulighet til å blande seg i medaljekampen, men med Was vet man aldri. Katos foreløpige tredjeplass på 34.83 kunne være innen rekkevidde, kanskje også Gaos 34.65, men Ihle: Ikke mer enn promille-sjanse. 9.67 på første hundre er tidelen for svakt for at vi fortsatt kan nære håp om medalje for Was og han viste segogså ved løpets ende ikke å være i sin aller skarpeste form og fikk ikke se 34-tallet. Ihle leverte en god prestasjon der han kalibrerte siste indre rimelig godt fra sine handicappede forusetninger. Ute av pallen med 34.89, men bekreftet at han er i god form og må regnes med som bronsekandidat på 1000m.

Så, sannhetens øyeblikk: par 14 med vårt norske medaljehåp HHL mot fremstefavoritt R.Mulder som har høstet den store fordelen av å trekke siste ytre som bedømt kun utfra hans egen løpsprofil. HHL har i forkant uttalt at  han foretrekker siste ytre (som han har hatt i alle vcup-løpene denne sesongen) fordi han med dette banevalget fortsatt kan bygge fart i siste sving. Forut for banetrekningen, ville jeg holdt Mulder som tidelen raskere enn HHL, men med et ugunstig banevalg for HHL og et gunstig banevalg for Mulder er jeg tilbøyelig til å tro at Mulder vil slå HHL med tre tideler.

I det siste testløpet 12.02, som Gao vant på 34.65, oppnådde R. Mulder riktignok kun 4. plass med 34.96, men uten å ha sett løpet er det vanskelig å si hva dette skyldtes. (HHL deltok ikke). I det nest siste testløpet vant HHL på 34.94, hundredelen foran Yamanaka. (Mulder deltok ikke.) Testløp er testløp og det eneste man kan feste mye tiltro til er løpere som presterer virkelig godt. Men jeg øyner et håp om at Mulder ikke er helt i samme toppform som da han vant NEDs OL-kvalik på 34.49 i romjulen. Hvis Mulder er på en bitteliten down og HHL er på sitt aller beste, kanskje HHL kan være i stand til å redusere de tre tidelene i favør av Mulder til kun ett tidel, hvilket kan holde til bronse forutsatt at Mulder tar sølv eller gull.

De to løperne møttes i par i v-cupen i SLC. Da vant Mulder med 0,22 trass i at han hadde siste indre og gjennomførte denne dårlig, der Mulder kom langt ut i ytre bane fra siste sving. Men Mulder var så vidt langt foran HHL at han ikke forstyrret løpet til HHL. Nå er banevalget motsatt, i favør Mulder, så slik sett all grunn til å tro at de 0,22 til fordel Mulder forøkes med noen tideler. Her er det også en psykologisk faktor: I og med at Mulder slo HHL i par så klart, selv med en mislykket siste indre (samt selv med en laber første hundre til Mulder å være), er det skjellig grunn til å tro at Mulder etter den heldige trekningen ikke tar HHL særlig seriøst som utfordrer og regner med at dette blir ganske lett match. Mulders fokus er på sitt eget løp og tiden som trengs for å ta gull og vinne OL, og uten å ofre mange hjerneceller på makkeren som han uansett vil lede klart på ved første 100 og antagelig ikke vil se noe mer til.

Mulder har 34.49 fra før denne sesongen, har prestert jevnt over klart best og mest stabilt av alle løperne som stiller i OLs 500, og får ikke noe hjerteklapp av Gaos 34.65. Men så inntreffer Chas overævne-løp på 34.42 som forstyrrende esketroll for fokuset til Mulder! Her begynner nok Mulder å tvile, selv han har jo aldri gått så fort lavlands verken denne sesongen eller tidligere! Og Mulder kan være litt i stuss mht. om toppformen fra romjulen fortsatt er der etter det siste testløpet. Kort sagt: Den selvsikre roen fra stabilt å prestere særdeles godt som han først har oppnådd inneværende sesong, hardt tilkjempet etter 3 forutgående sesonger der han med fullklaff var best i verden men foruten stabilitet, begynner å krakelere. Med sjokktiden fra Cha begynner tvilen nå å ete seg inn og faren er overhengende for å regreere til sin fordums mer ustabile løperpsyke. Når paret starter, er nok Mulder tilbake i sin mer oppskjørtede modus der han balanserer hårfint mellom å prestere maksimalt og et godt stykke nedenunder.

HHL på sin side, er mentalt kalibrert fra en langt mer stoisk støpeskje. (I etterkant noterer jeg at jeg at han før distansen uttalte til Bergens-pressen at det kunne holde til gull om han presterte et normalt meget godt løp, med åpning 9.80 og en runde mellom 24.7 og 24.8, dvs. til min estimerte vinnertid på 34.55. Jeg noterer også at han nå, etter gulløpet uttaler at han etter sjokkløpet til Cha tenkte at nå blir det neppe gull, men at han fortsatt hadde godt håp om medalje. Videre: At han dagen før løpet, etter å ha sett damene gå, tenkte som så at i siste indre  går jeg for gull, og så får det heller bli «putene» om jeg ikke lykkes.)

Paret er i gang, min pari kurs er Mulder 0,25 foran ved passering 100, og håper på 9.80 for HHL med en formidabel første ytre. Begge løperne kommer godt i gang, så vidt jeg kan bedømme fra mine sikk-sakk-øyne med primørfokus på HHL. HHL virker nærmere Mulder henimot passering 100 enn jeg håpet på, bekreftet med klokken tale: 9.59 for Mulder som er god kurs mot å utfordre Chas gulløp, men langt over forventning med HHLs 9.74, hans klart beste lavlands noensinne (til og med 0,03 foran løpet høyfjells i SLC), og kun 0,15 bak makkeren, tidelen foran min default value. Hvis han får til en formidabel første ytre nå, kan han ha en fair sjanse mot makkeren, uaktet at gullet selvfølgelig er et godt stykke utenfor rekkevidde. JA!!, Håvard er på sporet etter første ytre og distansen frem til selveste Mulder er ikke større enn at han har  sjanse til å vinne paret, slå Gao og oppnå SØLV, hvis han forsetter like prima og presterer en perfekt siste indre! TV-vinkelen er ikke perfekt, men det virker som Håvard tar inn minst en meter eller kanskje til og med to slik at han har Mulder innen skuddhold når de går inn i siste sving. Men hva skjer NÅ, i den kritiske siste indre?! Blikket er på Håvard og det ser mistenkelig perfekt ut. Litt over halvveis i siste sving, ser det ut til at noe vidunderlig skal kunne skje: Han har overtaket på selveste Mulder, og bare 3-5 gode skjær til, så tar jo Håvard dette! Fantastisk! Og JA, Håvard fullfører siste indre med bravur, litt over i ytre riktignok, men dette skyldes jo kun at farten hans er så overmåte høy, og nå er det HAN som går foran i makker Mulders bane, ikke motsatt! GAME OVER for at Mulder vinner! Men hva kan Håvard makte, dette lukter jo SØLV! Tør ikke å se på tiden, bare på skjærene hans, som ser ultra-konfidente ut, liksom hele løpet. I mål: Totalt uvirkelig! Én ting var at han maktet å slå fremstefavoritt Mulder med disfavorisert banetrekning. Men at han skulle ha kapasitet til å UNDERSKRIDE 34.42?! Hadde ALDRI drømt om at han hadde kapasitet til å gå under 34.50! Og nå tar han TETEN med en sølle HUNDREDEL! Jeg gnir meg i øynene, men skjermen lyver ikke. Unbeliveable, while undeniable true!!!

Jeg var 95% sikker på gullet til Cha, med et lite forbehold for Mulder, nå er jeg 98% sikker på Håvard.

Så, nest siste par med Yamanaka, som jeg selv har tippet som gullvinner, vs. Verbij som jeg mistenker for å være tilbake på høyden og som har en 100/500-profil som er ganske lik Håvards. Forrykende åpning, relativt sett, på begge to, Yamanaka 9.55, Verbij med sterke 9.68 og foran Håvard. På vekslingssiden fremstår det klart at Verbij ikke kan matche Håvard, spørsmålet er Yamanaka. Han leverer godt, men ikke godt nok og Verbij er nå sjanseløs mot Håavards rundetid på sensasjonelle 24.67.

Før siste par, der det så langt i OL aldri har kommet et vinnerløp, er jeg rolig mht. at B-L ikke kan klare det, og jeg tviler meget sterkt også på Poutala selv om Flygind-ryktet fyrte av et varsko-her. Sterke åpninger fra begge to, hhv. 9.56 og 9.61; her kan vi ikke ta gullet for gitt. Etter første sving er det klart at B-L ikke kan makte Håvard; spørsmålet er finnen, og Poutala får fordelen av en liten rygg (som også Cha hadde, men ikke Håvard). Og Poutala er kjent for å like siste indre. Hans siste indre sitter strøkent som vanlig, men han virker litt for forsiktig og ikke kraftfull nok. JA, dette må holde, og vinneren av treningen klokkes inn til 34.68, halve tidelen for svakt til medalje. Det er GULL til Håvard HHL og NORGE for første gang på 70 – sytti – samfulle år!

Utrolig OG sant. Intet mindre enn et dramatisk VENDEPUNKT i norsk skøytehistorie, med ett hundredels margin! SÅ hårfin kan skøytehistorien være, liksom både verdenshistorie og de personlige levnedshistorier for i det minste noen av de mer prøvede iblant oss.

For å vri en andektig smule på skøytepoeten Jan Erik Volds punchline i hans evig bevingede nyttårsdikt:
Alt var håpløst OG vi gav oss ikke!

Det er betimelig å gjenta det det magiske überfakta-tipset til Sjaksjakbajev:
1 HHL 2 Cha 3 Yamanaka
Under en enda høyere himmel ble det altså: 1 HHL 3 Cha 3 Gao

Før løpet kom Håvard med en bekjennelse til Bergenspressen om at Wotherspoon alltid hadde vært hans store idol og at han fortsatt hadde en poster av Wother på gutterommet uten at Wother fortsatt hadde den ringeste anelse om så.

Etter løpet uttaler Håvard følgende.

– Jeg vant gullet litt for ham. Det er dette gullet han manglet i sin karriere. Han har betydd alt. Han er mitt store idol, og første gang jeg møtte han, ble jeg ganske «starstruck» egentlig, forteller Lorentzen.

I vår bevegede andakt la oss fortsatt finne fotfestet springbrett i dikterens diktum:

Det er den draumen me ber på
at noko vedunderleg skal skje,
at det må skje –
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at berget skal opna seg,
at kjeldor skal springa –
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 03:28)

Hudsucker
HudsuckerInnlegg: 756
20.02.18 03:36
rocambole: Selvbedragets kunst er ikke synderlig fornøyelig når det bare er et tidsspørsmål før speilbildet splintres.

Du skal selvfølgelig få tommel så det holder (når bare kvoten er tilbake) for denne storartet innlevende rekapituleringen, og ikke minst for at du tar med både Hauge, Bjørnson og Vold på de 500 metrene! Skader slett ikke at Hauge var hordalending heller.

Min eneste ubetydelige replikk handler om det jeg siterer, nemlig at det synderlig fornøyelige ved selvbedragets kunst er nettopp når speilbildet går i stykker..:-)

CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 10418
20.02.18 09:41
rocambole: Jeg gnir meg i øynene, men skjermen lyver ikke.

Ikke bare poesi fra Wold, Hauge og Bjørnsson, Men også fra deg rocambole. Takk!

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4758
20.02.18 09:55

Hvor rask er en 500m løper på andre forhold? Er det rimelig å tro at noen av de løper en 100m på 11 blank? 

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 9417
20.02.18 10:35
staaalisen: Men i Stavanger i fjor høst så jeg en norsk løper som bør ha like store muligheter. Allan Dahl Johansson. Jeg vil tro at han blir Norges neste verdensmester eller olympiske mester på skøyter.

Jeg hadde gleden av å se Johansson under NM på Leangen i desember 2016. Allerede da var det ikke vanskelig å se at dette var en løper med et skyhøyt potensiale, men at han skulle være så god allerede denne sesongen, hadde jeg ikke trodd.

Det jeg liker best med ham, er innstillingen hans. Før 1500 m i Stavanger ble Allan og Sverre i et intervju spurt om hva de kunne klare med et maksløp. Sverre sa at han ville være veldig fornøyd med pallen; Allan virket dønn alvorlig da han svarte "Et maksløp? Det må bli seier det, da".

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 9417
20.02.18 10:36
rocambole: Utrolig OG sant. Intet mindre enn et dramatisk VENDEPUNKT i norsk skøytehistorie, med ett hundredels margin! SÅ hårfin kan skøytehistorien være, liksom både verdenshistorie og de personlige levnedshistorier for i det minste noen av de mer prøvede iblant oss.

Takk for nok et strålende bidrag til denne tråden!

Korgutt
KorguttInnlegg: 10976
20.02.18 10:43

Hvordan hadde tiden til Håvard i går vært dersom man hadde plassert løpet på en høyfjellsbane? Hadde vi vært i nærheten av verdensrekord?

tucan
tucanInnlegg: 20044
20.02.18 11:28

Ja.

startelver
startelverInnlegg: 43193
20.02.18 13:28

Tipper han tar sølv på 1000, skal ikke skru opp forventningene for mye. 

startelver
startelverInnlegg: 43193
20.02.18 14:41
rockz: Kai Arne Engelstad tok forøvrig bronse på 1000m i 1984

Han hadde jeg helt glemt , han var vel med allerede når Stenshjemmet og Stensen herjet. 

malvolio
malvolioInnlegg: 25788
20.02.18 15:00
startelver: Han hadde jeg helt glemt , han var vel med allerede når Stenshjemmet og Stensen herjet.

Det stemmer. Hvis jeg husker rett, hadde han en skade eller sykdom tidlig i 1976-sesongen som gjorde at han ikke klarte å kvalifisere seg til OL det året, men han ble beste nordmann (nr. 5) i sprint-VM et par uker senere.

Hans beste prestasjoner i sprint-VM faller i det hele tatt utmerket sammen med OL-årene, han hadde også en 5.-plass i 1980 og kom helt opp på bronseplass under VM i Trondheim i 1984. (I 1978 lå han også an til pallplass sammenlagt, men falt på siste 1000 m).

1984 skulle bli hans beste sesong, ettersom han i tillegg til bronsen i sprint-VM også tok bronse på 1000 m i OL. Han var også Norges beste 1500-meterløper i OL i Sarajevo, men det sier vel litt mer om hvor langt under pari våre øvrige løpere var.

staaalisen
20.02.18 15:09

......var dette noe du bare tenkte ut før 500 meteren, spørres det retorisk av KingAnderson. Jeg gikk tilbake i mine innlegg, og hva fant jeg? Jo, allerede så tidlig som den 10. november i fjor gjorde jeg den vurderingen av HHLs muligheter på 500. Greit?

malvolio
malvolioInnlegg: 25788
20.02.18 16:57

Hva tenker vi om disponeringen av det norske laget på lagtempoen i morgen? Kommer Håvard Bøkko inn for Sindre Henriksen, og hvis ja, hvilken innvirkning får det?

Slik jeg ser det, er lagets absolutte toppkapasitet høyere med Henriksen enn med Bøkko, men fallhøyden er også større. Vi møter Nederland i semifinalen, og vil ikke være ansett som favoritter. Jeg anser det som sannsynlig at Nederland setter inn Roest, og at det styrker laget slik at de kan forventes å gjøre 3.39,5 eller bedre.

I denne situasjonen, der vi trenger å forbedre tiden fra kvalifiseringen for å gå videre, tenker jeg at Norge bør satse alt på laget som har høyest toppkapasitet, dvs. Henriksen, for det er det beste håpet om å slå ut Nederland. Det øker kanskje også risikoen for sprekk - men blir vi slått av Nederland, blir det bronsefinale enten vi i semifinalen går for det trygge med Bøkko (har laget da kapasitet til 3,39?) eller det mer usikre med Henriksen.

Så blir det altså enten finale (etter all sannsynlighet mot Sør-Korea som må forventes å slå New Zealand) eller bronsefinale (med tilsvarende sannsynlighet mot New Zealand). Her er det jeg personlig vil sette inn Bøkko: er vi i finalen mot Sør-Korea, er vi allerede sikret sølvet, og gullet får vi bare om motstanderne svikter. Den situasjonen er den samme enten vi stiller med Bøkko eller Henriksen.

I en eventuell bronsefinale mot New Zealand vil det være Norge som er favoritt, og den favorittstatusen mener jeg vi tar best vare på ved å bruke det trygge valget, som er Bøkko. New Zealands lag er relativt sett startsvake og kan neppe ventes å forbedre tiden de satte i kvalifiseringen, betydelig.

Den ene tingen som selvfølgelig kan forpurre opplegget litt, men i så fall med potensielt positivt utfall, er om New Zealand slår ut Sør-Korea (mer sannsynlig pga. svikt fra sistnevnte enn pga. mirakelløp fra førstnevnte). Det vet vi uansett etter semifinalene, og kan ta hensyn til det i lagoppstillingen. Da vil et Norge som har gått til finalen, ha større mulighet til gull, men et Norge som har gått til bronsefinalen, vil plutselig ha større risiko for å havne helt utenfor pallen.

Så konklusjonen for meg er blitt: bytt IKKE Henriksen ut til semifinalen, men la ham gå alt remmer og tøy kan holde for eventuelt å sikre oss en finaleplass (og i visshet om at han kan ta seg fullt ut, for Bøkko kommer inn i finale/bronsefinale).

Hvordan tenker dere?

(Innlegget ble redigert 20.02.18 16:59)

tucan
tucanInnlegg: 20044
20.02.18 17:21

Henriksen er allerede byttet ut.

jeg tenker det kan være ett bra trekk. Så får vi en uthvil Henriksen inn til finalen eller bronsefinalen.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2462
20.02.18 19:16
malvolio: Jeg anser det som sannsynlig at Nederland setter inn Roest, og at det styrker laget slik at de kan forventes å gjøre 3.39,5 eller bedre.

Det er bekreftet at Nederland setter inn Roest. I utgangspunktet vil det styrke laget, men han har ikke gått lagtempo med de andre tidligere, og representerer derfor et visst usikkerhetsmoment.

Når det gjelder forholdet Bøkko/Henriksen er jeg enig i at SH har større potensial. Hadde han gått opp mot sitt beste i kvalifiseringen, ser jeg ikke bort fra at Norge kunne vunnet den. Vi ledet inntil en runde gjensto, og med en bedre gående SH kunne vi både hatt et større forsprang en runde før mål, og avsluttet bedre.

Ellers vil jeg tro at trenerapparatet har testet ut forskjellige varianter under treningen, og at de har vurdert det slik at laget vil fungere bedre om Bøkko går.  

For øvrig skulle det ikke forundre om New Zealand velger å spare seg i semifinalen mot Sør Korea ut fra en betrakting om at de likevel er sjanseløse. Polen gjorde det i semifinalen mot Nederland i 2014 (så vidt jeg husker skled de gjennom på 3.52), og var derfor betraktelig mer uthvilt enn Canada i bronsefinalen, og ble belønnet med bronse (der polakkene gikk på 3.41).

Floflofloflo
FlofloflofloInnlegg: 1819
20.02.18 20:04

En litt morsom hendelse i damenes stafett 3000m kortbane-finale.

Korea, Kina, Italia og Canada går i mål i den rekkefølgen.

Hvem tror dere vant bronsen?

Hvis du gjettet Nederland så har du helt rett. Kina og Canada ble altså diskvalifisert og Nederland som vant B-finalen ble flyttet opp på 3.plass.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 20:05)

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8383
20.02.18 20:28
tucan: Henriksen er allerede byttet ut.

jeg tenker det kan være ett bra trekk. Så får vi en uthvil Henriksen inn til finalen eller bronsefinalen.

Om det funker med Bøkko og de andre, så er det vel ingen vits i å bytte noe mer?

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
20.02.18 20:29
Floflofloflo: Hvis du gjettet Nederland så har du helt rett. Kina og Canada ble altså diskvalifisert og Nederland som vant B-finalen ble flyttet opp på 3.plass.

Det hele var helt uforståelig sett utenfra. I den ene vekslingen snubler en koreaner, noe som gjør at kineseren går over ende, med påfølgende brudulje bakover.

Dette fører til at Kina, som sett utenfra, ble taklet ut av gullkampen av koreanerne ble disket. 

Jeg har kun sett dette en gang, og absolutt ikke i reprise, men det virket totalt uforståelig at dette skulle skje.

lok1
lok1Innlegg: 4687
20.02.18 20:58
isvotten: Det hele var helt uforståelig sett utenfra

Ja, fordi de ikke har vist situasjonene hvor Kina og Canada ble disket.

Canada ble disket fordi de la en hånd på Korea når de skulle gå over mål, mens Kina ble disket fordi det var vekslefeil på siste veksling. At Sør-Korea ikke ble disket kan diskuteres, men det er faktisk slik at det er lov å falle (og ta med seg andre) uten å bli disket hvis det ikke er "intensional", altså hadde det vært i en sving der Korea hadde prøvd å avansere hadde det endt med disk.

Ikke den letteste øvelsen å forstå seg på. 

rocambole
20.02.18 22:41

Etter lagtempo-d (kvartfinaler) og foran lagtempo-d (semifinaler): I vcupen i Hrv satte JPN verdensrekord lavlands med 2.55.29. NEDs sterke lag med alle tre i god form hadde beste tid av alle i kvartfinalen med 2.55.61, mens JPN ble soleklar nr. 2 med 2.56.09. Så på papiret er det liten forskjell mellom de to lagene. I kvartfinalen åpnet JPN mer moderat (med litt småkrøll helt i starten som de tapte noen tideler på), men holdt distansen bedre enn NED.

I semifinalene er NED enorm favoritt mot USA, og JPN bør være nesten like overlegen mot CAN.

I bronsefinalen er CAN favoritt (jeg gir 70/30) mot USA, mens finalen NED vs. JPN kan bli svært så spennende. JPN har Sato og Miho Takagi i meget god form, mens derimot Nana Takagi presterte svakt på 5000. Det kan godt være at de i semifinalen skifter ut N. Takagi med Kickuchi, som på sin side heller ikke presterte særlig godt på 1500 og 3000. I så fall vil JPN miste litt på utholdenhet, men kunne vinne litt på fart. Siden JPN ikke har en tredjedame i sin ypperste form, gir jeg NED 60/40 til å ta gull.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 22:45)

rocambole
20.02.18 22:42

Foran lagtempo-h (semifinaler): NED har som ventet vraket Verweij som er ute av form med Roest som er i toppform og vant sølv på 1500 som normalt er litt kort for ham. Isolert sett bør denne utskiftingen kunne tilsi at NED forbedrer sin 3.40 fra kvartfinalen med rundt 1,5 sek. På den annen side har ikke Roest gått så mye lagtempo, og det kan ha vært litt kort tid å samkjøre ham skikkelig med Kramer og Blokhuijsen. Imidlertid går Roest for samme firmalag som Kramer slik at de to allerede er godt samkjørte, og Kramer har mye erfaring med å gå lagtempo sammen Blokhuijsen. Jeg forventer NED under 3.39.0 i semifinalen og at de kan presse seg ned mot 3.38.0 i finalen.

NOR har skiftet ut Sindre med Bøkko. Om dette slår positivt ut, virker usikkert, men aller best case, der mye henger på Bøkko, kan vi kanskje ha kapasitet ned mot 3.39.0 og forbedre oss ett sekund fra kvartfinalen. NED føler seg seierssikre før semifinalen, og jeg gir dem 70/30 i vinnersjanse. Her må våre gutter overgå seg selv, med mindre NED får uventet rusk i maskineriet.

KOR er storfavoritt i den andre semifinalen mot NZL (jeg gir 90/10) og kan kanskje tillate seg å slakke av litt på de siste par rundene for å spare krefter til finalen. De kan tenkes å sette inn Joo for Chung i semifinalen og/eller finalen, med en viss mulighet for at det medfører en ytterligere styrking av laget deres som hadde best tid i semifinalen (3.39.29) der de virket litt forsiktige med å kjøre 16-årige Chung for hardt. Joo er mindre langdistansebetont enn Chung. Alle løperne til KOR har dokumentert at de har toppformen inne.

Det ligger altså an til finale mellom KOR og NED der jeg før semifinalene gir 55/45 i favør NED. Også KOR kan ha kapasitet ned mot en lav 3.38, så dette kan bli spennende.

I en bronsefinale NOR vs. NED gir jeg 80/20 til NOR. Vi slo NZL greit med drøye sekundet i kvartfinalens åpningspar. NZL har kun marginalt forbedringspotensial, så vi bør ha bra kontroll med Sindre på laget slik som sist. Om vi velger Sindre eller Bøkko som tredjemann, vil bero på hvordan vi presterer i semifinalen. Hvis vi mot formodning skulle makte å vinne semifinalen på en bedre tid enn i kvartfinalen, er det naturlig at Bøkko også får gå finalen.

Samlet sett: Klart mest sannsynlig med bronsemedalje, og litt høyere oppside enn nedside.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 22:44)

KingAnderson
21.02.18 02:04
staaalisen: ......var dette noe du bare tenkte ut før 500 meteren, spørres det retorisk av KingAnderson. Jeg gikk tilbake i mine innlegg, og hva fant jeg? Jo, allerede så tidlig som den 10. november i fjor gjorde jeg den vurderingen av HHLs muligheter på 500. Greit?

Var et reellt spørsmål fra min side, og jeg gidder da ikke gå og sjekke hva du har skrevet i dine tidligere innlegg.

Kan godt si at jeg er imponert over dine tidlige spådommer, selv om det strengt tatt ikke er mer enn Lorentzen selv har uttalt. Og det at han denne sesongen har vunnet 3 verdenscupløp på 500 meter mot 1 på 1000 meter,og at han ellers har 0 pallplasseringer på 500 meter mot hele 5 på 1000 meter er kanskje også en indikasjon på at spådommen din ikke var banebrytende.

Edit: Ga deg tommel for at du gikk tilbake og sjekket, og for at du tross alt traff på spådommen. (Håper dog han tar og vinner gull på den doble distansen og.)

(Innlegget ble redigert 21.02.18 02:08)

elsennerb
elsennerbInnlegg: 103
21.02.18 04:33

Jorrit Bergsma har latt seg inspirere av patos og poesi i VGD's OL-skøytetråd. Engelsken har noen feilskjær, men vakkert er det alikevel når han hyller sin skøyteløper-kone.

-

Heather, sweet Heather

you're light as a feather
you could sit on my shoulder
if I was a bit older

Heather, sweet Heather
you make beautiful weather
when you take off your thong
I must put my sunglasses on

Heather, please Heather
don't hit me with your belt of leather
I don't always get a boner
when I look at the Estoner

Heather, sweet Heather
we will always be together
but we have to sleep apart
or you'll kill me with your fart

Heather, sweet Heather
you're lighter than a feather
but you can even be much thinner
if you stop eating twenty-two donuts for dinner

(Innlegget ble redigert 21.02.18 04:38)

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 419
21.02.18 08:58

Må innrømma at det sikkert er lurt å få Håvard inn på lagtempo. Hans gjennomsnitt nivå er vel ikkje så mykje svakare enn Sindre sitt? Og det er snakk om LAG, Håvard og dei to andre svært godt samkøyrde. Det er ikkje Nederland så vidt eg forstår. Kramer truleg betre enn på 10.000 om det var forkjøling, men er det ryggen, kven veit. Reknar med dei norske går ut for å vinna, så hardt som dei vågar, burde kjenna seg sjølve og kvarandre godt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg