Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Curling under Vinter-OL 2018

NYTT TEMA
belzebub1
belzebub1Innlegg: 162
20.02.18 02:24

De burde aldri vært i OL! Klarer ikke å få steinen over hog lineengang

Coach
CoachInnlegg: 74180
20.02.18 02:27

Fyttihelsike for en jobbeuke (inkludert og spesielt helga). For en timing...

En ting er å få med seg hva som som skjer, en annen er å være våken nok til å få prossessert det skikkelig, og en helt annen er å orke å omsette det i skriftlig form på nogenlunde sammenhengende og forståelig vis.

Takk til Kronos for å ha holdt tråden oppdatert på de tildels underlige begivenhetene i Gangneung.

Dessverre ikke så mye å rope hurra for for våre gutter, men de er altså ikke ute av avansementsdiskusjonen før de har tapt ytterligere en kamp, noe de riktignok ser ut til å ha det travelt med å få gjort. Har skjønt på Thoralfs innbitte beretniger at Ulsrud startet dagens meltdown on ice allerede på dragningen om sistestein før kampstart; han later til å slite noe vanvittig med å beregne isen der borte.

Blir jo tydeligvis en del engasjement i tråden av stadige fadeser også, ulempen i så måte er at det blir brått slutt på det før semifinalene.

Hm, der fikk faktisk ikke (Lier-)prestesønnen steinen over hogline. Ingen divine intervention å spore her heller, gitt...

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 42551
20.02.18 02:28
Art-Vandelay: Har team Ulsrud gjort et verre mesterskap før egentlig?

Blir sannsynligvis dårligste OL, tok jo sølv i 2010 og røyk i omspill i 2014. Vi kan jo i teorien få omspill selv med tap her, men da må vi ha hjelp i tillegg at vi skal slå svenskene. 

(Innlegget ble redigert 20.02.18 02:29)

MiaWallace
MiaWallaceInnlegg: 4427
20.02.18 02:29
MadBum: Steffen Walstad kutter seg opp med kniv nå

Ja, det er jo egentlig helt merkelig. 

- Team Minera (laget til Walstad) hadde et meget godt 2017. Minera slo Team Ulsrud i NM og sikret dermed NM-gullet for andre året på rad foran det laget som ble tatt ut til OL. I kvalifiseringen til VM ble det to seirer mot ett tap i en best-av-tre-kvalifisering mot nettopp Thomas Ulsrud og co. Dermed sikret laget fra Oppdal seg en verdifull VM-billett. i 2016 slo Oppdals-laget slo Ulsrud og hans lag i fem av sju kamper i 2016.

I den prestisjefylte Grand Slam turneringen i 2017 var Minera det store overraskelseslaget som kom seg til finalen. Team Ulsrud imponerte ikke stort i samme turnering. Allikevel var det Ulsrud og co. som gikk av med OL-billetten.

https://www.dagbladet.no/sport/reagerer-pa-ol-uttaket--sa-seg-blinde-pa-meritter/69528244

Rusty_Ryan
Rusty_RyanInnlegg: 12141
20.02.18 02:34

Så jævlig.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 18275
20.02.18 02:35

En av de verste curling-prestasjonene jeg har sett. Og jeg har ikke sett mye curling.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 9416
20.02.18 02:36

Usikker på om jeg har sett en dårligere kamp av Ulsrud & co enn denne.

GoingKronos
20.02.18 02:37

Nå er jeg gått fra å være frustrert og oppgitt til bare å være trist på vegne av det norske laget.

Ellers så burde selvsagt Norge gi seg på 9-3, litt usportslig å fortsette.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13472
20.02.18 02:38

Ulsrud har vært ræva i OL ihvertfall. Kan man bytte posisjoner? Bedre og sette Ulsrud på 3? Og han Nergård på siste?

MiaWallace
20.02.18 02:46

Standarfrasen kom under dagens kamp også (som i under alle mix og herrekampene)

Thorleif: «Curling er den idretten som øker mest, nå er det jo vanskelig for fotball og volleyball og øke mer, enn de gjør»

Lars: «bla bla bla, gi oss en hall så lagere vi is, bla bla bla, så skal du ikke se bort fra at det blir VM i Dubai».

BTW, øker curling mer, enn f.eks. snowboard?  

(Innlegget ble redigert 20.02.18 02:46)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 20578
20.02.18 02:50
MiaWallace: tandarfrasen kom under dagens kamp også (som i under alle mix og herrekampene) Thorleif: «Curling er den idretten som øker mest, nå er det jo vanskelig for fotball og volleyball og øke mer, enn de gjør» Lars: «bla bla bla, gi oss en hall så lagere vi is, bla bla bla, så skal du ikke se bort fra at det blir VM i Dubai». BTW, øker curling mer, enn f.eks. snowboard?

Jeg tviler veldig på den uttalelsen, nå kan man bli overrasket, men jeg skulle like å se tallene bak den.

MiaWallace
20.02.18 02:53
Tjaaah: Jeg tviler veldig på den uttalelsen, nå kan man bli overrasket, men jeg skulle like å se tallene bak den.

Samme her, men kommentatorene har sagt akkurat denne setningen under ALLE curlingkampene. Har null tro på at curling øker mer, enn f.eks. snowboard

Coach
20.02.18 03:00
Art-Vandelay: Mørkt og god natt

God natt (evt over til freestyle og kunstløp, om øya holder seg oppe).

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 2994
20.02.18 03:23
MiaWallace: Samme her, men kommentatorene har sagt akkurat denne setningen under ALLE curlingkampene. Har null tro på at curling øker mer, enn f.eks. snowboard

De tenker kanskje i organisert form? Ser for meg mye av økningen i f.eks. snowboard skjer på egenhånd og ikke via klubb/krets/forbund?

Men høres litt merkelig ut, samtidig som curling vel har begynt å få bra grobunn i Asia? Der er det jo enormt mye folk. Ellers kan det også være snakk om prosentmessig økning, og der er det jo mulig at curling slår snowboard?

GoingKronos
20.02.18 03:42

Litt damefokus før jeg legger meg.

Sverige gikk på et nytt tap da Japan stjal i siste omgang, etter noe som fremsto som et utrolig merkelig valg - Hasselborg gikk for en knallhard takeout, og det er jo en gang slik at da skal man ikke treffe mye feil før man selv ruller for langt og det var nettopp det som skjedde. Det gjør at Japan tok et langt steg videre mot semifinale, og det skal fortsatt godt gjøres at ikke svenskene også tar seg dit. Men akkurat nå så kjennes det veldig åpent hvem som til slutt blir stående igjen med gullmedalje. 

USA maltrakterte Kina, og gir seg selv sjansen til å ta seg til semifinale - men de har Korea og Sverige i de to siste matchene, så det kjennes fortsatt tøft ut.

Det ble spennende mellom Skottland og Sveits, men en liten sveitsisk kollaps i siste omgang sikret øyboerne seieren. Sveits er dermed eliminert fra turneringen. Skottene har også tøft program igjen, først skal de ut mot Japan før de avslutter mot Canada i det som kan bli helt avgjørende. Den kampen skal jeg i hvert fall se!

Men allerede nå klokka 6 så blir det betydningsfulle kamper, Canada skal møte Kina, det er nok nært vinn eller forsvinn for begge lagene. Skottene møter altså Japan og USA møter Korea.

GoingKronos
20.02.18 03:45
thewaterfall: prosentmessig økning

Det er det de snakker om ja, så det sier strengt tatt ikke så mye. Men vekst er vekst som jeg bruker å si når jeg stiller meg på badevekta.

Coach
20.02.18 06:23
GoingKronos: Litt damefokus før jeg legger meg.

Får innrømme at det ble mest fokus i den retning under isdansen for min del også (ikke at det sto på det sportslige, som også var av det spektakulære slaget). ;-)

Hasselborg så ganske medtatt ut etter den sistesteinen der, selv om dette var et tap svenskene fint tålte. Fikk vibber til de to seneste EM-finalene, der chokene hennes fikk atskillig mer umiddelbare konsekvenser. Ikke helt konkurransetilpassede nerver på den nye svenske gallionsfiguren.

Da forsøker jeg meg på zapping mellom Storbritannia-Japan på Eurosport Norge og Canada-Kina på Eurosport 4.

Floflofloflo
FlofloflofloInnlegg: 1819
20.02.18 07:34

Der stjal Korea 4 poeng fra USA, det er ikke ofte man ser slikt.

guru
guruInnlegg: 10753
20.02.18 07:41

Er dette laget tatt ut til OL basert på tidligere meritter? Jeg er virkelig ikke inne på Curling, men vi må da vel ha et lag som er bedre enn dette? De har jo skuffet vanvittig i dette mesterskapet...

jakoby
jakobyInnlegg: 550
20.02.18 07:59

Koreanske damene virker jo å levere stort på hjemmebane

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17602
20.02.18 08:42

Curling er en miniidrett i Norges, og styres av en liten klikk mosjonister i Oslo & omegn som har vært med siden tidenes morgen. Merkelig at vi har gjort det så bra gjennom årene. Kanskje det er slik i de fleste land som deltar i OL.

jakoby
jakobyInnlegg: 550
20.02.18 08:42
HuiBuorre: Curling er en miniidrett i Norges, og styres av en liten klikk mosjonister i Oslo & omegn som har vært med siden tidenes morgen. Merkelig at vi har gjort det så bra gjennom årene. Kanskje det er slik i de fleste land som deltar i OL.

Vel alle mixed doubles parene vi møtte var visstnok profesjonelle.

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3994
20.02.18 09:07

Blir i det minste veldig spennende når vi vet at Norge må vinne mot både Italia og Sverige. Merker jeg er veldig pessimistisk i forhold til det.  

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3994
20.02.18 09:15
guru: Er dette laget tatt ut til OL basert på tidligere meritter?

Curling er ingen stor idrett her til lands. Er nok rimelig sikker på at de gutta som er i Sør-Korea nå er de antatt beste spillerne. Men skal heller ikke uttale meg så alt for mye om et miljø jeg ikke kjenner veldig godt.

GoingKronos
20.02.18 09:16
HuiBuorre: Curling er en miniidrett i Norges, og styres av en liten klikk mosjonister i Oslo & omegn som har vært med siden tidenes morgen

Det var kanskje slik for 20 år siden, i dag er det ikke en riktig virkelighetsbeskrivelse. Det spilles curling i Tromsø, Opdal, Stavanger, og mener vi er oppe i 10 curlinghaller og bare to av de ligger i/rundt Oslo. Curling er i utvikling, og det blir mer og mer profesjonalisert. Og så skal det sies at selv om det norske laget er amatører så har de stor fleksibilitet og under sesong er de nok mest å anse som profesjonelle. 

Coach
20.02.18 12:23

Ja, tro det eller ei, men Norge er altså fortsatt ikke helt ute av avansementskampen. Mot Italia kreves det dog seier for å opprettholde den situasjonen, og det bør da også være grei skuring (men hva noe bør og hva noe er har vi jo erfart at ikke er synonymt).

Kampen vises nå på Eurosport Norge... og jeg får nok si at jeg har forståelse for de som heller prioriterer mixed-stafetten i skiskyting. :-/

Coach
20.02.18 12:57
guru: Er dette laget tatt ut til OL basert på tidligere meritter? Jeg er virkelig ikke inne på Curling, men vi må da vel ha et lag som er bedre enn dette? De har jo skuffet vanvittig i dette mesterskapet...

Har vært skrevet endel om konkurransen mellom Team Ulsrud og Team Walstad tidligere i tråden, se f. eks. linken til MiaWallace kl. 2:29 i natt.

På den annen side skal ikke mesterskapserfaring undervurderes. Walstad falt gjennom i sin VM-debut i fjor og hadde vært ansett som et høyrisiko-alternativ.

Nå er det vel f. ø. på sin (stand)plass å zappe over fra skiskytinga til curlingen igjen... ;-)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 31725
20.02.18 13:45

Noen av de andre kampene som går nå som er viktig hvordan ender for våre sjanser? Vi kjører ikke direkte over Italia...

Er vel ikke noe særlig at Japan tar Danmark.

(Innlegget ble redigert 20.02.18 13:46)

MLangseth
MLangsethInnlegg: 133
20.02.18 13:46

vel... kan håpe Japan og Sveits taper..

mulighetene for å gå videre er syltynne, men lever i håpet.

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 31725
20.02.18 13:49

USA kan ta Sveits. Veien ligger sånt sett åpen for en haug lag på 5-4, men vet ikke hvordan det da blir med hvem som får playoff. Vi må uansett slå Italia, og det er ingen garanti.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg