Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snøbrett under Vinter-OL 2018

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 5879
07.02.18 14:28

Analyse nummer fire tar for seg snøbrett under Vinter-OL 2018. Her har vi flere medaljesjanser, spesielt i slopestyle. Denne øvelsen er også den eneste jeg er helt sikker på at jeg skal sitte oppe på natten for å se, og det anbefaler jeg ALLE!

Program

10. februar klokka 02.00 – Kvalifisering slopestyle for herrer

11. februar klokka 02.00 – Slopestyle finale for herrer

11. februar klokka 02.00 – Kvalifisering slopestyle for kvinner

12. februar klokka 02.00 – Slopestyle finale for kvinner

12. februar klokka 05.30 – Kvalifisering halfpipe for kvinner

13. februar klokka 02.00 – Finale halfpipe for kvinner

13. februar klokka 02.00 – Kvalifisering halfpipe for herrer

15. februar klokka 02.00 – Boardercross for herrer

14. februar klokka 02.30 – Finale halfpipe for herrer

16. februar klokka 02.00 – Boardercross for kvinner

19. februar klokka 01.30 – Kvalifisering Big Air for kvinner

21. februar klokka 01.30 – Kvalifisering Big Air for herrer

22. februar klokka 04.00 – Kvalifisering parallellstorslalåm for kvinner og herrer

23. februar klokka 02.00 – Finale Big Air for kvinner

24. februar klokka 01.30 – Finale Big Air for herrer

24. februar klokka 04.00 – Finale parallellstorslalåm for kvinner og herrer

Analyse

Menn

Big air

Man kan si mye om snøbrett i OL, og at det “ikke er gjevt nok”, men fakta er at alle amerikanske medaljevinnere fra årets X games er med i OL i tillegg til alle de norske så klart. I big air for menn fikk de rett nok ingen medaljevinner, og deres beste mann fra X ble Chris Corning som også er med i OL. Han har også pallplass fra øvelsen i verdenscupen, og sølv fra fjorårets VM. Medalje fra VM har også det norske paret i Marcus Kleveland og Ståle Sandbech og førstnevnte tok jo som kjent sølv i øvelsen under X games. Sandbech deltok ikke i Big air i X, siden han falt og skadet seg i kvalifiseringen til slopestyle. Big air er sist av hopp-snøbretten og de fleste som allerede har deltatt i de andre øvelsene vil nok delta her. Max Parrot vant X games knepent foran nevnte Kleveland og han og landsmannen Mark McMorris kan godt ta medalje i OL.

Regjerende verdensmester: Ståle Sandbech

Regjerende olympisk mester: Ikke øvelse

Halfpipe

Som nevnt er det vanligere å delta i halfpipe-big air/slopestyle-big air enn halfpipe-slopestyle, men halpipe krever litt annen hoppteknikk enn slopestyle så ingen av de nevnte over pleier å delta i halpipe. I halfpipe er naturligvis Ayumu Hirano den store favoritten. Kjørte et helt sinnsykt sisterun i X games der han fikk 99 poeng (av 100) med tidenes første back-to-back 1440s. Søk det gjerne opp på YouTube og sjekk hoppteknikken hans! Hirano som nok mange kjenner fra X games Norway og OL-sølv i Sotsji er fortsatt ung, men seiler for meg opp som den store favoritten! Utfordrere er Scott James som tok gull i et amputert VM, men som svarte med sølv i X i år og gull i X i fjor og må dermed regnes med. Shaun White er også med i OL, men han deltok ikke i X games, men en mann som Shaun må jo naturligvis taes med i beregningen. I år han han blant annet en verdenscupseier der blant annet nevnte James ble nummer 2, så han har fortsatt nivået inne. En klar medaljekandidat er også regjerende olympisk mester Jurij Podladtsjikov. Dessverre falt han stygt under X games og knakk nesen, men rapportene sier at han er fit for fight til OL, og om ikke skaden hemmer han i stor grad er han en klar kandidat for både gull og medaljer. Andre kandidater til medaljene er Totsuka og Katayama fra Japan og bronsevinner fra X games, Ben Ferguson.

Regjerende verdensmester: Scotty James

Regjerende olympisk mester: Jurij Podladtsjikov

Slopestyle

Den “norske” øvelsen slopestyle er kanskje vårt største håp for medalje i brett i 2018. Sandbech og Kleveland er allerede nevnt over, i tillegg stiller vi med Mons Røisland og Torgeir Bergrem i denne øvelsen. Kleveland er jo dobbelt regjerende X games-mester og er nok kanskje den største favoritten i slopestyle. Nytt av året er at det kjøres tre runs, noe som er med på å gjøre marginene mindre, noe som naturligvis er bra! I tillegg til nordmennene har vi mange utfordrere til medaljene. McMorris, Parrot og Corning er allerede nevnt, og det er nok meget sannsynlig at vi får mange av de samme medaljørene i big air og slopestyle. Spennende blir det uansett.

Regjerende verdensmester: Seppe Smits

Regjerende olympisk mester: Sage Kotsenburg

Snowboardcross

Mange som kan vinne i cross, og den er jo en øvelse der man ikke nødvendigvis trenger flaks, men der det handler om å holde seg unna uflaks. Likevel er det de samme navnene som går igjen på ulike seierspaller, og den som har kjørt best i cross de siste årene er franskmannen Pierre Vaultier. Han er regjerende olympisk- og verdensmester (og i cross så er OL/VM det største), samt at han har verdenscupen sammenlagt de siste to sesongene. Om alt går som det skal er Vaultier en klar favoritt. Utfordrere til franskmannen er australske  Alex Pullin, italienske Omar Visintin, østerrikske Alessandro Hämmerle og amerikanske Hagen Kearney.

Regjerende verdensmester: Pierre Vaultier

Regjerende olympisk mester: Pierre Vaultier

Parallellstorslalåm

I fjorårets VM kom de to østerrikske kjørerne Andreas Prommegger og Benjamin Karl på gull og sølv i begge parallell-øvelsene. Disse to var jo også favorittene når jeg skrev om Vinter-OL 2014, men det var det kun sistnevnte som så vidt klorte seg til en bronse. De er uansett veteraner å regne i denne sporten det er ingen tvil om at det er disse det handler om. En annen veteran er sveitsiske Nevin Galmarini som leder årets verdenscup, og som blant annet tok bronse i VM, men min egen outsider er bulgarske Radoslav Yankov, som med sine 27 år må regnes som en unggutt i dette feltet. Han kan ta Bulgarias andre gull gjennom tidene, men det er nok mulig at han må konsentrere seg om de mindre edle medaljene. Andre utfordrere er russiske Vic Wild, italienske Roland Fischnaller og hjemmehåpet Lee Sang-ho.

Regjerende verdensmester: Andreas Prommegger

Regjerende olympisk mester: Vic Wild

Kvinner

Big air

Anna Gasser er regjerende verdensmester og tok også et suverent gull i X games i januar, samt sølv i X i 2017. Gull i X games i fjor tok Hailey Langland, men hun deltok ikke i år. Dette kan bli en spennende øvelse, for det er mange som kan ta medalje her. Julia Marino er et godt eksempel på en usikker outsider, det samme er Jamie Anderson som tok bronse i X games, men disse to satser definitivt like mye på slope. Silje Norendal er også med, men Big air er som sagt bonusøvelsen, så denne er åpen!

Regjerende verdensmester: Anna Gasser

Regjerende olympisk mester: Ikke øvelse

Halfpipe

Tredobbelt amerikansk i Aspen, og alle tre stiller i Sør-Korea. Fjerdekvinne i Aspen, Kelly Clark stiller også, så at det skal bli amerikansk på pallen vil det jo ikke være noen tvil om. Bak amerikanerne kommer to kinesere, men at Chloe Kim, Maddie Mastro og Arielle Gold i tillegg til Clark er favorittene til pallen er det som sagt ingen som helst tvil om.

Regjerende verdensmester: Cai Xuetong

Regjerende olympisk mester: Kaitlyn Farrington

Slopestyle

Som nevnt over er det Jamie Anderson med Julia Marino som stiller opp som gullkandidater i OL. Spencer O’ Brien vil kanskje splitte pallen, men det er nok duket for en hel nord-amerikansk duell. Spennende å se hvordan løypen blir bygd, for Anderson er for eksempel god i store hopp. Før hoppene ble bygd i Sotsji trodde alle det skulle bli puslete hopp og mye fokus på rail-elementene, men det motsatte skjedde, og hoppene i Russland var nesten like råe som i X games. Dette er faktisk en faktor som kan avgjøre en så tett konkurranse, men jeg tror uanset Anderson vil hente det hjem. Utfordrere til disse nevnte tre kan være Katie Ormerod og Enni Rukajärvi.

Regjerende verdensmester: Laurie Blouin

Regjerende olympisk mester: Jamie Anderson

Snowboardcross

Michela Moioli har vunnet tre av åtte verdenscupløp i årets sesong (tre av seks i regular season og pallen i alle disse seks), og viser dermed en solid stabilitet foran OL. Hun har i tillegg to bronser fra de siste VM, så ingen tvil om at hun stiller i OL som favoritt. En annen favoritt som jeg om mulig setter enda høyere er amerikanse Lindsey Jacobellis. Hun er regjerende verdensmester og er jo en egen legende i snowboardcross med totalt 5 VM-gull og 8 X games-gull. Er blitt 32 år, men i cross er nok ikke alder en like viktig faktor som i andre øvelser. Tredje kvinne på pallen skal man ikke se bort i fra at blir tsjekkiske Eva Samkova, som vant verdenscupen i fjor og som er regjerende olympisk mester. Andre utfordrere kan bli de to franske jentene Chloe Trespeuch og Charlotte Bankes.

Regjerende verdensmester: Lindsey Jacobellis

Regjerende olympisk mester: Eva Samková

Parallellstorslalåm

En tsjekker vil nok også stå på pallen her også, og hun heter Ester Ledecka. Hun er regjerende mester, og har vist solid form i verdenscupen i år, en cup hun vant knusende i fjor. En annen jente som kan ta medalje er Ramona Hofmeister som har overrasket positivt i årets WC, men som jeg ikke har noe særlig informasjon om utenom det. Har vært fem ganger på pallen i år. I fjor tok Patrizia Kummer sølv i VM og hun er også den olympiske mesteren i øvelsen fra 2014. Har dog ikke vist til noe i årets sesong, og i følge henne selv vet hun ikke årsaken til at det ikke fungerer i år (altså ingen skade innblandet). Utfordrere til disse tre kan bli Julia Dujmovits fra Østerrike og Alena Zavarzina fra Russland

Regjerende verdensmester: Ester Ledecká

Regjerende olympisk mester: Patrizia Kummer

Neste analyse: Kombinert

(Innlegget ble redigert 07.02.18 14:29)

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6796
07.02.18 17:57
lok1: Regjerende verdensmester: Lindsey Jacobellis

La oss aldri glemme denne. Må vel være tidenes choke i OL.

lok1
11.02.18 00:59

Anbefaler alle å følge Kleveland ++ klokken 2. Alle norske i finalen!

gurglebassen
gurglebassenInnlegg: 4951
11.02.18 01:01

McNorris så veldig god i kvalikken, her blir det kanadisk guld.

Cabello
CabelloInnlegg: 5991
11.02.18 01:20
lok1: Anbefaler alle å følge Kleveland ++

Jeg er med :)

Glimrende åpningsinnlegg btw. :)

janesaj
janesajInnlegg: 39015
11.02.18 01:26

Skal selvfølgelig se finalen. Innrømmer ærlig talt at jeg ikke kan så mye teknisk, men dette er en meget artig idrett. Pleier å se X-Games, så da kan man jo ikke gå glipp av OL heller.

lok1
11.02.18 01:30
janesaj: Skal selvfølgelig se finalen. Innrømmer ærlig talt at jeg ikke kan så mye teknisk, men dette er en meget artig idrett. Pleier å se X-Games, så da kan man jo ikke gå glipp av OL heller

Så kvaliken og vil faktisk påstå at snøbrett har OLs beste kommentatorpar. Gjør det enklere å følge med

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1906
11.02.18 01:39
gurglebassen: McNorris så veldig god i kvalikken

Jeg holder også en liten knapp på McMorris, men Kleveland har mer inne enn han viste i kvaliken. Helt åpent. 

gurglebassen
11.02.18 01:40
abjoern100: Jeg holder også en liten knapp på McMorris, men Kleveland har mer inne enn han viste i kvaliken. Helt åpent.

Hadde vært veldig fint med gull her. Jeg spanderer kimchi hvis vi vinner.

LBJ91
LBJ91Innlegg: 13737
11.02.18 01:43
lok1: Så kvaliken og vil faktisk påstå at snøbrett har OLs beste kommentatorpar.

Tredje OLet på rad at Jonas Greve kommenterer snowboard for de som har rettighetene i Norge. Han er helt eminent, og denne gangen har han en bra makker i Gjermund Bråten

(Innlegget ble redigert 11.02.18 01:46)

janesaj
11.02.18 01:47
LBJ91: Fjerde OLet på rad at Jonas Greve kommenterer snowboard for de som har rettighetene i Norge. Han er helt eminent

Skriver under på denne. Husker at han pleide å kommentere X-Games for NRK (og vel etterhvert TV 2), ofte sammen med nåværende alpinkommentator Thomas Lerdahl (som for øvrig passer mye bedre til denne idretten enn til alpint). Likte de sendingene.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 20209
11.02.18 01:48

Mons Røisland skadet seg på oppvarmingen, ute av finalen.

lok1
11.02.18 02:02

Kudos også til de som har bygget løypene. Både i Sotsji og her har man jo vært redd for at det skal bli puslete hopp og rail-elementer, men syns løypen ser knallbra ut.

ohlalaSpurs
ohlalaSpursInnlegg: 11083
11.02.18 02:03

Flere her som er Live i tribunen?

snowik
snowikInnlegg: 3215
11.02.18 02:11

Hvorfor i all verden bruker de ikke liknende layout som i X-Games? X-Games grafikken er jo genialt. Vanskelig å følge med uten den. Husker jeg rett var det noe liknende som på X-Games i Sochi.

Nei, dette OL skuffer foreløpig.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 20209
11.02.18 02:20

Kleveland!

Cabello
CabelloInnlegg: 5991
11.02.18 02:21

Sexy

kenrojo
kenrojoInnlegg: 11400
11.02.18 02:21

Ikke klaff i første runde.... 

og fryktelig synd med Røisland...

(Innlegget ble redigert 11.02.18 02:23)

ohlalaSpurs
11.02.18 02:22

For en herlig Mariusgenser de kanadiske uttøverne har. Er nok Canadiens Se og Hør, som har vært på banen her.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36584
11.02.18 02:24

Skulle tro det var mulig å sende uten helikopterstøy. 

Det helikopteret har knatret inne på stua mi siden i dag tidlig. 

janesaj
11.02.18 02:25

Ingen som satt noe voldsomt førsterun her, så helt åpent. Men pleier vel ofte å være litt reservert i det første runnet, så kommer vel snart noe saftig...

gurglebassen
11.02.18 02:26
ohlalaSpurs: For en herlig Mariusgenser de kanadiske uttøverne har. Er nok Canadiens Se og Hør, som har vært på banen her.

Jeg har denne i "T Shirt" version

Elguaje
ElguajeInnlegg: 20673
11.02.18 02:26

Gikk Bergrem til finalen eller røk han ut i kvalifiseringen ?

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6796
11.02.18 02:27

Blir nok Canada med gull og sølv og norsk brånshe

janesaj
11.02.18 02:28
Elguaje: Gikk Bergrem til finalen eller røk han ut i kvalifiseringen ?

Han er med i finalen, ja. Startet som nummer tre.

ohlalaSpurs
11.02.18 02:28
gurglebassen: Jeg har denne i "T Shirt" version

HeldiG Gris. Kostet den mucho?

gurglebassen
11.02.18 02:29
ohlalaSpurs: HeldiG Gris. Kostet den mucho?

La oss bare si at den kostet meget.

Hvor mange runs er det i finalen.

janesaj
11.02.18 02:29
gurglebassen: Hvor mange runs er det i finalen.

Tre.

janesaj
11.02.18 02:31

For øvrig stiller FIS med liveoppdatering, for de som vil holde oversikt.

ohlalaSpurs
11.02.18 02:32
gurglebassen: Hvor mange runs er det i finalen.

Eg skl høre med "dommeren"

Klikk for å gå tilbake til toppen