Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kombinert under Vinter-OL 2018

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 4685
22.02.18 12:08

Mange nolduser her inne som tror kombinertløperne skal være like raske som langrennsløperne.

Har dere aldri sett på kombinert?

Arggg
ArgggInnlegg: 1289
22.02.18 12:09

Jeg fatter ikke at folk klager over Andersen. Østerrike kan jeg være enig i at har gått idiotisk taktisk, men det er jo fordel oss. Det ville jo vært fullstendig idiotisk om han skulle slitt seg ut på å taue en bedre langrennsløper nærmere en annen langrennsløper han uansett ikke hadde greid å ta igjen. Det Klappfer holdt på med var jo optimalt for Andersen.

Denne kritikken som kommer mot kombinert hvert mesterskap syns jeg også er tåpelig. Det er visst for lavt nivå, for liten bredde og nå er også tyskerne for gode. Jeg vil bare minne om at under VM for fem år siden var det fire lag som kom sammen til mål under lagkonkurransen. Det var store nasjoner som Frankrike, USA og Japan, sammen med Norge. Tyskerne ble nummer fem et drøyt minutt bak. Tyskerne har akkurat nå en helt makeløst god generasjon, men det kan se helt anderledes ut neste OL igjen.

Uansett, kjempeflott med sølv til Norge!

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10584

Østerrike er selvsagt kjempefornøyde med bronsen, de har tross alt ikke vært bedre enn nummer 6 og 7 på de to lagkonkurransene tidligere i vinter.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17576

Da har både Norge og Tyskland 13 gull. Jeg er redd tyskerne passerer oss etter damestafetten i skiskyting.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22927

Ble tett denne lagkonken, forhold til Lillehammer-OL.

Tror det var omtrent slik:
1 Japan
2 Norge + 6 minutter
3 Sveits + 10 minutter
4 Estland + 12 minutter

andwez
andwezInnlegg: 10919
22.02.18 12:10
lok1: Har dere aldri sett på kombinert?

Jeg bare bemerker meg kvalitetsforskjellen på løperne, slutt å tenk på tidene. 

Det er rett og slett ikke høyt nok nivå i kombinert til å kunne forsvare en lagkonkurranse med 4 løpere. 

Jordbæryoghurt
JordbæryoghurtInnlegg: 16999
22.02.18 12:10
HuiBuorre: Da har både Norge og Tyskland 13 gull. Jeg er redd tyskerne passerer oss etter damestafetten i skiskyting.

De har vel også en Bob-øvelse som er et sikkert gull. 

Rusten
RustenInnlegg: 546
22.02.18 12:11

Skjønner ikke hvorfor Skinnstad konstant skulle syte over taktikken til Østerike. Var vel ingen tvil om at deres beste taktikk var å gå  med Norge inn, og evt få sølv som en bonus

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7991
22.02.18 12:11
HuiBuorre: Da har både Norge og Tyskland 13 gull. Jeg er redd tyskerne passerer oss etter damestafetten i skiskyting.

Ikke noe å være redd for. Vi beholder de 13 gullene likevel.

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10584
22.02.18 12:12
Eksberten: Ble tett denne lagkonken, forhold til Lillehammer-OL. Tror det var omtrent slik:
1 Japan
2 Norge + 6 minutter
3 Sveits + 10 minutter
4 Estland + 12 minutter

Rett rekkefølge, men avstandene var "bare" 4, 7 og 10 minutter. På den tiden var det to hopp på hver og 3 x 10 km langrenn. Ikke rart det ble store avstander.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 12:13)

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
22.02.18 12:13
Tjaaah: Husker nå et par-tre ganger han måtte ta inn en 1-2 min. Men så gjorde han ofte det også.

I OL i 1992 tok Norge sølv i lagkonkurransen, slik som nå. 

Den gang var det 3x10 km. 

Norge gikk ut 6 minutter og 16 sekunder bak Japan som ledet. 

Før siste etappe gikk Norge ut under 2 minutter bak. De hadde altså tatt opp mot 4 minutter og 20 sekunder på to etapper. 

Forskjellene på kvaliteten har alltid vært enorm i kombinert - en direkte konsekvens av liten eller middelmådig konkurranse.

Firensju
FirensjuInnlegg: 1529
22.02.18 12:13
Rusten: De hadde ikke hoppet i det hele tatt.

Hehe, godt poeng

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 752
22.02.18 12:14
Firensju: Lurer på hvordan vår langrenn-gutter hadde gjort det i kombinert. Hopper sikkert dårlig, men hadde de tatt igjen tiden på langrenn?

Husker et OL det var snakk om at hopperne kanskje skulle gå kombinerten, da det var noe sykdom ellernoe sånt i kombinerttroppen. Ble selvfølgelig ikke noe av men hadde vært artig å sett. Tror det var Torino hvis ikke jeg husker feil.

HuiBuorre

Sjelden lest så mange kunnskapsløse kommentarer under OL som i denne tråden i dag. Norge har hatt en meget god sesong i verdenscupen, men sviktende hoppform og sykdom på Graabak har gjort at vi manglet medaljer før stafetten.

bennymilkshake
bennymilkshakeInnlegg: 1060

Kombinert er en utrolig kjedelig sport jeg håper vi aldri blir gode i. Orker ikke å bli servert den dritten der på TV hver helg gjennom vintern

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 12212
22.02.18 12:15
Rusten: Skjønner ikke hvorfor Skinnstad konstant skulle syte over taktikken til Østerike. Var vel ingen tvil om at deres beste taktikk var å gå  med Norge inn, og evt få sølv som en bonus

Taktikken til Østerrike på 2.etappe var elendig. Klapfer er sterkere enn Andersen i løypa og da må de selvsagt bruke det for alt det er verdt. Det gjorde de ikke. Gruber virket også hakket sterkere enn Riiber i dag, så det kunne blitt spennende om Graabak måtte tette en grei luke til Seidl på siste. 

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 20540
22.02.18 12:16
bennymilkshake: Kombinert er en utrolig kjedelig sport jeg håper vi aldri blir gode i.

Vi er gode i kombinert, vi tok akkurat OL-sølv. Vi har en nordmann på andreplass i verdenscupen.

snkz
snkzInnlegg: 8085
22.02.18 12:19

Utrolig skuffende innsats av kombiguttene i OL rett og slett. 

Gjennom hele sesongen har Norge vært best i lagkonkurranse og klart blandt de beste individuelt, så dette var ikke bra nok.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 12:20)

McLovin
McLovinInnlegg: 11539
22.02.18 12:21

Dette er så tullete argumenter? OL-stafett verdig? Hva er verdig? Kombinert har fokus på eksplosivitet og utholdenhet som er svært motstridende og som gjør at de ser «dårlige» ut versus spesialistene uansett.

Du skjønner tydeligvis ikke sporten. At det skiller betyr ikke at de er dårlige utøvere, var Brasil mosjonister da de tapte 7-1 (var det vel) mot Tyskland i VM? Det var jo enorme forskjeller. 

Alle sporter har sine egenarter. Kombinert er en liten idrett men med masse historie.

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
22.02.18 12:23
McLovin: Kombinert er en liten idrett

Sannsynligvis den desidert minste som har olympisk status uavhengig av vinter eller sommer.

clavin
clavinInnlegg: 29856
22.02.18 12:25

Så er vel Tyskland oppe på siden av oss på gullstatistikken, og alt er Henrik Kristoffersens feil.

McLovin
McLovinInnlegg: 11539
22.02.18 12:54

Det er godt mulig, jeg har ikke sett noe statistikk på antall aktive eliteutøvere på verdensbasis per OL-gren så det er uansett synsing.

Skal man til enhver tid kvitte seg med den minste OL-grenen blir det til slutt få grener igjen, en gren må nødvendigvis være minst.

nanonils
nanonilsInnlegg: 2608
22.02.18 13:03
McLovin: Det er godt mulig, jeg har ikke sett noe statistikk på antall aktive eliteutøvere på verdensbasis per OL-gren så det er uansett synsing. Skal man til enhver tid kvitte seg med den minste OL-grenen blir det til slutt få grener igjen, en gren må nødvendigvis være minst.

Ville vært kjedelig om man bare skulle arrangere OL i de største grenene. Det er jo nettopp bredden av idretter som er en del av sjarmen for min del. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 1442
22.02.18 13:22

Esten kritiserer kombinertgutta på kommentatorplass. Treffsikkert.

HuiBuorre
22.02.18 13:33

Hvis man lure på hva man skal mene om sportslige spørsmål, er det bare å sjekke hva Esten Sæther har skrevet, og mene det motsatte. Slår aldri feil.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22927
22.02.18 13:46
george_hincapie: 4, 7 og 10 minutter. På den tiden var det to hopp på hver og 3 x 10 km langrenn. Ikke rart det ble store avstander.

Hoppingen var altavgjørende på den tiden. Av disse 4 nasjonene, så var Norge best i løypa, 18 sekunder foran Japan, 36 sekunder foran Sveits og 1.02 foran Estland. Som vi skjønner ingen av de 4 beste lagene så noe til laget på plassen foran eller bak på hele stafetten. Den gikk rett etter den legendariske herrestafetten i langrenn, så man fikk god tid til å roe seg ned under dette løpet..

ParadiseDK
ParadiseDKInnlegg: 4952
22.02.18 14:03

Det Tyskland har i Frenzel, Riessle, Rydzek og forsåvidt snart Geiger er moderne kombinertløpere som er gode i bakken, topp langrennsløpere og avslutningsegenskapeme til å avgjøre løp til deres fordel. Watabe er god i bakken og løypa, men mangler råskapen som tyskerne har og det gjenspeiler vel hans meritter og resultater gjennom karrieren...

Simonarne
SimonarneInnlegg: 60
22.02.18 14:14

Fra et tysk perspektiv, så skjønner jeg ikke helt hvordann man bygget opp formen til kombinertgutta i Norge. Var ledelsen kanskje for mye optatt med at man har mulighet til å vinne Verdenscupen? Eller var man kanskje for sikkert, at man skulle prestere i OL? 

I Tyskland var alt rettet mot OL og det må sies å ha vært riktig. Man må også ha flaks med å ha dagen, når det gjelder, men ingen norsk inidividuell medalje er skuffende, syns jeg.

Jeg syns Riiber er den eneste som presterte. Gleder meg til å se ham gjøre det så bra og jeg håper han kan snart det neste steget. Det hadde vært veldig bra for kombinertsporten.

Biff_Byford
22.02.18 14:15
clavin: Så er vel Tyskland oppe på siden av oss på gullstatistikken, og alt er Henrik Kristoffersens feil.

Alt faktisk. Skuffet jeg også, men bebreider han ikke for vår "mangelfulle" gullistatestikk.

Men sølv i kombinert var så bra vi kunne gjøre det nå med formsvikt blant våre og peaking blant tyskerne. Kudos til de for å være best når det gjelder.  Når det gjelder Henrik så er det jo ikke formsvikt, men en jævla innerski.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 14:17)

Biff_Byford
22.02.18 14:18
Simonarne: Fra et tysk perspektiv, så skjønner jeg ikke helt hvordann man bygget opp formen til kombinertgutta i Norge. Var ledelsen kanskje for mye optatt med at man har mulighet til å vinne Verdenscupen? Eller var man kanskje for sikkert, at man skulle prestere i OL?

Tja, i fjor var jo Tyskland beste hele tiden, året(ene) før også. Sist OL var det vel motsatt, at vi fant toppformen mens Tyskland var moderat. Men tydeligvis bommet Norge nå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg