Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skiskyting under Vinter-OL 2018

NYTT TEMA
Royu
RoyuInnlegg: 7939
22.02.18 13:43

Ingrid på gråten nå. 

Jenter ass

jback
jbackInnlegg: 16713
22.02.18 13:43
Enzino: Et gull i kunstløp krever mange flere treningstimer totalt enn et gull i langrenn.

Og dette kan du selvsagt dokumentere.

ParadiseDK
ParadiseDKInnlegg: 4954
22.02.18 13:44

Tyskland uten medalje på to damestafetter i OL faktisk.

tooommm
tooommmInnlegg: 23542
22.02.18 13:44
Royu: Ingrid på gråten nå. Jenter ass

Skjønner jo det. Litt bedre skyting så hadde det blitt gull.

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 12246
22.02.18 13:45
Enzino: Det er noe som heter at man snakker som man har vett til. Et gull i kunstløp krever mange flere treningstimer totalt enn et gull i langrenn.

...

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17876

Det flaueste på vgd under OL er tullinger som håner folk som er skuffet over egen prestasjon, og eventuelt gråter.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 22307
Zanick: I såfall blir bare savnet enda større etter OEB. Der nervevrakende står på rekka og rad, kunne Bjørndalen stått å slappet av.

Tror våre blir motivert, jeg. Hvis de plutselig ser at alle andre er like udugelige som de på standplass.

Toetoe244
Toetoe244Innlegg: 2815
22.02.18 13:47
HuiBuorre: Det flaueste på vgd under OL er tullinger som håner folk som er skuffet over egen prestasjon, og eventuelt gråter.

Du sier faktisk mye bra også HuiBuorre.

Tjaaah

I morgen har vi gode sjanser, vi har fire gutter.

Bra analyse!

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17876

Så vidt jeg husker har ikke Bjørndalen vært blant de 20 beste i noen verdenscuprenn i år. Han var ikke kvalifisert for OL, punktum. Akkurat som Petter Northug.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 14:22)

Tjaaah
22.02.18 13:48
HuiBuorre: Akkurat som Petter Northug.

Men det hadde vært mer underholdende å se Petter slite seg gjennom femmilen, enn Emil Iversen.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 8017
22.02.18 13:49
ParadiseDK: Tyskland uten medalje på to damestafetter i OL faktisk.

Litt utrolig det også. Men da har både vi og Tyskland kastet bort ett gull i dag. Greit for alle de her inne som er ekstremt opptatt av den kampen. Selv synes jeg at vi har gjort ett knallbra OL. Er ikke noe lei meg for at det ikke ble bronse her. Men merker jeg blir sur bare jeg tenker på slalomen i morges. Den svir azz.

LapinKuIta
LapinKuItaInnlegg: 675
22.02.18 13:50
lsklars: Er Sverige med?

Ja.

TheRedDevils
TheRedDevilsInnlegg: 25828
22.02.18 13:50
HuiBuorre: Det flaueste på vgd under OL er tullinger som håner folk som er skuffet over egen prestasjon, og eventuelt gråter.

Helt enig i den delen, folk må få lov til å være forskjellig å kunne vise følelser.

Det er ikke de som har brukt opp til 4 år (med trening ++) på å lykkes med dette.

Lett å kritisere når det eneste disse soffasupporterne bryr seg om, er å kunne skryte på seg gull.... 

(Innlegget ble redigert 22.02.18 13:52)

froekenfrisk
froekenfriskInnlegg: 616
22.02.18 13:51
Enzino: Et gull i kunstløp krever mange flere treningstimer totalt enn et gull i langrenn. Grunnen til at Norge ikke hevder seg, er at dette krever beinhard trening fra man er 4-5 år gammel, og vi ikke aksepterer toppidrettssatsning fra så tidlig alder.

Et annet virkelig stort problem er at det er veldig tøft økonomisk å satse på kunstløp i Norge. Gjersem-tvillingene er studenter og driver ikke med kunstløp på heltid. Gjør det vanskelig for dem å satse fullt på kunstløp. Det blir på en måte nesten en hobby. De sliter veldig økonomisk nå etter at faren døde, ettersom han var deres hovedsponsor.

Tvillingene har hatt ekstremt lite utvikling de siste årene, de ligger stabilt på et nivå der de akkurat klarer å kvalifisere seg til EM og VM, og får akkurat plass i friløpet om de gjennomfører et greitt kortprogram. En annen grunn til det er at de også har slitt med skader, så det er litt typisk.

Sondre Oddvoll Bø kan derimot bli ganske god. Han er ung, så håper han virkelig får mulighet til å utvikle seg og konsentrere seg om å bli en kunstløper som kan hevde seg på toppen, iallfall i EM. Nivået på kunstløp er skyhøyt om en sammenligner med forrige OL. Husker ikke, men poenggrensen for å kvalifisere seg for friløpet hos menn hadde iallfall økt med 10 poeng fra forrige OL, noe som er mye. Men det er snakk om at det kanskje blir noen endringer i kunstløp nå på grunn av at nivået og konkurransen har blitt så drøy at mange pådrar seg skader for å opprettholde nivået. 

ParadiseDK
22.02.18 13:51

Og svir nok ekstra for Preuss disse to nederlagene i Sotsji og nå. Falt i Sotsji, fikk snø i geværet og Tyskland falt helt av og strafferunde i dag stakkars. Gir rom for kritikk dette uttaket her fra tysk presse at Vanessa Hinz ikke startet... 

Enzino
EnzinoInnlegg: 32248
22.02.18 13:52
jback: Og dette kan du selvsagt dokumentere.

Spørs hva du trenger av dokumentasjon.

Du kan bli med til en kunstløphall i noen av de landene som hevder seg, og se hvordan barna trener og hvordan de blir pushet fra de er bittesmå. Det har jeg gjort.

Jeg hadde en stedatter som var et kjempetalent (ikke norsk selvsagt). Hun brukte skoleferiene sine til å dra til ishallen og trene tre øker om dagen da hun var 13-14 år. Og hun nådde ikke opp.

Vis meg gjerne hvilke langrennsløpere som trener intensivt 6-8 timer om dagen i den alderen.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 13:52)

Enzino
22.02.18 13:54
froekenfrisk: Et annet virkelig stort problem er at det er veldig tøft økonomisk å satse på kunstløp i Norge. Gjersem-tvillingene er studenter og driver ikke med kunstløp på heltid. Gjør det vanskelig for dem å satse fullt på kunstløp. Det blir på en måte nesten en hobby. De sliter veldig økonomisk nå etter at faren døde, ettersom han var deres hovedsponsor. Tvillingene har hatt ekstremt lite utvikling de siste årene, de ligger stabilt på et nivå der de akkurat klarer å kvalifisere seg til EM og VM, og får akkurat plass i friløpet om de gjennomfører et greitt kortprogram. En annen grunn til det er at de også har slitt med skader, så det er litt typisk. Sondre Oddvoll Bø kan derimot bli ganske god. Han er ung, så håper han virkelig får mulighet til å utvikle seg og konsentrere seg om å bli en kunstløper som kan hevde seg på toppen, iallfall i EM. Nivået på kunstløp er skyhøyt om en sammenligner med forrige OL. Husker ikke, men poenggrensen for å kvalifisere seg for friløpet hos menn hadde iallfall økt med 10 poeng fra forrige OL, noe som er mye. Men det er snakk om at det kanskje blir noen endringer i kunstløp nå på grunn av at nivået og konkurransen har blitt så drøy at mange pådrar seg skader for å opprettholde nivået.

Dette gjør selvsagt at det er enda vanskeligere å hevde seg som norsk. 

Men jeg vil likevel påstå at den viktigste årsaken er manglende vilje til å presse barn på trening. Og jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er uenig i det.

Bare at veldig mange ikke fatter og begriper hvor mye som skal til for å hevde seg i kunstløp.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34571
22.02.18 13:54
Enzino: Vis meg gjerne hvilke langrennsløpere som trener intensivt 6-8 timer om dagen i den alderen.

Det er ingen som trener 6-8 timer intensivt om dagen. Ingen i hele verden. Det er ikke fysisk mulig.

Enzino
22.02.18 13:58
KongOlav2: Det er ingen som trener 6-8 timer intensivt om dagen. Ingen i hele verden. Det er ikke fysisk mulig.

Nå har jeg sett med egne øyne at datteren til ex'en min gjorde det da hun var 13-14 år (men som sagt kun i ferier), så for meg blir det der en merkelig påstand.

Men igjen, det er få nordmenn som forstår hvor mye som skal til for å nå toppen i kunstløp.

jback
jbackInnlegg: 16713
22.02.18 13:58
Enzino: Jeg hadde en stedatter som var et kjempetalent (ikke norsk selvsagt). Hun brukte skoleferiene sine til å dra til ishallen og trene tre øker om dagen da hun var 13-14 år. Og hun nådde ikke opp. Vis meg gjerne hvilke langrennsløpere som trener intensivt 6-8 timer om dagen i den alderen.

Trene intensivit i 6-8 timer? 

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 331
22.02.18 13:59

Linn Persson bad i TV om ursäkt till laget och svenska folket när hon växlade som 10:a efter första sträckan. Då har man höga krav på sig själv efter de där vansinniga förhållandena. Kanske är det som Wolfgang Pichler har gjort rätt: Inpränta självförtroende och medföljande höga krav på egen prestation. Kombinerat med hysteriskt noggrant träningsprogram.

Enzino
22.02.18 13:59
jback: Trene intensivit i 6-8 timer?

Hun var i ishallen 3 ganger om dagen, og trente øker på 2-2 1/2 time hver gang.

Husk at dette ikke er ren kondisjonstrening. Men likevel. Det er knallhardt regime.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 14:03)

froekenfrisk
22.02.18 14:00
Enzino: Dette gjør selvsagt at det er enda vanskeligere å hevde seg som norsk.  Men jeg vil likevel påstå at den viktigste årsaken er manglende vilje til å presse barn på trening. Og jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er uenig i det. Bare at veldig mange ikke fatter og begriper hvor mye som skal til for å hevde seg i kunstløp.

Gjersem-tvillingene har vel trent ganske mye fra ung alder. De var vel med i et innslag/program der de forteller om at foreldrene opplevde at andre så ned på de fordi de lot ungene trene så mye. Så det er nok en holdning til det i Norge ja som gjør til at man ikke kommer på nivå med andre land der man trener ekstremt mye fra ung alder, på en annen side vet jeg ikke helt om det er bra heller. Det er jo ekstremt mange som presser seg for hardt, og f.eks. mange som utvikler spiseforstyrrelser.

Nei jeg er enig. Kunstløp er ekstremt krevende, og har bare blitt enda mer krevende de siste årene. Det har jo blitt satt flere verdensrekorder dette OL, og dette sier litt. For min del tror jeg det hadde vært bra for sporten om de gjør noen endringer for å jevne ut nivået litt og begrense skader. F.eks. er det jo en diskusjon rundt det å gi 10% bonus på alle hoppene dersom de gjøres i 2. halvdel av programmet. 

Enzino
22.02.18 14:02
froekenfrisk: Gjersem-tvillingene har vel trent ganske mye fra ung alder. De var vel med i et innslag/program der de forteller om at foreldrene opplevde at andre så ned på de fordi de lot ungene trene så mye. Så det er nok en holdning til det i Norge ja som gjør til at man ikke kommer på nivå med andre land der man trener ekstremt mye fra ung alder, på en annen side vet jeg ikke helt om det er bra heller. Det er jo ekstremt mange som presser seg for hardt, og f.eks. mange som utvikler spiseforstyrrelser. Nei jeg er enig. Kunstløp er ekstremt krevende, og har bare blitt enda mer krevende de siste årene. Det har jo blitt satt flere verdensrekorder dette OL, og dette sier litt. For min del tror jeg det hadde vært bra for sporten om de gjør noen endringer for å jevne ut nivået litt og begrense skader. F.eks. er det jo en diskusjon rundt det å gi 10% bonus på alle hoppene dersom de gjøres i 2. halvdel av programmet.

Enig i alt du skriver, og bekrefter bare min oppfatning.

Man kan defintivt diskutere om det er sunt eller ikke. Det kan man forøvrig med mye toppidrett.

Jeg bare synes det er håpløst at nordmenn helt uten innsikt prøver å fremstille kunstløp som en tullsport. Den er MINST like krevende som alt Norge hevder seg i. Antakelig mer.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34571
22.02.18 14:03
Enzino: Nå har jeg sett med egne øyne at datteren til ex'en min gjorde det da hun var 13-14 år (men som sagt kun i ferier), så for meg blir det der en merkelig påstand. Men igjen, det er få nordmenn som forstår hvor mye som skal til for å nå toppen i kunstløp.

Nei, det er ingen i verden som trener 2000 timer i året intensivt. Absolutt ingen. De som trener over 1000 timer i året, gjør det meste av treningen gjennom rolig langkjøring og har kun et lite mindretall intensive økter.

Simonarne
SimonarneInnlegg: 60
22.02.18 14:03

Som tysker sier jeg: Det som skjedde i dag var skikkelig skuffende. Men sånt kan skje og det er jo bra med overraskelser av og til. Synd for Preuss, som har hatt så mye uflaks i det siste.

Men så har vi jo allerede overgått forventningene mange ganger, så vi far båre kose oss med en ny staffet i morgen =)

Enzino
22.02.18 14:04
KongOlav2: Nei, det er ingen i verden som trener 2000 timer i året intensivt. Absolutt ingen.

Du fikk ikke med deg at jeg skrev at det kun var i skoleferier, selv om jeg skrev det 2 ganger?

Poenget er uansett at man må trene sykt mye i veldig ung alder for å ha sjanse i havet til å nå opp til de beste. Det har vi ikke kultur for i Norge.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 14:05)

froekenfrisk
22.02.18 14:04
Enzino: Enig i alt du skriver, og bekrefter bare min oppfatning. Man kan defintivt diskutere om det er sunt eller ikke. Det kan man forøvrig med mye toppidrett. Jeg bare synes det er håpløst at nordmenn helt uten innsikt prøver å fremstille kunstløp som en tullsport. Den er MINST like krevende som alt Norge hevder seg i. Antakelig mer.

Ja enig. Er veldig lite interesse for kunstløp i Norge og veldig mye uvitenhet rundt sporten. Noe som også er grunnen til at det er så vanskelig å få sponsorer. 

ParadiseDK
22.02.18 14:05

Simonarne: Stakkars Preuss ja... først Sotsji og nå denne opplevelsen... er min favoritt av de tyske jentene. Dog feil lag i dag kanskje? Overrasket meg veldig at Hinz og Hammerschmidt ble vraket.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 14:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg