Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

21 gull til Norge..nei 20..nei 19.. nei....

NYTT TEMA
oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 16000
22.02.18 13:54

HLund: Som jeg har forklart tusen ganger allerede. Jeg endrer ikke listen jeg satte opp før OL. Hele poenget med min metode er å ikke gjøre det. Noen vil gjøre det bedre enn antatt, noen vil gjøre det dårligere. De gullsjanser vi har før OL starter er de som forteller oss hvor mange gull vi får (en tredjedel av gullsjansene). Sånn ca.

Jeg talte opp 40 gullsjanser før OL. Det skulle gi 13 eller 14 gull. Med litt medvind de siste dagene får vi kanskje enda mer enn det.

Korgutt
KorguttInnlegg: 10980
22.02.18 13:54

Oddvar. Den siste statistikken du nevner må gjerne svenskene få spør du meg.

andwez
andwezInnlegg: 10919
22.02.18 14:02

Hva har vi igjen? 30KM+50KM, 1000M skøyter og guttas skiskytterstafett? 

Tipper 4 medaljer, 1 gull. 

Tyskland henter jo det sedvanlige gullet i rattkjelke så vi må faktisk ta et gull til. 

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4982
22.02.18 14:18

BigAir. Vil si det er 10% sjanse for gull til Bergrem. Slike finaler ender jo noen ganger med bingo, så hvorfor ikke. 

tooommm
tooommmInnlegg: 23537
22.02.18 14:34
andwez: Hva har vi igjen? 30KM+50KM, 1000M skøyter og guttas skiskytterstafett?
Tipper 4 medaljer, 1 gull.

Tror du får rett. Størst sjanse på 3-mila ved Bjørgen. Tror ikke det blir medaljer på 5-mila. Sølv på 1000m bak en nederlender, og sølv eller bronse bak suverene franskmenn på skiskytter stafetten da vi stiller med en meget svak løper på 1.etappe.

andwez
andwezInnlegg: 10919
22.02.18 15:43
Trehjulssykkel: BigAir. Vil si det er 10% sjanse for gull til Bergrem. Slike finaler ender jo noen ganger med bingo, så hvorfor ikke.

Ser han kvalla med 94.25 så da er jeg enig, det er en mulighet her. 

Forresten må jo dommerne ha vært helt på syre - hvor mange switch quad-corks var det liksom? Var en kar med 89p som ikke kom til finalen? Jeg så finalen i X-Games og nivået var himmel og hav under disse poengsummene, dette virker helt merkelig. 

Nei, snowboard i OL lugger fremdeles litt for meg. Det belønnes utrolig vilkårlig. 

(Innlegget ble redigert 22.02.18 15:44)

startelver
startelverInnlegg: 43325
22.02.18 19:23

Tror vi bare får et gull til , og det er Bjørgen på 3-mila.  Blir mere stang ut her nå. 

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 770
22.02.18 19:26
startelver: Tror vi bare får et gull til , og det er Bjørgen på 3-mila. Blir mere stang ut her nå.

Ånei da, stafetten imorra bør være godt innenfor rekkevidde. Samme med 1000m. I tillegg er det lov å håpe på at Sundby endelig får sitt individuelle mesterskapsgull.

startelver
22.02.18 19:33
Hoppidioten: stafetten imorra

Skiskyting? Det er jo bingo. 

Hust13r
Hust13rInnlegg: 5
22.02.18 19:38

Olympiske Vinterleker? når bare fem land konkurrerer?? Olympik... nei, Vinterleker...ja

Hoppidioten
22.02.18 19:47
Hust13r: når bare fem land konkurrerer?

Fem land? Så du åpningsseremonien eller?

Framsynt
FramsyntInnlegg: 5419
22.02.18 20:13
Hoppidioten: Ånei da, stafetten imorra bør være godt innenfor rekkevidde. Samme med 1000m. I tillegg er det lov å håpe på at Sundby endelig får sitt individuelle mesterskapsgull.

Skiskyting er en totalt bingosport.
Selv en som aldri har vært blant de 20 beste kan vinne OL gull på en god dag. Slikt ser vi aldri i langrenn og skøyter, der er nivået mye høyere.
Og det går ikke i Norges favør med nervøse skyttere som er helt uforberedt på at det blåser.  Vi skal være glad om det blir medalje på stafetten for herrer.

50 km vinner vi ikke når de to beste håpene er sendt hjem. Synd, men vi har ingen vinnertyper på start.

30 km er vår største sjanse. Mildvær og urettferdige forhold kan imidlertid spolere dette også.

1000 meter kan bli gull, men også 4 plass.

Tror på ett gull til. 

Sandaas
SandaasInnlegg: 11004
22.02.18 20:30
Hust13r: Olympiske Vinterleker? når bare fem land konkurrerer?? Olympik... nei, Vinterleker...ja

Litt morsomt at du prøver deg på denne i år, når vi har rekordmange nasjoner som tar medaljer (29 stk pdd). 

startelver
22.02.18 20:35

1000 meter er selvsagt en mulighet , men tror ikke vi kan regne med mer enn 1 gull til.  

clavin
clavinInnlegg: 29881
22.02.18 20:35

Skuffet over at Klæbo ikke går 50 km. Han er jo i topp form, og burde klart å motivere seg for et par dager ekstra. OL er bare hvert fjerde år.

Hoppidioten
22.02.18 20:42
Framsynt: Skiskyting er en totalt bingosport.

Det er klart at skiskyting er en sport hvor alt kan skje og ting fort snur. Men når du kaller det for en bingosport viser du utøverne særs liten respekt. Er en særs imponerende idrett hvor det kreves at du er 100% påskrudd til en hver tid. Vind spiller inn, det er jo klart, men det er nettopp dette som gjør at de beste er best. De beste takler dårlige vindforhold best, og er dermed best.

Hvis Skiskyting er en total bingosport hvordan forklarer du da at Fourcade og Johannes har vunnet  nærmest alle v-cup renn i år, før OL startet? I en bingosport vil du aldri få suverene enere som Bjørndalen og Fourcade.

Framsynt
22.02.18 20:50
Hoppidioten: Det er klart at skiskyting er en sport hvor alt kan skje og ting fort snur. Men når du kaller det for en bingosport viser du utøverne særs liten respekt. Er en særs imponerende idrett hvor det kreves at du er 100% påskrudd til en hver tid. Vind spiller inn, det er jo klart, men det er nettopp dette som gjør at de beste er best. De beste takler dårlige vindforhold best, og er dermed best. Hvis Skiskyting er en total bingosport hvordan forklarer du da at Fourcade og Johannes har vunnet  nærmest alle v-cup renn i år, før OL startet? I en bingosport vil du aldri få suverene enere som Bjørndalen og Fourcade.

Det er klart at det er noen som over tid er dominerende i skiskyting.
Men i mange idretter vil aldri de som er ranket 15-30 være i stand til å vinne noe gull og medaljer. Slik ser stadig i skiskyting.

Jeg er selvsagt klar over at skiskyting har langt flere tilskuere i mellom-Europa enn langrenn. Men rent sportslig når ikke skiskyting langrenn til anklene. Det er uhyre få forunt å oppnå en kapasitet og dyktighet som gjør at de vinner WC-renn i langrenn. Mange gir da også opp og forsøker heller lykken i skiskyting hvor litt skytetrening er det som skal til for å bli en vellykket idrettsmann eller kvinne.

Forskjellen i kapasitet mellom langrennsløpere og skiskyttere har aldri vært større enn nå. 

nanonils
nanonilsInnlegg: 2608
22.02.18 20:50
Framsynt: 50 km vinner vi ikke når de to beste håpene er sendt hjem. Synd, men vi har ingen vinnertyper på start.

Du har iallefall skiftet mening om Kruger siden 30. januar ;) 

"Jeg tror jeg gråter.Hvorfor Krüger og Holund?Er det fordi Krogh anses å ikke være frisk til åpningsdistansen?"

"Bare så synd at Holund og Krüger er totalt sjanseløse på medaljer i dette selskapet."

"Holund og Krüger er kvalifisert og har fortjent plassen.Men de blir neppe blant de 15 beste, grunnet FIS - som har transformert en utholdenhetsidrett til noe annet"

(Innlegget ble redigert 22.02.18 20:51)

Framsynt
22.02.18 20:55
nanonils: "Jeg tror jeg gråter.Hvorfor Krüger og Holund?Er det fordi Krogh anses å ikke være frisk til åpningsdistansen?" "Bare så synd at Holund og Krüger er totalt sjanseløse på medaljer i dette selskapet." "Holund og Krüger er kvalifisert og har fortjent plassen.Men de blir neppe blant de 15 beste, grunnet FIS - som har transformert en utholdenhetsidrett til noe annet

Ja, jeg var nok ikke like etterpåklok som deg da, og flere andre :)

I tidligere mesterskap har såkalte trege kapasitetsløpere aldri vunnet fellesstarter i 30 km skiathlon. Men det slo jo ti denne gangen, til gangs. De langt fleste ble jo overrasket over dette.
Cologna, Harvey og Klæbo var høyt tippet, ikke bare av meg.

Men jeg er jo ikke lei meg over å ha tatt feil av dette uttaket.

Hoppidioten
22.02.18 21:09

Er vi virkelig tilbake til de tider da skiskyting ikke blir anerkjent som en like stor kondisjonsidrett som langrenn. Det å skulle gå opp og ned på puls flere ganger i et løp er særdeles mye mer krevende enn å gå et løp i langrenn hvor du stort sett holder deg på "grensa" hele tida.

Det var akkurat dette Bjørndalen prøvde å bevise ved å stille i v-cuprenn i langrenn. Vet at han kun vant et, men med tanke på at dette ikke var den idretten han egentlig praktiserte er dette en meget stor prestasjon. Husk også at han hadde flere pallplasseringer i langrenn. I tillegg fikk han en solid 6.plass under 30km i Salt Lake hvor han slo haugevis av gode såkalte "spesialister". Hadde det ikke vært for en viss bloddopa spansk-tysk utøver som vant flere minutt ned til andremann, kunne han nok ha kjempet om seieren.

Bjørndalen er spesiell-fullt klar over det, men det han er absolutt ikke den eneste som har hevdet seg blant langrennspesialistene som du nærmest hevder i innlegget ditt.  Husk også at de fleste skiskyttere driver med nettopp skiskyting, og er ikke interessert å gå løp i andre idretter. Du sier at forskjellen mellom langrennsløpere og skiskyttere aldri har vært større enn nå. Skulle likt å se unge Bø i et løp med spesialistene. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier han kunne kjempet om seieren i flere distanser.

Diego71
Diego71Innlegg: 921
22.02.18 21:16

4 gullmuligheter igjen (1000 meter skøyter, stafett herrer skiskyting, femmila langrenn herrer og tremila langrenn damer). 

Tror vi ender med 2 gull og 2 sølv på disse øvelsene. 15 gull totalt.

Holder det til å slå Tyskland i antall gullmedaljer? De har vel firerbob igjen + skiskytterstafetten for herrer. Har de flere klare gullmuligheter enn det?

lok1
lok1Innlegg: 4687
22.02.18 21:18
tooommm: Sølv på 1000m bak en nederlender, og sølv eller bronse bak suverene franskmenn på skiskytter stafetten da vi stiller med en meget svak løper på 1.etappe.

Minner om at de suverene franskmennene stiller med en utøver som har blitt nummer 48, 44 og 29 (nest siste plass) i dette OL.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 1460
22.02.18 21:20

Det blir gull i skiskyting h, 3- mil og 5-mil. Klasse 

startelver
22.02.18 21:21
Hoppidioten: t Fourcade og Johannes har vunnet  nærmest alle v-cup renn i år, før OL startet? I en bingosport vil du aldri få suverene enere som Bjørndalen og Fourcade.

Stafetten er jo mye verre , du er avhengig av at ingen driter seg ut , bare se hvordan det gikk på kvinnestafetten i dag. 

Hoppidioten
22.02.18 21:26
startelver: Stafetten er jo mye verre , du er avhengig av at ingen driter seg ut , bare se hvordan det gikk på kvinnestafetten i dag.

Det er helt klart. Stafett er stafett, og jeg kan være enig i at en stafett til tider kan være litt bingo. Men å gå så langt at man kaller Skiskyting en bingosport, er helt på jordet spør du meg.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 1460
22.02.18 21:32

Som jeg savner OEB i OL! 

LBJ91
LBJ91Innlegg: 11691
22.02.18 21:33
Hoppidioten: Skulle likt å se unge Bø i et løp med spesialistene. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier han kunne kjempet om seieren i flere distanser.

Neppe. Tipper han hadde endt rundt 15. plass på 15 fri og det er vel den eneste øvelsen han hadde hatt noen som helst sjanse i.

Bø og Fourcade holder ikke det samme nivået i sporet som Bjørndalen, Lars Berger og Frode Andresen gjorde i sin tid.

Korgutt
KorguttInnlegg: 10980
22.02.18 21:56

Hva skulle han gått da Xavi7?

Framsynt
22.02.18 22:35
Hoppidioten: Bjørndalen er spesiell-fullt klar over det, men det han er absolutt ikke den eneste som har hevdet seg blant langrennspesialistene som du nærmest hevder i innlegget ditt.  Husk også at de fleste skiskyttere driver med nettopp skiskyting, og er ikke interessert å gå løp i andre idretter. Du sier at forskjellen mellom langrennsløpere og skiskyttere aldri har vært større enn nå. Skulle likt å se unge Bø i et løp med spesialistene. Tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier han kunne kjempet om seieren i flere distanser.

Du vet vel at innbyrdes langrennsstyrke har endret seg radikalt de senere årene. De beste skiskytterrne i dag er neppe blant de 15 beste i noen WC langrenn. Forskjellen har aldri vært større.

Jeg innser at skiskyting er populært, men det jeg forsøker å si er at når 30 herrer og damer kan vinne på en god dag, så er ikke dette et kvalitetsstempel for sporten, tvert imot - det sier bare at veldig mye skyldes ujevne prestasjoner, flaks og tilfeldigheter. Noe som kommer veldig tydelig frem i dette OL. 

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4301
22.02.18 22:42

Norske gullmedaljer kommer ikke av seg selv. VG skriver at det såkalte gliprosjektet, til en kostnad på 14,4 millioner kroner, er hovedårsaken til Klæbos tre gullmedaljer.  Det gir en stykkpris på bortimot 5 mill., og det bare på slip og smurning.

Skipreparering har tydeligvis vært denne sesongens satsingsområde for norsk langrenn. Fjorårets var som kjent luftveiene - både forskning, testing, bruk og overforbruk i konkurranser fikk vi etterhvert vite om. Og alt dette har gitt resultater. Den norske medaljefangsten styrker seg, og avstanden til andre lands løpere blir større og større.

Men det er noe grunnleggende uetisk og urettferdig over norsk langrennsutvikling. Tenk om resultatene i ishockey og kunstløp skulle være avhengig av slip og smurning av skøytene.

(Innlegget ble redigert 22.02.18 22:43)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg