Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alpint: Kombinasjon, menn (13/2)

NYTT TEMA
tucan
tucanInnlegg: 20038
13.02.18 10:10

1 ting jeg synes de burde gjort, var å kjøre de 15 beste fra utforen istedenfor 30. Ikke nok med at gode skalomkjørere gar fordel ned at slalomen skiller mer, men får fort en ekstra fordel med bedre forhold.

Bagley-Towns
Bagley-TownsInnlegg: 668
13.02.18 11:33

Minner alle som klager på fordel for slalåmspesialistene på at denne grenen opprinnelig hadde to slalåmomganger! Det er altså gjort betydelige endringer til fordel for fartsgutta. Har inntrykk av at sveitsiske utøvere faktisk trener på disiplinene, i motsetning til norske utøvere som ikke trener slalåm. Jeg liker Jansrud veldig godt, samtidig som han faktisk bør trene mye slalåm om han ønsker å være i toppen i denne grenen. 

Progressen
ProgressenInnlegg: 2621
tucan
13.02.18 15:47

Det stemmer ikke helt. Når det var 2 slalomomganget, telte disse kun 50% hver ift utforen

startelver
startelverInnlegg: 42515
14.02.18 04:30

Kristoffersen burde stilt opp her hvis han ikke var så pinglete i utfor. Hirscher er ingen pingle, 

(Innlegget ble redigert 14.02.18 04:30)

Bagley-Towns
14.02.18 05:35

tucan, det gir jo omtrent samme formel som i dag, da slalåmtiden ofte er halvparten av utfortiden. Når du i tillegg tenker at mer slalåmkjøring er fordel for de som er god i slalåm, med tanke på at ett lucky run dermed ikke hjelper for fartsspesialistene, så vil jeg si det var større fordel for teknikerne enn dagens situasjon. 

Uansett, det er ikke hovedpoenget mitt. Hele ideen om at man skal utjevne at man i dag har fartskjørere som ikke kan kjøre slalåm, er for meg en feilslutning, da selve grunnideen bak kombien er at du faktisk er god i begge disipliner. Schranz, Killy, Zurbriggen, Girardelli, Aamodt, Kjus, Miller, Mahre, Accola og så videre har jo vist at problemet IKKE er det som det lages til nå. For eksempel Aamodt og Kjus tapte mange enkeltseirer i verdenscupen på at de ikke spesialiserte seg, de ofret mye for å faktisk være på topp i kombinasjonen. Og det synes jeg man skal ha respekt for.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22786
14.02.18 08:04
tucan: Det stemmer ikke helt. Når det var 2 slalomomganget, telte disse kun 50% hver ift utforen

Før 1994 var det slik. Men fra 1994 til 2006, så la man bare sammen tidene på utfor og de 2 slalomomgangene.

tucan
14.02.18 08:27

Ja. Det var igrunn det jeg tenkte på.  

Synes egentlig at man burde kjøre en full utfor og full slalåm.

tucan
14.02.18 08:32

Var ikke helt det jeg tenkte på. Se innlegg til eksberten;-)

jeg er enig i at de som vinner bør kunne kjøre begge deler,  men slik er det ikke i dag. Er vel ingen som behersker både slalåm og utfor lenger. Men utforene er jo ofte så enkle at gode slalåmkjørere ofte taper minimalt på utforen.

i tillegg får de fordelen av å starte tidlig på slalåmen, som langt på veg utligner endel av det de ligger bak kun pga forholdene.

Bagley-Towns
14.02.18 08:58
Progressen: https://www.nrk.no/sport/jansruds-oppgjor-med-kombinasjonen_-_-kanskje-like-greit-at-disiplinen-dor-ut-1.13912729

Ja, så den. Liker som sagt Jansrud godt, en veldig sympatisk fyr. Men synes han i denne diskusjonen tar feil. Virker som ham ønsker en øvelse, som består av to disipliner, og hvor han skal kunne konkurrere om medaljer med å trene 3-4 ganger i året på den ene disiplinen. For meg blir det helt feil holdning. Det blir helt feil fokus om kombinasjonen skal handle om utforkjørere som ikke kan kjøre slalåm skal kompenseres for det for at det skal være like mange fartskjørere og teknikere i toppen.

Å gjøre kombien god handler for meg om utøvere som er villige til å satse på begge disiplinene, og veldig mange av de store utøverne i alpintsporten har jo behersket det. Et stort paradoks her er jo at Jansrud var en riktig god slalåmkjører en gang i tida, men at han av helsemessige årsaker gikk over til fartsdisiplinene. Det er leit det, men man ødelegger kombinasjonen om det er en øvelse hvor du kan ha 3-4 treninger i den ene halvdelen og henge med i toppen.

Så er jeg helt enig i at en kombislalåm som ser ut som en spesialslalåm (var vel noen porter/sekunder kortere), bør også føre til en full utfor fra toppen. Greier likevel ikke helt å se at utforspesialistene hadde hengt med av den grunn. Og hvor kommer det egentlig fra at man plutselig mener at utforkjørere som ikke trener slalåm skal ha en sjanse i denne øvelsen? Det har aldri vært slik, og det bør heller ikke bli slik. Hvem mente at Michael Mair, Leonard Stock, Patrick Ortlieb, Antoine Deneriaz eller andre spesialister på utfor skulle ha en sjanse i kombinasjonen? Svaret er ingen, og slik bør det fortsatt være. Skal dog sies at vi mangler den klassiske utøveren som behersker alt for tiden.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 15851
14.02.18 09:42
Bagley-Towns: Ja, så den. Liker som sagt Jansrud godt, en veldig sympatisk fyr. Men synes han i denne diskusjonen tar feil. Virker som ham ønsker en øvelse, som består av to disipliner, og hvor han skal kunne konkurrere om medaljer med å trene 3-4 ganger i året på den ene disiplinen. For meg blir det helt feil holdning. Det blir helt feil fokus om kombinasjonen skal handle om utforkjørere som ikke kan kjøre slalåm skal kompenseres for det for at det skal være like mange fartskjørere og teknikere i toppen.

Samtidig blir det like feil at man har en øvelse hvor slalomkjørere som ikke kan kjøre utfor blir kompensert. Hvorfor skal slalomkjørere som ikke trener utfor ha en god mulighet?

Det er nå er klar slagside i denne øvelsen.

(Innlegget ble redigert 14.02.18 09:43)

Eksberten
14.02.18 10:01
tucan: i tillegg får de fordelen av å starte tidlig på slalåmen, som langt på veg utligner endel av det de ligger bak kun pga forholdene.

Jepp, det har blitt avgjørende mang en gang. I VM 2015 ledet Jansrud etter utfor, mens Hirscher var nr 30, 3.16 bak Jansrud.
Hirscher med perfekte forhold, vant med 16 hundredeler foran Jansrud, som hadde langt tøffere løypeforhold.
Ikke fair i det hele tatt!

tucan
14.02.18 10:03

Er ikke reglene litt endret? Var ikke hircher egentlig nr31, men rykket opp til 30. Etter at en annen østerriker trakk seg? 

Rusten
RustenInnlegg: 523
14.02.18 10:05
Bagley-Towns: Å gjøre kombien god handler for meg om utøvere som er villige til å satse på begge disiplinene, og veldig mange av de store utøverne i alpintsporten har jo behersket det.

Forstod ikke helt hva du mente, mener du at Alpin-Kombinasjon bør bli en satsing på lik linje med kombinert?

Utøvere som da bare satser på utfor og slalom?

Bagley-Towns
14.02.18 10:14
oddvar_kjempebra: Samtidig blir det like feil at man har en øvelse hvor slalomkjørere som ikke kan kjøre utfor blir kompensert. Hvorfor skal slalomkjørere som ikke trener utfor ha en god mulighet?

Da tenker du på Hirscher?

Pinturault, Muffat Jeandet, Mermillod Blondin, Aerni, Murisier satser vel greit på dette? Spesielt Sveits og Frankrike satser jo på disiplinen og trener deretter. Spør du Kjus, Finn eller Kjetil Andre Aamodt så vil de si at det er den beste skikjøreren som vinner kombinasjonen, de er langt fra så opptatte av at utforspesialister skal ha noen mulighet i denne grenen. Du må kunne begge deler.

Det foregår jo nå vurdering om kombien går ut fra programmet og blir erstattet med parallell i VM/OL fra 2021. Kan ikke forstå at noen ønsker en øvelse som etter hvert handler mer om å bokse vekk portene enn skikjøring, foran en så klassisk øvelse. Men det skjer nok.

Bagley-Towns
14.02.18 10:17
Rusten: Forstod ikke helt hva du mente, mener du at Alpin-Kombinasjon bør bli en satsing på lik linje med kombinert?
Utøvere som da bare satser på utfor og slalom?

Jeg mener den absolutt hører til på programmet ja. Historisk sett er det svært mange av de største alpinistene som har vært i toppen både i slalåm og utfor, så jeg foreslår ikke akkurat noen ny-satsing, men at vil man vinne kombinasjonen så holder det ikke å trene dagen før og ellers ikke, og så tro at man skal ta medalje.

Rusten
RustenInnlegg: 523
14.02.18 10:37
Bagley-Towns: Jeg mener den absolutt hører til på programmet ja. Historisk sett er det svært mange av de største alpinistene som har vært i toppen både i slalåm og utfor, så jeg foreslår ikke akkurat noen ny-satsing, men at vil man vinne kombinasjonen så holder det ikke å trene dagen før og ellers ikke, og så tro at man skal ta medalje.

Problemet er at de to vidt forskjellige disiplinene har blitt så krevende at det nesten vil være umulig å satse på kombinasjon i tillegg. 

Når vi ser hvordan disiplinene utvikler seg til perfeksjonisme så kan vi ikke lenger sammenligne den tiden hvor fartsdisiplinene kunne hevde seg i slalom... det vil nesten være helt umulig i tiden fremover.

Skal det være mulig å gjøre dette rettferdig, å må det bli et satsingområde på lik linje med kombinert hvor vi får utøvere som  blir litt gode i slalom og litt gode i utfor, men som da aldri kan hevde seg i toppen i enkelte disipliner.

oddvar_kjempebra
14.02.18 11:10
Bagley-Towns: Pinturault, Muffat Jeandet, Mermillod Blondin, Aerni, Murisier satser vel greit på dette?

Og de har mange gode plasseringer i verdenscupen i utfor?

oddvar_kjempebra
14.02.18 11:16
Bagley-Towns: Det foregår jo nå vurdering om kombien går ut fra programmet og blir erstattet med parallell i VM/OL fra 2021. Kan ikke forstå at noen ønsker en øvelse som etter hvert handler mer om å bokse vekk portene enn skikjøring, foran en så klassisk øvelse. Men det skjer nok.

Håper ikke det. Kombinasjonen er er flott øvelse som vsier det ypperste av alpinister. Men man trenger en endring.

Hovedproblemet er at slalomløperne får en ekstra fordel med startnummeret i slalomdelen.

Man burde egentlig snu det. Bestemann i utfor kjører først i slalomen. Det ville også være spennende. Ingen vil tørre å dele ut gullet før Hircher har kjørt f.eks.

Eller man kan snu på øvelsene å kjøre slalom først, hvor det er de beste kombinasjonsløperne som har de beste startnummerne i slalomdelen.

oddvar_kjempebra
14.02.18 11:18
Bagley-Towns: Finn eller Kjetil Andre Aamodt så vil de si at det er den beste skikjøreren som vinner kombinasjonen, de er langt fra så opptatte av at utforspesialister skal ha noen mulighet i denne grenen. Du må kunne begge deler.

Problemet nå er at det ikke er noen som kan begge deler.

Eksberten
14.02.18 15:45
tucan: Er ikke reglene litt endret? Var ikke hircher egentlig nr31, men rykket opp til 30. Etter at en annen østerriker trakk seg?

Den regelen ble endret en tid før 2015. Var vel Mario Matt som vant et verdenscuprenn, etter at flere østeriske fartskjørere sto over slalom, for å gi Matt startnr 1 i andre omgang.
I 2015 var det Ondrej Bank som ble disket etter sitt fryktelige fall på målhoppet i utfordelen, som gjorde at Hirscher snek seg inn topp 30 med knapp margin.

tucan
14.02.18 15:48

Ok. Takker. Da husket jeg feil. 

Paddywhack
PaddywhackInnlegg: 6330
14.02.18 16:37

-

(Innlegget ble redigert 14.02.18 16:37)

Bagley-Towns
14.02.18 18:18

Det er riktig at ingen hevder seg i toppen i både utfor og slalåm nå, men det er faktisk unntaket at det er slik. Stort sett i alpinthistorien har vi hatt utøvere med ekstremt sterke resultater i begge disipliner. Så problemet er ikke å gi utforkjørere som er dårlig i slalåm en bedre sjanse, problemet består mer av at vi mangler utforkjørere med talent og vilje til å satse på slalåm også. Med muligheten til medaljer i mesterskap og 2-3 verdenscuprennen i disiplinen så er jeg overrasket at ikke flere tar sjansen til å satse på denne grenen. Spesielt amerikanerne og østerrikerne har hatt flere utøvere som burde satset på kombien og utviklet den videre. 

Jeg er åpen for forslagene om å endre startrekkefølgen og eventuelt kjøre slalåmrenn først. Tenker likevel at det ikke må ta fokus vekk fra at fartsspesialistene selv må prioritere slalåmrenn mer selv, for Jansrud bommer når han vil ha en øvelse han mener han kun skal trene for 3-4 treningsdager i året, litt mer arbeid må han legge i det. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg