Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Medaljer/ annen statistikk

NYTT TEMA
tendy
tendyInnlegg: 3356
25.02.18 09:00
oddvar_kjempebra: Svenskene har et merkelig OL

Sverige avslutter sitt merkelig OL med at sprinteren Stina Nilsson tar bronse på 30 km.

Canucks
CanucksInnlegg: 73827
25.02.18 09:06
KingKongHalvor: Det er jo så dumt at det bare kan komme fra en svenske.

Er vel bare for svensken å bytte med Finland da, som har 1 gull på 50km, da har de kun en ting de virkelig kan fokusere på, og sette det høyere.

tooommm
tooommmInnlegg: 23537
25.02.18 09:21
Gunstein12: Selvfølgelig en svensk jounalist:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zL8m5K/hade-aldrig-bytt-vara-medaljer-mot-norges

Dette er noe av det rareste jeg har lest, men som du sier; det kommer fra en svenske..:)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
25.02.18 09:26

De bekymrer seg for litt av hvert disse Svenskene ja. 

Jag skulle aldrig ge bort våra 13 medaljer för deras 38. För även om det kommer ta 1,5 månad för den norska truppen att ens ta sig igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen i Seoul med all metall runt sina halsar så måste de många framgångarna urvattna varandra. De många upplevelserna ta ner betydelsen av var och en av dem.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4713
25.02.18 10:03
Gunstein12: Sverige har gjort sitt bästa olympiska vinterspel någonsin.Norge har gjort DET bästa olympiska vinterspelet någonsin.Jag skulle ändå aldrig vilja byta.

Da er det jo ikke så rart at det må fem svensker for å bytte en lyspære.

En som holder pæra og fire som løfter gardintrappen og dreier den rundt.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8383
25.02.18 10:14
Hansaguden: Da er det jo ikke så rart at det må fem svensker for å bytte en lyspære.
En som holder pæra og fire som løfter gardintrappen og dreier den rundt.

He.. ja...

Kan vel neppe se for meg at svenske sportsjournalister hadde vært så veldig misfornøyd med dobbelt så mange gull til Sverige.

kenrojo
kenrojoInnlegg: 9975
25.02.18 10:19

Det snakkes om medaljerekord og tangering av gullrekord. Greit det, men man glemmer kanskje litt at det er langt flere øvelser i OL nå enn før. Da Canada vant 14 gull i 2010 var det 86 øvelser. I år var det hele 102 gullsjanser. I Beijing vil det være enda flere. Det gjør det litt lite sammenlignbart. 

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 7608
25.02.18 10:39
kenrojo: Greit det, men man glemmer kanskje litt at det er langt flere øvelser i OL nå enn før.

Da må man heller ikke glemme at majoriteten av de nye øvelsene ikke favoriserer norske gullsjanser. Vi tok to gull, ett sølv og to bronse i øvelser som ikke var med i 2010. 

Gull, slopestyle (Bråten)
Gull, Kvinnehopp (Lundby)

Sølv, mixed stafett skiskyting

Bronse, Mixed curling
Bronse, lagkonkurranse alpint

(Innlegget ble redigert 25.02.18 10:49)

hrrreminius
25.02.18 10:41

Svenskene ville aldri byttet sin medaljefangst med vår. Medaljene våre blir utvannet siden vi vinner så mange :) Hehehehehe. Denne kommer jeg til å kose meg med og dra opp med jevne mellomrom.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zL8m5K/hade-aldrig-bytt-vara-medaljer-mot-norges

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4713
25.02.18 10:46
hrrreminius: Svenskene ville aldri byttet sin medaljefangst med vår. Medaljene våre blir utvannet siden vi vinner så mange :) Hehehehehe. Denne kommer jeg til å kose meg med og dra opp med jevne mellomrom.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zL8m5K/hade-aldrig-bytt-vara-medaljer-mot-norges

Blar du tilbake en side så vil du se at Gunstein12 har den samme linken.

Men det er jo så fornøyelig at det kan ikke påpekes for ofte:)

kenrojo
25.02.18 10:47

OL i Salt Lake 2002 er fortsatt Norges klart beste. På 78 øvelser tok vi 13 gull.

I 2018 tar vi 14 gull på 102 øvelser, deriblant i hopp damer, fresstyle slopestyle og lagtempo skøyter, alle øvelser som ikke stod på programmet i 2002. 

Nå var jo 2002 først og fremst dopinglekene og resultatlistene derfra er jo enda trist å lese, selvom noen navn er fjernet. Når vi vet det vi vet i dag skulle vel Norge reelt sett hatt en god del flere gull i 2002 iallefall i langrenn. Jeg mener både Hjelmeseth, Skjeldal, Estil og Anita Moen kun har dopere foran seg på resultatlista til slutt. Langrennsjentene tok og sølv bak Tyskland, med senere dopingtatte Sachenbacher på laget. 

Sett i lys av dette har ikke gullfangsten i OL 2018 vært like god som i 2002, som altså fortsatt er vårt beste OL, til tross for de ufattelig triste dopingsakene som la sin store skygge over mesterskapet.

Lillehammer-OL var også bedre for Norge enn årets, med 10 gull og 11 sølv på 61 øvelser (halvparten av i dag).

(Innlegget ble redigert 25.02.18 10:51)

hrrreminius
25.02.18 10:51
kenrojo: Sett i lys av dette har ikke gullfangsten i OL 2018 vært like god som i 2002, som altså fortsatt er vårt beste OL,

Når du fjerner nye øvelser siden 2002, så burde du jo gjøre det samme med tidligere OL også. Da er ikke 2002 vårt beste OL heller. I det hele tatt blir det en meningsløs øvelse. Vi kan bare forholde oss til det programmet som finnes.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 10:51)

kenrojo
25.02.18 10:53

Mitt poeng også. Derfor synes jeg gnålet om rekord-OL blir feil. Det er ikke sammenlignbart, og om man likevel forøker å sammenligne er det ingen tvil om at vi har gjort det bedre opptil flere ganger tidligere.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 10:54)

hrrreminius
25.02.18 10:56
kenrojo: Derfor synes jeg gnålet om rekord-OL blir feil. Det er ikke sammenlignbart

Det er sammenlignbart om vi forholder oss til absolutte tall. Det som gir lite mening er å snakke om relative størrelser. Det er ikke slik at det er et lineært forhold mellom antall øvelser og antall medaljesjanser til en enkeltnasjon. Den største effekten ved at antall øvelser er økt er at bredden blir større, noe også medaljeoversiktene viser. At det er nesten doblet antall øvelser den 2002 betyr ikke at vi burde tatt dobbelt så mange gull for å få et "like godt OL". 

(Innlegget ble redigert 25.02.18 10:58)

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1007
25.02.18 10:57

Litt kjipt at vinter-OL, selve høytidsdagene, er over for oss sportsnerder. Er alltid fantastisk artig å følge med på mesterskapet uansett hvordan det går for norges idrettshelter.

Høydepunktene, topp tre, sett med mine øyne, er gull på 500 m skøyter til Håvard Lorentsen, det første norske i øvelsen på 70 år.

Utforgullet til Aksel Lund Svindal, norges første gjennom tidene. Vi har vært så nære, så nære mange ganger, men aldri lykke før i år.

Maren Lundbys gull. Det å være den suverene i hopp så langt i sesongen og med fjorårets "kollaps" i VM smakte det godt at det lykkes for henne.  Alt annet enn gull ville vært en gedigen nedtur.
Jeg håper gullet baner vei for at flere jenter finner veien til hoppbakken og vil bokstavlig talt satse. I tillegg forventer jeg at de "gamle gubbene"  vil tillate storbakkerenn også for kvinnene. Kun normalbakker er dessverre en stillstand og manglende vilje til utvikling for sporten.

kenrojo
25.02.18 10:59

Hvis det du sier der er rett, Hrrreminius, er det jo bare å fjerne de nye øvelsene, så har du reelle tall. Ikke vanskelig i det hele tatt. Med øvelsene fra 2002 har Norge i dette OL tatt 11 gull. Kjempeenkelt. 

Det som gir lite mening er å ikke se bak tallene.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 11:02)

hrrreminius
25.02.18 11:03
kenrojo: Hvis det du sier der er rett, Hrrreminius, er det jo bare å fjerne de nye øvelsene, så har du reelle tall. Ikke vanskelig i det hele tatt. Med øvelsen fra 2002 har Norge i dette OL tatt 11 gull. Kjempeenkelt.

Om det skal gi mening så må vi forholde oss til øvelsesprogrammet i Chamonix i 1924.. Og det forstår du vel blir en litt besynderlig øvelse..

Medaljer oppgis i absolutte størrelser. Dette gjelder jo tilsvarende for kåringer som "tidenes olympier", flest verdenscupseire etc. Med en gang vi introduserer relative tall så blir kåringene meningsløse og subjektive. 

(Innlegget ble redigert 25.02.18 11:06)

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8383
25.02.18 11:10
MrSimon: Høydepunktene, topp tre, sett med mine øyne, er gull på 500 m skøyter til Håvard Lorentsen, det første norske i øvelsen på 70 år. Utforgullet til Aksel Lund Svindal, norges første gjennom tidene. Vi har vært så nære, så nære mange ganger, men aldri lykke før i år. Maren Lundbys gull. Det å være den suverene i hopp så langt i sesongen og med fjorårets "kollaps" i VM smakte det godt at det lykkes for henne. Alt annet enn gull ville vært en gedigen nedtur.

Dette er min topp tre også.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13472
25.02.18 11:11
RickiBK: Jag skulle aldrig ge bort våra 13 medaljer för deras 38. För även om det kommer ta 1,5 månad för den norska truppen att ens ta sig igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen i Seoul med all metall runt sina halsar så måste de många framgångarna urvattna varandra. De många upplevelserna ta ner betydelsen av var och en av dem.

Nordmennene er smartere enn svenskene her og skal du se, de har bestilt fasttrack som tillegg på flybillettene :-)

sambasamba
sambasambaInnlegg: 15249
25.02.18 11:53

Bjørgen

Lorentzen

Lundby

Svindal 

Slik blir min topp fire tror jeg

(Innlegget ble redigert 25.02.18 11:54)

tucan
tucanInnlegg: 20044
25.02.18 12:19

HHL

lagtempo

Svindal er mine 3 høydepunkt.

Spahob
SpahobInnlegg: 9575
25.02.18 12:19
MrSimon: Høydepunktene, topp tre,

...synes jeg er en utrolig vanskelig øvelse :) Tror jeg trenger en topp 5, minst!

1. Lorentzen 500m skøyter
Magisk øyeblikk for et sulteforet norsk skøytepublikum. Jeg hadde kanskje håpet på det, men må innrømme at troen ikke var sterk.

2. Svindal/Jansrudi utfor
Svindal er så rå at det er vanskelig å ta det helt inn over seg. At det ble dobbelt norsk satte selvsagt en ekstra spiss på det.

3. Trippel norsk på duathlon for menn
Et tidvis utskjelt norsk herrelag som tapetserer pallen. Kvitter seg med refrenget om at kun Northug vinner individuelt på distanse

4. Marit Bjørgen på 30km
For en punktum på lekene. En perfekt dag og en av våre største utøvere gjennom tidene blir med det tidenes vinterolympier.

5. Lagtempo skøyter
Egentlig ikke av mine favorittøvelser, men at Håvard Bøkko endelig får en gullmedalje var et av OLs mest rørende øyeblikk.

Som den fatalist jeg er, så må jeg rangere OLs nedturer også. Ikke så lett å finne de, men de finnes!

1. Kristoffersen i slalåm
Alt lå til rette for gull med Hirscher ute av dansen. Nedturen var enorm da Henrik og røyk. Bedre gullsjanser enn dette er det vanskelig å ønske seg.

2. Skiskyting stafett menn
Det lugga på standplass for flere av gutta og når Hegle Svendsen floppa på siste stående så gikk rullegardina mi ned må jeg innrømme.

3. Kombinertguttas samlede innsats
Etter sesongens resultater så langt så er det skuffende å stå igjen med "bare" ett sølv etter OL. Isolert sett er Riiber sine resultater absolutt godkjente, men laginnsatsen oppnår ikke bestått.

Men følelsen etter OL er uansett fryktelig god. Mange veldig fine konkurranser, ny gull- og medaljerekord og beste nasjon samlet.

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1007
25.02.18 12:29
Spahob: Som den fatalist jeg er, så må jeg rangere OLs nedturer også. Ikke så lett å finne de, men de finnes!

Selv om jeg ikke tok denne lista med i min oversikt er det likevel disse "nedturene" jeg selv også hadde i tankene.

bhros
bhrosInnlegg: 11259
25.02.18 12:41
hrrreminius: Svenskene ville aldri byttet sin medaljefangst med vår. Medaljene våre blir utvannet siden vi vinner så mange :) Hehehehehe. Denne kommer jeg til å kose meg med og dra opp med jevne mellomrom.

En del svenske sportsjournalister ville vel fått problemer med å telle....

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4300
25.02.18 12:52

Du skal ikke bort fra ar hovedsaken for svenskene er å glede seg sammen med de svenske vinnerne, bhros. Ikke som i Norge hvor telling, summering, rangering og to streker under svaret - betyr alt.

I Norge er det bare sjelden at de som ender på 4. eller 5. plasser får noen omtanke og sympati. De møtes heller med kritikk og latterliggjøring.  For ikke å ha bidratt til at medaljestatisttikken og nasjonens ære fikk styrket seg.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 12:55)

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
25.02.18 13:08
hrrreminius: Sølv, mixed stafett skiskyting

Her tok Norge gull i Sochi, så denne øvelsen er absolutt ikke ny.

Norge vant med Berger, Eckhoff, Bjørndalen og Svendsen i 2014.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34298
25.02.18 13:10
staaalisen: I Norge er det bare sjelden at de som ender på 4. eller 5. plasser får noen omtanke og sympati. De møtes heller med kritikk og latterliggjøring. For ikke å ha bidratt til at medaljestatisttikken og nasjonens ære fikk styrket seg.

Og dette synes du er trist og feil?

isvotten
25.02.18 13:11
hrrreminius: Gull, slopestyle (Bråten)

Tull og vas. Slopestyle var med i 2014. 

Det ble trippelt amerikansk foran Andreas Håtveit på 4.plass. 

Årets gullvinner Øystein Bråten ble nummer 10.

isvotten
25.02.18 13:13
hrrreminius: Gull, Kvinnehopp (Lundby)

Tull og vas.

Hopp for kvinner var også på programmet i Sochi for fire år siden.

Da vant Carina Vogt foran Irachko-Stolz og Mattel. Takanashi ble nr. 4.

Årets mester, Maren Lundby, ble nr. 8 tett fulgt av Line Jahr på 9.plass.

tucan
tucanInnlegg: 20044
25.02.18 13:16

Nå var det vel nye øvelser i forhold til Vancouver 2010 han dro frem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg