Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tyske gull i miniidretter

NYTT TEMA
isvotten
isvottenInnlegg: 3021
25.02.18 19:59
tucan: Antall deltakere i ol sier forresten ikke stort. I mange idretter er det satt begrensning på antallet deltakere.

Så også i bob...

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
25.02.18 20:14

Tyskland *
Canada *
Østerrike *
Latvia *
Sør-Korea *
Sveits *
Storbritannia *
Frankrike
USA *
Tsjekkia
Romania
Monaco
Russland
Australia
Polen
Kina
Brasil
Kroatia
Belgia
Jamaica
Nigeria
__

Totalt deltok 21 land i bob.

Herav bober fra Nigeria, Jamaica, Brasil, Kina, Belgia og Romania som alle var totalt sjanseløse på topplasseringer. Noen av disse har også fått sin andel av "verdensdelskvoter".

I løpet av tre konkurranser kom 8 land (markert med stjerne) blant de 10 beste.  5 land tok medalje. Tyskland (med gull i alle øvelser), Canada, Sør-Korea, USA og Latvia.

Uten tvil den idretten sammen med aking som har desidert minst spredning blant nasjonene på resultatlistene. 

I aking var følgende land blant topp 10:
- Tyskland, Østerrike, Russland, Canada, Italia, USA, Romania, Sør-Korea, Latvia. Altså totalt 9 land. Imidlertid var det kun 4 land som tok medalje i akeøvelsene, og alle gull bortsett fra et (Østerrike) havnet hos Tyskland.

nisi
nisiInnlegg: 26
25.02.18 20:16

Mulig dette er litt off-topic. Har forsøkt å sette opp en oversikt som sier noe om omfanget av langrenn. Har noen lignende tall å komme fra andre små eller større vinteridretter? Da får vi konkretisert synsingen angående størrelsen på idrettene noe.

Langrenn (Land med en hvis størrelse og langrennsinteresse)

Antall deltakere i nasjonale mesterskap i 2017 (5/10/15 km intervallstart)

https://data.fis-ski.com/global-links/statistics/event-overview.html?catcode=NC§orcode=CC

Land – menn/damer

Norge - 448 + 225

Sverige – 122 + 51

Finland – 179 + 131

Russland – 92 +69

USA og Canada – 239 – 180

Australia – 10+18

Tyskland – 82 + 57

Tsjekkia – 39 +18

Italia -  Klarer ikke å finne

Sveits (2016) – 32 + 29

Østerrike (2016) - 21 + 7

Estland – 15 – 6

Ser forøvrig til å være en ganske klar sammenheng mellom antall deltakere i de nasjonale mesterskapene og resultatene i verdenscupen og mesterskapene? Kanskje med unntak av Russland som har veldig mange toppløpere.

Det deltok ca. 310 utøvere i langrenn i årets OL fra ?? antall land. 8 nasjoner tok medalje

(Innlegget ble redigert 25.02.18 20:24)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17125
25.02.18 20:32
isvotten: Medaljefordeling i aking GJENNOM ALLE TIDER i OL viser at kun 7 nasjoner har tatt gull i denne idretten gjennom alle tider.

Hva er forskjellen på aking og utfor (alpint)?
Prinsippene er de samme:
- ake/kjøre med et gitt redskap fortere enn de andre, i en løype/bane.

Siden utfor kom med i 1948 er det vel bare:
 Italia, Østerrike, Frankrike, Sveits, Tyskland, USA, Canada og Norge som har medaljer på herresiden?
Så interessen er vel ikke stor verken i Uralfjellene eller Kilimanjaro :).

Ingen nekter  nordmenn å prøve seg i ake-øvelsene?

(Innlegget ble redigert 25.02.18 20:34)

bhros
bhrosInnlegg: 11259
25.02.18 22:52
return_of_drakkar: Hva er forskjellen på aking og utfor (alpint)?
Prinsippene er de samme:
- ake/kjøre med et gitt redskap fortere enn de andre, i en løype/bane.

Vil jo si at forskjellen er enorm.
I utfor skal man stå på føttene og holde balansen i meget stor fart, velge spor og planlegge hopp og svinger, memorere løypa. Og ikke minst være uhyre veltrent, med stor styrke i lår og legger, og god kondisjon.

Har ikke mye greie på akeøvelsene, men der sitter eller ligger de vel hele veien ned, og følger ei renne/en bane nedover hele veien til mål.

I min barndom lagde vi "bob-baner" i snøen og sendte flasker nedover, og konkurrerte med dem.
Var ganske artig.....

knut_m
knut_mInnlegg: 1608
25.02.18 23:04
bhros: Vil jo si at forskjellen er enorm.
I utfor skal man stå på føttene og holde balansen i meget stor fart, velge spor og planlegge hopp og svinger, memorere løypa. Og ikke minst være uhyre veltrent, med stor styrke i lår og legger, og god kondisjon. Har ikke mye greie på akeøvelsene, men der sitter eller ligger de vel hele veien ned, og følger ei renne/en bane nedover hele veien til mål. I min barndom lagde vi "bob-baner" i snøen og sendte flasker nedover, og konkurrerte med dem.
Var ganske artig.....

Utfor skiller seg ikke fra aking når det gjelder planlegging av spor, svinger og å memorere løypa, ei heller dette med å være veltrent selv om det er andre muskelgrupper og andre typer styrke som kreves i aking.

I begge idretter er det først og fremst utøverens fysikk og teknikk som avgjør hvor bra man gjør det til første mellomtid. Deretter er det sporvalg og timing, samt evnen til å beholde en aerodynamisk stilling under store fysiske påkjenninger som blir avgjørende for sluttiden.

Det er ikke tilfeldig hvem som vinner. Da Tyskland vant konkurransen i firer-bob i natt, var heller ikke det tilfeldig. Tvert imot, de var storfavoritter på forhånd.

tucan
tucanInnlegg: 20044
25.02.18 23:08

Følger ikke bob, men de må vel både styre og memorere løypene. De bør vel også være veltrente og raske.

men anyway, sammenligningen gikk vel først og fremst på at utbredelsen ikke er så vrldig mye større der.

TS har vel under OL jobbet iherdig ned å dra frem statistikker på at idretter han ikke liker er miniidretter, selvom disse statistikkene ikke viser stort.

når Tyskland med sine 85mill innbyggere(eller noe sånt, har ikke sjekket eksakt) satser mye på bob er det ikke overraskende at de dominerer. Sånn sett kan man argumentere for at det er ett større svakhetstegn st norge med sine 5 mill. Dominerer så stort i langrenn

return_of_drakkar
26.02.18 15:49
bhros: I min barndom lagde vi "bob-baner" i snøen og sendte flasker nedover, og konkurrerte med dem.Var ganske artig.....

Den gikk jeg glipp av...
Hos meg / oss var det hopprenn med te-skjeer som var tingen...
Om våren var seiling med små båter av bark der snøen smeltet og fikk et god renne for dette.

return_of_drakkar
26.02.18 15:54
HarryH: Kombinert mindreverdig?

Litt a la tikamp.
Ikke best i noe, men samlet sett.
Vil jo kreve å konvertere fra kun hopp eller kun langrenn, skulle jeg tro...

Hva ville Baker'n si om han les at noen mente at kombinert var mindreverdig)... :).

(Innlegget ble redigert 26.02.18 15:55)

HLund
HLundInnlegg: 6407
26.02.18 16:03
tucan: Sånn sett kan man argumentere for at det er ett større svakhetstegn st norge med sine 5 mill. Dominerer så stort i langrenn

Så kan man også trekke inn at Russland med sine rundt 130 millioner innbyggere satser enda mer enn Norge. I den forstand er det et styrketegn. Man kan vinkle det på ganske mange måter egentlig.

tucan
tucanInnlegg: 20044
26.02.18 17:22

Er sant at russland satser bra på langrenn, sånn sett gjør det enda merkeligere at norge skal dominere som vi gjør.

er som jeg har sagt før: finnes 3 typer løgn; løgn, blank løgn og statistikk.

statistikk kan fint vinkles til å støtte eget syn. At en nasjon dominerer trenger ikke bety all verdens.

er ikke akkurat flust av nasjoner som tar medalje på 100 m i friidrett, uten at folk klager på utbredelsen.

bhros
27.02.18 21:06
return_of_drakkar: Hos meg / oss var det hopprenn med te-skjeer som var tingen...
Om våren var seiling med små båter av bark der snøen smeltet og fikk et god renne for dette.

Du har noen år på baken du også, skjønner jeg. 
Vokste opp før dataalderen?
Hva meg angår: Også før TV-alderen. 
Den gangen vi var ute og lekte.
Og fulgte intenst med i idrett. På radio! Niffen, Hegtun, Kirkvaag....

Referee799
Referee799Innlegg: 6883
28.02.18 22:26
isvotten: Akebrett - Stafett

Stafett i aking?

Referee799
28.02.18 22:28
isvotten: minimale idretter med tanke på utbredelse og motstand.

Slik sett er alle vinteridretter "miniidretter" siden det er relativt få "vinterland" på denne planeten...

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
28.02.18 22:29
Referee799: Stafett i aking?

Ville vel medført en og annen morsom situasjon i vekslingsfeltet, vil jeg tro......

Referee799
28.02.18 22:34
RickiBK: Ville vel medført en og annen morsom situasjon i vekslingsfeltet, vil jeg tro......

Eller løper de opp igjen for å veksle? Hvor mange lag stiller til start samtidig? Kan det bli forstoppelse i "renna"?

andwez
andwezInnlegg: 10919
01.03.18 10:32
Referee799: Stafett i aking?

Og hold på hatten: det var ikke bare stafett, det var mix-stafett. 

bhros
01.03.18 11:02

Nå innrømmer jeg gjerne at jeg kan lite og ingenting om disse bob og akeøvelsene, og min totale mangel på interesse kommer vel mye av nettopp det. Dessuten foretrekker jeg idretter der Norge deltar, med utøvere som iallfall har en liten sjanse til å hevde seg i topp 20.

Dette kan aldri bli noen breddeidretter for folk flest her i landet, iallfall. Hvor mange bob-baner finnes i Norge? Vil tro dette er situasjonen i de aller fleste vinteridrettsnasjoner, men kan naturligvis ta feil her.

I min uvitenhet så fortoner dette seg som en renne (islagt?) der man sender et akeframkomstmiddel nedover  med en eller flere personer oppå, sittende på baken, eller liggende på magen eller ryggen, med hodet framover eller bakover. Mange variasjonsmuligheter, og følgelig rom for mange øvelser. Kan godt være at de er veltrent, er nok en fordel særlig i starten, når de løper for å komme opp i fart. Sikkert noe de kan gjøre riktig og bedre enn andre nedover renna også, men det må man virkelig kjenne øvelsen for å kunne se og verdsette, tror jeg.

Og nå har jeg vel dummet meg ut for dem som er inne i dette. Men jeg har en mistanke om at det er flere som meg....

Simonarne
SimonarneInnlegg: 60
01.03.18 14:33

Det finnes en (verdenscup)bane i Lillehammer, som er forholdsvis ny. Den ble opprettet 1994 (OL). 

I det fleste land finnes det ikke mer enn en (verdenscup)bane (Latvia, Frankrike, Østerrike, Sveits, osv.).

Egentlig er det bare USA, Canada, Russland og Tyskland som har flere baner og dermed bedre forhold. Selveste Sveits har egentlig verre forhold, fordi det har bare en naturisbane, som egner seg bare for bob, men ikke for aking. 

Så det handler mye mer om satsing enn om mulighetene. Jeg tror det er mulig å få nordmenn opp i verdenstoppen, om man klarer å begeistre barn for denne sporten. Og jeg vil tro at nordmenn hadde vært  mer interessert i aking/bob, om det hadde plutselig mulig å vinne medaljer. Det hadde vært bra for sporten (også med tanken at Skandinavia er underrepresentert i aking/bob).

return_of_drakkar
01.03.18 19:20
bhros: Og nå har jeg vel dummet meg ut for dem som er inne i dette. Men jeg har en mistanke om at det er flere som meg....

Her litt mer konkret om baner.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bobsleigh,_luge,_and_skeleton_tracks

Men diskusjonen rundt ake-sporten og OL er ikke noe nytt blant ihuga sportsinteresserte. Det morsomme er at de fleste som *irriterer* seg, gjør det hovedsakelig når det er snakk om medaljestatistikken, og slik har det alltid vært.

Slik er det, og for en del er også de nyere øvelsene som half-pipe og hopp-sprett-øvelsene (hva de nå kalles) noe som man er litt tvilende til.

Man skal for å være i det "gode selskapet" puste hardt og lenge og svette deretter, eller hoppe med på ski med det perfekte nedslaget. :).

return_of_drakkar
01.03.18 19:33
bhros: Du har noen år på baken du også, skjønner jeg. Vokste opp før dataalderen?Hva meg angår: Også før TV-alderen. Den gangen vi var ute og lekte.Og fulgte intenst med i idrett. På radio! Niffen, Hegtun, Kirkvaag....

Før dataalderen ja.
En gang var skøyter morsomt på radio, med å notere for hver runde i NM-EM-VM-boka.
En liten ball og fyrstikkesker var remediene for VM i Bowling osv.

**
Men likevel fenger OL i dag til en viss grad.
Vinter-OL er mer artig enn Sommer-OL.
Det er viktig for vinter-OL at store nasjoner gjør det bra, selv om mye skulle komme fra for rare idretter.
Medaljestatikken betyr ikke noe for meg mer.

return_of_drakkar
01.03.18 19:53
tucan: Er sant at russland satser bra på langrenn, sånn sett gjør det enda merkeligere at norge skal dominere som vi gjør.

er som jeg har sagt før: finnes 3 typer løgn; løgn, blank løgn og statistikk.

statistikk kan fint vinkles til å støtte eget syn. At en nasjon dominerer trenger ikke bety all verdens.

er ikke akkurat flust av nasjoner som tar medalje på 100 m i friidrett, uten at folk klager på utbredelsen.

Interessant sak her.
https://www.vg.no/sport/langrenn/norge-tre-ganger-saa-store-som-sverige/a/23394332/

Sovjet satset jo hardt på alle idretter for medaljer ga fin propaganda.
Selv den sovjetiske statsavisa Sovjet-Nytt hadde  i sin tid masse med sport i tillegg til det ellers sovjetiske og politikk.

Russland er jo hoved-avleggeren av Sovjet og bærer jo tradisjon med seg videre, selv om den nye typen stat er ganske forkjsllig på mange måter.

return_of_drakkar
25.03.18 20:57
bhros: Også før TV-alderen. Den gangen vi var ute og lekte.Og fulgte intenst med i idrett. På radio! Niffen, Hegtun, Kirkvaag....

Nå ser man sport via TV, nettbrett, PC, mobil or whatever.
Det var en gang da Sportsrevyen på TV var det store en søndags kveld. Med irritasjon hver gang Sverre Tinnå gikk over tiden med sitt program og tvil og tro eller hva det var.

bhros
26.03.18 00:20

Og tippekampen var lørdagens høydepunkt. Med begrenset antall engelske lag å velge mellom, holdt seg vel innen et bestemt geografisk område de første årene?

Håpet gjerne på Stoke som det ene laget, da ble det ofte målrike kamper, mener jeg å huske.

return_of_drakkar
28.03.18 11:23
bhros: Og tippekampen var lørdagens høydepunkt. Med begrenset antall engelske lag å velge mellom, holdt seg vel innen et bestemt geografisk område de første årene? Håpet gjerne på Stoke som det ene laget, da ble det ofte målrike kamper, mener jeg å huske.

Den første stunden så var det begrenset til Midlands.
Senere fikk man også se kamper fra hele England.

Før i tiden var svensk tv den norske overlegen på sport.
NRK vs SVT1 og SVT2 når det alt hvor mye og hva som ble dekket.
Nå er det motsatt.

I Sverige var og er miniidretten bandy en stor sak.
Men det blir nok aldri noen OL-øvelse da det er for få land som er gode til å lage en skikkelig turnering, slik sett.

Ellers må jeg bare innrømme at en del av "snøbrett"-øvelsene er like imponerende som vanlig alpint, men jeg klarer ikke å få opp gløden for dem. Imponerende nivå på mangt.
Men det er jo mange land som tar medaljer der, og mange medaljer (tror jeg).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg