Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrenn: Lagsprint fristil (21/2)

NYTT TEMA
glitteringprizes
glitteringprizesInnlegg: 2423
23.02.18 10:58

Var rimelig grei stemning på amerikansk tv da de tok gullet på lagsprinten: They've given it everything on Klæbo-bakken.

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 405
23.02.18 11:15
Hudsucker: Vil forsvare Nilsson litt her. Hun mistet balansen og linja i svingen før, og det var dette som gjorde at hun - uten å ville det - kom borti Falla etterpå. Uheldig for dem begge, men ikke ufint. Når det gjelder staven som traff Diggins, skjedde jo dette mens Nilsson gikk i front og Diggins holdt på å bytte bane tett bak henne (og foran Falla) for å gå rundt på utsiden. Er likevel enig i at denne måten å slenge stavene bak seg på er på kanten. Folk fra landet har det med å ta plass. Også enig i at Falla på ingen måte sutret.

Instämmer. Enligt Nilsson tog hon ett för kraftigt sista stavtag på krönet och fick för hög fart nedför backen relativt till Falla. Stavarna som flyger bakåt/uppåt tycker jag man ser ofta när Nilsson blir trött/stressad Det borde hon försöka träna bort.

Jag har däremot liten förståelse för Fallas kritik mot att Nilsson har "långa ben och armar överallt". Det är säkert också frustrationen som talar direkt efter loppet. Kroppsbyggnaden är olika och Falla har väl fördelar av att vara liten i vissa fall. Så länge Nilsson inte begår ett regelbrott är det väl ok att ta plats i spåret. Vad ska man  annars göra åt saken? Amputera Stina Nilsson? :)

tooommm
tooommmInnlegg: 23605
23.02.18 11:51
FlameWarrior: Skuffende at han ikke engang gir det et forsøk. Skjønner ikke hva Klæbo har å tape på det, når neste løp i verdenscupen er en hel uke etterpå.

Tror nok unge Klæbo vet best selv, og hvis han sier at kroppen ikke er 100%, så tror jeg på han. Da er det greit å la andre få gå. 

gurglebassen
gurglebassenInnlegg: 4447
23.02.18 11:52
tooommm: Tror nok unge Klæbo vet best selv

Hehe, tviler på at han vet bedre enn oss - VGD. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 18252
23.02.18 11:56

Nilsson kommer bak ifra og har dermed ansvaret for å ikke kjøre inn i de foran. Tok hun et for kraftig siste tak over bakketoppen så gjorde hun en feilvurdering som Falla måtte svi for. 

Det var ikke med vilje, men det var uansett Nilssons feil at Falla mistet linja si og den farten hun hadde.

Datainspektionen
23.02.18 12:05
oddvar_kjempebra: Det var ikke med vilje, men det var uansett Nilssons feil at Falla mistet linja si og den farten hun hadde.

Det håller jag med om. Det var dock ingenting Nilsson tjänade på heller. och inte med vilja eller ont uppsåt. Det var väldigt bra att Nilsson redde ut det hela med den där så omtalade "knuffen". Det hade varit förfärligt om de hade åkt i backen båda två!

(Innlegget ble redigert 23.02.18 12:10)

bhros
bhrosInnlegg: 11326
23.02.18 19:58
oddvar_kjempebra: Nilsson kommer bak ifra og har dermed ansvaret for å ikke kjøre inn i de foran. Tok hun et for kraftig siste tak over bakketoppen så gjorde hun en feilvurdering som Falla måtte svi for.

Det var vel uansett god plass ved siden av Falla!

Datainspektionen
23.02.18 20:28
bhros: Det var vel uansett god plass ved siden av Falla!

Att Nilsson missbedömer sin hastighet är ju inledningen till den här incidenten. Därefter tappar hon balans och kontroll i svängen och håller på att glida rätt in i Falla. Om det hade funnits ett fullgott alternativ tror jag nog de flesta hade valt att köra vid sidan av Falla istället. Det är nog inget som någon part hade önskat i det läget, eftersom man bjuder in den charmerande amerikanskan bakom att susa förbi!

(Innlegget ble redigert 23.02.18 20:30)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
23.02.18 20:37
Datainspektionen: Att Nilsson missbedömer sin hastighet är ju inledningen till den här incidenten.

Stina gjorde ingen feil. Falla ble på ingen måte forstyrret eller hindret av den situasjonen der. 

Derimot var Falla alt for passiv da Stina og Amerikanerinnen startet friskøyting på hver sin side av Falla. Hadde Falla startet sin friskøyting i rett tid, hadde ingen av de to kommet forbi. 

For det var DER Falla mistet farten og initiativet. Slett ikke der oppe i bakken der Stina var nære på å kjøre inn i Falla. 

Datainspektionen
23.02.18 21:36
RickiBK: Stina gjorde ingen feil.

Det menade inte Stina heller, hon menade att hon körde så fort så att hon tappade balansen på isen. Anledningen till att jag kritiserade Stina ovan är att Falla (och Björgen!?) menar att Falla tappade koncentration och fart i och med Stinas "push". Stämmer inte detta är ju ingen skada skedd. Oavsett tycker jag det är lite småaktigt att klaga över en liten knuff i en många sträckor lång teamsprint som förmodligen avgjordes tidigare i och med Randalls bedrift att hänga med Kalla och Björgen.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 21:43)

RickiBK
23.02.18 21:49
Datainspektionen: tt Falla (och Björgen!?) menar att Falla tappade koncentration och fart i och med Stinas "push".

Nei, det er helt feil. 

Falla sa da intet slikt noe sted, så langt jeg har fått med meg. 

Tvertimot, så sa hun at hun IKKE mistet balanse eller fart av hendelsen. 

Farten og konsentrasjonen mistet hun først nede på første del av oppløpet. 

oddvar_kjempebra
23.02.18 21:52

Når Stina kommer bak ifra så gjør hun en feil når hun kjører inn i løperen foran. Hun kan ikke skylde på at hun mistet balansen, det er hennes ansvar å kjøre på en måte så hun ikke mister balansen.

Synd at Nilsson ikke kan innrømme det, jeg har mistet litt av sansen for henne pga dette. Ikke det at hun tok en for stor sjanse, men at hun ikke kan innrømme det etterpå.

Og det er hevet over en hver tvil at Falla ble forstyrret og mistet både linjen sin og deler av farten. 

Falla sa selv til NRK:

- Å bli dyttet på bakfra i høy fart i en sving var ikke noe særlig.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 21:56)

RickiBK
23.02.18 21:55
oddvar_kjempebra: Når Stina kommer bak ifra så gjør hun en feil når hun kjører inn i løperen foran. Hun kan ikke skylde på at hun mistet balansen, det er hennes ansvar å kjøre på en måte så hun ikke mister balansen. Synd at Nilsson ikke kan innrømme det, jeg har mistet litt av sansen for henne pga dette. Ikke at hun tok en for stor sjanse, men at hun ikke kan innrømme det etterpå. Og det er hevet over en hver tvil at Falla ble forstyrret og mistet både linjen sin og deler av farten.

Gudhjelpedegomhankan. 

Falla sa jo selv at hun i grunnen ikke merket noe som helst. 

Og hun var foran begge to helt til de var inne på stadion. 

Der startet de to andre med friskøyting lenge før Falla, og det var da hun ble hengende etter. 

Rabalder
RabalderInnlegg: 656
23.02.18 21:56

Ja det var Kallas o Björgens oförmåga och Randalls bedrift att hänga med som avgjorde detta. Det var nog en del åt båda håll här. Björgen/Kalla borde gått hårdare på sina sträckor för att bli av med Randall.

Jag tror vare sig Kalla eller Björgen fick ut max utan underpresterade.

Falla o Stina har inte visat kapacitet att slå Diggins om hon är med på upplöpet och att Stina slår Falla är normalt.

De flesta, inklusive mig själv, räknade nog bort USA men om tänker efter så var det faktiskt ett måste att Björgen/Kalla skulle hänga av Randall.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 21:59)

Datainspektionen
23.02.18 21:57
RickiBK: Nei, det er helt feil.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OnjgnO/falla-om-nilsson-inga-sura-miner

– Hon (Stina Nilsson) knuffade mig. Jag tappade både fart och fokus. Jag är ledsen, det hade känts bättre om jag förlorat under de sista meterna, men i dag fick jag inte ens chansen, sa Falla.

Hursomhelst verkar Stina önska att situationen aldrig uppstått och Falla har dragit ett streck över det hela. Jag föreslår att vi också gör det och går vidare till mer meningsfull sysselsättning på fredagkvällen :)

(Innlegget ble redigert 23.02.18 22:07)

oddvar_kjempebra
23.02.18 21:57

RickiBK: Feil. Falla sa tydelig ifra om at hun ikke likte å bli kjørt på bakfra. Og hadde hun ikke blitt påkjørt av Nilsson ville hun vært lenger foran når de kom ned på flaten.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 22:00)

RickiBK
23.02.18 21:58
oddvar_kjempebra: RickiBK: Feil. Falla sa tydelig ifra om at hun ikke likte å bli kjørt på bakfra

Nåvel. 

Så jo ikke slik ut der og da.  

Og det var definitivt ikke i den bakken hun mistet noe fart. 

Og bildet lengre ned på linken viser hvor hun tapte det hele. 

(Innlegget ble redigert 23.02.18 22:07)

oddvar_kjempebra
23.02.18 22:13

Jo, det var der hun mistet fart. Men Nilsson mistet også fart (fordi hun først måtte skrense og så kjørte inn i Falla). Men Nilsson mistet fart pga av egen feil. Falla mistet fart pga Nilsson.

Datainspektionen
23.02.18 22:18
oddvar_kjempebra: Synd at Nilsson ikke kan innrømme det, jeg har mistet litt av sansen for henne pga dette.

– Om det är något jag skulle vilja ändra på så är det att jag åkte in i henne. Jag kan inte ångra, men jag tycker att det blev synd att det blev så. Jag tänkte ta fart över krönet och tänkte smita förbi och dra min linje men så kom jag ikapp Maiken för tidigt så min linje blev störd av hennes linje och hennes linje blev störd av min linje. Vi fick båda stanna upp och det var en väldig tur att vi stod på benen båda två, det hade inte varit kul om vi bådat ramlat...

Det är nog det närmaste du kommer en ursäkt från den vinnarskallen :)

(Innlegget ble redigert 23.02.18 22:20)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16356
23.02.18 22:19
oddvar_kjempebra: Og det er hevet over en hver tvil at Falla ble forstyrret og mistet både linjen sin og deler av farten.

Det er helt klart. 

Lange bein og armer overalt. Falla føler at Nilsson-uhell ødela for henne. 

Vi så det også forrige sessong at Stina ofte har en stil som tar mye plass. Stavene går ofte som propeller, og da er det ikke lett å komme forbi.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 7619
23.02.18 22:23
oddvar_kjempebra: RickiBK: Feil. Falla sa tydelig ifra om at hun ikke likte å bli kjørt på bakfra. Og hadde hun ikke blitt påkjørt av Nilsson ville hun vært lenger foran når de kom ned på flaten.

Kan hende, men hun blir for lett i slike innspurter. Noe vi visste på forhånd.

Tosken Hjelmeseth skulle selvsagt satt Bjørgen sist, som "alle" ville. Hun er mye bedre til denne type oppløp. Ikke fan om Randall hadde gått i fra Falla før siste etappe. 

Sarella
SarellaInnlegg: 13193
23.02.18 22:36
Datainspektionen: Det är nog det närmaste du kommer en ursäkt från den vinnarskallen :)

Hun er helt ufyselig, bare se hvordan hun brøyter seg vei i Lahti og river ned Matveeva når hun skjærer totalt ukontrollert inn fra yttersving, tok ikke selvkritikk da heller.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 22:37)

Datainspektionen
23.02.18 22:43
Sarella: tok ikke selvkritikk da heller.

Inte där och då, men enligt mentala rådgivaren Rune Gustafsson har det präglat Stina hela året och hon har förstått att hon gjorde fel.

Rune Gustafsson:

– Hon kom ju underfund med sin egen taktiska miss. Där skyllde hon på sig själv.

https://www.expressen.se/sport/os-2018/forklaringen-bakom-stina-nilssons-tarar/

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18664
23.02.18 22:51

Mye fulle folk her. God natt. 

Sarella
SarellaInnlegg: 13193
23.02.18 22:56
Datainspektionen: – Hon kom ju underfund med sin egen taktiska miss. Där skyllde hon på sig själv.

Det er jo fint, men under lagsprinten i Sotsji brøytet hun seg vei på innsiden (hvor det egentlig ikke var plass), i en sving så Denise Herrmann holdt på å tryne og tyskerne gikk glipp av bronsemedaljen. Finnes mange eksempler.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 7619
23.02.18 23:10
HuiBuorre: Mye fulle folk her. God natt.

Snakk for deg selv. God natt.

knut_m
knut_mInnlegg: 1715
24.02.18 01:25
HLund: Ryktes at det hadde en del med ski å gjøre også. Det var dessuten i en annen stilart. De hadde gått to skøyteløp før sprintstafetten. Der var de temmelig jevne. (Du må huske på at Sundby tok 11 sekunder på Kruger på 1 km etter at de begynte å kjøre på skiathlon (og det var ikke siste kilometeren. På 15 km var det 6 sekunders forskjell. Det er såpass jevnt at man snakker helt marginalt hvem som var i best form. Nå tror jeg Kruger sikkert kunne gjort det like bra som Sundby, men man kan ikke si annet enn at det var et optimalt uttak med fasit i hånd.)

Optimalt uttak kan jeg ikke uten videre se at det er grunnlag for å hevde. Kanskje Krüger kunne gått fra resten før Klæbo rykket på fjerde etappe, hvis han hadde gått. Det kan vi ikke utelukke og da kan vi heller ikke konkludere med optimalt uttak. Ifølge Monsen hadde de ikke lagt til grunn at Sundbys svake stafettetappe skyldtes dårlige ski da de gjorde uttaket: – Jeg har ikke fått noen rapporter om at det var dårlig ski, sier Monsen.

At Sundby tok innpå Krüger på 30 km etter at det var for sent å tette luka er helt naturlig. Når man skal rykke seg løs fra hovedfeltet, må man midlertidig holde høyere fart enn man klarer å holde helt inn til mål. Dette gjorde Krüger først og senere gjorde Sundby det. Etter at man har oppnådd en trygg avstand nedover, handler det om å unngå å sprekke, og man må uansett justere farten ned igjen. Da er det helt naturlig at Krüger også justerer ned farten før Sundby gjør det og da krymper avstanden, uten at Krügers ledelse på noe tidspunkt var truet.

På 15 km var det jevnt, men fortsatt fordel Krüger. Det er ikke åpenbart hvor mye vekt man kan legge på stafetten, ettersom Sundby gikk klassisk og Krüger skøytet. Men det er hevet over enhver tvil at Krüger leverte en ekstremt sterk etappe i fristil.

bhros
bhrosInnlegg: 11326
24.02.18 13:25
RickiBK: Stina gjorde ingen feil. Falla ble på ingen måte forstyrret eller hindret av den situasjonen der.

He, he....

Swingfreak
SwingfreakInnlegg: 348
24.02.18 17:27

Jeg mener Stina Nilsson generelt sett beveger stavene i friskøyting bredere/mer horisontalt enn nødvendig. Jeg anser også at hun gjør dette bevisst for egen posisjonering. Ingen andre er så kyniske/spekulererer så mye i dette som henne. Merk også at Diggins i intervju etter dette løpet mer enn antydet Nilssons spesielle arm/stavbruk. Dette kommer til å utarte seg og kopieres av andre løpere hvis ikke dette tas tak i fremover.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester