Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor dette hatet mot Martin J Sundby?

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 32471
21.02.18 21:35
Vigi: eg klarer ikke etter beste evne å forstå hvorfor så mange nordmenn rett og slett misliker Sundby! Hvorfor???

Kvifor ødelegge tråden med å kalle det hat?

Tviler på noen hater Sundby. 

Misliker er det vel kanskje noen som gjør. 

Sjølv nøyer eg meg med å meine at han mangler karisma. 

Ellers er han ein dugande utøver som bare ikkje klarer å få det individuelle mesterskapsgullet, enn så lenge. 

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 768
21.02.18 21:36
neondian: Lance Armstrong avga minst ei positiv dopingprøve som aktiv. Som vart dyssa ned.

Ja, har hørt det jeg og. Men hvordan kan du vite at dette er riktig når den ikke er gjort "offentlig"?

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 41331
21.02.18 21:36
odddds: Sundby er ihvertfall en langt mer sympatisk utøver enn petter northug

Ja, med sin dopingfortid og sin sympatiske sutring om at Northug hang for så å gjøre det selv får han nok snart årets mest sympatiske-pris.

kytec
21.02.18 22:27
Xavi7: Sundby har to gull og kan få tre i dette OL. Det gjør han til en legende på linje med Ulvang og Dæhli

He, he, den var god!

Tar han gull på 5-mila kan han nok få lov å klø de på leggen. 

Xavi7
Xavi7Innlegg: 1452
21.02.18 22:34
kytec: He, he, den var god! Tar han gull på 5-mila kan han nok få lov å klø de på leggen.

Han får i såfall 3 gull i samme OL, og det er det visstnok bare Ulvang og Dæhli som har gjort før dette OL

kytec
21.02.18 22:39
Xavi7: Han får i såfall 3 gull i samme OL, og det er det visstnok bare Ulvang og Dæhli som har gjort før dette OL

Har forstått det slik at på adelskalenderen så er det individuelle gull som gjelder. 

Maximilia
MaximiliaInnlegg: 14
21.02.18 23:14

Martin Johnsrud Sundby verkar vara en lite tjurig skidåkare som inte gillar att förlora. Detsamma kan sägas om väldigt många skidåkare inom langrenn. Däremot är ju inte Sundby en personlighet av samma typ som Northug som är extrem i sitt slag, eller Johan Olsson som är på sitt eget vis. Sundby påminner lite om "gamla" tiders skidåkare, i Sverige hette de Wassberg och Jernberg osv, och de var rätt tjuriga de också:-). Jag gillar Sundby, trots att han mosar svenska skidåkare till höger och vänster. Han tog skidåkningen till en ny nivå i masstarter, och det ska han ha cred för. Unnar honom framtida medaljer i mästerskap.

kytec
21.02.18 23:27
Maximilia: en lite tjurig skidåkare som inte gillar att förlora. Detsamma kan sägas om väldigt många skidåkare inom langrenn.

Egentlig alle. 

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4887
21.02.18 23:31

«Har forstått det slik at på adelskalenderen så er det individuelle gull som gjelder.»

Med eventuelle tre gull i ett OL er han uansett inne i en svært eksklusiv gruppe - med nevnte Dæhli og Ulvang. Klæbo er der òg, og han har nå bare ett individuelt gull.

(Innlegget ble redigert 21.02.18 23:31)

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 12223
21.02.18 23:35

Litt av problemet til Sundby er at det noen ganger har blitt litt for tydelig at han misliker Petter Northug. Bare det gjør at enkelte ikke liker Sundby med tanke på den statusen Northug har i Norge. Teller man opp så tror jeg fort man finner ut av de som unner Sundby det gullet aller, aller mest også er de som ikke har mye til overs for Northug... :-) Sånn er det bare, men som nordmann bør man uansett klare å unne andre nordmenn suksess. 

(Innlegget ble redigert 21.02.18 23:39)

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8395
21.02.18 23:35
kytec: Sjølv nøyer eg meg med å meine at han mangler karisma.

Han mangler en individuell gull-medalje,..

Og han har hatt mange reelle sjanser.

Det er vel derfor noen er litt "skeptisk" til ham?

Det var vel kanskje litt slik med Ulvang også...., før Albertville-OL?

kytec
21.02.18 23:42
Gunstein12: Han mangler en individuell gull-medalje,.. Og han har hatt mange reelle sjanser. Det er vel derfor noen er litt "skeptisk" til ham? Det var vel kanskje litt slik med Ulvang også...., før Albertville-OL?

Jepp.

Er det riktig at Ulvang vant WC en sesong uten å vinne et eneste renn?

Ble vel kalt den evige toer?  

kytec
21.02.18 23:43
AalesundsFK: Teller man opp så tror jeg fort man finner ut av de som unner Sundby det gullet aller, aller mest også er de som ikke har mye til overs for Northug... :-)

Eg har enorm sans for Petter, men om Martin skulle vinne 5 mila så unner eg han det meir enn noen andre nå. 

kytec
21.02.18 23:45
Palimpsest: Klæbo er der òg, og han har nå bare ett individuelt gull.

22 år og allerede flere individuelle gull enn Martin. 

Om ikkje noko uforutsett skjer (gud forby) blir Klæbo tidenes langrennsløper. 

AalesundsFK
21.02.18 23:47
kytec: Eg har enorm sans for Petter, men om Martin skulle vinne 5 mila så unner eg han det meir enn noen andre nå.

Flott! Det er sånn det skal være. Det gjelder selvsagt ikke samtlige, men jeg tror det er sånn det er for veldig mange.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28671
21.02.18 23:48
kytec: 22 år

21.

Hoppidioten
21.02.18 23:55
kytec: 22 år og allerede flere individuelle gull enn Martin. Om ikkje noko uforutsett skjer (gud forby) blir Klæbo tidenes langrennsløper.

Jepp, tar han 5-mila også (tviler), er han virkelig på god vei. Får bare håpe gutten blir forvaltet riktig framover. Mye som kan gå galt når ting går virkelig bra så tidlig desverre. Virker som en solid og jordnær kar da, så er egentlig ikke bekymret.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8395
21.02.18 23:56
kytec: Jepp.
Er det riktig at Ulvang vant WC en sesong uten å vinne et eneste renn?

Han gjorde så i 1989/90 sesongen.

Dette "evige toer" stemplet gikk hardt inn på ham.., dette "innrømmet" han etter 1992-sesongen. 

isvotten
isvottenInnlegg: 3021
22.02.18 00:22
Xavi7: Han får i såfall 3 gull i samme OL, og det er det visstnok bare Ulvang og Dæhli som har gjort før dette OL

Makan til faktafeil skal man jaggu lete lenge etter!

Eric Heiden, USA, skøyter, 1980:  5 - 0 - 0 

Ole Einar Bjørndalen, skiskyting, 2002: 4 - 0 - 0 

Ljubov Egorova, Russland, langrenn, 1994: 3 - 2 - 0

Clas Thunberg, Finland, skøyter, 1924: 3 - 1 - 1

Marit Bjørgen, Norge, langrenn, 2010: 3 - 1 - 1

Bjørn Dæhlie, langrenn, 1992: 3 - 1 - 0 

Bjørn Dæhlie, langrenn, 1998: 3 - 1 - 0 

Ljubov Egorova, Russland, langrenn, 1992: 3 - 1 - 0 

Janica Kostelic,, Kroatia, alpint, 2002: 3 - 1 - 0 

Vegard Ulvang, langrenn, 1992: 3 - 1 - 0

Marja-Liisa Kirvesniemi, langrenn, 1984:  3 - 0 - 1

Hyun-Soo Ahn, Sør-Korea, kortbaneløp, 2006:  3 - 0 - 1

__

Dette er de som har tatt MER enn tre gull i et og samme Vinter-OL. I tillegg kommer en mengde utøvere som har tatt nøyaktig tre gull i samme OL. Den lista er faktisk ganske lang.

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12916
22.02.18 00:23
Sulfat: Unødvendig ryktespredning. Burde slettes.

Helt greit fra min side, da jeg har langt i fra gode kilder på dette. Tenkte meg ikke helt om da jeg skrev det, og helt enig i at jeg burde holdt meg for god for dette.

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12916
22.02.18 00:27
AalesundsFK: Litt av problemet til Sundby er at det noen ganger har blitt litt for tydelig at han misliker Petter Northug. Bare det gjør at enkelte ikke liker Sundby med tanke på den statusen Northug har i Norge. Teller man opp så tror jeg fort man finner ut av de som unner Sundby det gullet aller, aller mest også er de som ikke har mye til overs for Northug... :-) Sånn er det bare, men som nordmann bør man uansett klare å unne andre nordmenn suksess.

Jeg tviler på at dette gjelder i like stor grad som tidligere. Northug mistet nok for det første en god del av folket med fyllekjøringen sin, samt at han ikke er i verdenstoppen lenger. Sundby var nok uten tvil ganske høy på seg selv og arrogant sist OL og sesongen etter, men fikk nok beina ganske godt plantet på jorden etter svake mesterskap pluss at han har blitt eldre. Dette har gjort at han nok både er og fremstår som mer sympatisk og hyggelig type. Kobler man dette opp med at han har vært Norges beste verdenscup-løper de siste 4-5 årene så er det nok mange flere som nå ønsker han et gull enn det de gjorde for 4-5 år siden.

Hoppidioten
22.02.18 00:33

Et 5 mils gull til Sundby hadde vært fullt fortjent, og jeg kommer absolutt til å stå i stolen dersom det skjer. Må likevel innrømme at jeg holder mer med unge Klæbo på lørdag.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 20688
22.02.18 00:39
Hoppidioten: Ja, har hørt det jeg og. Men hvordan kan du vite at dette er riktig når den ikke er gjort "offentlig"?

Her innrømmer han å ha testet positivt i 99.

Det er også mye som peker mot at han direkte betalte seg ut av positive tester, og at UCI egentlig ikke var interessert i at han skulle bli tatt. Han var en merkevare.

Ellers kan vi vite ting på grunn av vitner, beviser og tilståelser. Litt som ved en vanlig rettsak i grunnen. Du vet, det er faktisk sjelden at man tar tyver på fersken. Vi straffer de alikevel, når flere titalls vitner sier at de så de bryte seg inn i huset. Og vi gir de ikke strafferabatt hvis de så innrømmer skyld mellom dom og straffeutmåling, som du virker å ville gjøre for Armstrong.

Armstrong innrømmet ingenting før alt var tapt. Null respekt, og nå ble det mer raljering alikevel her, hehe.

For å dra inn Sundby, så håper jeg at hans støtte til Armstrong kom av uvitenhet, og at han nå vet bedre. Har han oversikt, og alikevel støtter ham, da er Sundby en idiot.

Det at du sier at han fortjener respekt for å stå frem, tyder på at du ikke har satt deg særlig godt inn i saken, rett og slett.

vangen06
vangen06Innlegg: 9020
22.02.18 00:45

Martin var konge i løypa dag, og har fremstått både reflektert og sympatisk under hele OL. Unner Martin å lykkes i femmila lørdag!  

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 20688
22.02.18 00:46
vangen06: Martin var konge i løypa dag, og har fremstått både reflektert og sympatisk under hele OL. Unner Martin å lykkes i femmila lørdag!

Jepp, helt enig. Måtte han endelig få det individuelle gullet. Nå har han heldigvis to gull og sølv allerede. Tipper han er noenlunde fornøyd med mesterskapet uansett hvordan det går på lørdag.

Delle33
Delle33Innlegg: 5751
22.02.18 00:52

Er veldig fan av Sundby som utøver, men er ikke veldig fan av han som person. Hater han absolutt ikke. Men sånn er det jo bare, noen foretrekker man bedre enn andre.

Hadde vært moro om han tok sitt første individuelle gull på 5-mila.

AalesundsFK
22.02.18 00:54
Wellewinhio: Jeg tviler på at dette gjelder i like stor grad som tidligere. Northug mistet nok for det første en god del av folket med fyllekjøringen sin, samt at han ikke er i verdenstoppen lenger. Sundby var nok uten tvil ganske høy på seg selv og arrogant sist OL og sesongen etter, men fikk nok beina ganske godt plantet på jorden etter svake mesterskap pluss at han har blitt eldre. Dette har gjort at han nok både er og fremstår som mer sympatisk og hyggelig type. Kobler man dette opp med at han har vært Norges beste verdenscup-løper de siste 4-5 årene så er det nok mange flere som nå ønsker han et gull enn det de gjorde for 4-5 år siden.

Fanskaren til Northug i Norge er, og vil alltid være, enorm. Akkurat der tror jeg du tar feil. Vi har lett for å svartmale, men vi har også lett for å tilgi. Ydmykheten i ettertid samt VM i Falun var sånn sett det som skulle til for å snu den trenden etter fyllekjøringen.

Jeg tror den viktigste faktoren til en mer sympatisk og avslappet Sundby er at Northug ikke er en stor og viktig del av den norske troppen, hverken i Finland i fjor eller i Sør-Korea i år.

Kroppspråket til Sundby er ekstremt tydelig og veldig lett å tolke. Det eneste som nå plager han er at han ikke har tatt individuelt gull. I dag var det f.eks helt tydelig at Sundby følte at han virkelig var viktig for å hente hjem gullet og at han var strålende fornøyd med egen prestasjon (med rette). Det samme kan ikke sies om noen av de andre løpene han har gått, selv om alle løpene har vært gode/greie løp og har endt i gull, sølv og 4.plass.

bhros
bhrosInnlegg: 11259
22.02.18 01:06
george_hincapie: Bare fordi noe ikke står på fremsiden av VG betyr det ikke at det ikke er sant...

Like fullt er det sladder som ikke hører hjemme her.

bhros
22.02.18 01:11
isvotten: Fyren har en dopingdom på seg

En dopingdom på 2 måneders utestenging har jeg aldri hørt om. Men han tok for mye av en lovlig medisin.

bhros
22.02.18 01:14
camelrider: Vis hjerte og lungesyke litt respekt, avslutt karrieren din  !

Vis oss som setter pris på idrett respekt, og avslutt karrieren din på VGD.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg