Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrenn: 50 km fellesstart, menn (24/2)

NYTT TEMA
staaalisen
staaalisenInnlegg: 4302
25.02.18 03:30
SirKillalot: 1. Norge er vel de eneste som har offentligjort hva de har med seg og bruker. Fortsatt ikke sett noen andre. Svenskene blant annet nekter å svare. Hvordan forsker man ulovlig egentlig? Norge har ikke prakket noe på noen. De har behandlet symptomer. Luftveisproblemer. På samme sett du tar noe for halsen når du er dårlig. Ikke noe sted har de brukt noe ulovlige midler for dette. Det med forstøvere tror jeg du ikke har noe hjemmel for å si. Men jeg som deg er heller ikke lege, så den kan de sakkyndige få ta seg av. Men det meste tyder på at landene og utøvere foretrekker forskjellige lovlige metoder. Så lenge mengden er den samme innenfor regelverket i forhold til hva man får i seg, så er det klaging for å klage. Grunnløse klager rett og slett.
2. Om det er regelmessige tester så er det av helsemessige årsaker. Ergo er Norge et foregangsland, på nok et felt. I praksis er påstanden BS og oppspinn, og når i tillegg Klæbo og Krüger som begge har vært juniorutøvere for ikke lenge siden og som ingen har astma kommer hjem fra OL med 5 gull og 1 sølv, så faller påstanden på sin egen urimelighet.
3. Medisiner er lov. Akkurat som for de finske utøverne. Og som for de svenske.
"Halfvarsson fikk diagnosen i sommer og har fått bedre tilpasset medisinering. Han forklarte noe av suksessen to helger på rad med det. Marcus Hellner har også slitt. Astma framstår mer og mer som en yrkesskade for langrennsløpere."
4. Det er ikke noen forskjell på hva de forskjellige får i seg, bare metoden. Ergo er det forskjellige preferanser. At de klager på en annen preferanse er meget rart, da begge metoder er fullt lovlige.
Så det har rett og slett gått fra at andre land klager på astma. Når det viser seg at deres egne utøvere bruker astma. Så går klagingen over metoden man bruker for å medisinere utøverne sine. Selv om grensen for begge metoder er den samme.
"Old man yelling on cloud" er sjeldent mer passende.

Nå har norskene til og med begynt å ta i bruk allergimedisinen kentacort. Denne er lovlig, men selvfølgelig sterkt prestasjonsfremmende for langrennsløpere.

Norges nye langrennsstjerne, Simen H. Krüger, var veldig påpasselig med å påpeke at han var allergiker i det første intervjuet etter OL-gullet. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men det skulle ikke forbause meg. 

Hittil har jo 70 prosent av de norske langrennsmedaljene i VM og OL blitt vunnet av "astmatikere". Etter hvert vil vel prosenten nærme seg 100.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13472
25.02.18 05:38
Sarella: "En annen snakkis i Pyeongchang har vært at den russiske landslagstreneren i langrenn har uttalt at Bolsjunov var innlagt på sykehus med høy feber i forkant av OL, og skal visst nok ha gått ned mange kilo i vekt. For å sitere Emil Iversen: – Du går ikke ei femmil på den måten dersom du hadde førti i feber rett i forkant av OL."

Nei det er litt mistenksomt.

Samtidig,så kan man vel få et positivt overskudd etter sykdom også. Ettersom kroppen i utgangspunktet kvitter seg med det den ikke vil ha. Men ja, litt suspekt.

SirKillalot
25.02.18 05:40
staaalisen: Nå har norskene til og med begynt å ta i bruk allergimedisinen kentacort. Denne er lovlig, men selvfølgelig sterkt prestasjonsfremmende for langrennsløpere.

Det har de ikke. Det medisinske teamet har det med seg, men de må søke om de skal bruke det. Da må de søke på medisinsk grunnlag.

SirKillalot
25.02.18 05:51
Framsynt: Niskanen minner på sett og vis om Veerpalu. En løper uten spurtegenskaper, kun god i klassisk og alltid topp forberedt med både form og ski når det gjaldt som mest.  PS! Ingen antydninger her. Jeg tror Niskanen er gullende ren. Han er målestokken hva gjelder kapasitet fremover.

Bortsett fra at han vel også har astma (hvilket er lov og bruke medisiner lovlig er lov).

Men Niskanen er en klassisk spesialist og på så måte en særegen type. Det er absolutt bra at skisporten har slike. Forhåpentligvis kan hans gull gi mer motivasjon blant flere yngre løpere i Finland og flere løpere opp på toppnivå. Hadde vært bra med et finsk lag som har nok utøvere til å ihvertfall henge med på stafetten.

Jeg tror også Niskanen er ren, men det er vel en del trenere rundt det utøverne som er suspekt i forhold til fortiden deres, samt at søsteren hans sin tilknytning til disse.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4647
25.02.18 07:03
Sarella: Jepp, hersker ingen tvil etter at rennet er analysert i hue og ræva av VGD`s eksperter, Daniel Rickardsson er den moralske vinneren!

Det var vel å trekke det litt langt, men interessant å se bak tidene for å se hvor mye skiforskjellene faktisk utgjorde i dag. Niskanen, Bolsh og Polto hadde ski ut av en annen verden.

Olmba
OlmbaInnlegg: 1951
25.02.18 07:07
SirKillalot: Jeg tror også Niskanen er ren

Har mine tvil basert på at han virket ganske uanfektet da han kom i mål.. Ganske typisk for utøvere som er dopet..

Håper selvsagt det er feil og at han er gullende ren..

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4647
25.02.18 07:14
Olmba: uanfektet da han kom i mål

Stinn av adrenalin KAN være en forklaring og da. Får håpe han ble sliten utover dagen.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67324
25.02.18 09:19
staaalisen: Er det rasisme man kaller slikt møl???

Som alltid er du totalt poengløs. 

Skulle meldt deg på den konkurransen i BBC du. Eh. Nei forresten. 

Du ville endt opp med klare 100-poengere hele veien. 

RickiBK
25.02.18 09:20
staaalisen: i bruk allergimedisinen kentacort

Den finnes ikke. 

toja12
toja12Innlegg: 1551
25.02.18 09:40

Nå skal jeg skynde meg med et spørsmål før Staalisen våkner, i fjor gikk 5mila under VM i fri. I OL gikk 5mila i klassisk. Betyr det at neste års VM-program likt med det som var i OL i år?

smurt
smurtInnlegg: 2057
25.02.18 09:41
toja12: Nå skal jeg skynde meg med et spørsmål før Staalisen våkner, i fjor gikk 5mila under VM i fri. I OL gikk 5mila i klassisk. Betyr det at neste års VM-program likt med det som var i OL i år?

Tok feil 50km blir i skøyting.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 09:45)

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10589
25.02.18 09:43
smurt: Ja skal være klassisk i neste vm.

Nei, femmila er skøyting i Seefeld. 10/15 km klassisk intervallstart, skøytesprint og teamsprint i klassisk.

smurt
smurtInnlegg: 2057
25.02.18 09:45
george_hincapie: Nei, femmila er skøyting i Seefeld. 10/15 km klassisk intervallstart, skøytesprint og teamsprint i klassisk.

Ja innså tabben når jeg tenkte tilbake på tidligere mesterskap.

toja12
toja12Innlegg: 1551
25.02.18 10:39
george_hincapie: Nei, femmila er skøyting i Seefeld. 10/15 km klassisk intervallstart, skøytesprint og teamsprint i klassisk

Takker, da begynner Niskanen å forberede seg mot 15km i VM allerede i morgen. Men neste år, så skal dette være en bra øvelse også for Johannes, men kanskje et par år for tidlig ettersom det er enkeltstart. 

bhros
bhrosInnlegg: 11262
25.02.18 11:20
dickenzz: Tror ikke du skal være så høy på pæra her bhros. Jeg har flere eksempler, bl.a. var jeg for å se på sprint i Granåsen Trondheim på fredag, Skandinavisk mesterskap. En nær slektning av meg deltok og jeg vandret blant smøreteltene for finne vedkommende og ønske lykke til før start. Da ser jeg min slektning stående i et hjørne utafor et telt med et langt gjennomsiktig rør i munnen og en sånn astma-kapsel i andre enden, og inhalere kraftig.

Jeg har ikke sagt at slikt ikke kan forekomme, og tviler ikke på at du har sett det du beskriver.

Det jeg reagerte på, var staaalisens bastante påstand om at dette var regelen, ja faktisk obligatorisk, fra barne-, ungdoms- og junioralder, i klubber såvel som skiskoler.

Nå ser jeg jo at etter å ha tenkt seg om, har staaalisen moderert seg kraftig, og innsett at dette faktisk var helt feil.

bhros
25.02.18 11:33
staaalisen: Er det rasisme man kaller slikt møl???

Hvis en ung norsk forholdsvis umerittert  løper hadde kommet til OL et stykke ut i konkurransene, etter en ukes (?) opphold på sykehus, med feber og flere kilos vekttap, og prestert så formidabelt på 50-kilometeren:  Ville du da ha hyllet ham, uten noen som helst kritiske bemerkninger?

Har en mistanke om at "kritiske bemerkninger" ville vært et understatement.

Men tar gjerne feil. Hvis du sier at du ville ha gledet deg over seieren betingelsesløst, tror jeg deg på det.

HLund
HLundInnlegg: 6496
25.02.18 11:35
toja12: akker, da begynner Niskanen å forberede seg mot 15km i VM allerede i morgen. Men neste år, så skal dette være en bra øvelse også for Johannes, men kanskje et par år for tidlig ettersom det er enkeltstart.

Vært nr. 1 og 2 på 15 km intervallstart denne sesongen, så den øvelsen bør være helt ypperlig for Klæbo den.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 16002
25.02.18 11:39

Bols kan umulig ha vært veldig syk før OL, det sier seg selv. Tipper de bløffet litt for å fokuset vekk fra ham som medaljekandidat.

Rusten
RustenInnlegg: 546
25.02.18 12:19
Olmba: Har mine tvil basert på at han virket ganske uanfektet da han kom i mål.. Ganske typisk for utøvere som er dopet..

Tror du også Bjørgen var dopet, etter å ha gått uanfektet i mål nesten 2 minutter foran nestemann?

staaalisen
staaalisenInnlegg: 4302
25.02.18 12:38

Bjørgen bruker astmamedisin som et prestasjonsfremmende middel. VG skriver at WADA har konkludert med at medisinen er prestasjonsfremmende.

Det gjør ar hun har en utholdenhet og muskelstyrke som ingen normal langrennsløper kan matche. Ingen utenom Therese Johaug.

Framsynt
FramsyntInnlegg: 5439
25.02.18 12:41
SirKillalot: Bortsett fra at han vel også har astma (hvilket er lov og bruke medisiner lovlig er lov).

Helt uproblematisk for alle andre enn nordmenn, som vi vet.

molster
molsterInnlegg: 8966
25.02.18 12:54

Rart at de ikke har en pakke-i-posten-pall ved siden av denne pallen.

HLund
HLundInnlegg: 6496
25.02.18 12:59
oddvar_kjempebra: Bols kan umulig ha vært veldig syk før OL, det sier seg selv. Tipper de bløffet litt for å fokuset vekk fra ham som medaljekandidat.

De sa vel noe av det samme om Chervotkin også før mesterskapet? Chervotkin var ganske crap under OL, så det kaaaan jo teoretisk sett ha vært sant. Jeg gir det 1 % sjanse for at Bols ikke bløffet.

Korgutt
KorguttInnlegg: 10989
25.02.18 13:23

Det er vel alltid slik at VM året før OL og VM året etter OL så går de samme distansene i samme stilart?

vangen06
vangen06Innlegg: 9022
25.02.18 14:14
oddvar_kjempebra: Bols kan umulig ha vært veldig syk før OL, det sier seg selv. Tipper de bløffet litt for å fokuset vekk fra ham som medaljekandidat.

Russerne gjør som russerne alltid har gjort, ingen trenger å være i tvil om det. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22990
25.02.18 18:02
Korgutt: Det er vel alltid slik at VM året før OL og VM året etter OL så går de samme distansene i samme stilart?

Ja, øvelsesprogrammet som er i dag ble innført i 2005. De øvelsene som er rene klassiskøvelser i et mesterskap blir i skøyting i neste mesterskap og vice verca, uavhengig om det er OL eller VM.

Klassisk sprint og femmil, 15 fri og teamsprint i fristil var på programmet i VM 2005, VM 2007, OL 2010, VM 2013, VM 2015 og OL 2018 og om ingen endringer skjer, så blir det samme programmet i VM 2021, VM 2023 og OL 2026

Skøytesprint og femti fri, 15 klassisk og klassisk teamsprint sto på programmet i OL 2006, VM 2009, VM 2011, OL 2014, VM 2017 og VM 2019 og evt, OL 2022, VM 2025 og VM 2027.

bhros
27.02.18 20:41
staaalisen: Bjørgen bruker astmamedisin som et prestasjonsfremmende middel. VG skriver at WADA har konkludert med at medisinen er prestasjonsfremmende.

All medisin er prestasjonsfremmende, så sant den ikke er rent humbug.

Skal all medisinbruk forbys?
Havresuppe og blåbærsaft m.m. er også prestasjonsfremmende....

RickiBK
27.02.18 20:45
staaalisen: Det gjør ar hun har en utholdenhet og muskelstyrke som ingen normal langrennsløper kan matche. Ingen utenom Therese Johaug.

Og Justyna Kowa. 

Som pumpet ankelen full av kortison og morfin........

bhros
27.02.18 20:46
oddvar_kjempebra: Bols kan umulig ha vært veldig syk før OL, det sier seg selv.

Sier seg selv, ja.   
Sykehusopphold, høy feber og flere kilos vekttap  -  ikke rett oppladning for en slik kraftprøve som denne 50-kilometeren.

Artig at han klagde på dårlig oppførsel av Niskanen, fordi denne pustet så tungt og virket sliten.

bhros
27.02.18 20:56
SirKillalot: Det har de ikke. Det medisinske teamet har det med seg, men de må søke om de skal bruke det. Da må de søke på medisinsk grunnlag.

Går for det samme det for staaalisen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg