Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sterkeste øyeblikk i OL

NYTT TEMA
Framsynt
FramsyntInnlegg: 5385
25.02.18 22:07

Et OL er over.
Det har vært to uker med fantastiske øyeblikk og sterke følelser.
Nå synes jeg alle medaljer er stort, selv nok en del sølv og bronser har vært litt nedtur i forhold til forventningene. Tilsvarende har flere sølv og bronser blitt opplevd som gull!
Kunne vært interessant hvilke opplevelser andre synes har vært sterkest for dem. 
Selvsagt nesten håpløst og urettferdig å rangere av så mye fint - men allikevel.

Mine 10 sterkeste øyeblikk:

1) Stafettgullet til damelaget i langrenn. Jeg var sikker på at Stina skulle gli forbi på oppløpet da hun ikke slapp mot toppen - også greide Marit det allikevel. Ubeskrivelig deilig!

2) Gull til Aksel Lund Svindal i utfor. Endelig!

3) Håvard Lorentzens gull på 500 meter

4) Gullet til Maren Lundby. Rørende.

5) Andrehoppet til Daniel Andre Tande i lagkonkurransen. Det føltes som en enorm befrielse.

6) Trippelen på 30 km. Endelig vant herrene OL gull igjen. 

7) Marit Bjørgens gull på 30 km - og med det mestvinnende vinterolympier.

8) Hagas uventede gull på 10 km, der Kalla var storfavoritt.

9) Klæbos monsterrykk og gull på sprinten.

10) Ragnhild Mowinckels utforsølv.

Som sagt veldig vanskelig å rangere.

Puttemans
PuttemansInnlegg: 12679
25.02.18 22:37

5 sterkeste:

1) Lorentzens gull på 500 meter.

2) Svindals utforgull.

3) Ragnhild Mowinckels to sølvmedaljer i storslalåm og utfor.

4) Gullet i lagtempo på skøyter.

5) Ragnhild Hagas gull på 10 km.

(Innlegget ble redigert 25.02.18 22:37)

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 325
25.02.18 22:47

1. Stafettguldet i herrarnas skidskytte. Det var svårt att välja mellan detta och André Myhrers slalomguld. I slutändan var det den rena dramatiken i det hela som avgjorde samt att det var totalt oväntat. Skidskyttet i Sverige har ju varit ett sorgebarn som varit nere i graven och nu återuppstått.

2. André Myhrers guld i slalom. Första guldet sedan 1980.

3. Stina Nilssons guld i sprint. Vilken känslomässig förlossning det blev för oss (svenskarna grät i soffan och på jobbet) och inte minst för Stina själv!

4. Hanna Öbergs guld i skidskytte. Totalt oväntat och alltid roligt när tyskarna blir vansinniga över att en "nobody" sätter dem på plats.

5. Frida Hansdotters guld i slalom. Den eviga tvåan blir äntligen nummer ett i ett mästerskap.

6. Charlotte Kallas guld i Skiathlon.

7. Randall/Diggins seger i lagsprinten. Trots att det blev mot Sverige måste jag säga att det var ett oerhört viktigt guld för skidsporten. Svårt att se att någon hade något emot det här guldet egentligen.

7. Marit Björgens guld på 3-milen.  Det finns inga ord. Kanske lite bismak. Jag tycker inte hon blev hyllad på riktigt det sätt man hade kunnat förvänta sig en prestation av den magnituden. Kanske lite mer uppskattning hade varit välkommet både från förbundet och vid avslutningsceremonin?

8. Stina Nilssons brons i 3-milen. En surrealistisk men väldigt fin upplevelse för alla inkluderat Stina.

9. Ester Ledecka vinner som första kvinna OS-guld i två olika grenar! Jag säger bara "hold my beer" :) Om hon var man skulle jag säga: Chuck Norris.

10. Jag måste väl säga curlinglagets guld, även om jag måste erkänna att jag egentligen inte är ett fan av sporten. Bra jobbat!

(Innlegget ble redigert 25.02.18 22:50)

Framsynt
25.02.18 22:57
Datainspektionen: 7. Randall/Diggins seger i lagsprinten. Trots att det blev mot Sverige måste jag säga att det var ett oerhört viktigt guld för skidsporten. Svårt att se att någon hade något emot det här guldet egentligen.

Enig. Kom på dette når jeg ikke lengre fikk redigere.

Enormt gledelig for de amerikanske jentene og for skisporten. 

Ellers synes jeg det er fint at alle individuelle løp fikk forskjellige vinnere, både hos damer og herrer i langrenn. Og mange nasjonaliteter.

Sarella
SarellaInnlegg: 11292
25.02.18 22:59

5 sterkeste:

1. Ragnhild Hagas gull på 10 km.

2. Stafettene damer/herrer langrenn.

3. Bjørgens gull på 30 km.

4. Svindals utforgull

5. Lorenzents gull på 500 meter.

5 svakeste:

1. Kristoffersen 2.omg slalom, ingen ved siden ingen over, ever, det er det sletteste jeg har sett noen gang.

2. Emil Svendsen på siste etappe av skiskytterstafetten, bare en ting å si, IGJEN!

3. Kombinertgutta, de burde alle sammen skamme seg. snakk om å drite seg ut.

4. Tiril Eckhoff, huff.

5. Hele skiskyttertroppen som ikke har øvd på å skyte under vind.

Framsynt
25.02.18 23:04
Sarella: 1. Kristoffersen 2.omg slalom, ingen ved siden ingen over, ever, det er det sletteste jeg har sett noen gang.

Jeg følte meg helt tom da det skjedde. 
Klarte ikke å innse at det var sant. Følte jeg døde litt der og da.

Sånn sett var det det et veldig sterkt øyeblikk - på en negativ måte.

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 11186
25.02.18 23:05

Sterkeste øyeblikk. Ester ledecká. Gull i super G og gull i parall slalom på snowboard. Imponerende. 

nadajan
nadajanInnlegg: 10292
25.02.18 23:10

1. - 10. Maren Lundby

Sarella
SarellaInnlegg: 11292
25.02.18 23:13
Framsynt: Sånn sett var det det et veldig sterkt øyeblikk - på en negativ måte.

Enig, man kan kanskje si at dette var OL`s sterkeste øyeblikk, satan så skuffet jeg var, har ikke kommet over det enda. Ikke minst hans nonchalante oppførsel i ettertid, der datt han fra å være en av mine favoritter til å være en jeg ikke gidder å følge spess med på.

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 325
25.02.18 23:13

Bästa replik går till Wolfgang Pichler, tränare för det svenska skidskyttelandslagets herrar och damer.

"We will celebrate... mit alkohol!"

(Innlegget ble redigert 25.02.18 23:13)

Everenga
EverengaInnlegg: 4149
25.02.18 23:14
Mortirolo: Sterkeste øyeblikk. Ester ledecká. Gull i super G og gull i parall slalom på snowboard. Imponerende.

Har Tsjekkia Ekebergs ærespris? :)

Framsynt
25.02.18 23:15
nadajan: 1. - 10. Maren Lundby

Såpass :)
Det var et veldig sterkt øyeblikk da hun satt igjen og klarte det med et suverent annethopp etter at de to foran henne hadde hoppet langt og godt. Fikk tårer i øynene da, ja.

Framsynt
25.02.18 23:20
Datainspektionen: Bästa replik går till Wolfgang Pichler, tränare för det svenska skidskyttelandslagets herrar och damer. "We will celebrate... mit alkohol!"

De svenske skiskytterne må jo ha sjokkert det svenske folk med sin enorme innsats og resultater i OL. (som vel vi også ble)
Interessen blir vel ikke akkurat mindre etter dette!

(Innlegget ble redigert 25.02.18 23:21)

Everenga
EverengaInnlegg: 4149
25.02.18 23:20

Hovedinntrykk fra en person som ikke bryr seg nevneverdig om vintersport:

1. Tysklands innsats i hockey, den virkelig store sporten i OL og komplett outsider Tyskland tar sølv!!

2. Bjørgen, 2 minutter er latterlig

3. Dårlig innsats fra hjemmepublikum. Vi har sett turneringer i land med null historie i eventene før men dette har vært lavmål. Sier noe når Hirscher sier det er større å vinne i Schladming enn i OL.

4. Kasai!! Mannen er en legende

5. Skeleton. Artig at en stor nasjon innser at de er elendige i venteridrett og fokuserer på å vinne den samme hver gang, 3 gull på rad 1x Williams 2x Yarnold

Stenia
SteniaInnlegg: 2452
26.02.18 01:16
Framsynt: Et OL er over.

Heldigvis. Nå ser jeg frem til normal tv-aktivitet igjen :)

Men jeg vil nevne skiskyting (min favoritt). At Sverige har blitt så gode nå, det lover godt for neste VM og OL. At det blir ekstra spennende igjen.

Og skøyter 500 meter. Jeg visste ikke at vi hadde medalje-kanditater engang.

Bjørgen så klart. Tøft.

lok1
lok1Innlegg: 4687
26.02.18 01:19

1. Øystein Bråten

Hudsucker
HudsuckerInnlegg: 756
26.02.18 01:36

Ti største øyeblikk:

1) Kvinnestafett langrenn
På grunn av dramaturgien, at det var spennende til siste slutt, at det var den gamle vinen mot den nye, og Norge mot Sverige dertil, at det var revansje for den aller største nedturen i Sotsji, og ikke minst på grunn av Marit Bjørgens ubeskrivelige ansiktsuttrykk da hun krysset mållinjen.
2) Herrestafett langrenn
3) Tremil langrenn menn
Distansegull i langrenn henger enormt høyt for min del, og Krügers seier var nesten som Alsgaard i 94.
4) 10 km langrenn kvinner
5) 500 m skøyter menn
6) Tremil langrenn kvinner
Nesten vanskelig å sette nok pris på så suverene forestillinger, men denne olympiske sortien var en oppvisning i god skigåing.
7) Utfor menn
Denne "burde" vært høyere oppe, men av en eller annen grunn føltes ikke denne utforen som en ordentlig utfor, og vinnerløpet så ikke ut som noe vinnerløp (=utstyret avgjorde mye)
8) Sprint langrenn menn
9) Lagtempo skøyter menn
10) Ester Ledecka, eller rettere sagt ansiktsuttrykket hennes etter målgang, super G kvinner

Fem største nedturer

1) Skiskytterstafett menn
Et trauma er etablert. Langt fra uventet at Svendsen skulle komme til kort her, men fælt å være så nær i to OL på rad.
2) Slalåm menn
3) Fellesstart skiskyting
At Fourcade klarte å utmanøvrere Schempp
4) Super-G menn
Som Svindal selv sa etterpå, denne gangen var det veldig mulig (å vinne dette)
5) 1500 m skøyter menn
Siden SLP så ut til å være i sitt livs form

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 766
26.02.18 02:29

Mine topp 10 OL-øyeblikk

1) Simen Hegstad Krugers sensasjons-gull under 30 km etter nærmest å ha blitt spiddet av russeren noen få meter ut i løypa.At pallen tapetseres av nordmenn løfter dette øyeblikket øverst på lista.

2) Tysklands fantastiske prestasjon i Ischockey. At en underdog kommer helt til finalen i en så stor idrett som hockey er bare helt utrolig. Med tanke på at de er 55 sekunder ifra et sensjonellt gull, burde de nesten få førsteplassen på lista men det får bli nr.2 idag.

3) Hoppguttas prestasjon i alle renn. 2 og 3 plass i normalbakken, bronse i storbakken og når OL i tillegg avsluttes med et laggull- ja da er det bare å bøye seg i hatten.

4) Maren Lundbys gull. Når en stor forhåndsfavoritt presterer så til de grader er det absolutt en stor prestasjon. I tilegg er det første norske kvinne som vinner hoppgull (har riktignok bare vært et OL før hvor det har vært mulig, men stort likevel)

5. Johannes Høsflot Klæbo som blir tidenes yngste langrennsløper som vinner OL-gull. I tilegg vinner han 2 gull til og står dermed med 3 gull allerede etter første OL.

6. Aksel Lund Svindals leverer når det gjelder som mest og tar Norges første OL-gull i utfor noensinne. I tillegg toppes øyeblikket med et sølv til Kjetil Jansrud.

7.Normaldistansen for herrer i skiskyting. Mer spennende løp enn dette skal man lete lenge etter. At Johannes Thingnes Bø står igjen som vinner varmer et norsk hjerte.

8.Norge tar sitt første Lagtempo gull i skøytehallen. Stor prestasjon, og ikke minst:Fantastisk å slå Nederland på skøytebanen

9.Håvard Lorentzens gull på 500 m. Første norske gull på skøytebanen siden Sønderål. Blir i tillegg olympisk rekord-Utrolig!

10.Sveriges gull under skiskyting-stafetten for herrer. Selvfølgelig litt kjipt å tape for svenske på siste skyting. Men prestasjonen som svenske har gjort i skiskyting under årets Ol er utrolig bra, og når det krones med et gull i stafetten hvor de var soleklare underdogs, er det bare å anerkjenne-Ja, dette var et stort idrettsøyeblikk!

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7991
26.02.18 07:25

1. Utfor menn, med dobbelt norsk og "kronen" på verket for Aksel Lund Svindal. Eller det er kanskje Kitzbuhel igjen.

2. Ragnhild M sølv på utfor, eller allerede å levert i storslalom så trodde jeg ikke på medalje her.

3. Hørte 500 m sprint skøyter på NRK radio da jeg var på jobb og ikke tv i nærhet. Kan ikke huske å være så engasjert på skøyter siden Lillehammer OL. Gullet til Lorentzens var stort også for en som ofte zapper videre når skøyter kommer på tv.

4. Øisteins Bråtens gull i slopestyle/Henrik K sølv i storslalom. Setter de sammen for de hører på en måte sammen. 2 omgangen i storslalom gikk samtidig som siste omgangen i slopestyle og det var frenetisk zapping en periode. Og så hadde vi plutselig gull og sølv i 2 grener som jeg digger men absolutt ikke kunne være sikker på medalje, spesielt etter Henrik K sin middels førsteomgange.

5. Trippel/Kruger på 3 mila. Var i italienske alper, hjemreisedag og egentlig skulle vi dra litt før men måtte ha med oss denne. Italiensk tv og NRK radio lyd. Ble en fin hjemreise.

6. Stafett damer. Trodde gullet glapp etter 2 etappe, og tenkte vel at det heller ikke kom på 4 etappe, men Bjørgen knuste Nilsen siste 500 meter på en måtte jeg ikke så for meg.

7. Stafett herrer, nesten på sammen måte, men her var jeg null nervøs etter siste veksling for ikke sett noen som har slik kontroll på dette som det Klebo hadde. Ikke engang Northug.

8. Bjørgen 30 km , ikke for at det var spennende men flott prestasjon og verdig punktum for både henne og Norges OL.

9. Burde sikkert sagt Lundeby sin prestasjon med gull, men må velge hoppguta sitt laggull og sisteomgangen der.

10. Johannes K vs Johannes B sinne individuelle gull. Så ikke skiskytterens gull pga jobb, tror den var mer spennende for det Klebo leverte på sprinten var mest overlegent. Så velger den.

Største skuffelse var Henrik K og hans innerski i slalom. Sånn i ettertid så var jo Solevåg også sykt nær medalje. Men slik som andreomgangen utviklet seg med vanskeligere løype, Hirscher ute og de foran som ledet hadde ikke levert noe spesielt bra runde (Matt sin var dog bra). Så vel for sterkt den gullmedaljen og da ble nedturen ekstra sterkt. Syntes absolutt ikke Henrik sin reaksjon etterpå var dårlig, heller tvert i mot. Han kommer til å vinne mye de neste årene og har tross alt en god sølv fra storslalom. Ble også litt skuffet med "bare" bronse i super g, men det var nok også naturlig med at den kom tett på utforen og all ståheien etter det. Og i valget mellom Super G og utfor var det et lett valg. Utforen.

Størst inntrykk fra andre nasjoner er Tysklands nesten gull i hockey, trodde aldri jeg skulle se hockey foran 30 km men gjorde faktisk det i perioder. Ledecka skal også ha en notis.  

(Innlegget ble redigert 26.02.18 07:28)

camelrider
camelriderInnlegg: 1083
26.02.18 08:39

OLs sterkeste øyeblikk var da Vidar Løftshus begynte å gnåle om Terese Johaug 5 min etter at Norge hadde blitt beste nasjon og Bjørgen hadde blitt historiens mestvinnende vinterolympier. Da burde det bare vært jubel og glede, men festbremsen Løftshus ødela festen.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 26947
26.02.18 09:46

Nå har jeg store OL-abstinenser. Nå må jeg jo faktisk jobbe om morran.

Framsynt
26.02.18 10:03
Hudsucker: 1) Skiskytterstafett mennEt trauma er etablert. Langt fra uventet at Svendsen skulle komme til kort her, men fælt å være så nær i to OL på rad.2) Slalåm menn3) Fellesstart skiskytingAt Fourcade klarte å utmanøvrere Schempp4) Super-G mennSom Svindal selv sa etterpå, denne gangen var det veldig mulig (å vinne dette)5) 1500 m skøyter mennSiden SLP så ut til å være i sitt livs form

Min aller største nedtur kom på OLs siste dag da Teresa Stadlober gikk feil på 30 km. Det var så usigelig trist å se :(

Det skjer stadig vekk at løpere går feil.
Hvor kan de ikke ha løypevakter som sikrer at slikt ikke skjer - istedet for arrogant si det er løpernes ansvar?
Det koster da så lite å forhindre slike tragiske hendelser. Løperne blir slitne i hodet også!

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8380
26.02.18 10:14

TV-dama som introduserte det norske curlinglaget som "team Trulsrud"

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 10584
26.02.18 10:24
Framsynt: Min aller største nedtur kom på OLs siste dag da Teresa Stadlober gikk feil på 30 km. Det var så usigelig trist å se :( Det skjer stadig vekk at løpere går feil.
Hvor kan de ikke ha løypevakter som sikrer at slikt ikke skjer - istedet for arrogant si det er løpernes ansvar?
Det koster da så lite å forhindre slike tragiske hendelser. Løperne blir slitne i hodet også!

Enig i at det var vondt å se på. Endelig skulle Østerrike ta en ikke illeluktende langrennsmedalje, så skjer det her...

Hvorfor det ikke var løypevakter på ett sånt sted kan man selvsagt spørre seg, men det hadde vært 1000 ganger verre om det var en løypevakt som gjorde feil og sendte noen feil vei. Folk gjør feil uten å være slitne i hodet også, husk f.eks. da Sven Kramers trener tvang Kramer inn i innersvingen i Vancouver 2010. Det beste er jo selvsagt å ha helt separate løyper sånn at det eneste valget løperne behøver ta er om de skal inn til passering/veksling eller til mål.

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 12214
26.02.18 10:33

Dette er de øyeblikkene jeg kom på først. Etter lengre betenkningstid kom jeg heller ikke på noen andre prestasjoner jeg vil rangere foran, så da ble valget faktisk ganske enkelt. Dette er de kuleste, største, beste og råeste øyeblikkene for meg:

1. Iivo Niskanen, gull på 50km.
2. Ragnhild Mowinckel, sølv i utfor. 
3. Aksel Lund Svindal, gull i utfor.
4. Ester Ledecká, gull i super-G.
5. Johannes Thingnes Bø, gull på 20km.

Bagley-Towns
Bagley-TownsInnlegg: 738
26.02.18 10:49

Mine beste øyeblikk bærer nok sterkt preg av at alpint er idretten min og at Hirscher er favorittutøveren;

1.Alpint herrer – Kombinasjonen – Gull: Marcel Hirscher

Ja, jeg velger meg en av de mest utskjelte øvelsene. Ikke som fan, men ganske objektivt, så kunne man vel si før OL at han var den utøveren i OL som med tanke på resultater i idretten sin mest fortjente et vellykket OL. Inngangen til OL var at i en alpint GOAT-diskusjon så ville alltid manglende OL-gull prege en slik diskusjon for Hirscher. Så tror egentlig jeg følte mest det samme som han, ingen glede, men en lettelse for at han fikk dette gullet. Så er det en helt annen diskusjon at jeg faktisk synes selve konkurransen var meget sterk av Hirscher, men her vet jeg så klart at mange syntes den favoriserte slalåmspesialistene for mye.

2.Alpint herrer – Utfor – Gull: Aksel Lund Svindal – Sølv: Kjetil Jansrud – Bronse: Beat Feuz

En ting er at dette er en av de store internasjonale høydepunktene i OL, og at ingen nordmann hadde vunnet akkurat det gullet før. Men for meg handlet dette mest om mennesket, personen, skiløperen og legenden Aksel Lund Svindal. Siden han kom inn på den internasjonale alpint-scenen, så har jeg alltid syntes han har vært meget sympatisk. Både den lagfølelsen han har med de andre fartsgutta, men også at han tok opp arven etter Aamodt med å aldri klage og komme med bortforklaringer når han ikke vant, og at han alltid har sagt at han ikke er så stor på det at han ikke kan glede seg over en pallplass som ikke er førsteplass.

Like mytisk er hvordan han i en så risikofylt idrett har valgt å ta risikoen for å vinne. Lik det eller hat det, men risikoen med utfor er en vesentlig del av mystikken med øvelsen. At han har kommet tilbake etter alle skadene er bare enormt imponerende. På toppen av det hele ble det sølv til Jansrud, og at en utforkanon som Feuz også fikk medalje gjorde det hele enda mer gjevere.

3. Langrenn kvinner – 4x5 km stafett –Gull: Norge

For meg var ikke 30 km så stort, da jeg anså Bjørgen som overlegen favoritt på den. Men stafetten var en berg og dalbane uten like og med  Bjørgens fenomenale avslutning i duell mot Stina.

4. Langrenn herrer – Sprint individuelt – Gull: Johannes Høsfot Klæbo

Selv om det var ventet, så bygde presset seg så enormt opp at det skal noe til å takle. Det å se noen som er så suveren i en marginal øvelse er bare stort.

5. Alpint herrer – Storslalåm – Gull:Hirscher – Sølv: Kristoffersen – Bronse: Pinturault

Rørende å se en så riktig medaljeseremoni. Når man følger en gren tett, og det bare ble så riktig ut fra det normale styrkeforholdet så var det bare herlig å se.

6. Skiskyting damer/herrer – Fellesstart – Henholdsvis bronse Emil Hegle Svendsen/Tiril Eckhoff. Bare bronse vil noen si, for meg fortjente medaljer med stor verdi. EHS har alltid vært i bakgrunnen av OEB, og har sånn sett aldri fått hyllesten han fortjener, synes det var stort at han tok enda en individuell medalje. Å følge Eckhoff er en emosjonell berg-og-dalbane uten like, synes det var stort at hun klarte å ta nok en individuell medalje.

7. Langrenn kvinner – 10 km individuell start fri teknikk – Gull: Ragnhild Haga

For en som synes damelangrenn i mange år har vært for forutsigbart, så var det herlig med denne. Forfriskende for damelangrenn med nye navn i toppen. Ja hun har vært god, men god i betydningen av å vinne i OL er noe ganske annet….

8. Skiskyting damer - sprint/jaktstart – Gull: Laura Dahlmeier

I rusen av norske prestasjoner hadde vi kanskje nok med å se våre egne prestasjoner, og derfor fikk nok ikke Dahlmeier den oppmerksomheten hun fortjente i de to løpene. I svært tøffe vindforhold gjorde hun taktiske fremragende løp hvor hastigheten i sporet og på skytebanen var perfekt vurdert opp mot forholdene.

9. Hurtigløp på skøyter herrer – Lagkonkurranse – Gull: Norge/Håvard Bøkko

Noen hedersmenn i sin idrett fortjener bare rett og slett at alt klaffer på den største arenaen. Bøkko bar til tider norsk skøytesport alene på sine skuldre i mange år, dette var omtrent som en hederspris for lang og tro tjeneste.

10. Hopp kvinner – Gull: Maren Lundby

Uten at jeg skal ned-snakke pionerene i denne idretten for damer, så føltes det som Lundby har dratt damene til et skyhøyt nivå. Når man i tillegg ser og hører de begrensede midlene hun har hatt på veien, så var dette fantastiske greier!

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4645
26.02.18 11:18
Framsynt: Hvor kan de ikke ha løypevakter som sikrer at slikt ikke skjer - istedet for arrogant si det er løpernes ansvar?

Et par v-bord hadde vel gjort nytten i en slik bakke for to ulike løyper går inntil hverandre. Hvorfor det ikke var slike der er et stort mysterium.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4939
26.02.18 11:27

Eneste er Bråtens gull - var den øvelsen der jeg virkelig håpet på norsk seier. Ellers er jeg "likegyldig" til resten (gull er gull). 

Men var ekstra gøy med Ragnhilds 2 sølv, for jeg hadde absolutt 0 tro på medalje i kvinnealpint. 

Bagley-Towns
Bagley-TownsInnlegg: 738
26.02.18 11:33
Hoppidioten: 10.Sveriges gull under skiskyting-stafetten for herrer. Selvfølgelig litt kjipt å tape for svenske på siste skyting. Men prestasjonen som svenske har gjort i skiskyting under årets Ol er utrolig bra, og når det krones med et gull i stafetten hvor de var soleklare underdogs, er det bare å anerkjenne-Ja, dette var et stort idrettsøyeblikk!

Synes i det hele tatt at Sveriges skiskytter-innsats var en perle i dette OL. Normalt har vi jo en fight og unner naboene ikke så mye suksess, men synes denne svenske skiskytings-gjengen har noe fint med seg. Knallhardt arbeid under Pichlers ledelse, og en veldig bra teamfølelse.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9607
26.02.18 11:54

1: Gull i utfor til Aksel
Kombinasjonen at Norge endelig tar det gjeveste alpin-Gullet etter å ha vært nære på så mange ganger, og at det var nettop den skadeplagede legenden Aksel Lund Svindal som tok det: nei den kombinasjonen er uslåelig for min del :)

2: Damestafetten i langrenn
En berg og dalbane-stafett der IFØ skaffer oss en 20.sekunders luke til svenskene før AUJ går i veggen og veksler halvminuttet bak. Så tar Haga igjen det tapte- men man blir betenkt når MB ikke klarte å få luke til Stina Nilsson- ikke før utforkjøringene ned til stadion. Bjørgen som seiler fra på oppløpet var mitt mest intense jubelbrøl under disse lekene

3: 500 meter skøyter
At dette var en øvelse Norge noen gang skulle vinne igjen etter 3 Gull "for hundre år siden" hadde jeg aldri trodd. Har tenkt på de 3 tidligere Gullene som en kuriositet på den måten at "en gang i tiden hadde vi sjansen på denne distansen også"
Og så kommer det en bergenser og vinner et hundredelsdrama på ny Olympisk rekord (!) Håvard Holmefjord Lorentzen årets mannlige utøver??? ;)

4: 3-mila og Marit Bjørgen
I sin siste OL-sjanse gir MB oss en oppvisning i klassisk langrenn og sikrer seg tittelen som Tidenes Vinterolympier, Langrennsdronning av OL 2018- og sender Norge til topps på medaljeoversikten med ny Gullrekord.
For en VERDIG avslutning av OL på alle måter!

5: 20 km skiskyting
Et løp som levde hele veien og hvor EHS og brødrene Bø var i medaljekampen nesten hele veien. Regnet med at Gullet var tapt da JTB pådrog seg 2 minutter. Et av OLs store øyeblikk da sikkerheten selv- Fourcade presterte å bomme på de 2 siste skuddene. Et av OLs virkelige Øyeblikk da brødrene Bø holdt rundt hverandre i målområdet!

6: Lagtempo skøyter
Gledelig overraskelse at de slår ut Kramer og Nederland i semifinalen og vinner finalen mot hjemmenasjon Sør-Korea. ENDELIG Gull til Håvard Bøkko, og gøy med Sørlandets første OL-Gull på vinterføre i Simen Spieler Nilsen. Skikkelig gøy at Norge tar hele 4 medaljer- 2 av dem Gull på skøytebanen!

7: Hopperne
3 individuelle medaljer til herrene, men størst av alt: Gullet i lagkonkurransen til denne fine gjengen og sympatiske Alexander Stöckl på sidelinjen. En glede og lettelse at storfavoritt Maren Lundby tar Gullet i damenes hopprenn. Husker ennå bildet i VG av denne tynne og spede 14-åringen som var tatt ut til VM i Liberec 2009 :)

8: Langrenn-Menn
Av de 4 Gullene er det sprintstafetten som ble det mest spontane jubeløyeblikket for min del. Stort også å se Martin Johnsrud Sundbys enorme Glede da Høsflot Klæbo gikk mot mål :) På tide også at stafett-Gullet kom hjem etter 16 lange år!

9: Øystein Bråten
Fantastisk gledelig å se at vi tar Gull også i en av de "nyere idrettene" Glemmer aldri scenene i mixed sone med en rørt Gullvinner og Andreas Håtveit som kommer stormende :)

10: Ragnhild Mowinckel
Tar 2 kjærkomne OL-medaljer i kvinne-alpint og opphever en 82 år lang medaljetørke i OL-sammenheng, og 17 år lang medaljetørke i mesterskapssammenheng.
2 sølvmedaljer gode som Gull!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg