Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sommer-OL 2020 - Generell tråd

NYTT TEMA
ms_8

ms_8
31.03.21 11:39

5 til 7 april er det kvalifisering i roing for begge kjønn. Gjelder Europa. Kun kvinnene har sjans for å kvale for Norge. Sidan herrene allereie er kvalifisert i dei øvelsene som er relevante. 

16 til 18 mai vil Norge sine roere ha sine siste sjanser for å kvale til OL.

24-25 april vil siste plass i Europa være klar for fekting. Sannsynlegvis er det nok ingen norske plasser, men det har vært nordmenn som har deltatt i Epee

lok1

lok1
31.03.21 15:30

Beste norske fektere er på ca 250.-plass på verdensrankingen, så det er vel tvilsomt ja.

Skyting har allerede noen kvoteplasser, og følgende 10 skyttere om flere i EM i Osijek i slutten av mai. EM i luftvåpen som skulle ha vært arrangert i Finland i februar er slått sammen med vanlig-EM.

Hagle

Malin Farsjø, skeet kvinner + mixed team

Erik Watndal, skeet menn

Jørgen Engen, skeet menn

Rifle

Jeanette Hegg Duestad, alle øvelser 10m og 50m

Jenny Stene, alle øvelser 10m og 50m

Katrine Lund, 10m og 50m individuelt + lag

Henrik Larsen, alle øvelser 10m og 50m

Simon Kolstad Claussen, alle øvelser 10m og 50m

Endre Hagelund, 10m individuelt + lag

Jon-Hermann Hegg, 50m individuelt + lag

(Innlegget ble redigert 31.03.21 15:30)

ms_8

ms_8
01.04.21 22:02
lok1: Beste norske fektere er på ca 250.-plass på verdensrankingen, så det er vel tvilsomt ja. Skyting har allerede noen kvoteplasser, og følgende 10 skyttere om flere i EM i Osijek i slutten av mai. EM i luftvåpen som skulle ha vært arrangert i Finland i februar er slått sammen med vanlig-EM.

Takk for nyttig informasjon. Veldig imponert at du finner ut alt dette. 

Eg ser på meg sjølv som ganske sportinteressert, men din kunnskap er nok større ein meg. 

Merka at det nærmer seg OL. I dag vart vel norges sine handballag sine motstandere i gruppa trukket og dei neste 3 måndene så blir det OL kvalikk som du er inne på i veldig mange øvelser. 

I dag har Norge 59 klare i følgje wikipedia og det blir nok litt fleire i friidrett, Svømming og 
Golf
Sandvolleyball
Triatlon
Tennis

Ellers kan det nok bli litt fleire i eit par av dei du har satt på håper å kvale. 

Xavi7

Xavi7
16.04.21 07:43

Det kan være OL avlyses. Helt greit egentlig. Et OL uten tilskuere betyr ingenting. Vent til 2024.

tooommm

tooommm
21.04.21 11:48

Mol og Sørum er kanskje våre største gullhåp? Eller er det Warholm? Spennende å se hvordan ståa er mellom han og Benjamin. 

ms_8

ms_8
21.04.21 11:55
tooommm: Mol og Sørum er kanskje våre største gullhåp? Eller er det Warholm? Spennende å se hvordan ståa er mellom han og Benjamin.

Ville kanskje heller gå for Warholm. Sjølv om Mol og Sørum absolutt er store gullhåp. Litt fleire konkurrenter i sandvolleyball etter mitt syn.

Utanom desse er det handballjentene, Jakob Ingebrigtsen, Henrik Christiansen (800 meter svømming) som er dei største håpene etter mitt syn.

Skytting og roing har fleire medaljehåp, men her er det svært jevnt. Handballgutta kan også ta gull, men medalje er kanskje meir realistisk. Triathlon må sjølvsagt ikkje gløymast. Kristian Blummenfelt er vårt største gullhåp, men her er det fleire som kan gjere det bra.

(Innlegget ble redigert 21.04.21 11:58)

Eksberten

Eksberten
21.04.21 11:59

Xavi7, hvor har du det fra dette med OL uten tilskuere? Har kun vært snakk om innreisenekt for utenlandske tilskuere.

lok1

lok1
28.04.21 13:08

Ikke noe kjekt EM for bryterne våre. De OL-aktuelle herrene var jo ikke med grunnet frykt for korona/karantene, men både Iselin og Bullen røk i første kamp. Må heve seg betraktelig om det skal bli noe OL her.

Stupekvalifiseringen er utsatt til helgen som kommer, og Tuxen-søstrene er med. I normale år ville jeg ikke gitt de noen som helst sjanse for å kvalifisere seg, men ser at noen land ikke sender utøvere, blant annet Australia. Topp 4 i synkron er ikke helt utenkelig, og skal være store sjanser for å kvalifisere seg individuelt også om påmeldingen ikke blir større. 

ms_8

ms_8
04.05.21 09:32

Anne Tuxen nr 19 i Stup verdenscupen. Slik eg har forstått reglene så er ho derfor kvalifisert til 10 meter stup individuelt på ein av dei ledige plassene. Sidan ho var blant dei 18 beste som ikkje hadde kvalifisert seg til OL. Helle trur eg dessverre er ute

lok1

lok1
04.05.21 11:25
ms_8: Anne Tuxen nr 19 i Stup verdenscupen. Slik eg har forstått reglene så er ho derfor kvalifisert til 10 meter stup individuelt på ein av dei ledige plassene. Sidan ho var blant dei 18 beste som ikkje hadde kvalifisert seg til OL. Helle trur eg dessverre er ute

Jeg skjønner ingenting... Reglene er at semifinalistene går videre, og så er det resterende plasser til maks antall er nok. Men nå står Anne Vilde som startende i semifinalen som en av 18, selv om hun ble nummer 19... 

Så spørs det om det uansett hadde vært nok. EnWP har allerede gitt Norge en kvoteplass. Men finner ikke en pukk om hvor mange som er maks antall. Det er 29 kvalifiserte nå, minus hun fra Nord-Korea som har trukket seg. I 2016 var det 28 deltakere med, og i 2012 var det 26. Er vi heldige nå så er da maks kvoteplasser 30, og da er hun med uansett hva som skjer.

ms_8

ms_8
04.05.21 11:39
lok1: Jeg skjønner ingenting... Reglene er at semifinalistene går videre, og så er det resterende plasser til maks antall er nok. Men nå står Anne Vilde som startende i semifinalen som en av 18, selv om hun ble nummer 19... Så spørs det om det uansett hadde vært nok. EnWP har allerede gitt Norge en kvoteplass. Men finner ikke en pukk om hvor mange som er maks antall. Det er 29 kvalifiserte nå, minus hun fra Nord-Korea som har trukket seg. I 2016 var det 28 deltakere med, og i 2012 var det 26. Er vi heldige nå så er da maks kvoteplasser 30, og da er hun med uansett hva som skjer.

Ja eg tolket det slik at det var maks 18 plasser og då skal ho være inne, men veldig vanskeleg å forstå seg på. Vi får vente å sjå, men eg trur ho skal være inne :)

lok1

lok1
04.05.21 14:29

Da satser vi på at Tuxen er med.

I helgen er det også kvalifisering til bryting og taekwondo.
Norge stiller sterkt:

Bryting:
Grace Bullen (57 kr)
Iselin Solheim (76 kg)
Stig-André Berge (60 kg)
Morten Thoresen (67 kg)
Per Anders Kure (77 kg)
Felix Baldauf (97 kg)
Oskar Marvik (130 kg)

Taekwondo:
Richard Ordemann (-80 kg)
Milos Pilipovic (+80 kg)
Mari Romundset Nilsen (-67 kg)
Eliza Frazier Haugen (+67 kg)

(Innlegget ble redigert 04.05.21 14:30)

ms_8

ms_8
04.05.21 20:31
lok1: Da satser vi på at Tuxen er med. I helgen er det også kvalifisering til bryting og taekwondo.
Norge stiller sterkt: Bryting:
Grace Bullen (57 kr)
Iselin Solheim (76 kg)
Stig-André Berge (60 kg)
Morten Thoresen (67 kg)
Per Anders Kure (77 kg)
Felix Baldauf (97 kg)
Oskar Marvik (130 kg) Taekwondo:
Richard Ordemann (-80 kg)
Milos Pilipovic (+80 kg)
Mari Romundset Nilsen (-67 kg)
Eliza Frazier Haugen (+67 kg)

Ja dette er ein høgdepunkt i helga. Norge bør ha gode sjanser i bryting spesielt og håper Ordemann kan kvale i Taekwondo. Har dessverre ikkje veldig stor tru på dei andre i Taekwondo. Er langt nede på verdensrankinga og kun 2 plasser i Europa 

I Bryting har eg størst tru på Bullen, Berge og Baldauf. Solheim har også ein sjans. Likevel er det knall tøft og kun 2 får gå til finalen i kvar grense. 

Skal innrømme at eg er fornøgd om nokon klarer det. Det blir eit blodbad i begge grener om å kvale til OL. 

lok1

lok1
06.05.21 20:49
ms_8: I Bryting har eg størst tru på Bullen, Berge og Baldauf. Solheim har også ein sjans. Likevel er det knall tøft og kun 2 får gå til finalen i kvar grense.

Da er trekningen delvis klar og Kure og Thoresen har fått en vanskelig trekning. Baldauf og Marvik skal også slite med å bryte seg forbi kvartfinalen med tanke på motstand. Berge derimot har fått en veldig god trekning, og kan ikke møte de beste før i en eventuell finale. Skal sies at Berge har det med å tape mot dårligere motstand, men her er det absolutt muligheter.

På kvinnesiden har Bullen kommet på samme tablå som regjerende verdensmester, så hun må ha dagsformen inne hvis de møtes. Trekningen for Solheim har jeg ikke sett på.

ms_8

ms_8
06.05.21 21:11
lok1: Da er trekningen delvis klar og Kure og Thoresen har fått en vanskelig trekning. Baldauf og Marvik skal også slite med å bryte seg forbi kvartfinalen med tanke på motstand. Berge derimot har fått en veldig god trekning, og kan ikke møte de beste før i en eventuell finale. Skal sies at Berge har det med å tape mot dårligere motstand, men her er det absolutt muligheter. På kvinnesiden har Bullen kommet på samme tablå som regjerende verdensmester, så hun må ha dagsformen inne hvis de møtes. Trekningen for Solheim har jeg ikke sett på.

Skal innrømme at eg ikkje kjenner veldig mykje til bryting. Ser at Thoresen har EM Gull i 2020. Så kanskje kan vi håpe på han. Baldauf møter ein tøff Italiener sannsynlegvis i kvartfinalen. Blir tøft for han. 

Berge har gode sjanser og kanskje også Bullen. Likevel er eg godt fornøgd om vi får 1. Bryting er knalltøft å kvale på og veldig mange holder høgt nivå ser det ut til. 

ms_8

ms_8
07.05.21 08:24

Ordemann med ein god trekning. Slapp å møte Alessio som vant gull i VM 2019 og Telikostoglou som vant sølv i VM 2019

Cook frå Moldova er kanskje den tøffaste motstanden

sovesveis

sovesveis
07.05.21 11:58

Bullen gjorde kort prosess på Morais (tidligere verdensmester). Jeg fikk dessverre ikke med meg de første sekundene, og da gikk jeg tydeligvis glipp av halve matchen, og Bullen ledet 8-0 da jeg kom inn på streamen. Bullen vant 12-2 i åttedelsfinalen etter drøye minuttet effektiv bryting.

Ser ut til å møte svenske Lindborg i kvartfinalen.

Edit: Så de første sekundene i reprise nå, og Bullen gikk ekstremt aggresivt til verks og greide trippel rulle før halvminuttet var gått. Meget imponerende, og Morais kom aldri inn i matchen.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 12:05)

ms_8

ms_8
07.05.21 12:08

Solheim er dessverre ute og Mari Nilsen tapte i Taekwondo. Ordemann vant første kamp og Bullen leverte i første kamp. Fortsatt håp om 2 til OL :)

sodajr

sodajr
07.05.21 13:11

Bullen banker svensken :D

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:12
ms_8: Bullen leverte i første kamp

Huhei, hvor det går.
Da var Bullens kvartfinale også over, og hun vant 10-0 over Lindborg etter litt over tre minutter.
Hun imponerer virkelig, men jeg håper hun ikke svir av alt kruttet når tidsskjemaet er så ekstremt tett.

sodajr

sodajr
07.05.21 13:14
sovesveis: Hun imponerer virkelig, men jeg håper hun ikke svir av alt kruttet når tidsskjemaet er så ekstremt tett.

Tror ikke det er noen fare for det, har jo bare gått litt over halve kamper til nå.

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:21
sodajr: Tror ikke det er noen fare for det, har jo bare gått litt over halve kamper til nå.

Ja, sant, og hun har havnet lite i forsvarsposisjon.

Og det er bra, fordi det blir en knalltøff semifinale uavhengig av om hun møter Chumikova eller Barka.

ms_8

ms_8
07.05.21 13:29

Veldig glad for Bullen, men det er nå det gjelder og det blir ingen WALKOVER. Heldigvis er Bullen i form :)

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:36
ms_8: nå det gjelder og det blir ingen WALKOVER

Det blir Chumikova som tok en tidlig ledelse og kontrollerte resten av matchen mot Barka meget godt defensivt. Det er nok viktig at Bullen ikke havner bakpå i semifinalen.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
07.05.21 13:37

Hva må til for at hun skal kvalifisere seg til OL?

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:38
oddvar_kjempebra: Hva må til for at hun skal kvalifisere seg til OL?

Seier i semifinalen.
To brytere i hver vektklasse går til OL.

ms_8

ms_8
07.05.21 13:43
sovesveis: Det blir Chumikova som tok en tidlig ledelse og kontrollerte resten av matchen mot Barka meget godt defensivt. Det er nok viktig at Bullen ikke havner bakpå i semifinalen.

Ja krysser fingrene. Dessverre får eg ikkje sett matchen.

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:49
ms_8: Dessverre får eg ikkje sett matchen.

Nei, jeg vet heller ikke om jeg får sett. Det er ikke noe særlig til tidsprogram så langt jeg kan se, og jeg arbeider samtidig. Matchene starter jo bare fortløpende.

Edit: Ser at semifinalene går i kveld mellom 19 og 21.

(Innlegget ble redigert 07.05.21 13:52)

ms_8

ms_8
07.05.21 13:55
sovesveis: Nei, jeg vet heller ikke om jeg får sett. Det er ikke noe særlig til tidsprogram så langt jeg kan se, og jeg arbeider samtidig. Matchene starter jo bare fortløpende. Edit: Ser at semifinalene går i kveld mellom 19 og 21.

Du får sett den om du har VG +

Eg har dessverre ikkje det. Tviler på at den går på TV

sovesveis

sovesveis
07.05.21 13:58
ms_8: Du får sett den om du har VG + Eg har dessverre ikkje det. Tviler på at den går på TV

Alle matchene går gratis her (dog uten kommentatorer).

Jeg har sett der nå, og det fungerer fint.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg