Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sport eller "bare" spill?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
21.12.12 10:53

Rognlien kjenner tidligvis ikke den olympiske komitee sin annerkjennelse av Sjakk som sport.Om logikken skal være kosekvent,hva da med disse:

Motorsport,Dart,Billiard,Pil og bue,Skyting,radiostyrte leker o.s.v.

Hjernen trenger trim på lik linje med våre muskler.Man kan vel ikke kalle dart og skyting for store fysiske anstrengelser?

Driver sjakkspillere fysisk trening for å oppnå best mulig søvn og hvile? Spiser de sundt så hjernen får best mulig forutsetninger for å yte maks? Hvis man svarer ja på begge disse vil jeg påstå at alle typer spill på proff nivå er idrett,Både Bridge,Poker og sjakk.Muligens også Bachgammon?

tucan
tucanInnlegg: 20052
21.12.12 11:14
gamecrazy: Rognlien

har jo helt rett..

sjakk er ikke en sport. Men ett brettspill..

dauw
dauwInnlegg: 400
21.12.12 11:20

Tror en del av problemet er et gammeldags syn på idrett, med blod, svette, tårer og alfahanner. Sjakk har lite av dette, og hvis nordmenn ikke kan ta og føle på den fysiske prestasjonen så er den liksom ikke der.

Det logiske neste steget for idrett bør jo være å i større grad omfavne aktiviteter som krever mer mentalt enn fysisk.

tucan
21.12.12 17:36
dauw: Tror en del av problemet er et gammeldags syn på idrett

det har selvsagt ingenting med saken å gjøre.

en idrett er og vil alltid være en idrett

ett spill er og blir ett spill. 

Step_u
Step_uInnlegg: 9125
07.01.13 17:35
gamecrazy: Hvis man svarer ja på begge disse vil jeg påstå at alle typer spill på proff nivå er idrett,Både Bridge,Poker og sjakk.Muligens også Bachgammon?

Sjakk er sport, ikke idrett.

tucan
08.01.13 16:49
Step_u: Sjakk

er brettspill.

Step_u
09.01.13 13:06
tucan: er brettspill.

Sjakk er sport.

tucan
09.01.13 14:32
Step_u: Sjakk er sport

neppe.. Isåfall er kortspill som bridge og poker og det..

Step_u
10.01.13 12:21
tucan: neppe.. Isåfall er kortspill som bridge og poker og det..

Pr. definisjon er sjakk en sport.

tucan
10.01.13 15:03
Step_u: Pr. definisjon er sjakk en sport.

pr. definijon er sjakk ett brettspill...

At mange ønsker å være PK å kalle det ett spill endrer ikke på det..

I sport/idrett kreves det ett minimum av fysisk utførelse..

Å flytte noen brikker går ikke inn under det..

Step_u
10.01.13 20:51
tucan: I sport/idrett kreves det ett minimum av fysisk utførelse.. Å flytte noen brikker går ikke inn under det..

Tar den skråstreken som ett tegn på at du ikke vet definisjonen.

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17674

sport (sport) -en (eng., av foreld disport, gj gfr fra lat. 'moro, atspredelse')
1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

http://no.wikipedia.org/wiki/Sport

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek

(Innlegget ble redigert 10.01.13 20:52)

tucan
10.01.13 20:53
Step_u: sport (sport) -en (eng., av foreld disport, gj gfr fra lat. 'moro, atspredelse') 1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

nettopp..

da var den diskusjonen over.. sjakk er ikke sport..

Step_u
10.01.13 21:13
tucan: nettopp.. da var den diskusjonen over.. sjakk er ikke sport..

Så ikke på kolonet. Men den andre var en bra definisjon:

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek

bokorm
bokormInnlegg: 8149
10.01.13 22:18
gamecrazy: Rognlien kjenner tidligvis ikke den olympiske komitee sin annerkjennelse av Sjakk som sport.Om logikken skal være kosekvent,hva da med disse:
Motorsport,Dart,Billiard,Pil og bue,Skyting,radiostyrte leker o.s.v.
Hjernen trenger trim på lik linje med våre muskler.Man kan vel ikke kalle dart og skyting for store fysiske anstrengelser?
Driver sjakkspillere fysisk trening for å oppnå best mulig søvn og hvile? Spiser de sundt så hjernen får best mulig forutsetninger for å yte maks? Hvis man svarer ja på begge disse vil jeg påstå at alle typer spill på proff nivå er idrett,Både Bridge,Poker og sjakk.Muligens også Bachgammon?

Hva mener du med "bare" spill?

Sjakk blir ikke bedre av å kalles sport, og ikke et hår dårligere av å ikke kalles det.

Og hvis det er den fysisk formen som gjør sjakk sport, er også kirurger sportsutøvere.

tucan
10.01.13 22:39
Step_u: Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek

Vi må dog se på dagens betydning..

Dersom man skal utvide begrepet blir det så mye som kan kalles sport eller idrett at det mister all betydning..

For å ta den gamle betegnelsen du siterer..

adspredelse, morro innebærer vel det meste man finner på i fritiden.. Som spille kort, monopol. (som det faktisk arrangeres VM i). Og alle alle former for spill..

For de som liker å gå på bar eller konsert er vel det også morro.. Men er vel ingen som vil kalle det sport.

bokorm
bokormInnlegg: 8149
11.01.13 16:45
dauw: Tror en del av problemet er et gammeldags syn på idrett, med blod, svette, tårer og alfahanner. Sjakk har lite av dette, og hvis nordmenn ikke kan ta og føle på den fysiske prestasjonen så er den liksom ikke der.
Det logiske neste steget for idrett bør jo være å i større grad omfavne aktiviteter som krever mer mentalt enn fysisk.

Feil.

Ingen prestasjon blir større av å kalles sport.

Og det er intet å vinne på at begreper blir så utvannet at de rommer alt - og dermed ingenting.

Step_u
13.01.13 14:20
tucan: Dersom man skal utvide begrepet blir det så mye som kan kalles sport eller idrett at det mister all betydning..

Ikke at dette er noe jeg bryr meg veldig om. Men er ganske mye i dag som bør sløyfes fra denne kategorien. Så inntil det gjøres, så bør absolutt sjakk regnes med!

LiquidDarkness
LiquidDarknessInnlegg: 11832
13.01.13 22:18

Mye av grunnen til at dette i det hele tatt er en debatt er at mange, slik tucan klart demonstrerer i denne tråden, ikke har fått med seg hva definisjonen på 'sport' er.

Gidder man bare slå opp i en ordbok så bør det være rimelig klart at sjakk kan defineres som sport.

Sport og idrett er ikke synonymer slik mange synes å tro.

tucan
14.01.13 07:35
LiquidDarkness: Mye av grunnen til at dette i det hele tatt er en debatt er at mange, slik tucan klart demonstrerer i denne tråden, ikke har fått med seg hva definisjonen på 'sport' er.

Helt korrekt.. Så hvorfor har ikke du giddet å slå opp?

1

fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

Hvor er "kroppsøvingen" i sjakk? Å flytte noen brikker på ett brett går ikke som kroppsøving..

Så nei.. Sjakk er ikke sport.. Det er ett spill.. Hva er problemet med det?

LiquidDarkness
14.01.13 14:44

Det er nå engang slik at en ordbok ikke funger slik at man slår opp et ord og så plukker ut én av betydningene man finner for ordet og så ser totalt bort fra alt det andre som står av betydninger...

"sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')
1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-
2 noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om" 

tucan
14.01.13 21:33
LiquidDarkness: totalt bort fra alt det andre som står av betydninger...

Ja.. Så hvorfor gjør du det.. Legg merke til semikolon som står bak det du merker..

Men dersom man skal gi deg rett at alt av fritidsbeskjeftigelse er å anse som sport, så vil jo vi bla. drive sport nå når vi debatterer..

Ellers vil jo ting som strikking, kortspill, monopol osv bli å anse som sport..

Det vil utvanne begrepet til å bli helt meningsløst..

Norge har i en årrekke hatt noen av verdens beste bridgespillere.. Men har ennå ikke sett noen som har kritisert det at disse er forbigått i f.eks idrettsgallaen, og prøvd å hevde at dedriver med sport..

LiquidDarkness
15.01.13 20:52
tucan: Det vil utvanne begrepet til å bli helt meningsløst..

Tvert om - det gjør vårt språk rikere. Det du argumenterer for er jo en sidestilling av 'sport' og 'idrett' - altså to ord som betyr helt det samme uten de nyanser de har i dag (selv om du mener de ikke har det).

Sport og idrett er ikke synonymer, selv om mange her i landet desverre tror det. 

Forøvrig bør det vel fordre noe ydmykhet, og en viss åpning for at din tolkning av 'sport' ikke nødvendigvis er fullt så åpenbar som du mener, at sjakk faktisk er annerkjent som en sport av IOC?

tucan
15.01.13 21:04
LiquidDarkness: Sport og idrett er ikke synonymer, selv om mange her i landet desverre tror det.
Forøvrig bør det vel fordre noe ydmykhet, og en viss åpning for at din tolkning av 'sport' ikke nødvendigvis er fullt så åpenbar som du mener, at sjakk faktisk er annerkjent som en sport av IOC?

Fullt klar over at sport og idrett ikke er synonymer..

Forskjellen går i første rekke på at i sport brukes gjerne ett hjelpemiddel.. alla seil, motor osv.. Likheten er at det er fysiske aktiviteter.. Det er lite fysisk i sjakk.. Det er mest en mental øvelse..

Såvidt jeg vet er ikke sjakk en OL-gren..

At man har ett "sjakk-OL" gjør det ikke til en OL-gren..

Jeg har full forståelse for at sjakkforbundet gjerne vil knyttes opp mot idretten.. For konkurranseelementet i sjakk har likhetstrekk med idrett/sport.. Men det gjør det ikke mer til noe sport..

Skjønner ikke hvorfor det er så forferdelig at sjakk er karakterisert som spill og ikke sport.. Jeg elsker spill. Og idrett/sport.. Men når jeg spiller spill gjør jeg nettopp det.. Hvis jeg bedriver sport eller idrett gjør jeg det.. Ikke begge ting samtidig..

Skjønner ikke poenget med å sidestille sport og spill.. Sport er sport, og spill er spill..

LiquidDarkness
15.01.13 22:00
tucan: Såvidt jeg vet er ikke sjakk en OL-gren..
At man har ett "sjakk-OL" gjør det ikke til en OL-gren..

At forskjellen på sport og idrett går på bruk av hjelpemidler er mest et eksempel på at man ikke skal ta alt man finner på wikipedia for god fisk... skal man følge den definisjonen så er blant annet boksing, svømming, løping, fotball, håndball og det meste annet ikke en sport.

Sjakk er annerkjent av IOC som en sport - det trenger ikke være OL-gren for å være annerkjent av IOC som sport. Det er mange sporter (også innenfor din definisjon) som ikke er ol-grener.

Når det gjelder hvorfor det "er så forferdelig at sjakk er karakterisert som spill og ikke sport" så kan man jo like gjerne spørre hvorfor det er så forferdelig at sjakk er karakterisert som både sport og spill?

Det er uansett en forholdsvis meningsløs debatt - enten det gjelder sjakk, bridge, poker, darts eller et utall andre aktiviteter med liten fysisk utfoldelse.

tucan
16.01.13 05:52
LiquidDarkness: Sjakk er annerkjent av IOC som en sport - det trenger ikke være OL-gren for å være annerkjent av IOC som sport. Det er mange sporter (også innenfor din definisjon) som ikke er ol-grener

Definisjonen av sport gjør at sjakk ikke faller inn under det, uansett hvordan du snur å vender på det.. Ser at du prøver åå vri deg unna det.. Men det er nå engang sånn..

LiquidDarkness
16.01.13 11:06
tucan: Definisjonen av sport gjør at sjakk ikke faller inn under det, uansett hvordan du snur å vender på det.. Ser at du prøver åå vri deg unna det.. Men det er nå engang sånn..

Dette her blir ufattelig tafatt... det skulle være unødvendig å presisere nok en gang at det er IOC som har definert det som en sport. At du personlig nekter å ta inn over deg at definisjonen av 'sport' er en annen enn den du har trodd den er, endrer intet hverken på den faktiske definisjonen eller enkle fakta.

At du ikke makter å forholde deg til disse enkle fakta men prøver å late som om du tror dette er noe jeg 'prøver å vri meg unna' kan vanskelig tolkes som noe annet enn den vanlige triste taktikken til en debattant som egentlig skjønner han ikke har flere kurante argumenter men ikke makter å innrømme det, hverken for seg selv eller andre.

tucan
16.01.13 11:17
LiquidDarkness: At du personlig nekter å ta inn over deg at definisjonen av 'sport' er en annen enn den du har trodd den er, endrer intet hverken på den faktiske definisjonen eller enkle fakta.

Dette er bare trist..

Presidenten i Norges idrettsforbund sier det samme som meg.. At IOC mener noe annet får stå på deres kappe.. Men det er vel ikke gitt at det er de som sitter på fasiten.

Jeg klarer faktisk å tenke selv, og gjøre meg opp min egen mening.. 

Foreslår at du leser definisjonen av sport en gang til...

NB.. Nå må jeg bare huske kortene til fjellturen til helgen, så jeg får bedrevet litt sport når jeg er der:-)

Eanbean
EanbeanInnlegg: 56
30.01.13 11:41

Uansett hva folk mener vil jeg ha inn otello på lik linje som sjakk! Man har et utgangspunkt på samme måte som sjakk og taktikk er meget relevant. 

Eanbean
EanbeanInnlegg: 56
30.01.13 12:37

*othello

ynnory
ynnoryInnlegg: 46806
30.01.13 12:39
Eanbean: taktikk er meget relevant.

Taktikk er viktig for å bli en topp Ludo-spiller!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg