Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VM i Norge, Kindred og Magnus Carlsen

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 34203
25.06.19 15:45

Fortjener vel en egen tråd. Akkurat ferdig med Henrik Kristoffersen så forsøker Magnus Carlsen seg på ett veldig ekstraordinært kupp.

Vanskelig og se for seg at Carlsen kan komme godt ut av dette!

VivaLV
25.06.19 17:53

Påmelding lukket for medlemskap står det. Så da har de kanskje allerede fått 1000 medlemmer.

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 2769
25.06.19 18:00

Nå eksisterer det vel allerede en egen tråd, men kan sikkert ha en på Sjakk-forumet også.

Jompa
JompaInnlegg: 13323
25.06.19 18:38
VivaLV: Påmelding lukket for medlemskap står det. Så da har de kanskje allerede fått 1000 medlemmer.

OfferspillSK melder på twitter at medlemstallet er nådd.

Jeg er i utgangspunktet i mot et spillmonopol, men må si at jeg ikke helt liker denne fremgangsmåten for å få igjennom en avtale.

Windsor
WindsorInnlegg: 7206
25.06.19 20:41

Helt legitimt at Carlsen er for avtalen med et utenlandsk bettingselskap, men å kjøpe stemmer på den måten er ikke akseptabelt i det hele tatt. 

MCfish
MCfishInnlegg: 460
25.06.19 20:59

Heia Magnus. Et genialt trekk. Jeg melder meg inn

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 575
25.06.19 23:10

Han kan godt ha egen mening, selv om jeg i utgangspunktet var litt overrasket over at han flagget den så klart. Gå aktiv inn å arbeide for en såpass kontroversiell avtale er litt i overkant. 

Selv er jeg enig i det Atle Grønn har uttalt. Dette er ikke noen normal sponsoravtale, men en avtale der NSF aktivt skal lobbe/påvirke for at man skal endre spillmonopolreglene. NSF bør være nøytralt og omfatte alle meninger og ikke være en organisasjon med en politisk agenda. 

Noen mener sikkert det er helt ok siden det er et spillmonopol de er uenige i det dreier seg om, men man må jo ha noen prinsipper. Hva om pengene kom fra abortmotstandere, skulle NSF arbeide for endring av abortloven? 

Det var etter det jeg husker litt bråk rundt LO og sponsing av Skøyteforbundet, men da var det ren sponsing, ikke at Skøyteforbundet skulle arbeide for å få gjennom LOs saker. 

(Innlegget ble redigert 25.06.19 23:11)

kunsimon
kunsimonInnlegg: 270
25.06.19 23:45

Jeg blir frustrert av at det blir fremstilt som om Carlsen bestikker seg til stemmer eller lignende. Det eneste Maggie gjør er jo å fjerne avgiften for å stemme, som om man skal være pirkete på det med demokrati ikke burde vært der. 

Dersom det er sånn at NSF føler at ja-siden får en urettferdig fordel ved at nye medlemmer får sponset medlemskapet sitt, så står de jo helt fritt til å åpne avstemningen for absolutt alle. 

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
26.06.19 00:39

En trist dag for norsk sjakk.

Nå blir det borgerkrig på sjakkbrettet.

Windsor
WindsorInnlegg: 7206
26.06.19 00:41
kunsimon: Jeg blir frustrert av at det blir fremstilt som om Carlsen bestikker seg til stemmer eller lignende. Det eneste Maggie gjør er jo å fjerne avgiften for å stemme, som om man skal være pirkete på det med demokrati ikke burde vært der. 
Dersom det er sånn at NSF føler at ja-siden får en urettferdig fordel ved at nye medlemmer får sponset medlemskapet sitt, så står de jo helt fritt til å åpne avstemningen for absolutt alle.

Dette er ikke stortingsvalg, men organisasjons-Norge. Da skal selvsagt bare reelle medlemmer ha stemmerett.

Det Carlsen gjør er absolutt å kjøpe stemmer. Klubben får haugevis av medlemmer som aldri ville meldt seg inn uten dette stuntet.

Dersom det Carlsen nå gjør blir utbredt er det ekstremt ødeleggende. Heldigvis er de aller fleste voksne nok til å ikke bruke slike metoder.

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 3471
26.06.19 00:43
AlvaroC: Det var etter det jeg husker litt bråk rundt LO og sponsing av Skøyteforbundet, men da var det ren sponsing, ikke at Skøyteforbundet skulle arbeide for å få gjennom LOs saker.

LO er vel generalsponsor for hopplandslagene per dags dato, så mulig du blander litt? Eller så har LO sponset skøyteforbundet tidligere uten at jeg har vært særlig klar over det.

Men altså, jeg er enig med majoriteten her. Jeg skjønner at sjakkforbundet og også Carlsen ønsker mest mulig penger velkommen fordi da er det lettere å få til bedre tilbud og rekruttering. Nå er ikke jeg heller den største tilhengeren av spillmonopolet, men jeg ser allikevel nytten av Norsk Tipping og spillemidler. Og jeg forstår at man lar seg friste av Kindred osv, men jeg mener det er uhørt å godta en avtale hvor de skal drive med lobbyvirksomhet!

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 47742
26.06.19 08:59

Magnus er forbannet over at de som er imot avtalen brukte han som pressmiddel for å si nei til en avtale. Så det var ikke han som startet denne krigen, de var de som i stedet for å tenke på sjakkforbundets beste valgte å gjøre det til politikk og motarbeidet en norsk VM-kamp.

Så kan man diskutere om dette er å gå for langt, men signalet er tydelig på man ikke misbruker Magnus sitt navn uten at det får konsekvenser.

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 8562
26.06.19 09:26

Magnus har sett for mye på Suits eller House of Cards. Dessverre for han er omgåelse av regler ved kreative krumspring med få unntak svært vanskelig gjøre etter norsk rett.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 575
26.06.19 10:28
thewaterfall: LO er vel generalsponsor for hopplandslagene per dags dato, så mulig du blander litt? Eller så har LO sponset skøyteforbundet tidligere uten at jeg har vært særlig klar over det.

Det er gammelt, så nok ikke noe alle husker. Nok sent 80-tall og tidlig 90-tall. Mener Geir Karlstad var blant dem som protesterte heftigst og ikke likte å gå med LO-logo. Naturligvis lite på Internett om dette, men fant i alle fall et bilde; 

https://no.wikipedia.org/wiki/NM_på_skøyter,_enkeltdistanser_for_herrer#/media/Fil:Roger_Strøm.JPG

Litt debatt var det kanskje rundt hopperne også, men var vel først og fremst Fabian Stang som protesterte. Andre var nok ferdig med denne debatten drøye 20 år tidligere.

(Innlegget ble redigert 26.06.19 10:28)

GoingKronos
26.06.19 11:06
hrrreminius: Magnus har sett for mye på Suits eller House of Cards. Dessverre for han er omgåelse av regler ved kreative krumspring med få unntak svært vanskelig gjøre etter norsk rett.

Det ligger vel en splittelse i kortene nærmest uansett hvilke resultat de faller ned på.

Så det kan bety at alle de som ønsker å satse på sjakk velger å gå dit det er økonomiske forutsetninger for å gjøre det, og så har røkla sin egen breddeforening. Det trenger ikke være så dumt for sjakken.

Jeg vet ikke om andre land har flere sjakkforbund? Hvordan løses det praktisk i internasjonale sammenhenger, for dumt om f.eks i OL at man ikke kan stille med utøvere som ikke er med i den anerkjente forbundet.

GoingKronos
26.06.19 19:36

Og da kan vi si at Offerspill SK er Norges beste klubblag med blant annet følgende spillere:

GM: Magnus Carlsen

GM: Aryan Tari

GM: Johan-Sebastian Christiansen

IM: Tor Fredrik Kaasen

IM: Benjamin Haldorsen

IM: Joachim Nilsen

FM: Eivind Risting

FM: Gunnar Lund

FM: Lucas Rinaldi

FM: Johannes Kvisla

(Innlegget ble redigert 26.06.19 19:36)

VivaLV
26.06.19 21:47

Det som i går så ut som en kanskje litt småfurtede reaksjon fra MC, ser vel betydelig mer gjennomtenkt ut i dag og med støtte fra "halve" norgeseliten.

VivaLV
26.06.19 21:50

De fleste rundt 20 år på den liste. Eldste fra 1990 (MC). Ett liten generasjonsopprør?

VivaLV
26.06.19 22:06

Interessant spørsmål som GoingKronos stiller og hvem som blir offisielle sjakkforeningen i Norge og kan stille lag i OL og slikt.

Ikke vanskelig og se for seg at avtalen med Kindred blir vedtatt med mye bråk. Hele eller deler av styret går av. Enten de eller noen andre bryter ut og starter eget sjakkforbund. Mesteparten av klubbene flytter over og blir med i det nye.

Men hvilket forbund er da offisielt. Kan det nye forbundet si fra seg avtalen, eller er de også bundet opp til den. Vil Kindred være like interessert i ett evnt. miniforbund osv. osv. osv.

eppaen
eppaenInnlegg: 27081
27.06.19 17:59

Så gidder ikke Stavanger å søke om VM likevel, fordi Carlsen ikke har "baller" til å spille VM her. Utrolig spesielt. Typisk "ener"-oppførsel på Magnus nå der grenser testes. 

VivaLV
27.06.19 20:37
eppaen: Så gidder ikke Stavanger å søke om VM likevel, fordi Carlsen ikke har "baller" til å spille VM her. Utrolig spesielt. Typisk "ener"-oppførsel på Magnus nå der grenser testes.

Mulig det. Dog foreslo han vel en delt løsning.

Trur også man kanskje undervurderer presset. Også usikker på om man hadde klart dette. Nordmenn er litt spesielle med heing og flagg og det ene og det andre. Ser for meg at det kunne blitt utfordringer rundt selve arrangementet.

Human
HumanInnlegg: 31350
28.06.19 13:11
Jompa: må si at jeg ikke helt liker denne fremgangsmåten for å få igjennom en avtale.

Udemokratisk er bare fornavnet.

Ingen bør kunne kjøpe seg betalte stemmer, for å avgjøre en sak i Norge. Det ligner på korrupsjon, og er udemokratisk så det holder!

GoingKronos
28.06.19 19:53
Human: Ingen bør kunne kjøpe seg betalte stemmer, for å avgjøre en sak i Norge. Det ligner på korrupsjon, og er udemokratisk så det holder!

Organisasjonsfriheten er viktig i Norge, så det å starte opp en ny sjakklubb bør absolutt gå under dette. Og det er ingen som har fått betalt for noe som helst, det at man gjør det gratis å være med i en klubb er ikke så spesielt. 

Det viser jo noe om Magnus sin posisjon i norsk sjakk at han over natten kan skape ikke bare den største, men også den sterkeste sjakklige klubben i Norge. 

Mentholatum
MentholatumInnlegg: 356
28.06.19 20:12
GoingKronos: Det viser jo noe om Magnus sin posisjon i norsk sjakk at han over natten kan skape ikke bare den største, men også den sterkeste sjakklige klubben i Norge.

Jeg er litt nysgjerrig på dette, og siden twitter-kontoen til Offerspill SK er tatt ned og jeg ikke finner noen hjemmeside - hva er kriteriene for medlemskap i denne sjakklubben? Er det krav til aktivitet/rating, eller holder det med generell interesse for sjakk, eller er det eventuelt nok med interesse for betting? 

GoingKronos
28.06.19 20:47
Mentholatum: jeg ikke finner noen hjemmeside - hva er kriteriene for medlemskap i denne sjakklubben?

https://offerspill.com/

Vet ikke hva som har skjedd med twitterkontoen.

Det er ingen krav for å bli medlem, jeg tror ingen sjakkklubber har krav for å bli medlem.

GoingKronos
01.07.19 09:58
GoingKronos: Vet ikke hva som har skjedd med twitterkontoen.
GoingKronos
01.07.19 10:12

Magnus gir sitt syn på saken i NRK.

Det er ingen tvil om at dette er en ekte sjakk-klubb som vil ha en rekke aktiviteter. Så jeg kan virkelig ikke forstå hvordan deres delegater skal kunne bli ekskludert fra å stemme ved kongressen.

goggen48
goggen48Innlegg: 1096
01.07.19 10:42

Det er jo helt feil å prøve å tvinge han til å spille i Stavanger, han kommer ifra Bærum og har hjemmebanen sin der.

Dette var løye av, Magnus.

oscrue10
oscrue10Innlegg: 9302
01.07.19 18:44

Fatter ikke at dette har noen verdi for Kindred. Altfor mye negativ PR rundt dette. Evt lobbyvirksomhet, hvis sjakkforbundet går for denne avtalen, kan man jo bare ignorere.

Komisk om Kindred får null og niks for dette, men taper 50 mill. 

j_bauer
j_bauerInnlegg: 712
03.07.19 15:07

Vel, jeg hadde aldri hørt om kindred før denne saken. Så noe PR har de jo fått:) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg