Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kandidatturneringen og VM-matchen

NYTT TEMA
Groundhopper

Groundhopper
20.04.21 18:00

Ja, absolutt! Magnus er jo på sitt beste mot de beste, og det er jo de oppgjørene han vil ha.

Husker jeg hørte en podcast da han snakket om VM-kampen mot Karjakin. Han så jo nesten ikke for seg hvordan han kunne tape den – før kampen starta! Det er klart, da slipper du deg ned noen prosent.

Ikke lenge siden av slo Caruana i klassisk, men det vil nok være en enorm seier å banke den spikeren ordentlig ned i planken.

Groundhopper

Groundhopper
21.04.21 10:05

Ny spennende dag!

MVL v Giri er toppoppgjøret. En evt seierherre der vil både (kanskje) gå i delt ledelse og hekte av en konkurrent.

Fabi v Ding er også spennende selv om Ding har levert under pari. Ding har jo allerede slått Fabi i denne turneringen. 
Skrev her om dagen at dette er en god mulighet for amerikaneren, men Ding er selvsagt farlig uansett plassering. Jeg får moderere meg litt der :) 

Også Nepo mot en landsmann da. Men det er vel neppe slik at Alekseenko "ofrer" seg i dag? 

Groundhopper

Groundhopper
21.04.21 14:02

Solid overtak for Nepo nå!
Nå kan han gå inn i morgendagens parti mot Caruana med et helt poeng forsprang. 
Da får han i så fall en kjempefordel, hvis han holder remis med hvite brikker i morgen. 

GoingKronos

GoingKronos
21.04.21 14:57

Ser ikke helt bort fra at Caruana får noe ut av sitt parti, han presser i det minste.

Jompa

Jompa
21.04.21 15:48

Ser lyst ut for Nepo nå. Kommer til å vinne dette.

Caruana roter litt mot Ding, og kommer neppe til å vinne. 

Giri vinner heller ikke, og må kjempe for remis. Om MVL skulle klare å vinne er han bare halvpoenget bak Nepo.

Så da har Nepo tatt et kjempesteg mot VM-kamp.

Edit: Da vant Nepo

(Innlegget ble redigert 21.04.21 15:49)

Groundhopper

Groundhopper
21.04.21 15:51
Jompa: Da vant Nepo

Og låner #3 i verden live, hvert fall til Caruana v Ding er ferdig. 
Mulig jeg blir historieløs nå, men er det ikke en stund siden noen splittet topp 3 nå?
Ding var jo lenge 2800+.

GoingKronos

GoingKronos
21.04.21 16:16
Jompa: Caruana roter litt mot Ding

Ser ut som han har presset på for hardt, tror han bare skal være fornøyd med å få remis nå.

GoingKronos

GoingKronos
21.04.21 19:54

Nepo har en liten matchball i overmorgen (hviledag i morgen), om han skulle vinne med hvit over Caruana så er dette nok over. Spennende å se hvor offensiv han tør å være, remis vil jo også være et bra resultat selv om det da er mye sjakk igjen å spille.

Groundhopper

Groundhopper
22.04.21 09:09
GoingKronos: Spennende å se hvor offensiv han tør å være, remis vil jo også være et bra resultat selv om det da er mye sjakk igjen å spille.

Tror egentlig mye er gjort da også. Da kan Nepo bevisst spille på remis resten av turneringen. Klarer han det, må Caruana vinne de tre siste for å komme à jour.

Med seier er det game over. 

GoingKronos

GoingKronos
22.04.21 09:33
Groundhopper: Da kan Nepo bevisst spille på remis resten av turneringen

Usikker på om Nepo er god nok defensivt til det, og tenk deg presset i siste runden med svart mot Ding - da tror jeg han vil være litt skjelven på hånda.

Jompa

Jompa
22.04.21 09:59
GoingKronos: Usikker på om Nepo er god nok defensivt til det,

De snakket litt om spillestil i går under sendingen, og mener Magnus nevnte at Nepo ikke er den beste når han må spille på resultat. Alltid en fare når man går på tvers av sin måte å spille på for å oppnå remis. Ikke alltid så lett som det høres ut.

Caruana må nesten gå for seier for at han realistisk sett skal hente Nepo. 

Groundhopper

Groundhopper
22.04.21 10:04

Det er jeg enig med dere i! Jeg har heller ikke inntrykk av Nepo som en forsvarsspiller. Det kan felle ham.
Men så skal Caruana vinne partier på bestilling i tillegg da. 

Vi får ta Nepo v Caruana først. Det blir litt at et parti!

Groundhopper

Groundhopper
23.04.21 13:15

Nepo er allerede blitt kvitt tre lette offiserer og står et par bønder over, men har trippel-bonde. 

For et utrent øye, som mitt eget, ser det ikke ut som han har voldsomme ambisjoner med hvit. Strålende fornøyd med remis. Forstår det!

GoingKronos

GoingKronos
23.04.21 14:07

Caruana var ikke nært med å få til noe som helst, så nå er han avhengig av å få hjelp i de siste rundene for å ta igjen Nepo.

Så får vi se om Giri kan klare å vinne sitt parti i dag og dermed blande seg inn i toppen. Mange brikker i spill så mye som kan skje der. 

Groundhopper

Groundhopper
23.04.21 14:11
GoingKronos: Caruana var ikke nært med å få til noe som helst

Et nydelig gjennomført parti av Nepo da, gitt omstendighetene. Nå tror jeg Magnus kan begynne sine forberedelser, for å si det sånn.

Groundhopper

Groundhopper
23.04.21 14:13

Men Magnus v Nepo over 14 partier (som de vel har utvidet til?) tror jeg Magnus skal ta ganske mange ganger.

Nepo kan fint slå Magnus i et parti eller to, men over 14 partier skal "vår mester" være sterkere. 

sodajr

sodajr
23.04.21 15:30

Remis mellom Nepo og Caruana

Groundhopper

Groundhopper
23.04.21 15:58

Giri står godt mot Ding.
Seier der, så lurer han seg inn mellom Nepo og Caruana. 

Og i morgen er det Caruana v Giri. Hvilken innspurt!

GoingKronos

GoingKronos
23.04.21 17:01
Groundhopper: Og i morgen er det Caruana v Giri. Hvilken innspurt!

Og der bør begge gå for seier, å bli nr 2 i kandidatturneringa har ingen verdi.

Sarella

Sarella
23.04.21 18:12
Groundhopper: Og i morgen er det Caruana v Giri. Hvilken innspurt!

Jeg ønsker meg en ny motstander til Carlsen i VM-kampen, derfor håper jeg det blir Giri eller Nepo. Hadde vært utrolig stas med Giri :)

Groundhopper

Groundhopper
23.04.21 18:34
Sarella: Hadde vært utrolig stas med Giri :)

Nepo er nok en objektivt bedre spiller enn Giri, som det heter på sjakk-språket.

Men du verden for et show det hadde blitt med Giri :) 

Groundhopper

Groundhopper
24.04.21 17:50

Giri slår Caruana med svart?!? Den så jeg ikke komme.

Da kan vi får Carlsen v Giri likevel. Hjelpe meg, for et oppgjør det hadde blitt!

AlvaroC

AlvaroC
24.04.21 18:02
Groundhopper: Nepo er nok en objektivt bedre spiller enn Giri, som det heter på sjakk-språket.

Det kan jo diskuteres, Giri har kommet en lang vei fra remis-spilleren han var for noen år siden. Det viser han nå når han slår Caruana med sort. Nepo har nok et høyere toppnivå, men tror Giri er skumlere over 14 parti. Giri virker bedre taktisk og psykologisk, Nepo har en lei tendens til å rote det til for seg selv. 

Nå skal det vel veldig mye til for det ikke blir en ny motstander på Carlsen i alle fall. Håper kanskje mest på Giri, men Nepo har vel Giri på innbyrdes, så Nepo har fortsatt en fordel (om remis i dag). Ellers er jo MVL med igjen med seier i dag og møter Nepo på mandag, men krever da nok to strake. 

Sarella

Sarella
24.04.21 18:18
Groundhopper: Giri slår Caruana med svart?!? Den så jeg ikke komme.

Giri spiller virkelig godt for tiden, "remis-Giri" er et tilbakelagt stadium.

sodajr

sodajr
24.04.21 18:26

Står mellom Nepo og Giri nå

Groundhopper

Groundhopper
24.04.21 18:35

Og der vinner faktisk Nepo også!

Nå skal jeg være forsiktig med å ta noe fra Giri altså. Og har ikke sett dagens runde. Men har Caruana sendt alle mann i angrep i håp om seier for å henge med? Har det vært en faktor i dag?

Sarella

Sarella
24.04.21 18:40

Ser ut som om Nepo har de kjipeste kampene igjen, møter MVL(sort) og Ding(hvit) mens Giri møter Grischuk(hvit) og Alekseenko(sort).

Setter en knapp på Carlsen - Giri faktisk...

Kong_ALS

Kong_ALS
24.04.21 19:43
Sarella: Setter en knapp på Carlsen - Giri faktisk...

Det blir Carlsen-Nepo hvis Nepo og Giri ender likt, grunnet 1,5-0,5 i Nepo-Giri innbyrdes, har du det med i beregningen? Nepo er monsterfavoritt pga. dette.

GoingKronos

GoingKronos
24.04.21 19:58

Skal veldig mye til for at det ikke blir Nepo nå, det kan bli gøy eller det kan bli slakt. Da får i det minste russerne en bedre sjakkhelt enn Karjakin. 

Sarella

Sarella
24.04.21 21:00
Kong_ALS: har du det med i beregningen?

Nei, overså det. Ja, blir nok Nepo...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg