Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morsomme spill til ferieturen??

NYTT TEMA
lglinstad
lglinstadInnlegg: 154
07.07.04 22:04
Lurte på noen gode forslag til spill jeg kan ta med
på ferieturen, hvor man kan spille ned til 2stk??

evt kortspill..
Connors
ConnorsInnlegg: 2059
08.07.04 01:13
Poker er vel en sikker vinner, men kanskje litt tamt med bare to spillere.
Sjakk - dersom du har/kan skaffe brett med magnetiske brikker.

Ellers så har vi jo den klassiske leken - litt vanskelig å forklare etter som jeg ikke har peiling på hva den heter. Uansett, på forhånd blir man enige om evt. trekker f.eks. fem kategorier og fem bokstaver. Så skriver man kategoriene bortover på hvert sitt ark og bokstavene nedover i margen. Dermed får man 5*5=25 ruter man må fylle ut. Dersom den første kategorien er "Superglupe politikere" og første bokstaven er "b" passer f.eks. "Bastesen" her. Man blir på forhånd enige om hvor lang tid man skal bruke, og så ser man etterpå hvem som har greid å fylle flest ruter med godkjente svar.
Er man flere enn to kan man ha en regel om at dersom man har et svar som ingen andre hadde så får man to poeng, dersom andre har samme svaret får man kun ett.
Hermione
HermioneInnlegg: 232
08.07.04 17:58
Vi pleier å ha med Domino. Og en kortstokk er obligatorisk. Da jeg var på ferie med foreldrene mine var det stort sett Ludo og Stigespill det gikk på (men det var på 70-tallet...). Yatzy er også en klassiker. Mitt tips er å styre unna spill med masse små brikker, kort osv.
tomhelge
tomhelgeInnlegg: 7782
08.07.04 23:01
Kinasjakk
LiquidDarkness
LiquidDarknessInnlegg: 11832
08.07.04 23:06
Connors skrev:
"Dersom den første kategorien er "Superglupe politikere" og første bokstaven er "b" passer f.eks. "Bastesen" her."

Så poenget med spillet er å være så ironisk som mulig..? ;)
Connors
08.07.04 23:09
Neida. Hadde opprinnelig tenkt å bruke eksempelet "Superglupe personer" og bokstaven "c", og dermed ville "Connors" blitt et mer enn godt nok svar.
Fra alvor til spøk: Regner med de fleste forstod poenget.
Joey
JoeyInnlegg: 18267
12.07.04 19:08
TP i miniformat.
FiloSofie
FiloSofieInnlegg: 392
12.07.04 19:41
Connors skrev:

Ellers så har vi jo den klassiske leken - litt vanskelig å forklare etter som jeg ikke har peiling på hva den heter. Uansett, på forhånd blir man enige om evt. trekker f.eks. fem kategorier og fem bokstaver. Så skriver man kategoriene bortover på hvert sitt ark og bokstavene nedover i margen. Dermed får man 5*5=25 ruter man må fylle ut. Dersom den første kategorien er "Superglupe politikere" og første bokstaven er "b" passer f.eks. "Bastesen" her. Man blir på forhånd enige om hvor lang tid man skal bruke, og så ser man etterpå hvem som har greid å fylle flest ruter med godkjente svar.
Er man flere enn to kan man ha en regel om at dersom man har et svar som ingen andre hadde så får man to poeng, dersom andre har samme svaret får man kun ett.

"Den klassiske leken" du her omtaler har faktisk et navn.. Gruble.
Bare for å gi hele dette oppstyret et samlebegrep.
Du kan få kjøpt det i en liten blå eske, hvor du vil finne opptegnede skjema, og kort med kategorier og bokstaver på.

Og underholdende er det såvisst :)
Når man spiller med folk man kjenner veldig godt, kan det etter hvert varieres med mer interne kategorier.

”Oh, you may not think I’m pretty,
But don’t judge on what you see,
I’ll eat myself if you can find
A smarter hat than me.”

- The Sorting Hat
ddt
ddtInnlegg: 7428
29.07.04 12:37
Bondesjakk, yatzy (mange andre varianter som er meget morsomme på blokka)
Connors
30.07.04 13:34
FiloSofie skrev:

"Den klassiske leken" du her omtaler har faktisk et navn.. Gruble.
------------------------------------

Ja visst, du har rett. Det var faktisk noen som hadde dette spillet, og det tok ikke lang tid å finne ut at man kommer mye lenger med papir, blyant og hjerne enn det unødvendige innholdet i spillets eske.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg