Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er poenget med kappgang?

NYTT TEMA
GhostRider007

GhostRider007
21.11.06 13:10
Kjørte forbi en kappganger i dag og kunne se at han åpenbart hadde lyst til å jogge.. hva er poenget med kappgang i grunn? Det ser teit og unaturlig ut og er sikkert ikke godt for leddene.. det går ikke særlig fort og da burde vel sporten være utryddet til fordel for mer praktisk jogging og løping?

Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor vi har kappgang?

Over 750 filmer kommentert og rangert
http://www.hop.no/ls
gdarius

gdarius
21.11.06 13:15
Kan tenke meg at man får strukket musklene mye bedre ved kappgang enn ved løping/jogging, ettersom man har bakre fot nede i bakken gjennom hele skrittet, i motsetning til jogging og løping, hvor man "hopper" fremover. Men det ser unektelig veldig dumt ut, ja.
Litotes

Litotes
21.11.06 15:47
Det opprinnelige poenget med kappgang som konkurranseform var å måle hvem som kunne gå fortest. Ikke unaturlig, med tanke på hvor mange mennesker som går, og hvor ofte det gjøres. Problemet var selvfølgelig at noen smartinger fant opp kreative måter å gå på, som ingen andre enn konkurranseutøvere vil bruke siden de er stort sett like slitsomme som å løpe men ikke så raske. Derfor føler jeg at kappgangen fremstår som rimelig meningsløs. Men det er jo ikke akkurat mangel på idrettsgrener som fremstår som meningsløse, så kappgjengerne lar seg sikkert ikke plage av det.
Freitas

Freitas
24.11.06 14:51
Hva med å innføre saktegang som sport? Hvor lang tid er det mulig å bruke på f.eks. 10 meter når man må være i målbar bevegelse framover hele tida? Jeg har observert enkelt individer på Plata og andre steder i Oslo sentrum som er temmelig gode, men er redd WADA kommer til å underkjenne en del resultater.
Stormester

Stormester
24.11.06 16:58
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:47)

joaboas

joaboas
24.11.06 19:19
og orientering er som en konkurranse i å skrike lavest
notlob

notlob
24.11.06 19:42
Viske? Med lær?

ohyeah96

ohyeah96
24.11.06 22:17
Viss du skjønner ordets betydning i setningen så BØR man skjønne at ordet var hviske,ikkje viske som berre var ein skrivefeil.

Heilt einig med denne orienteringsløperen!

Dessuten så er orientering ein utrulig meiningsfylt sport i motsetning til FOTBALL og andre BALL-idrettar!

No pain,no gain;)
joaboas

joaboas
25.11.06 12:41
jeg tror han skjønte det egentlig...men å påstå at orientering er meningsfylt...da har du en del ting du trenger å ta tak i ! å se 50 forvirra folk prøve å finne veien ut av en skog...nei...gi dem en ball heller
ohyeah96

ohyeah96
25.11.06 15:57
Å? Sei meg då kva som er meir meiningsfylt med 22 folk som spring rundt på ei bane og dyttar og taklar kvarandre,medan dei samtidig skal sparke ein ball inn i eit bur med netting på?

Nei fotball er primitivt og lettvint,vil nesten påstå at det ikkje burde bli kalla ein idrett,men eit ballspill.
At idrett og ballspill skulle vore atskilt,for i idrett er det snakk om menneskets yteevne,medan ballspel ofte er snakk om flaks og tilfeldigheiter.Og som det står i ordet: ball"spill"....
joaboas

joaboas
25.11.06 17:53
ohyeah
fabregas4

fabregas4
25.11.06 20:11
TRO MEG! de folka som driver med kappgang på høyt nivå, holder følge med alle dere her når dere jogger i et ganske bra tempo.. selv om det ikke ser sånn ut, =) prøv og dra og se på et løp da vell,,

bokorm

bokorm
25.11.06 20:50
Som Litotes har sagt det, er poenget med kappgang helt opplagt:
Å se hvem som kan gå fortest.

Det stemmer at reglene ofte tøyes, og at mange nok spekulere i hvor mye de kan brytes uten at de blir disket, akkurat som i fotball.

Så hvis regelbruddene gjør kappgang til en tåpelig idrett, gjelder det samme for fotball, bare ti ganger så mye.

mvh bokorm
romeo182

romeo182
26.11.06 01:03
Kappgang er litt som brystsvømming. Det går MYE saktere enn crowl men mer behagelig. Det er jo derfor fleste parten av dem som svømmer, svømmer bryst. Mens oss på land går. Like dumt er det.
Powerpill

Powerpill
26.11.06 01:04
GhostRider007 skrev:
Kjørte forbi en kappganger i dag og kunne se at han åpenbart hadde lyst til å jogge..

Hehe, bra. :)

Det er en ganske ulogisk og idiotisk sport. Skal si meg veldig enig i akkurat det.
BeatPoet

BeatPoet
26.11.06 01:06
Prøv å kappgå en kilometer... Skal garantere at du får kjørt deg ganske godt.
Nekter ikke for at det ser litt komisk ut,dog:)

sistemann
26.11.06 03:34
BeatPoet skrev:
Prøv å kappgå en kilometer... Skal garantere at du får kjørt deg ganske godt."

Så det er faktisk mer slitsomt enn å jogge en kilometer? Bare treigere?

BeatPoet

BeatPoet
26.11.06 10:09
Det tar på ja.. Pga bevegelsene... Hoftene, knærne,musklene og senene får kjørt seg ganske godt pga måten man går på.

ohyeah96
26.11.06 11:10
Nettopp!
Så kva er vitsen med å kappgå,når det er betydelig mykje tyngre enn å jogge eller springe...Så ser det så innmari teit ut!
No pain,no gain
joaboas

joaboas
26.11.06 13:04
kappgang er litt sånn som innebandy for ishockey. ikke sjangs til å hevde seg i den " originale" idretten, så hvorfor ikke bare gjøre om litt på de tingene vi ikke behersker så godt? ta vekk skøyter og teknikk og fart også bli god i det istedet.
eddard

eddard
26.11.06 17:53
romeo182 skrev:
Kappgang er litt som brystsvømming. Det går MYE saktere enn crowl men mer behagelig. Det er jo derfor fleste parten av dem som svømmer, svømmer bryst. Mens oss på land går. Like dumt er det.
-------------
Denne sammenligningen stemmer svært dårlig. Å svømme crawl er mye mer behagelig og en mye bedre måte å bevege seg gjennom vannet på enn å svømme bryst.
Hvis man skal bevege seg fortest mulig gjelder det samme på land også - løping er selvfølgelig både mer behagelig og mer effektivt enn kappgang.

En mosjonistløper på godt nivå vil kunne følge en topp kappgjenger temmelig greit. Det er liten tvil om at der er haugevis av løpere på lavere nivå i Bergen som kunne fulgt Trond Nymark når han "går" 10km. Nymark ble nummer 2 i NM kappgang på 10.000m på tiden 43.20. - i det lokale mosjonsløpet "løpskarusellen" var det 4 menn over 50 år som løp fortere enn dette av ca.20 deltagere i den årsklassen - og da snakker vi om hobbyløpere.
tooommm

tooommm
26.11.06 19:08
Hva som er poenget med kappgang er et godt spørsmål, men et kanskje bedre spørsmål er; hva er det som får folk til å bli en kappgjenger? kappgang ser rett og slett teit ut og spesielt inntektsbringende kan jeg ikke tenke meg det er.
daskedusk

daskedusk
27.11.06 00:25
Hehe har tenkt på det samme selv. hvem i huleste bestemmer seg for å faktisk bli kappgjengere??

Dog fikk jeg svært mye skryt for min kappgangteknikk på vgs, måtte faktisk vise frem for resten av klassen da det så helt ekte ut i følge læreren, kanskje jeg bør satse?
Kan ikke være så stor bredde i denne idretten?
sistemann

sistemann
27.11.06 06:35
daskedusk skrev:
Dog fikk jeg svært mye skryt for min kappgangteknikk på vgs, måtte faktisk vise frem for resten av klassen da det så helt ekte ut i følge læreren [...]"

Kanskje du er født med et snev av cerebral parese?

daskedusk

daskedusk
27.11.06 12:06
Hehe kanskje. Den gjør isåfall ikke utslag på annet enn kappgangteknikken min, så det må være en utrolig mild form for cp.
Gubban

Gubban
27.11.06 13:07
Kappgang er for de som ikke eier talent i noen idrettsgren. Her blir du nærmest verdensmester med engang om du vil eller ikke. Denne "vraltingen" kan komme tilnytte for den som blir ekstremt feit og ikke kan bevege beina på normal måte lengre.Teknikken er vel omtrent som å løpe baklengs.
Av de som har blitt verdensmester hittill, har samtlige bidratt med sitt navn nederst på resultatlista i alle andre idrettsgrener før de starter med vraltinga....hele oppveksten var det nok slik for dem.Man kan likevel gi dem æra for at de aldri ga opp og beholdt idrettsgleda.Tore Strømøy var vralter...han som sniker rundt og avslører farskapsplikter for folk flest.Vralting er nasjonalsporten i Bergen...typisk nok.

Gu.
bokorm

bokorm
28.11.06 21:44
ohyeah96 skrev:
"Nettopp!
Så kva er vitsen med å kappgå,når det er betydelig mykje tyngre enn å jogge eller springe...Så ser det så innmari teit ut!
No pain,no gain"

For å bruke samme logikken på et annet felt:

Ishockey går MYE kjappere enn fotball.
Så fotball bør avskaffes til fordel for ishockey.

Noe så teit som å springe rundt og rundt etter en ball og ikke komme noen vei!
mvh bokorm
Litotes

Litotes
29.11.06 11:06
Gubban skrev:
Kappgang er for de som ikke eier talent i noen idrettsgren. Her blir du nærmest verdensmester med engang om du vil eller ikke."

Jeg venter spent på å få høre hvorfor du ikke har blitt verdensmester selv. Du har kanskje talent noe annet sted?

Uansett hva man måtte synes om kappgangen så er det akkurat like vanskelig å bli verdensmester der som i andre grener med tusenvis av organiserte utøvere fra 50+ nasjoner.

"Av de som har blitt verdensmester hittill, har samtlige bidratt med sitt navn nederst på resultatlista i alle andre idrettsgrener før de starter med vraltinga...."

Kan du vise til noen resultatlister hvor f.eks. Jefferson Perez, Robert Korzeniowski, Olimpiada Ivanova eller noen av de andre mestrene har deltatt i noe annet og blitt sist? Du kan ikke det, nei? Du har etter alt å dømme akkurat like mye dekning for dette som jeg ville ha for å kalle deg en korrupsjonsdømt transvestitt som lider av Tourettes syndrom. Tenk over det, du.
Litotes

Litotes
29.11.06 12:53
bokorm skrev:
For å bruke samme logikken på et annet felt:

Så fotball bør avskaffes til fordel for ishockey."

Hvorfor stoppe der? Bordtennis går enda raskere, så vi kan sikkert avskaffe resten av ball/puck-idrettene og satse på bordtennis i stedet.
GhostRider007

GhostRider007
29.11.06 14:35
"bokorm skrev:
Så fotball bør avskaffes til fordel for ishockey."

Jeg synes ikke denne logikken er så veldig sammenlignbar.. Ishockey og Fotball og Bordtennis er såvidt forskjellige idretter at et forsøk på å sette de i bås for eliminering er tullete..

Annerledes er det vel med eksempelvis klassisk og fristil på langrenn og ulike former for svømming.. her er det bedre grunner for å rydde unna..

Over 750 filmer kommentert og rangert
http://www.hop.no/ls
Klikk for å gå tilbake til toppen