Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pakistan - Sri Lanka (Canada Cup Four Nation)

NYTT TEMA
-Sania-
-Sania-Innlegg: 7485
13.10.08 02:16
Noen andre som skal se denne cricket-kampen senere idag? Pakistan har vunnet alle sine tre kamper i Toronto mot Zimbabwe, Canada og Sri Lanka, og det ser ut som laget er i form. Sri Lanka har vunnet to og tapt en, men ingen ble overbevist av det de viste mot Canada igår ettermiddag.

Lagene møtes nå til dyst i finalen i denne 20 Twenty-turneringen. Etter at Pakistan tapte 20 Twenty World Cup for India for et par år siden, er laget nå skikkelig sugne på revansje. Sri Lanka derimot, som ikke kom videre i VM, vil selvfølgelig vinne!

Kampen ser du klokka 17.30 (GMT) på Mandag 13.Oktober. Den vises iallfall på ARY Digital (Pakistansk kanal), og der skal jeg følge denne kampen! Blir spennende!
Coach
CoachInnlegg: 74954
13.10.08 03:53
Spørs om jeg får inn den kanalen, men så er også min "kunnskap" om cricket begrenset til at man rett som det er spiller kamper over flere dager, og gjerne drikker te i pausene, så jeg er vel ikke helt i målgruppa heller.

Imidlertid er jeg en skikkelig statistikk-nerd, og følger med på hvem som vinner hva selv i idretter jeg ikke skjønner et fnugg av. Således har jeg faktisk enn viss oversikt over cricketens VM-historie, og det er vel ikke så verst her oppe i steinrøysa?

En ting jeg har stusset over flere ganger, og som du kanskje kan klargjøre for meg, er begrepet "Twenty20" (det skrives med bokstaver først og tall etterpå, gjør det ikke?). Hvor kommer dette navnet fra, og hva innebærer det i praksis? Og en ting til: Kan egentlig canadierne spille cricket?
-Sania-
13.10.08 15:53
Nei, det er imponerende å kunne litt om cricket her oppe, om du er nordmann og helt utenfor denne "kultur-sporten" om man kan kalle det.

Twenty20 er en ny type cricket som kom for et par år siden. Fra før av har man cricket der det spilles 50 overs og 150 overs. Dette er en cricket type der det spilles 20 overs. Det skal gjøre at det blir kortere kamper, med mer fart og høyere strike-rate. Dette innebærer i praksis at man kaster 120 kast, istedet for 300 kast som man gjør i 50 overs og 900 kast som man kaster i 150 overs. Dette er en helt ny type cricket, og det har vært en suksess til nå, selvom de største cricket-tilhengerne fortsatt liker 50 og 150 overs kamper bedre.

Og ja, Canadierne har imponert meg til nå, laget er helt nytt, med bare utlendinger fra Sri Lanka, Pakistan, India osv. og ingen canadiere. Laget ga Sri Lanka en veldig god kamp igår, selvom det ble tap tilslutt. Idag har de nok en stor sjangs til å vinne mot Zimbabwe, et lag som har vært lenge i cricket.
Coach
CoachInnlegg: 74954
13.10.08 18:26
Akkurat, så det er selve kampformen som er forskjellig. Noe lignende idé som lå bak innføringen av rugby sevens, kanskje? Altså, kortere, mer intense kamper, og mulighet for å arrangere flere kamper over kortere tidsrom, og dermed legge til rette for mer kompakte turneringer? Og muligens fenge et noe bredere publikum? Tar jeg ikke mye feil kan "overs" rimelig presist oversettes med "omganger", og da ser jeg jo at Twenty20-varianten er tidsbesparende. Uten at ennå helt har skjønt hvorfor "20" skal gjengis to ganger, både med bokstaver og tall, men det er nå et heller underordnet spørsmål.

Og ang canadierne: Det er "norske" tilstander i Canada også, altså. Dvs at det er sørasiater som utgjør landslagene i typiske samvelde-idretter. På tross av at Canada også er medlem i samveldet, har jeg inntrykk av at de stort sett har falt utenfor i de idrettene som typisk er veldig populære i britiskpåvirkede deler av Sør-Asia og/eller Oceania, slik som cricket, rugby og landhockey. Det virker som de snarere har hatt mye mer felles utvikling med USA enn med samveldet innen idrett, så det overrasker meg strengt tatt ikke at cricketkulturen i Canada hovedsaklig har kommet med sør-asiatiske innvandrere. Jeg var vel mer overrasket over at de i det hele tatt var med på dette nivået.
-Sania-
13.10.08 22:50
Da gratulerer man Sri Lanka med seier i denne turneringen. Pakistan klarte nok engang å tape en finale!

Shoaib Akhtar ødela for Pakistan ikveld, og uten han hadde vi nok vunnet denne kampen.

Jaja..
Klikk for å gå tilbake til toppen