Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Friidrett

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23483
10.11.19 09:09
Puttemans: Ingen friidrettsinteresserte i hele verden synes godt om disse horrible beslutningene. Det er bare trist.

Jeg er enig i at det er mye dumt nå.
For eksempel har jo 5000 meter nesten vært det mest spennende, og kunne blitt det enda mere.
200 meter er etter mitt syn mer fint enn 100 meter.

Nå er det vel slik at begrepet friidrettsinteressert er ganske omfattende.
Vi har slike som deg som er terningkast 6 av 6.
Så har vi de som kanskje bare har interesse for noen få spesielle utøvere. Terningkast 1, og så har vi alle terningkastene derimellom.

Så kan vi sette et terningkast for hvor grensa går for "ekte interesse for sporten"...

Så ønsker man vel å trekke flere til TV-skjermene (reklameinntekter, flereser korteresendinger) og flere til stadion fordi man kommer raskere hjem igjen en ukekveld.
Eller hva?

Dette som skjer her er ikke noe unntak i dag.
Langrenn har mye av det samme.
Det samme, altså såkalt raske og enkle opplegg, forekommer også mange steder rundt i arbeidslivet (spesielt i det offentlige).
Hvor da målet knapt er det vesentlige, men faktisk midlet som brukes blir målet i seg selv.

På sett og vis er man kommet inn i giddaløshetens tidsalder hvor alt / det meste skal være lettvint --- og derav kommer kvaliteten på produktene...

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 11927
10.11.19 09:40

Hadde det vært 5000 meter i stedet for 3000 synes jeg at øvelserprogrammet hadde vært helt greit. 

At 3000 meter hinder forsvinner gjør ingenting. For meg virker det som om mange av de beste løperne på denne øvelsen knapt trener på hinderpasseringer og løper øvelsen fordi de ikke er gode nok i de «vanlige» løpsøvelsene. 

Diskos, slegge og tresteg er det jeg vil karakterisere som litt ulogiske idretter (dette gjelder forsåvidt kulestøt, spydkast og stavsprang også, men stavsprang er en idrett med betydelig WOW-faktor og tydeligvis veldig populær i følge IAAFs undersøkelser) som jeg anser for å være veldig umoderne og tipper at det er øvelser som tiltrekker seg få barn og ungdom til å begynne med disse øvelsene. Lav interesse + lite talent = dårligere nivå og helt greit at disse øvelsene forsvinner ut. Kjedelig selvsagt for de få topputøverne i disse øvelsene + for de friidrettsinteresserte som vil få med seg alt, full forståelse for det.

return_of_drakkar
10.11.19 13:11
george_hincapie: . For meg virker det som om mange av de beste løperne på denne øvelsen knapt trener på hinderpasseringer og løper øvelsen fordi de ikke er gode nok i de «vanlige» løpsøvelsene.

Interessant.
Noen vil sikkert overføre det samme til hekk også.
Altså ikke gode nok...

Det trenger ikke være lavere nivå i noen av disse øvelsene du nevner.
Vinn OL-gull i diskos som amerikaner og man er superhelt.
Av en slik tanke vil alltids talenter satse på slike øvelser, fordi slik som OL-gull gir en enorm prestisje og sikkert litt penger også.
Dessuten, om man har talent å kaste diskos eller slegge, så trenger man ikke ha talent for - stav...eller annet.
Diskos er vel No1 øvelse klassisk sett.

(Innlegget ble redigert 10.11.19 13:15)

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1046
10.11.19 13:59
george_hincapie: Diskos, slegge og tresteg er det jeg vil karakterisere som litt ulogiske idretter (dette gjelder forsåvidt kulestøt, spydkast og stavsprang også

Merkelig utsagn. Hvorfor er kast ulogisk?

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 21394
10.11.19 21:27

En kødder bare ikke med friidretten slik, jeg har ovehodet ingen forståelse for det. Hva pokker blir det neste? Hinking på ett bein fordi tåtesmukk (mobiltlf.)- generasjonen synes det er morsomt?

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 11927
11.11.19 08:55
return_of_drakkar: Interessant.
Noen vil sikkert overføre det samme til hekk også.
Altså ikke gode nok... Det trenger ikke være lavere nivå i noen av disse øvelsene du nevner.
Vinn OL-gull i diskos som amerikaner og man er superhelt.
Av en slik tanke vil alltids talenter satse på slike øvelser, fordi slik som OL-gull gir en enorm prestisje og sikkert litt penger også.
Dessuten, om man har talent å kaste diskos eller slegge, så trenger man ikke ha talent for - stav...eller annet.
Diskos er vel No1 øvelse klassisk sett.

Nå når Karoline har "satset" mot hinder har hun likevel ikke jobbet hardt (nok) med å forbedre hinderpasseringen. Den sesongen Jakob Ingebrigtsen løp hinder sa Team I rett ut at det ikke var noen vits i å trene på hinderpassering. For begge kjønn ser man at øvelsen stort sett preges av afrikanere som taper betydelig med tid for hvert hinder. Et fåtall utøvere er som Emma Coburn, meget elegant og effektiv, over hinderne. 

Dersom nesten alle langrennsløpere hadde hatt teknikken til Johann Muhlegg hadde det vært naturlig å snakke om lav oppfyllelse av potensial i idretten. 

---

Problemet med kastøvelser at de fleste ungdommer som har potensiale til å bli gode kastere ikke driver med friidrett, de begynner på treningssenter og løfter vekter i ungdomsårene i stedet. Så selv om øvelsene er enorme i historisk perspektiv er det naturlig (men det betyr ikke at det ikke er kjipt at det har blitt sånn) at de sliter med interesse og ettervekst slik samfunnet er i dag

return_of_drakkar
12.11.19 18:18
george_hincapie: Den sesongen Jakob Ingebrigtsen løp hinder sa Team I rett ut at det ikke var noen vits i å trene på hinderpassering. For begge kjønn ser man at øvelsen stort sett preges av afrikanere som taper betydelig med tid for hvert hinder.

...som igjen vil bety at noen vil skaffe seg fordeler ved bedre passering enn andre...

Men det er da også en øvelse som krever omstilling.
Man løper og så må man hoppe over en hindring som kan skade deg stygt om du bommer på den, for så å løpe igjen.
I hekk får man mest et blåmerke eller bare mister rytmen (kan dette, men ikke så farlig slik sett).

Man tripper seg også iblant vekk i hekk...

return_of_drakkar
12.11.19 18:23
george_hincapie: Problemet med kastøvelser at de fleste ungdommer som har potensiale til å bli gode kastere ikke driver med friidrett, de begynner på treningssenter og løfter vekter i ungdomsårene i stedet. Så selv om øvelsene er enorme i historisk perspektiv er det naturlig (men det betyr ikke at det ikke er kjipt at det har blitt sånn) at de sliter med interesse og ettervekst slik samfunnet er i dag

Ok, så kutter vi damelangrenn fra VM og OL, og bare beholder sprint der. Blir litt av det samme.

Nicket ditt er jo fra en syklist som deltok i TdF og slikt.
Den loyale løytnanten.
Og hav da med TdF som gjennom tidene stort sett har vært en kamp mellom et 2-3 stykker hvor resten på lagene var hjelpere (jamfør gjerne Slaying the Badger).
Les: Hva er forskjellen på at det finnes en håndfull diskoskastere som kan vinne vs dette i det som mange hyller som det største innen idrett?

Og hva med 400m hekk som bare 1-3 faktisk kan vinne...?

return_of_drakkar
12.11.19 18:25
Il-Pirata: En kødder bare ikke med friidretten slik, jeg har ovehodet ingen forståelse for det.

Enig.
Friidrett er vel No1 naturlige idrett som består av å løpe fortest, hoppe lengst og høyeste og kaste noe lengst.
Altså da en stor variasjon av atleter innblandet.

I f.eks diskos er det mann mot mann - kvinne mot kvinne - uten hjelpere osv.

Jeg kunne tenkt meg et par 10 000 metere i løpet av DL.

(Innlegget ble redigert 12.11.19 18:28)

ChristianEminger
ChristianEmingerInnlegg: 595
13.11.19 10:59
Puttemans: Ingen friidrettsinteresserte i hele verden synes godt om disse horrible beslutningene. Det er bare trist.

Enig, umåtelig trist det som er i ferd med å skje. Friidretten, som har vært en skanse mot kommersialiseringen vi har sett i en del andre idretter, er nå i ferd med å gå samme vegen. Friidrett, som alltid har vært der som en bauta med gjenkjennbare øvelser og program fra fordums tider. Så finner noen ut på toppen at dette ikke lenger er bra nok, og tradisjonelle øvelser forkastes og stevnelengden knipes ned til et minimum.

Nettopp fordi friidrett alltid har vært en så pur og ekte idrett med en slik fantastisk rik historie, smerter det som nå skjer mer enn noe annet jeg kan huske. Eneste parallellen jeg kommer på når det gjelder smerte er fraværet av skikkelig 5-mil på ski. 

Så her er det bare å håpe på at Christian Taylor og andre tar opp kampen mot Seb Coe og resten av de som står i bresjen. Steinar Hoen har jeg for øvrig i lang tid ant er av samme ulla som Coe, der han i en årrekke har ivret for show heller enn fokus på skikkelig idrett. Så ufattelig trist at det er slike mennesker som er i ledende posisjoner. Hvor denne tanken kommer fra at lettflyktig show er mer bærekraftig og satsingsverdig enn tradisjonell friidrett med jevne, gode og breie kvalitetsstevner, vites ikke, men nettopp denne tankegangen er svært typisk for vår tid. Tilbake står da de som er interessert i idrett (friidrett) med et ribbet og showpreget produkt, mens de som styrer gjerne bytter disse ut med kunder som tilfeldigvis lar seg rive med i nuet. Så antar jeg at logikken fra de styrende er at denne type kundemasse gir høyere seertall og dermed bedre butikk enn det tidligere mer trauste (men akk så trofaste!) publikumet. Dette er svært så kjente mekanismer fra andre idretter også. Men sjelden eller aldri har det smertet mer. 

Kommende sesong skal jeg på tribunen hele uka på EM i Paris, som jeg også var det i Berlin 2018. Diamond League i Oslo takker jeg høflig nei til. Slik det ser ut nå, er det jo nettopp i mesterskapene vi får det som friidrett virkelig skal være. Så det gleder jeg meg virkelig til. Selv om mesterskapene som en konsekvens av endringene med tiden også vil bli utvannet, for hvem vil egentlig satse framover på øvelser der en sjelden får konkurrere og stort sett bare får vist seg fram i et mesterskap i ny og ne? 

(Innlegget ble redigert 13.11.19 11:10)

Helloween
HelloweenInnlegg: 3945
14.11.19 13:52
jakral: Friidrett har dessverre veldig liten gjennomslagskraft i den internasjonale populærkulturen. I den mest dominante nasjonen USA, er friidrett en nisjesport, og det er jo ikke bra. De største profilene i friidretten har jo ikke flere følgere på Instagram enn skiløpere har, og skisporten får ofte tyn for at det er en liten nordisk særegenhet. Ta bare vår egen wonderboy Jakob Ingebrigtsen som eksempel. En kjekk ung mann fra Instagram-generasjonen. Sterke resultater, kjent internasjonalt over hele verden, tungt promotert av store sportsleverandører og med TV-serie som har rullet og gått i primetime i flere år. Likevel har han bare halvparten så mange følgere som Aksel Lund Svindal og langt færre enn folk som Johaug og Klæbo også. At friidrett skal ha globale seertall som f.eks. fotball i vår tid er en utopi.

Et friidrettsstevne er rotete å se på. Tenk hvis man arrangerte andre idretter på samme måte, at det ble arrangert bordtennis, badminton, squash og tennis samtidig på samme arena. Samt at TV bildene vekslet mellom de ulike kampene...

Man tenker uansett feil når man skal kutte i DL, friidrett blir uansett ikke mainstream. Man burde tenkt helt anderledes og laget en langweekend av DL. 

Torsdag kveld: Sprint, mellom dist,

Fredag kveld: Tekniske øvelser 

Lørdag: 10k mosjonsløp i byen

Lørdag kveld: Lang distanse.

gjennom hele helgen så har man convention på dagtid, der man kan kjøpe utstyr, gå på foredrag, møte utøvere etc.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 21266
janesaj
janesajInnlegg: 38445
15.11.19 18:55
oddvar_kjempebra: Aftenposten kårer Norges 10 største friidrettstalent.

For de som ikke har tilgang til plussartikkelen, her er lista:

1. Jakob Ingebrigtsen
2. Henriette Jæger
3. Pål Haugen Lillefosse
4. Henrik Flåtnes
5. Martine Hjørnevik
6. Mia Guldteig Lien
7. Sander Aae Skotheim
8. Andrea Rooth
9. Andreas Haara Bakketun
10. Fabian Weinberg

Nære på å komme med: Simen Guttormsen, Elisabeth Rosvold, Ina Halle Haugen, Markus Rooth, Kristina Reppe, Steffen Melheim.

Alt i alt en fin oversikt, synes jeg. Iallfall enig i topp tre i den rekkefølgen. Sier litt om bredden som kommer opp blant de unge om dagen at stortalenter som Markus Rooth og Steffen Melheim, som begge trolig kan nå både europa- og verdenstoppen i sine øvelser med riktig utvikling, ikke havner på topp ti-lista. Fremtiden ser utrolig lys ut.

Savner dog Kaja Mørch Pettersen og Per Bucher-Johannessen, iallfall i de-som-nesten-kom-med-oversikten.

return_of_drakkar
17.11.19 15:56
Helloween: Et friidrettsstevne er rotete å se på. Tenk hvis man arrangerte andre idretter på samme måte, at det ble arrangert bordtennis, badminton, squash og tennis samtidig på samme arena. Samt at TV bildene vekslet mellom de ulike kampene...
Man tenker uansett feil når man skal kutte i DL, friidrett blir uansett ikke mainstream. Man burde tenkt helt anderledes og laget en langweekend av DL.

Da tror jeg man måtte kutte ut mange arrangørsteder.
Det ville bli for mye, og interessen for DL kunne fort synke.
Og noen dager kunne bli veldig dårlig publikumsmessig.

return_of_drakkar
17.11.19 16:00

Man kutter til 90 minutter også fordi det nok er sponsorens syn.
https://www.sportbusiness.com/news/iaaf-revises-diamond-league-plan-adds-new-tour-and-china-meet/

"Sebastian Coe, the IAAF president and chairman of the Diamond League Board, said: “The Diamond League is our shop window and we want to attract new fans with a fast, action-packed format that is commercially attractive to broadcasters and partners. That approach has already been endorsed by our new title sponsor Wanda."

Man kunne dog ha hatt med øvelsene som er tatt vekk, selv om det ville bety at de andre øvelsene ville blitt tatt med i færre stevner.

Jeg ville gladelig bytter ut noen 100-meter mot 200 meter, selv om alle neppe er enige.

På litt sikt kan kanskje vekktatte øvelser også bli kuttet i VM og OL?

Il-Pirata
19.11.19 02:14
janesaj: Savner dog Kaja Mørch Pettersen og Per Bucher-Johannessen, iallfall i de-som-nesten-kom-med-oversikten.

Jeg savner også Marcus Thomsen på den lista. Men nå har jeg jo ikke lest avisen, så er han kanskje for gammel? 21 år, men jeg regner han ihvertfall som et stort talent fortsatt, han har norsk rekord inne om noen år tror jeg.

(Innlegget ble redigert 19.11.19 02:17)

janesaj
19.11.19 08:37
Il-Pirata: Jeg savner også Marcus Thomsen på den lista. Men nå har jeg jo ikke lest avisen, så er han kanskje for gammel? 21 år, men jeg regner han ihvertfall som et stort talent fortsatt, han har norsk rekord inne om noen år tror jeg.

Står i artikkelen at man må være født 2000 eller senere (altså holde junioralder i 2019). Om årets U23-kull var inkludert, ville jo også Sondre Guttormsen vært selvsagt på lista, i tillegg til Thomsen som du nevner. Beatrice Nedberge Llano ville også høyst sannsynlig vært med.

(Innlegget ble redigert 19.11.19 08:40)

Perbu
PerbuInnlegg: 4188
19.11.19 14:27

Rart at lengde regnes som mer populært enn tresteg, som jeg syns har langt flere profilerte utøvere enn det lengde har.

return_of_drakkar
19.11.19 19:08
Perbu: Rart at lengde regnes som mer populært enn tresteg, som jeg syns har langt flere profilerte utøvere enn det lengde har.

Det blir vel en smaksak.
Synes tresteg er mer rock and roll enn lengde.
Selv om lengde er en flott øvelse.
Tresteg må da være noe av det tøffeste for kroppen.

Til og med folk som ikke er interesserte, vet jeg, har sagt at tresteg ser rimelig hårete ut. 

På damesiden er vel lengde mer spennende enn tresteg?

Il-Pirata
20.11.19 00:32
janesaj: Står i artikkelen at man må være født 2000 eller senere

Regnet med det var noe slikt ja, uansett så vil jeg nok om jeg skulle lage en slik talent-liste gjort alders-unntak i kastøvelsene, da det tar noe lenger tid å nå toppen i den type øvelser. Å bygge så mye muskler som trengs uten tidligere verdensstjerners "kosttilskudd" er en lang prosess.   

Juha-Me2
Juha-Me2Innlegg: 102
20.11.19 13:46
Il-Pirata: uansett så vil jeg nok om jeg skulle lage en slik talent-liste gjort alders-unntak i kastøvelsene, da det tar noe lenger tid å nå toppen i den type øvelser.

Dette blir jo bare tull. Å synse om hvilke idretter som tar lang og kort tid å bli god i vil jo være en umulig oppgave. Nei da nøyer jeg meg heller med en liste med klare regler og parametre. Er ikke det litt av friidrettens konsept?

Perbu
PerbuInnlegg: 4188
20.11.19 14:20

Svenskene har gjort sitt første OL-uttak, blant annet tre utøvere i friirdett, Armand Duplantis, Daniel Ståhl og Perseus Karlström.

Il-Pirata
21.11.19 02:06
Juha-Me2: Dette blir jo bare tull. Å synse om hvilke idretter som tar lang og kort tid å bli god i vil jo være en umulig oppgave. Nei da nøyer jeg meg heller med en liste med klare regler og parametre. Er ikke det litt av friidrettens konsept?

Synse? Jeg har da litt egenerfaring og det jeg sa har ikke så mye med "synsing" å gjøre, som med egenerfaring i nettopp kastøvelser, dog selvsagt på et helt annet nivå enn "verdensstjerner"

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11790
21.11.19 10:33
Il-Pirata: Synse? Jeg har da litt egenerfaring og det jeg sa har ikke så mye med "synsing" å gjøre, som med egenerfaring i nettopp kastøvelser, dog selvsagt på et helt annet nivå enn "verdensstjerner"

Det blir vel helst slik at man "synser" best om de øvelser man har deltatt i selv, eller har annet nært forhold til.
Kan aldri bli objektivt.

Il-Pirata
21.11.19 16:36
Columbus_3: Det blir vel helst slik at man "synser" best om de øvelser man har deltatt i selv, eller har annet nært forhold til.
Kan aldri bli objektivt.

Vel det burde jo være en kjent sak at det tar tid å bygge muskler og at toppen som f.eks kulestøter nås senere enn i endel andre idretter.

tucan
tucanInnlegg: 20395
23.11.19 22:06

Ingen pris på Warholm.

det ble maratonmannen

Sarella
SarellaInnlegg: 15931
23.11.19 22:13
tucan: det ble maratonmannen

Sponset i hue og ræva med tripple karboninnlegg i skoa, utallige harer osv, syns det er synd og skam...

janesaj
25.11.19 15:27

Uttak av landslag for 2020:

Team Coop Tokyo (elitelaget):
Sigrid Borge, Osterøy IL
Karoline Bjerkeli Grøvdal, IK Tjalve
Sondre Guttormsen, SK Vidar
Håvard Haukenes, IL Norna-Salhus
Eivind Henriksen, IK Tjalve
Hedda Hynne, IK Tjalve
Filip Ingebrigtsen, Sandnes IL
Henrik Børkja Ingebrigtsen, Sandnes IL
Jakob Ingebrigtsen, Sandnes IL
Ola Stunes Isene, IF Sturla
Amalie Iuel, IK Tjalve (fra 1.1.20)
Sondre Nordstad Moen, SK Vidar
Isabelle Pedersen, IL i BUL
Martin Roe, IL Fri
Marcus Thomsen, IK Tjalve
Karsten Warholm, Dimna IL

Team Coop Paris 2020 (nivå under elitelaget):
Weldu Gebretsadik, IL i BUL
Ingar Kiplesund, Trondheim Friidrett
Tom Erling Kårbø, Stord IL
Beatrice Nedberge Llano, Laksevåg TIL
Lene Retzius, IL i BUL
Sven Martin Skagestad, IL Norna-Salhus
Jonathan Quarcoo, FIK Orion

Ellers har vi også:

Rekruttlag U23
Juniorlag U20
Paralandslaget

return_of_drakkar
25.11.19 18:33
Sarella: Sponset i hue og ræva med tripple karboninnlegg i skoa, utallige harer osv, syns det er synd og skam...

Her er vi enige.

Klikk for å gå tilbake til toppen