Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Test løype - i dag!

NYTT TEMA
Smas
SmasInnlegg: 75
03.08.09 14:36

Hei. Jeg skal løpe 4,5 km. testløype med håndballklubben min i dag. Jeg har ikke veeldig god kondis etter en ganske lang pause fra håndballen, men den er ikke på bunn heller. Noen som har noen gode tips til hvordan/hva man bør gjøre for man skal løpe test løype å ta seg helt ut ? :)
takker for svar.

Cimen_10
Cimen_10Innlegg: 186
03.08.09 14:40

Vanskelig å svare på, men et forslag kan jo være å åpne litt rolig for så å øke intensiteten gjennom hele løpet. Veldig ofte at man på slike distanser tror man tar seg helt ut, for så å merke at man ikke var så veldig sliten når man kommer i mål.

Når sant skal sies er jeg ingen ekspert på området.

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
03.08.09 16:21

Hvis det var meg ville jeg prøvd å henge meg på en av de andre, en jeg vet er rimelig god uten å være for god. Fortrinnsvis også en som er realist og ikke åpner for hardt.

Hvis du ikke vet hvem det eventuelt skulle være, eller av andre grunner må løpe alene så er det vanskelig å gi gode råd. Å åpne sakte kan fort føre til at du aldri får farten opp dit du kunne ha kommet. Å åpne for fort er ikke bra. Hva som er passe? Jeg vet hva jeg selv tåler pga erfaring med sånt, men de første gangene var det jo ikke så lett å gjette. Dermed forbedret jeg også tiden min dramatisk i løpet av få løp.

Hvis du har løpt lignende distanse før i tiden vil jeg tro du er best tjent med å velge tilsvarende åpningstempo som da. Selv om du føler deg mindre trent enn tidligere kan en ofte få gode resultater første gangen.

Smas
03.08.09 18:08

takk for godt svar. Men har løpt den på 16 min og 57 sec. så har ikke den verste kondisen. Er nok meg som pleier å ligge først uansett...Men jeg har funnet ut at hver gang jeg bestemmer meg for og ikke ta ut så mye i starten...å heller spare til senere kommer jeg inn på en mye dårligere tid...Derfor åpner jeg først hardt...Så senker jeg ned...også bruker jeg rester av overskuddet til slutt... :)

Litotes
LitotesInnlegg: 33060
03.08.09 19:37

Høres ut som en god plan det. Dine erfaringer med rolig start er de samme som jeg har selv. Tenker det går bra om du satser litt. Lykke til :-)

Smas
03.08.09 23:55

Det ble 17.15 ;) meget fornøyd

bornagainatheist
bornagainatheistInnlegg: 2946
04.08.09 18:56

Den beste måten er å løpe siste halvpart bittelitt fortere enn første. F.eks. 8.30 på første halvpart og 8.15 på siste halvpart.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg