Stavbrekkeren er riktig :-)
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Stavbrekkeren er riktig :-)
Ny oppgave:
En utøver som ble norgesmester hele 39 ganger i sin hovedidrett, men gjorde seg også bemerket i tre andre idretter på høyt nivå.
Han var også med på å stifte en meget kjent idrettsklubb.
Hva med Johan Haanes?
Helt riktig det!
Tenniskongen som var med å starte idrettsforeningen Njård i Oslo.
Drev også med bandy, friidrett og skihopp, og fikk Egebergs ærespris i 1937.
Hvilken friidrettsutøver er den eneste utlendingen som har vunnet en norsk kongepokal etter å ha deltatt i friidrettsøvelser?
(Innlegget ble redigert 19.01.21 23:15)
Khalid Skah
De første årene man arrangerte NM i friidrett, var allsidighet det viktigste kriteriet for utdelingen, har jeg googlet meg frem til. En utøver som hadde tatt medalje i flere øvelser, kunne få kongepokalen, selv om han ikke hadde vunnet gull. (Kvinnene kom ikke med før i 1949). Gjelder spørsmålet en utøver fra denne tidlige perioden?
Nei. Ser at denne er litt vanskelig, så neste hint er at det er en grunn til at jeg har stilt spørsmålet litt kronglete. Så tenk litt utenfor boksen ;)
Grete Etholm Snyder fikk kongepokalen mens hun bodde i Canada, hvis man skal ta Wikipedia på ordet. Er det henne?
Nei. Vi snakker om en med utenlandsk statsborgerskap. Lar den stå noen timer til før neste hint
Atle Douglas mottok kongepokal i 1993, men ble norsk statsborger i 1990. Jays tok sin første i 2007, men ble norsk stasborger året før.
Stemmer. Så vi skal frem til den eneste (i alle fall som jeg vet om) som hadde utenlandsk statsborgerskap når han vant pokalen, noe han forøvrig har fortsatt.
Etter å ha grublet en stund over formuleringen, prøver jeg meg med Roman Bencik. Slovakisk sønn av daværende landslagstrener som stilte opp i NM i kappgang og vant kongepokalen, ikke helt uten kontroverser.
Det er korrekt. Glimrende løst.
Roman Benčík tok gull i kappgang, den gang arrangert av mosjonistforbundet i 1992.
I følge mine beregninger er han kun en av fem personer med utenlandsk statborgerskap som har tatt en norsk kongepokal (med unntak av kombinert som hadde andre regler tidligere).
(Innlegget ble redigert 20.01.21 14:32)
For noen dager siden var vi innom magiske grenser.
En av de mest epokegjørende grensene var nære på å bli brutt (kanskje den til og med *ble* brutt) nesten 30 år før det offisielt skjedde, men en regelendring grep inn.
Hva er forklaringen?
Tenkte det kunne ha noe med maksgrense på skihopp.. men 30 år stemmer vel ikke helt med det
Ikke vinteridrett.
Kan det være stavsprang, hvor det ble forbudt å skifte grep?
Men 30 år høres mye ut. 5 metersgrensen ble nådd i 1963 og 6 metersgrensen i 1986. Kan det tenkes at man nådde 6 meter på klatremåten allerede på femtitallet?
Det er ikke stavsprang. Men det har på en måte med grep å gjøre.
Kulestøt og 20 metersgrense?
Kulestøt og 20 metersgrense?
Vanskelig, men kan det være Terje Pedersen? Som kastet over 90 meter i 68?
64*
Hvis det stemmer, så var det jo ikke bare kanskje den ble brutt...
Ja, det er jo sant.