Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidenes mannlige idrettsutøvere

NYTT TEMA
progman2

progman2
16.07.13 13:01

1. Eddy Merckx - dette er vanvittig
2. Muhammed Ali
3. Jack Nicklaus
4. Michael Jordan
5. Brett Favre 
6. Raymond Ceulemans
7. Wayne Gretzky
8. Usain Bolt 
9. Johan Cruyff
10. Roger Federer

Litotes

Litotes
16.07.13 18:42

Artig å se noen prøve seg på en liste igjen!

Merckx er ikke mitt valg som ener, men definitivt en god kandidat.

Muhammed Ali på andreplass? Litt dårlig research der. Sugar Ray Robinson er av alle som har greie på boksing ansett som tidenes beste bokser. Ali og Joe Louis ligger helt jevnt om tidenes beste tungvekter, ingen av dem utfordrer Robinson. Synes ikke Robinson fortjener andreplass på listen din, men topp-10 kan sikkert forsvares.

Brett Favre har ingen internasjonale meritter, så han ville jeg ikke tatt med.

Ceulemans var et morsomt valg. Aldri sett ham på slike lister før.

Cruyff som beste fotballspiller spørs det vel om alle er enige i.  Noen vil savne Pele, andre vil savne Maradona. Eller Messi. Og de fleste vil vel mene at tidenes beste fotballspiller også er tidenes beste lagspiller, ikke på fjerdeplass som her.

progman2

progman2
16.07.13 23:15
Litotes: Merckx er ikke mitt valg som ener, men definitivt en god kandidat. Muhammed Ali på andreplass? Litt dårlig research der. Sugar Ray Robinson er av alle som har greie på boksing ansett som tidenes beste bokser. Ali og Joe Louis ligger helt jevnt om tidenes beste tungvekter, ingen av dem utfordrer Robinson. Synes ikke Robinson fortjener andreplass på listen din, men topp-10 kan sikkert forsvares. Brett Favre har ingen internasjonale meritter, så han ville jeg ikke tatt med. Ceulemans var et morsomt valg. Aldri sett ham på slike lister før. Cruyff som beste fotballspiller spørs det vel om alle er enige i.  Noen vil savne Pele, andre vil savne Maradona. Eller Messi. Og de fleste vil vel mene at tidenes beste fotballspiller også er tidenes beste lagspiller, ikke på fjerdeplass som her.

Merckx var et beist. 

Vurderte tre boksere: Muhammed Ali, Sugar Ray Robinson og den tredje klarer du ALDRI å tippe :-)

Vedr.Favre: sporten han bedriver er imidlertid høyt der oppe hva gjelder idrettslig kvalitet...om den er utbredt i Tanzania eller ikke :-)

Ingen har vel vunnet mer enn Ceulemans i noe som helst.  Hendry og O'Sullivan blir smågutter i forhold til den belgiske trollmannen...i det meste.

Få er vel enige i valget av Cruyff her inne på VGD.  For meg er han en soleklar ener.  Mulig jeg er enig med at han bør bytte plass med Jordan.

Your list?

(Innlegget ble redigert 16.07.13 23:15)

Inbetweener

Inbetweener
16.07.13 23:19

Blir jo veldig subjektivt (dessuten begynner tidenes å bli litt vel mye brukt på Interweben), men jeg har veldig vondt for å se en idrettsutøver være mer overlegen resten av verden enn det Alexander Karelin var i tolv år. Det er så "få" konkurranser og så mye som skal stemme for og ha den merittlisten russeren har. I tillegg får han et pluss i margen for å bare være Karelin. Det er svært sjeldent man ser en utøver gå så godt til stereotypen, i dette tilfellet for en tungvektsbryter fra Sibir. Slikt er fett.

Du har også vektløfteren Naim Suleymanoglu som vant på alle sine sjanser i mesterskap mellom 1985 og 1998, ofte helt overlegent også (satte en rekke verdensrekorder, stort sett en ny en for hver gullmedalje han vant).

Ser man på mengde meritter vil to folk som Phelps og Merckx helt klart komme høyt opp, men hvordan sammenligner man deres prestasjoner opp mot brytere og vektløftere som stort sett bare har en sjanse i året på å skape et navn for seg selv?

(Innlegget ble redigert 16.07.13 23:22)

LarsLie

LarsLie
17.07.13 00:30

Diego Aramanda Maradona.

progman2

progman2
17.07.13 08:23
Inbetweener: Alexander Karelin

Karelin glemte jeg helt!  ...samme gjelder Phelps, man han liker jeg jo ikke så da blir man diskvalifisert :-)

taknina

taknina
17.07.13 08:33
LarsLie: Diego Aramanda Maradona.

Der gikk det opp et lys for meg ja .

progman2

progman2
17.07.13 09:12
LarsLie: Diego Aramanda Maradona

Diego Armando Maradona er blant de beste jeg har sett.  Rundt 85-87 hadde han kanskje det høyeste "toppnivået" i historien, men Platini var bedre i årene før og van Basten i årene etterpå.  Myten Maradona er vesentlig større enn spilleren Maradona.  (det kan en forøvrig kanskje også si om min nr. 2, M.Ali?)  

Jeg er subjektiv som fandens oldemor, og plasserer Maradona på en hyggelig topp 3 blant fotballspillere.

Jeg har forøvrig en følelse av at jeg har glemt noen på lista mi.  Her må det graves litt i bakhodet.

progman2

progman2
17.07.13 09:30
Inbetweener: men hvordan sammenligner man deres prestasjoner opp mot brytere og vektløftere som stort sett bare har en sjanse i året på å skape et navn for seg selv?

Da må man ta hensyn til de rammebetingelsene utøverne hadde. Da kan Karelin bli større enn de aller fleste for eksempel.

Her er forøvrig et fantastisk bilde av Karelin.  Ikke rart han vant...

Tullin_Thams

Tullin_Thams
17.07.13 09:47

Artig at du drar fram Ceulemans. En kar som ikke er nevnt, men som kanskje burde bli det, er Jim Thorpe.

Hva allsidighet angår er også Max Woosnam en personlig favoritt, men å plassere ham på en topp 10-liste blir kanskje litt i meste laget.

Tullin_Thams

Tullin_Thams
17.07.13 09:53
Inbetweener: Du har også vektløfteren Naim Suleymanoglu som vant på alle sine sjanser i mesterskap mellom 1985 og 1998, ofte helt overlegent også (satte en rekke verdensrekorder, stort sett en ny en for hver gullmedalje han vant).

Fint at du trekker inn slike utøvere som Karelin og Suleymanoglu, som bare har én sjanse per mesterskap. Det er alltid vanskelig å vurdere deres prestasjoner opp mot utøvere med fullt av gullmedaljer fordelt på mange muligheter.

Når det kommer til overlegenhet i et enkeltmesterskap spørs det vel om ikke Khadr El-Tounis prestasjon i Sommer-OL i 1936 er det råeste innen vektløfting.

progman2

progman2
17.07.13 10:09
Tullin_Thams: Khadr El-Tounis

Herlig at sånne utøvere trekkes frem!  Han var imidlertid en bedre vektløfter enn elektriker...

Når det gjelder poenget med "flere sjanser".  Merckx hadde mange sjanser, javel, men han vant da også ALT.  I de ti årene fra 1966 til 1975 vant han 31% av alle løpene han deltok i (i 1971:45%).  Det er helt ufattelig utenomjordisk vilt!

progman2

progman2
17.07.13 10:14
Tullin_Thams: Max Woosnam

I klasse med C.B. Fry !

progman2

progman2
17.07.13 11:05
progman2: C.B. Fry !

Kanskje den mest interessante personen England har fostret.  Her er en kort oppsummering:

En av tidenes beste cricketspillere, med snitt på over 50 runs, og rekord på 258 i en kamp.

Verdensrekord i lengde

Landskamp for England i fotball, samt FA cupfinale med Southampton

Mer enn gjennomsnittlig god i sprint, slegge, kule, høyde og hekkeløp

God i golf

Kom med på Barbarians laget i Rugby

Vill akrobatikk - mest kjent for partytrikset med å hoppe baklengs opp på en høy kommode fra stillestående, noe han etter rapportene å dømme også fikk til i en alder av 70...

Ellers:

Kaptein i Royal Naval Reserve

Assistent i League of Nations i Geneve i 1920 for Indias representanter

Gikk til valg for de liberale til parlamentet ved et par anledninger

Takket nei til å bli konge av Albania

Skrev en mengde bøker, selvfølgelig om sport, men også en roman

ble en høyt elsket kommentator på tv

etc, etc

En sånn person er noget spesiell kan man si...

progman2

progman2
17.07.13 11:10

CB Fry var også god på skøyter :-)

LarsLie

LarsLie
17.07.13 13:48
progman2: Myten Maradona er vesentlig større enn spilleren Maradona.  (det kan en forøvrig kanskje også si om min nr. 2, M.Ali?)

Det kan være. Anbefaler dog å se en dvd jeg kjøpte for noen år siden hvor det gåes igjennom tiden på argentina u-lag,barcetiden og ikke minst Napoli. Ikke bare de kjente målene,men alt annet også. I forhold til sine samtidige var han lysår foran.

Felles for Ali og Maradona også er jo at de er gladgutter man må like.

(Innlegget ble redigert 17.07.13 13:50)

progman2

progman2
17.07.13 14:13
LarsLie: Det kan være. Anbefaler dog å se en dvd jeg kjøpte for noen år siden hvor det gåes igjennom tiden på argentina u-lag,barcetiden og ikke minst Napoli. Ikke bare de kjente målene,men alt annet også. I forhold til sine samtidige var han lysår foran.   Felles for Ali og Maradona også er jo at de er gladgutter man må like.

Enig i at Maradona var lysår foran i sin samtid, og når han var på høyden 85-87 eller deromkring, hadde han kanskje det beste nivået noen fotballspiller noensinne har hatt.  Skal sjekke ut DVDen!

100% enig i at Ali og Maradona må elskes for sin måte å være på.  Ali compilation! 

Tullin_Thams

Tullin_Thams
17.07.13 14:29
progman2: CB Fry var også god på skøyter :-)

Da går min stemme til ham!

Ufattelig at jeg helt glemte ham da jeg nevnte Woosnam. Fantastisk type.

Inbetweener

Inbetweener
18.07.13 00:32

Fant denne fantastiske videoen av Karelin på Youtube her forleden dag. Hør intervjuet i starten: "This snow... more strong" og "bear walking around". Om han ikke er tidenes utøver er han i hvert fall en sterk kandidat til tidenes freak. Slenger rundt på fett- og muskelklumper på 140 kilo som stritter i mot for alt de har og eier.

(Innlegget ble redigert 18.07.13 00:33)

progman2

progman2
18.07.13 07:19
Inbetweener: Naim Suleymanoglu

Vi hadde jo også Vasily Alexeev som jeg husker godt fra min barndom som et slags vesen fra outer space med jævlig kulemage... Vant vel det meste på 70tallet?

Helloween

Helloween
18.07.13 10:08
Litotes: Muhammed Ali på andreplass? Litt dårlig research der. Sugar Ray Robinson er av alle som har greie på boksing ansett som tidenes beste bokser. Ali og Joe Louis ligger helt jevnt om tidenes beste tungvekter, ingen av dem utfordrer Robinson. Synes ikke Robinson fortjener andreplass på listen din, men topp-10 kan sikkert forsvares.

Man skal altså ikke ta noe som helst hensyn til kulturell status ?

Det eneste som skal telle er rent statistiske resultater ?

malvolio

malvolio
18.07.13 10:36
progman2: Vi hadde jo også Vasily Alexeev som jeg husker godt fra min barndom som et slags vesen fra outer space

Den godeste Vassilij (her noe som må være et bilde fra tidlig i karrieren, med tanke på det relativt beskjedne magemålet) var i hvert fall en stund i Guinness' rekordbok med en spesiell verdensrekord: mannen som hadde satt flest verdensrekorder - 80 stk. Mulig det fortsatt er rekord.

Hans kone het forresten Olimpiada, og de giftet seg en god stund før han ble OL-mester.

KongOlav2

KongOlav2
18.07.13 10:38
Helloween: Man skal altså ikke ta noe som helst hensyn til kulturell status ? Det eneste som skal telle er rent statistiske resultater ?

Nå snakker man om beste utøver sett i et rent sportslig perspektiv, ikke disse tåpelige kriteriene som du legger til grunn når du rangerer utøvere.

Litotes

Litotes
18.07.13 10:57
Helloween: Man skal altså ikke ta noe som helst hensyn til kulturell status ?
Det eneste som skal telle er rent statistiske resultater ?

Alle med greie på boksing som setter opp lister over tidenes beste bokser setter Sugar Ray Robinson øverst. Du får spørre dem om hvorfor. Jeg er ikke en av de som har greie på boksing. Vi hadde en her tidligere som het KOKId, han hadde peiling, så jeg refererer til ham:

http://vgd.no/sport/sport-generelt/tema/1489945/tittel/tidenes-mannlige-idrettsutoever/innlegg/24761649#post24761649

En ting jeg setter som absolutt kriterium for å være blant tidenes 10 beste utøvere er at du vinner slike kåringer i din egen idrett. Eller så må mannen som slår deg også være på listen.

(Innlegget ble redigert 18.07.13 11:02)

Helloween

Helloween
18.07.13 11:00
KongOlav2: Nå snakker man om beste utøver sett i et rent sportslig perspektiv, ikke disse tåpelige kriteriene som du legger til grunn når du rangerer utøvere.

Som vanlig: Din personlige mening er totalt uinteressant.

Man skal altså se bort i fra de historiske omstendighetene rundt Jesse Owens prestasjoner for eks ? For meg og mange med meg blir det umulig å sammenligne Carl Lewis med Owens nettopp på grunn av dette...

Når man skal kåre tidenes utøver kan man ikke bare basere seg på resultater isolert sett. Man må også se på hvilken tid utøveren levde i, hvilke hindringer han måtte forbi. Kom personen fra fattige kår eller hadde han tilgang på alle ressurser og personlige trenere fra han var 5 år etc.

Verden er selvsagt ikke svart hvit, alt må sees i sammenheng.

KongOlav2

KongOlav2
18.07.13 11:01
Helloween: Som vanlig: Din personlige mening er totalt uinteressant. Man skal altså se bort i fra de historiske omstendighetene rundt Jesse Owens prestasjoner for eks ? For meg og mange med meg blir det umulig å sammenligne Carl Lewis med Owens nettopp på grunn av dette... Når man skal kåre tidenes utøver kan man ikke bare basere seg på resultater isolert sett. Man må også se på hvilken tid utøveren levde i, hvilke hindringer han måtte forbi. Kom personen fra fattige kår eller hadde han tilgang på alle ressurser og personlige trenere fra han var 5 år etc. Verden er selvsagt ikke svart hvit, alt må sees i sammenheng.

Er din personlige mening noe mer interessant enn min mening? Jeg synes ikke det.

goggen43

goggen43
18.07.13 11:04

Hvorfor er ikke Paavo Nurmi med på lista di?

22  verdensrekorder.

Zazzyan

Zazzyan
18.07.13 11:05
goggen43: Hvorfor er ikke Paavo Nurmi med på lista di? 22  verdensrekorder.

Ble ikke han tatt for doping?

goggen43

goggen43
18.07.13 11:07
Zazzyan: Ble ikke han tatt for doping?

Tror ikek de hadde begynt med slikt da, eventuelt vodka elelr noe slikt.

Litotes

Litotes
18.07.13 11:08
goggen43: Hvorfor er ikke Paavo Nurmi med på lista di?

Godt spørsmål! Paavo er god nok til en slik liste. Tidenes beste friidrettsutøver i mine øyne. Men Usain Bolt er jo mer dagsaktuell. Ikke at jeg skal beskylde trådstarter for kun å fokusere på nåtiden. Det er bare to aktive utøvere på listen, på 8. og 10.plass, noe han fortjener honnør for.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg