Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skjønner vi hvor stor Tutta er?

NYTT TEMA
kansas00

kansas00
27.10.13 10:47

Kunne sikkert postet denne under "golf", men lite aktivitet der.. og antagelig bare golf-interessert, så det ville ikke blitt noe så veldig interessant.. Så tar den i generelt for å høre flere stemmer.

Skjønner vi hvor stor Tutta er?

Dette spørsmålet stiller vgs sportsjournalist.. og det har blitt stilt flere ganger de siste månedene.. både i radio, tv og aviser. Ligger golf for langt unna den norske folkesjela til at man kan gi Tutta annerkjennelsen hun fortjener ? Eller  lider hun av "snobbestempelet" golfsporten har hatt ?

Veit selv ikke helt hva jeg skal mene.. Ja vist er det sikkert en stor prestasjon.. men når jeg ser golfspillerne jobber med å få siste slaget ned i hullet, får jeg assosiasjoner til mini-golf i en eller annen fornøyelsespark. Mer en type fornøyelse enn en hard sport.. Blir litt i samme sjangeren som bowling, dart, snooker osv. Uansett så er nå Tutta best i verden i det hun driver med akkurat nå, men ingen annerkjennelse kommer. Kanskje det er mangelen på svette som renner nedover ansikter eller sikkel hengende ut av munnvikene som er årsaken. Hun trener sikkert like mye som norske idrettshelter i andre sporter gjør, men mangler det siste der.

Nightartica

Nightartica
27.10.13 18:15
kansas00: Veit selv ikke helt hva jeg skal mene

Er det ikke hu med mannfolk stemmen da? Nei jeg bryr meg midt på ryggen om Golf, så jeg skjønner ikke hvor stort det er, eller hvor stor Tutta er.

vangen06

vangen06
27.10.13 22:22
Nightartica: Nei jeg bryr meg midt på ryggen om Golf, så jeg skjønner ikke hvor stort det er, eller hvor stor Tutta er.

Jeg har det litt på samme måte. For meg er golf veldig uinteressant, men for all del, hyggelig at hun vinner, og hun tjener jo en haug med spenn på det der!  

Columbus_3

Columbus_3
28.10.13 06:18
kansas00: Blir litt i samme sjangeren som bowling, dart, snooker osv. Uansett så er nå Tutta best i verden i det hun driver med akkurat nå, men ingen annerkjennelse kommer. Kanskje det er mangelen på svette som renner nedover ansikter eller sikkel hengende ut av munnvikene som er årsaken. Hun trener sikkert like mye som norske idrettshelter i andre sporter gjør, men mangler det siste der.

Enig. Sikkert god i det hun driver med, men har problemer med å se på det som stor idrett.

Forbinder det mer med pensjonistaktivitet i Spania

pfrog567

pfrog567
29.10.13 12:42
kansas00: igger golf for langt unna den norske folkesjela

Her på berget så er det bare skisport, dårlig norsk fotball og håndballjentene (landslaget) som teller vet du.

RichiRich

RichiRich
29.10.13 12:53

Tror nok vi nordmenn ikke forstår hvor imponerende det Tutta får til er, golf er jo ikke så veldig stort i Norge som i mange andre steder i verden, så det er nok kanskje litt derfor, men som golfspiller, så har jeg opplevd at nordmenn har en del fordommer mot golf, de tenker det er en snobbesport for late folk og de undervurderer hvor krevende det er. 

Alle jeg har tatt med på golfbanen blir overrasket over hvor gøy det er og at de faktisk blir sliten etter 18 hull på en kupert bane. 

Nei Tutta er en av de aller største idrettsstjerner vi har, all respekt til henne.

Nightartica

Nightartica
29.10.13 16:49
RichiRich: Alle jeg har tatt med på golfbanen blir overrasket over hvor gøy det er og at de faktisk blir sliten etter 18 hull på en kupert bane.
Nei Tutta er en av de aller største idrettsstjerner vi har, all respekt til henne.

Tjaaa.. største idrettstjerne vi har? Mulig største stjerne, men langt ifra idrettsstjerne.

Tviler ikke på at det er morsomt å spille Golf, men som underholdning på tv er det ikke noe som appellerer til meg iallefall.

(Innlegget ble redigert 29.10.13 16:50)

kansas00

kansas00
29.10.13 17:00
RichiRich: de tenker det er en snobbesport for late folk og de undervurderer hvor krevende det er.

Det er nettopp der jeg sliter litt.. kall det fordommer.. men i hvilke andre idretter er det folk kan vinne store mesterskap når de nesten er besteforeldre.. Golfspillere kan det. Ellers har man jo eksempler på golfspillere med mildtsagt lite atletiske kropper vinner mesterskap.. Sånn som denne karen her. I min gjerne er stor idrett kombinert med anstrengelser.. gjerne litt svette, blod og gørr. 

(Innlegget ble redigert 29.10.13 17:03)

RichiRich

RichiRich
29.10.13 17:28
kansas00: Det er nettopp der jeg sliter litt.. kall det fordommer.. men i hvilke andre idretter er det folk kan vinne store mesterskap når de nesten er besteforeldre.. Golfspillere kan det. Ellers har man jo eksempler på golfspillere med mildtsagt lite atletiske kropper vinner mesterskap.. Sånn som denne karen her. I min gjerne er stor idrett kombinert med anstrengelser.. gjerne litt svette, blod og gørr.

For all del, det er ikke en fysisk krevende idrett sånn sett, men det er helt klart en fordel å ha en god fysikk som feks Tiger.

Det er ikke det fysiske som er mest krevende med golf, det er det mentale, og jeg tror de fleste som jeg spilt litt golf vet hvor mye trening som skal til for å bli virkelig god, det er derfor mange som er litt oppi åra er gode, det krever erfaring, i mye større grad enn andre idretter som krever enorm utholdenhet eller styrke.

RichiRich

RichiRich
29.10.13 17:30
kansas00: Sånn som denne karen her.
RichiRich

RichiRich
29.10.13 17:32
Nightartica: Tjaaa.. største idrettstjerne vi har? Mulig største stjerne, men langt ifra idrettsstjerne. Tviler ikke på at det er morsomt å spille Golf, men som underholdning på tv er det ikke noe som appellerer til meg iallefall.

Jeg mente rent prestasjonsmessig, golf er en enorm idrett verden over, men enig i at golf ikke er det mest spennende å se på..

Chivas

Chivas
30.10.13 08:40

Blir det samme med sjakk. I Norge har vi Magnus Carlsen som ute i den store verden er en stor stjerne, mens i Norge sliter med store fordommer og å bli anerkjent. Om noen dager skal han kjempe om verdenmestertittelen (noen som har fått med seg det? ;) )

Men i nisjeidretter er vi flinke til å hause opp våre "stjerner", hvor det knapt er andre nasjoner som har forutsetning for å kunne gjøre det bra :D

Jonaz

Jonaz
30.10.13 08:45

Jeg vet det er forferdelig mye penger involvert, men hvor mange kvinner golfer på verdensbasis, egentlig? 

Columbus_3

Columbus_3
30.10.13 18:31
Chivas: Blir det samme med sjakk. I Norge har vi Magnus Carlsen som ute i den store verden er en stor stjerne, mens i Norge sliter med store fordommer og å bli anerkjent. Om noen dager skal han kjempe om verdenmestertittelen (noen som har fått med seg det? ;) )
Men i nisjeidretter er vi flinke til å hause opp våre "stjerner", hvor det knapt er andre nasjoner som har forutsetning for å kunne gjøre det bra :D

Både Tutta og Carlsen er store på sine områder. Ingen tvil om det.

Men å sammenligne det med idrettsstjerner blir feil uansett nisjeidrett eller ikke.

Jo Nesbø er også stor på sitt område. Oversatt til 40 språk og selger millioner av bøker på verdensbasis.

Men har aldri sett at han har blitt sammenlignet med Marit Bjørgen eller Therese Johaug.

kansas00

kansas00
30.10.13 20:56
Chivas: Men i nisjeidretter er vi flinke til å hause opp våre "stjerner", hvor det knapt er andre nasjoner som har forutsetning for å kunne gjøre det bra :D

Alle land har da sine nisjeidretter.. I grunnen er det bare noen få sporter som kan kalles store.. Fotball er vel så definitivt den største (uten noen i nærheten). Derimot har jeg aldri forstått de som prøver å gjøre golf til en stor idrett. Stort sett er det gjemt bort på en eller annen  nisjekanal.. og går du ut på en sportspub hvor som helst, så er det vel minimal sjanse for at du får se tutta på skjermen. Alikevel er det merkelig nok veldig gode penger i sporten. Står vistnok på wiki at den engelske golferen Nick Faldo er englands rikeste idrettsutøver.. ble litt skeptisk.. hadde lett tippet Beckham der... men det er tydeligvis godt med penger i nisjeidretten golf. 

notlob

notlob
30.10.13 22:56

Det er vel rundt 80 millioner aktive golfspillere i verden, og av disse er det jo opplagt en stor andel som trener på et skyhøyt nivå. Å påstå noe annet er jo selvsagt tullball. Så å kalle det en nisjeidrett, det er jo i beste fall utrolig kunnskapsløst.

VG-journalisten har jo selvsagt helt rett i sin påstand. Ok så er det jo selvsagt mange idretter som stiller et langt høyere fysisk krav til utøverne, men det er vel ikke det som diskuteres her.

Rett og slett en liten skandalen hvis hun nok en gang blir forbigått under idrettsgallaen på nyåret.

Jeg har vel tidligere heller ikke hatt verdens største respekt for den sporten, men det skyldtes vel mer uvitenhet.

Og selvsagt er det enorme summer involvert i den idretten; topp utsyr er jo ganske kostbart, så man kan jo bare prøve å forestille seg hvor mye det omsettes for hvert år. Er vel forresten fire-fem år siden Tiger Woods hadde passert 1 milliard dollar i lønn.

(Innlegget ble redigert 30.10.13 22:58)

CommanderCool

CommanderCool
31.10.13 20:27
kansas00: Alikevel er det merkelig nok veldig gode penger i sporten. Står vistnok på wiki at den engelske golferen Nick Faldo er englands rikeste idrettsutøver.. ble litt skeptisk.. hadde lett tippet Beckham der... men det er tydeligvis godt med penger i nisjeidretten golf.

Like viktig som "hvor mange ser på sporten" er det å tenke på "hvem er det som ser på?". Golf er uforholdsmessig populært blant dem som tjener bra, og denne gruppen er av naturlige årsaker mer attraktive hos sponsorer, noe som gjør utøverne som kan nå frem til denne gruppen mer ettertraktet. 

CommanderCool

CommanderCool
31.10.13 20:30
Chivas: I Norge har vi Magnus Carlsen som ute i den store verden er en stor stjerne,

Hvor i verden er Carlsen en "stor stjerne"? Hvis svaret er noe annet enn "ingensteds" så vil jeg gjerne vite mer om hvordan du definerer "stor stjerne". 

Synes forøvrig Carlsen har fått veldig mye dekning i Norge de siste årene, og mer blir det naturligvis når duellen mot Anand tar til. 

Helloween

Helloween
01.11.13 15:43
kansas00: Dette spørsmålet stiller vgs sportsjournalist.. og det har blitt stilt flere ganger de siste månedene.. både i radio, tv og aviser. Ligger golf for langt unna den norske folkesjela til at man kan gi Tutta annerkjennelsen hun fortjener ? Eller  lider hun av "snobbestempelet" golfsporten har hatt ?

Ville gjerne se noe som tyder på at hun er så stor i utlandet da ?

Mitt inntrykk er at damegolf ikke er særlig populært, de er ikke i nærheten av å ha noen household names slik herregolfen har iallefall.

(Innlegget ble redigert 01.11.13 15:49)

caliblue

caliblue
03.11.13 04:09
Helloween: Mitt inntrykk er at damegolf ikke er særlig populært, de er ikke i nærheten av å ha noen household names slik herregolfen har iallefall.

Stemmer godt med mitt inntrykk. Golfinteressen er stor globalt, men det er enorm forskjell på herre og damegolf.

Har vel egentlig aldri fulgt med noe særlig selv, men årene jeg bodde i USA var det en hel del golf også på de større tv-kanalene samt at det ble snakket en hel del om det rundt omkring. Men jeg kan ikke huske å ha hverken sett eller hørt om damegolf i særlig grad.

Forskjellen i interesse gjenspeiles også i prispenger - som gjerne er mange ganger høyere for PGA enn for LPGA.

McLovin

McLovin
03.11.13 22:49

Der Petter Northug sponses av Vi Menn og Coop sponses Tutta av Tag Heuer og Nike. Som frontfigur.

Ja, jeg er klar over at han også sponses av Red Bull (som nisjesponsorat), men slike ting viser med all tydelighet hvor "stor" en utøver faktisk er.

Tutta er utvilsomt Norges største internasjonale idrettsnavn per i dag.

Carlsen henvender seg selvsagt mer mot en engere universal krets.

CommanderCool

CommanderCool
04.11.13 19:54
McLovin: Der Petter Northug sponses av Vi Menn og Coop sponses Tutta av Tag Heuer og Nike. Som frontfigur.

Både Tutta og Northug sine sponsoravtaler retter seg vel hovedsaklig mot det norske markedet, hvor Northug er det største navnet. Er mulig Tutta figurerer i reklamer på Golf Channel og i Golf Magazine, men hun er slettes ikke noen profilert utøver for hverken Nike eller Tag Heuer i USA (hvor hun bor og LPGA hører hjemme). Hvorfor man blir større av å bli sponset av Nike og Tag Heuer enn om man er sponset av Red Bull og Coop må du nesten forklare nærmere, da store internasjonale merkevarer jo har romslige budsjetter og har svært mange sponsoravtaler. 

Hvor er det Suzann har et stort navn? I USA er hun neppe blant de 500 mest kjente/profilerte idrettutøverne. Vet at LPGA har en viss popularitet i Sør Korea, men de konsentrerer seg vel mest om sine egne. 

McLovin

McLovin
04.11.13 23:03

Selvsagt er Tutta, for tiden verdens beste kvinnelige golfspiller, langt mer attraktiv som sponsorobjekt for store internasjonale merkevarer enn en langrennsløper. Hun er dog mindre interessant i Norge sammenlignet med Johaug, Bjørgen og en og annen håndballspiller.

Gøy at Northug har et lite Red Bull sponsorat, men det er nettopp det, lite. Sponsoratet står i stil med idretten. Tipper Joakim Sommer har et større sponsorat. Heidi Weng kanskje litt mindre. Lund Svindal garantert større. De har utøvere i alle sjikt, i sær motorsport og "kule" og/eller ekstreme idretter.

Naturligvis er det større å bli sponset av Tag Heuer vs Vi Menn, trengs det virkelig en dypere forklaring?

CommanderCool

CommanderCool
04.11.13 23:33

Det gjør nødvendigvis det. Om man er hovedfiguren for en mindre merkevare kan man være mer profilert og ettertraktet enn om man er laaangt nede på lista til en større merkevare. Tag Heuer har 16 kjendiser profilert som brand ambassadors på sidene sine, Tutta er ikke blant dem. 

Hva angående Tag Heuer er det som gjør hvilken som helst avtale med dem så mye mer imponerende enn en avtale med mindre nasjonale merkevarer? Er det noe som tyder på at Pettersen får mer penger for sin avtale enn det Northug har fått med sine sponsorer, eller at hennes sponsorer profilerer henne kraftigere enn det Northug sine sponsorer gjør med han? 

Du kaller Red Bulls sponsorat av Northug "lite". Hva gjør Tag Heuer sitt sponsorat av Tutta "stort"? Du mener Tutta er "langt mer attraktiv som sponsorobjekt for internasjonale merkevarer", men det er vel ingen av dem som er spesielt interessant på global basis. I USA er kvinnegolf en pygmè hva angår mediedekning, og i Asia har naturligvis de mer lokale golferne større gjennomslagskraft. 

blimp

blimp
05.11.13 11:25
Helloween: Mitt inntrykk er at damegolf ikke er særlig populært, de er ikke i nærheten av å ha noen household names slik herregolfen har iallefall.

Kan vel hende det har en viss sammenheng med at menn har et noe lenger forsprang tatt i betraktning at kvinner ikke fikk bevege seg ut på golfbanen på mange år? På samme måte som med all annen idrett - inkludert fotball.

Det er nok endel kjønnsføringer fremdeles ute og går. Innlegget ditt hjelper nok også.

McLovin

McLovin
05.11.13 19:36

Det er riktig at Tutta ikke lengre sponses av Tag Heuer, hun har nå en avtale med Breitling i stedet.

Poenget her var vel uansett hvem som hadde det største internasjonale potensialet, og her er det ikke mange norske som slår Tutta, om noen.

Carlsen, Lund Svindal og Horgmo er vel de eneste på omtrent samme nivå. 

Chivas

Chivas
06.11.13 15:14

..."Hvor i verden er Carlsen en "stor stjerne"? Hvis svaret er noe annet enn "ingensteds" så vil jeg gjerne vite mer om hvordan du definerer "stor stjerne"."

Tja, ett sted av mange man kan nevne er Chennai i disse dager. Mottagelsen var absolutt av karakter av hva andre "verdenstjerner" ville ha opplevd.

Hvis man skal finne en definisjon du sikkert er fornøyd med, vil det vel knapt være noen verdensstjerner - om noen.

Sikkert på at mange ville kalt Justin Bieber en verdensstjerne, men for mange er han ukjent - og for meg er han nærmest en no-body... 

(Innlegget ble redigert 06.11.13 15:15)

Helloween

Helloween
07.11.13 08:31
blimp: Kan vel hende det har en viss sammenheng med at menn har et noe lenger forsprang tatt i betraktning at kvinner ikke fikk bevege seg ut på golfbanen på mange år?

Nei, generellt så har dette noe å gjøre med de fysiske forskjellene på mann og kvinne.

Helloween

Helloween
07.11.13 08:36
Chivas: Hvis man skal finne en definisjon du sikkert er fornøyd med, vil det vel knapt være noen verdensstjerner - om noen.

Norge har ingen verdensstjerne, ferdig med det.

Eksempler på verdensstjerner: Ronaldo, Messi, Roger Federer, Rafa Nadal, LeBron James.

Chivas

Chivas
08.11.13 14:10

Mulig det, men MC er vel noe av det nærmeste vi kommer. Forøvrig er det vel opp til øynene som ser hvem som er verdensstjerne. Definèr gjerne! 

LeBron James har jeg ikke engang hørt om, så for meg er han en nobody - men for andre sikkert en verdensstjerne...

Klikk for å gå tilbake til toppen