Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Idrett

NYTT TEMA
nadajan

nadajan
05.01.14 07:11

Steller meg fremdeles tvilende til å kalle golf og sjakk for idrett. Mest ser jeg på det som lek og gøy, selv om prestasjonene er innlysende gode.

Idrett er etter min mening en sport hvor man tar seg helt fysisk ut som det kan nevnes mange av fra løping til vektløfting. Da stiller det seg annerledes om du er flink til å putte baller i et hull, eller er dyktig på et spillbrett.

Dette er jo blitt diskutert i det vide og brede, men jeg stiller meg stadig spørsmålene.

Eneste jeg ser opp til er de enorme pengesummene som blir tildelt golf og sjakkspillere av klasse. Det er ikke verre enn at jeg gratulerer både "Tutta" og Carlsen for sitt.

dotse

dotse
07.01.14 16:01

Hvor bør grensa gå? Skyting, curling, dressurridning, sprangridning, seiling, baseball, stuping.

Alle disse er "leker" hvor du kan ta OL-gull uten å "ta deg helt fysisk ut"

KingKongHalvor

KingKongHalvor
08.01.14 20:26
dotse: Hvor bør grensa gå? Skyting, curling, dressurridning, sprangridning, seiling, baseball, stuping.

Flere av disse krever store mengder trening, spes stuping. Flere friidrettsgrener hvor man ikke tar seg helt ut, uten at det betyr at man ikke ser på dem som idrett.

Tekniske øvelser som kast og hopp krever enormt med trening, men utøveren er ikke i aksjon mer enn noen sekunder av gangen.

Så jeg tror ikke det å ta seg helt ut er noen god definisjon på hva som evt kan falle innenfor begrepet idrett.

nadajan

nadajan
08.01.14 20:58
KingKongHalvor: Så jeg tror ikke det å ta seg helt ut er noen god definisjon på hva som evt kan falle innenfor begrepet idrett.

Det har du rett i. "Strekke seg fysisk maksimalt" eller lignende, og det kan man jo måtte gjøre i golf også skal jeg innrømme.

dotse

dotse
14.01.14 12:36

nettopp mitt poeng:)

Referee799

Referee799
15.01.14 20:50
nadajan: Mest ser jeg på det som lek og gøy,

Dvs si at alpint, freestyle og snowboard også skal fjernes fra idrettsdefinisjonen, fordi Hvermannsens befatning med disse aktivitetene først og fremst er lek og gøy?

nadajan

nadajan
15.01.14 21:05
Referee799: Dvs si at alpint, freestyle og snowboard også skal fjernes fra idrettsdefinisjonen,

Langt i fra. Dette er jo enormt fysisk krevende i konkurranse.

Referee799

Referee799
17.01.14 06:54
nadajan: Langt i fra. Dette er jo enormt fysisk krevende i konkurranse.

Men for de fleste "utøvere" er det jo bare fjas og moro, og var ikke det et av kriteriene ift en del andre nevnte idretter som ikke tilfredstillte "idrettsdefinisjonen" i innleget jeg kommenterte....

nadajan

nadajan
31.01.14 06:44
Referee799: Men for de fleste "utøvere" er det jo bare fjas og moro,

Javel? :)

ynnory

ynnory
31.01.14 07:17
nadajan: Javel? :)

Spiller du sjakk?

nadajan

nadajan
31.01.14 07:29
ynnory: Spiller du sjakk?

Ikke siden skoledager. Vi hadde kurs og turneringer på ungdomsskolen. Var gøy å følge med på VM da. Siste VM med Magnus selvfølgelig.

(Innlegget ble redigert 31.01.14 07:33)

Langorm

Langorm
31.01.14 20:45

Jeg kan bare ikke fatte, at sjakk skal være idrett. Det eneste jeg her kan mulig forstå, er penger.

Klikk for å gå tilbake til toppen