Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

40 verdensrekorder (friidrett)

NYTT TEMA
Hudsucker
HudsuckerInnlegg: 1522
10.09.19 21:06
return_of_drakkar: I vanlig friidrett har han 2,35.
Han har 2,36 i såkalt "town square meeting / exhibition".

Oppvisningsstevne, kalles det vel. Og resultatet derfra står som hans norske rekord. Det er også med dette resultatet han er listet som nr. 37 på all-time-high-listen Drax refererer til.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22652
10.09.19 21:17
Hudsucker: Oppvisningsstevne, kalles det vel. Og resultatet derfra står som hans norske rekord. Det er også med dette resultatet han er listet som nr. 37 på all-time-high-listen Drax refererer til.

Jeg brukte da den vanlige angletærske betegnelsen på det.
Og i min sammenlikning med kviterusseren mente jeg da selvsagt - vanlig friidrett.
Ikke showbiz, men det betyr jo ikke noe så lenge vi har oppklart de to forskjellige fasettene.

(Innlegget ble redigert 10.09.19 21:20)

Hudsucker
HudsuckerInnlegg: 1522
11.09.19 01:07
return_of_drakkar: Jeg brukte da den vanlige angletærske betegnelsen på det.

Skal ikke nekte deg å være "angletærsk", men personlig synes jeg det er bedre å bruke norske begreper når det finnes noen og de er gode. Det er lite og stadig mer truet språk som bare kan beskyttes ved å brukes. Ellers blir vi alle som gutten på 7-11 som ikkje skjønte hva jeg ville ha da jeg ba om et stykke pizza. "Du mener slice?"

Litt mer on-topic: Skjønner ikke helt hvorfor slike stevner skal falle utenfor definisjonen av "vanlig friidrett"? Fordi de gjerne er godt premiert og avholdes i annen regi enn IAAF, er det det du mener med showbiz?

I f.eks. skiskyting kan man godt argumentere for at Gelsenkirchen-rennet er show-preget ettersom både konkurranseformen, rammen omkring rennet og selve traseen er så annerledes enn det man ellers møter. Men i høydehopp er jo ikke dette tilfelle for slike bystevner, med et visst unntak for rammen omkring. Til gjengjeld har man jo begynt å la enkelte DL-øvelser avholdes på bytorg, som kulestøt nå sist i Brüssel.

At man skal lage et kunstig skille mellom prestasjoner oppnådd i slike gallaer/oppvisningsstevner og andre har jeg vondt for å se hensikten med. Lavillenies stavrekord ble jo satt i et årlig stevne som Bubka i sin tid initierte, og jeg har aldri sett noen ytre seg nedsettende om den eller ikke ville ta den på alvor av den grunn. De nødvendige kvalitetskontroller og dobbeltsjekker blir jo utført.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 20488
11.09.19 08:00
Hudsucker: At man skal lage et kunstig skille mellom prestasjoner oppnådd i slike gallaer/oppvisningsstevner og andre har jeg vondt for å se hensikten med.

Helt enig. Det er som du sier ingen forskjell på selv konkurransen kontra det som skjer på stadion. Det er bare rammen rundt som er litt anderledes.

return_of_drakkar
12.09.19 16:35
Hudsucker: At man skal lage et kunstig skille mellom prestasjoner oppnådd i slike gallaer/oppvisningsstevner og andre har jeg vondt for å se hensikten med. Lavillenies stavrekord ble jo satt i et årlig stevne som Bubka i sin tid initierte, og jeg har aldri sett noen ytre seg nedsettende om den eller ikke ville ta den på alvor av den grunn. De nødvendige kvalitetskontroller og dobbeltsjekker blir jo utført.

Noen ser da andre hensikter.
Innendørs vs utendørs er veldig greit, hvor for det kan være ok har jeg nevnt, og bør vel heller ikke være så vanskelig å forstå.
Det er jo ikke noe nedsettende om innendørs stav vs utendørs stav. Man oppgir også vindforholdene i sprint, noe som da jo sier at utendørs vil man kunne ha faktorer man ikke har innendørs.

Så er det da smaksak med de andre stevnene.
Det er da helt greit etter mitt syn å skille mellom "exhibitions" og vanlige stevner. 

Det er ikke uvanlig at det settes opp slik.
Endog den etter mitt syn flotteste siden gjør det slik:

http://www.alltime-athletics.com/men.htm

(Innlegget ble redigert 12.09.19 16:37)

return_of_drakkar
12.09.19 19:20

Ok, greit nok at det er likt for å hoppe høyde på Bislett Games eller på torget i et slikt oppvisningstevne.

Men utendørs og innendørs bør man skille mellom, synes jeg. 

MrSimon
MrSimonInnlegg: 1073
28.09.19 18:56

Stav er jo en spesiell øvelse siden lengden på staven ikke kan endres? og dermed vil mulige forbedelser etter hvert stoppe opp. Tviler på vi får rekord på 7 m f.eks. Har jeg rett her?

I alle andre øvelser finnes ikke slike begrensinger og rekordene kan forbedres i det uendelige, med forbehold om at ingen kan springe på 0.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1026
28.09.19 19:50
MrSimon: Stav er jo en spesiell øvelse siden lengden på staven ikke kan endres?

Dette stemmer ikke.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 20488
28.09.19 19:54

Nei, det stemme ikke. Man kan variere både lengde og stivhet og det er ingen grenser oppover så vidt jeg vet.

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 5061
29.09.19 00:22

Sa brura.

return_of_drakkar
29.09.19 10:25

"Det er tillatt med staver av hvilket som helst materiale, diameter og lengde. I praksis benyttes nå cirka 5 m lange"

ifølge store norske leksikon. Lengden vil nok begrenses i praksis slik stativene etc er satt opp, ville jeg tro.

https://snl.no/stavhopp

anticap
anticapInnlegg: 266
29.09.19 18:05

Bekele med nest raskaste maraton i dag.

return_of_drakkar
01.10.19 19:54
DrDrax: Dette beskriver hvor ekstremt resultatet er innen hver øvelse og gir en rangering med en god blanding av løp/hopp/kast, menn/kvinner, og gamle/nye rekorder.

Filosofisk kan vi også snu lista helt på hodet.
Jo mindre ekstremt resultatet er i forhold til gruppe bak, jo bedre er resultatet?

Hvordan det?
Jo - fordi da ser man at nr 2-n nesten var der, men ingen klarte det.
Altså at et samlet nivå i øvelsen er "bedre".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg