Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye tider i norsk idrett.

NYTT TEMA
oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22022
14.09.19 21:26

I dag så jeg en nordmann sykle seg inn til en 8. plass i en Grand Tour etter den ene glimrende klatreettappen etter den andre. Jeg så en nordmann dominere en toppkamp i la liga. Og jeg ser en nordmann som presterer uke etter uke på PGA-touren i golf.

Og om to uker skal Warholm og Ingebrigtsens kjempe om gull i VM i friidrett i øvelser som normalt afrikanere og amerikanere dominerer.

Vi har verdens beste sandvolly-lag og verdensmester i triathlon.

Noe skjer i norsk idrett.

(Innlegget ble redigert 14.09.19 21:26)

kansas00
kansas00Innlegg: 22287
19.09.19 21:52

Føler det bare er Ingebretsen som reelt sett er noe. Kanskje Warholm også. Norske medier har verdensrekord i opphausing. Bare se hvor mange ganger vg har prøvd å gi solskjær gudestatus. Nå er de i gang med å maksimere spillere som ødegård og håland etter et par kamper. 8.plasser er ikke noe å skrive hjem om.  Nye tider i norske medier kanksje. Før var man litt mer edruelige. Vet ikke om det er mindreverdigskomplekset som en liten idrettsnasjon. Gjør man slikt i andre småland i europa ?

Tror norske medier trengte noe nytt etter at effekten av Zucarello og Carlsen har død litt ut. Før var det jo omtrent et lite referat om hver eneste kamp zucarello spilte.. Nå hører man knapt noe mer om han. Mulig Minnesota ikke er likt interessant som New York. Snart er vintersessongne i gang.. da har vel johaug og kristoffersen over..

(Innlegget ble redigert 19.09.19 21:53)

janesaj
janesajInnlegg: 39045
19.09.19 23:59
kansas00: Vet ikke om det er mindreverdigskomplekset som en liten idrettsnasjon.

Vel, vi har kanskje ikke så mange verdensstjerner, men vi er nå som du påpeker en liten idrettsnasjon. Det er jo bare naturlig å glede seg over de fremgangene man har.

Man kan ikke regne med å fostre altfor mange unikum som utøvere som Jakob Ingebrigtsen og Karsten Warholm tross alt er (ikke minst i norsk sammenheng).

oddvar_kjempebra
20.09.19 11:14
kansas00: Føler det bare er Ingebretsen som reelt sett er noe. Kanskje Warholm også.

Kanskje Warholm? Verdensmester, Europamester, Diamond League-mester, europarekord og tidenes nest beste tid.

Men du mener han bare kanskje reelt sett er noe?

(Innlegget ble redigert 20.09.19 11:19)

oddvar_kjempebra
20.09.19 11:18
kansas00: 8.plasser er ikke noe å skrive hjem om.

Tror du misforstod innlegget mitt. Poenget var at ting endrer seg i norsk idrett. Vi ikke hatt en sammenlagtsrytter i tre-ukers-rittene siden 80-tallet (og knapt nok da).

Så at en norsk rytter henger med over de tøffeste fjellpassene er faktisk noe nytt i norsk idrett. 

Helt uavhengig av hvor stor prestasjon du mener det er.

Det samme med Hovland. Vi har aldri hatt en herregolfer som presterer uke etter uke på det høyeste nivået.

Så uavhengig av hvor stor du mener den prestasjonen er så er det noe nytt i norsk idrett.

(Innlegget ble redigert 20.09.19 11:19)

oddvar_kjempebra
20.09.19 11:20
kansas00: Nå hører man knapt noe mer om han.

Det har ikke slått deg at sesongen ikke har begynt ennå?

oddvar_kjempebra
20.09.19 11:25
kansas00: Nå er de i gang med å maksimere spillere som ødegård og håland etter et par kamper.

Her er jeg delevis enig med deg. Håland har kun prestert på et mellom-nivå. Det at han skårte tre mål i en CL-kamp er jo bra, men motstanden var et dårlig belgisk lag. Hadde det vært mot Liverpool eller Napoli hadde det vært noe annet.

Når det gjelder Ødegaard så har han faktisk prestert på høyeste klubbnivå i flere kamper på rad nå. Men vi får se om han klarer å holde det nivået hele sesongen. Gjør han det så er den hypen som har vært rundt ham de siste årene ikke helt malplassert.

(Innlegget ble redigert 20.09.19 11:26)

kansas00
20.09.19 16:38
oddvar_kjempebra: Kanskje Warholm? Verdensmester, Europamester, Diamond League-mester, europarekord og tidenes nest beste tid. Men du mener han bare kanskje reelt sett er noe?

Selvsagt, er det egentlig skrevet noe annet ? Hehe du svarer som jeg har skrevet at han ikke har gjort noen god prestasjon. At jeg vurderer han sammen med ingebretsen brødrene som kanskje noe av det store inne norsk idrett nå, og du må gå i forsvar for han.. Tydelig at ting ikke henger på greip på vgd. Kunne forstått innlegget ditt om det var et harselas med Warholms prestasjoner, så veit ikke hvordan du har klart å lese det på den måten siden du svarer som du gjør. Hmm hvorfor svare meg i 5 poster nå du kan svare meg i en ?

(Innlegget ble redigert 20.09.19 16:41)

kansas00
20.09.19 16:58

Alt skal og vil leses i verste mening får være mantraet. Her er det vel subjektive meninger som gjelder. Da får man akseptere at andre har et annet syn ? Og greit er nå det. Eller tror du at jeg skal forandre min mening siden du svarer på en subjektiv mening ?

milfern
milfernInnlegg: 71202
24.09.19 00:20
oddvar_kjempebra: I dag så jeg en nordmann sykle seg inn til en 8. plass i en Grand Tour etter den ene glimrende klatreettappen etter den andre. Jeg så en nordmann dominere en toppkamp i la liga. Og jeg ser en nordmann som presterer uke etter uke på PGA-touren i golf. Og om to uker skal Warholm og Ingebrigtsens kjempe om gull i VM i friidrett i øvelser som normalt afrikanere og amerikanere dominerer. Vi har verdens beste sandvolly-lag og verdensmester i triathlon. Noe skjer i norsk idrett.

Slik har det vært i alle år. Vi har tre fire som hevder seg i relativt store idretter, men når dem forsvinner kan det ta flere tiår før en ny nordmann kommer på plass. Men vi vil ha andre nordmenn som hevder seg i andre relativt store idretter igjen.

Men nå er Warholm og Ingebrigtsen brødrene unge så vi kan ha mange gode år med dem fremover. Men ikke tro at det er sannsynlig at noen kommer til å hevde seg like sterk i så store friidrettsgrener når dem legger opp.

Det samme gjelder fks Magnus Carlsen og Zuccarello som snart er ferdig i NHL. Vi har ingen erstattere.

oddvar_kjempebra
26.09.19 14:28
kansas00: Selvsagt, er det egentlig skrevet noe annet ? Hehe du svarer som jeg har skrevet at han ikke har gjort noen god prestasjon. At jeg vurderer han sammen med ingebretsen brødrene som kanskje noe av det store inne norsk idrett nå, og du må gå i forsvar for han.. Tydelig at ting ikke henger på greip på vgd. Kunne forstått innlegget ditt om det var et harselas med Warholms prestasjoner, så veit ikke hvordan du har klart å lese det på den måten siden du svarer som du gjør. Hmm hvorfor svare meg i 5 poster nå du kan svare meg i en ?

Ro-ro.

Du skrev "kanskje Warholm". Du var m.a.o ikke sikker på om han "reelt sett er noe".

Det var derfor på sin plass å fortelle deg hva han faktisk har oppnådd da det kunne virke som om du ikke hadde fått det med deg. Da hadde du nemlig aldri skrevet kanskje.

(Innlegget ble redigert 26.09.19 14:29)

SatansSvenske
SatansSvenskeInnlegg: 33
26.09.19 17:32

Som utomstående håller jag med både första och andra inlägget. Norska medier är världsmästare på att framställa norska prestationer som rent utomjordiska. Det slår aldrig fel. Man lyfter gärna (läs; skriver en enskild artikel om) någon liten detalj som ska göra en seger eller prestation än bättre. Om det visar sig att en utövare sov dåligt natten före så skrivs det en extra artikel om det. "Norskt gull trots mardrömsnatt - de ska ikke vare mulig". Och så vidare. 

Men att norsk idrott mår mycket bra just nu råder det ingen tvekan om. Och då särskilt för herrar på individuella idrotter. Men det har väl alltid varit Norges starkaste sida? Det finns ju egentligen inga lagidrotter som gör anspråk på norska talanger på herrsidan. Ni har givetvis er del lagidrottare också som alla andra men i det stora hela inte i så stor utsträckning som de flesta andra länder skulle jag tro.

Med det sagt så är det bara att glädja sig för er nordmenn med ett OS runt hörnet.

jakral
jakralInnlegg: 21276
26.09.19 17:52
SatansSvenske: Det finns ju egentligen inga lagidrotter som gör anspråk på norska talanger på herrsidan. Ni har givetvis er del lagidrottare också som alla andra men i det stora hela inte i så stor utsträckning som de flesta andra länder skulle jag tro.

Lagidretter på herresiden har historisk sett vært et svakt punkt for Norge, men det har vært et løft de siste årene i håndball. Norge spilte VM-finale både i 2017 og 2019.

Sarella
SarellaInnlegg: 15931
26.09.19 17:55
jakral: men det har vært et løft de siste årene i håndball.

Sleng på sandvolleyball...

kansas00
28.09.19 13:05
oddvar_kjempebra: Du skrev "kanskje Warholm". Du var m.a.o ikke sikker på om han "reelt sett er noe".

Det får stå for dine ord. At man reelt sett kanskje anseer noe for å være i klasse som .... , skal være et negativt statement er vel rimelig absurd. Spesielt med tanke på at de ikke er brukt et eneste negativt ord om denne utøvern. Mange ganger man bruker ordet kanskje når man ønsker å ta med flere , men ikke er helt sikker på om de hører med.

Så nei ikke noe ro-ro... men mulig du bruker ord "kanskje" i andre sammenhenger. Ser iallefall ordet "kanskje" faktisk veldig ofte brukt i medier og annet når man snakker om bra prestasjoner. En gang i tiden ble f.eks Ødegård omtalt som "norges kanksje største talent"... betyr det med din bruk av ordet kanskje at han ikke va rnoe god ?

Zanick
ZanickInnlegg: 11311
29.09.19 10:09

Hva tror vi om medaljefangsten i OL 2020? Sist ble det med 4 bronsjer, det bør være store muligheter til å forbedre det. Noe annet ville vært fryktelig skuffende slik det ser ut nå.

Warholm, Ingebrigtsens, Sørum/Mol, roerne Strandli/Brun, Borch og dobbeltfireren til evigunge Tufte, Christiansen, Hovland, Stig-Andre Berge, håndball for begge kjønn.

Vi har et par megett gode triatlonutøvere. Skytere og kampsportøvere har jeg ikke kontroll på, men helt sikkert noen som kan hevde seg.

Flere?

(Innlegget ble redigert 29.09.19 10:15)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
14.10.19 14:31

Enkelte mennesker flytter helt klart grenser i livene sine. Ikke for å helle malurt i begeret men til hvilken kostnader. Det er ikke mange som blir idrettsinvalider da? At det er eksperimentering med menneskeliv? Man husker jo denne historien om astmamedisin og husker også tidligere landslagspillere som ivret for å få til pensjoner i fotballidretten. Det går sikkert godt for dem som vinner men hva med dem som ikke gjør.Det heter jo så fint at det å delta er hva som gjelder men hører jo også om foreldre som driver barna sine for hårdt og utstyrskaruseller.

Men det må jo være helt utrolig mye bak sånne flotte prestasjoner så det er bare å gratulere og ønske alt godt videre til de flotte utøverene.  Bare fantastisk. Det er jo det uten tvil. Om det er fotball, sjakk eller fri idrett eller orientering.

(Innlegget ble redigert 14.10.19 14:34)

Herkommervinteren
HerkommervinterenInnlegg: 48
25.12.19 19:14
Zanick: Hva tror vi om medaljefangsten i OL 2020? Sist ble det med 4 bronsjer, det bør være store muligheter til å forbedre det. Noe annet ville vært fryktelig skuffende slik det ser ut nå. Warholm, Ingebrigtsens, Sørum/Mol, roerne Strandli/Brun, Borch og dobbeltfireren til evigunge Tufte, Christiansen, Hovland, Stig-Andre Berge, håndball for begge kjønn. Vi har et par megett gode triatlonutøvere. Skytere og kampsportøvere har jeg ikke kontroll på, men helt sikkert noen som kan hevde seg. Flere?

Enig i at det definitivt bør bli flere enn i 2016. Svømmeren Tomoe Zenimoto Hvas kan vel muligens ta medalje? Tok et sterkt sølv i EM for noen uker siden. I landeveisrittet på sykkel har vi en outsider i Carl Fredrik Hagen som tok en strålende åttendeplass i Vuelta a Espana tidligere i år. 

tooommm
tooommmInnlegg: 23887
09.01.20 16:03
Zanick: Hva tror vi om medaljefangsten i OL 2020? Sist ble det med 4 bronsjer, det bør være store muligheter til å forbedre det. Noe annet ville vært fryktelig skuffende slik det ser ut nå

Warholm er nok vårt største gull håp, men jeg frykter han amerikaneren Benjamin. Vil være typisk om han skulle slå til for fullt i OL. Sørum/Mol er vel også kandidater til gull, men de klarte ikke å vinne VM-gullet. Ingebrigtsens klarer nok ikke afrikanerne denne gang heller. Håndball lagene kan klare medalje, men har ingen tro på gull. Såfremt de kommer seg dit da. Tipper 1 gull til Norge.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24592
14.01.20 17:56
tooommm: Warholm er nok vårt største gull håp, men jeg frykter han amerikaneren Benjamin.

Jeg tror at Samba blir mye farligere enn Benjamin.
Hvis han da er skadefri framover.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6023
14.02.20 09:05

Nye tider i Norsk idrett?

Sikkert. Men mye er som før.

Halv/helgamle gubber sa ja til gjennomsiktige bukser på jentene.

tooommm
tooommmInnlegg: 23887
17.02.20 15:41

Helt klart nye, og gode, tider ja i norsk idrett. Og nå har vi en tennis spiller som har vunnet en atp tittel. Hadde aldri trodd jeg skulle oppleve akkurat det.

oddvar_kjempebra
23.02.20 22:46

Denne tråden blir bare mer og mer aktuell. Hovland!

janesaj
janesajInnlegg: 39045
23.02.20 22:56

Fantastiske greier, ja :-) Nå har vi altså fått den første seieren både på ATP og PGA i løpet av én uke. Nesten så man må klype seg litt i armen...

Klikk for å gå tilbake til toppen