Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ricky Bruch 1946-2011

NYTT TEMA
emin
eminInnlegg: 23596
30.09.19 19:08

Fargerik svensk diskoskaster, kulestøter og skuespiller. Svensk rekord i diskos i over 30 år til den ble slått av Daniel Ståhl. I Norge er han vel kanskje mest kjent som kjempen i "Ronja Røvcerdatter". Bruch har erkjent at han startet med anabole steroider i en tid før det var forbudt. Han ble introdusert for Dianabol i USA i 1967 og anabole steroider ble ikke forbudt før i 1974.

Stefan Jarl laget i 1985 en dokumentar om Ricky Bruch der han åpent viser fram bruk av doping. Til tross for langvarig missbruk testet han aldri positivt. Hele dokumentaren er nå tilgjengelig på Youtube: Själen är större än världen

Svenske Tyngre skrev denne artikkelen om hans liv.

Bruch drev også med styrkeløft. 305 kg i knebøj, 340 kg i markløft og 305 kg i benkpress.

(Innlegget ble redigert 30.09.19 19:12)

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1085
01.10.19 09:18

Hvor mye vekt er dette egentlig? https://www.youtube.com/watch?v=i3hLi4TvHho

DrDrax
DrDraxInnlegg: 1085
04.10.19 08:10
emin: Hele dokumentaren er nå tilgjengelig på Youtube: Själen är större än världen

Takk, nå har jeg sett hele filmen. Ikke akkurat noe A4-liv.
Jeg likte spesielt måten han håndterte gymutstyret på: her og her!
Skal prøve dette på SATS i helgen.

SatansSvenske
SatansSvenskeInnlegg: 33
04.10.19 16:51

När ni har avverkat den fantastiska dokumentären så ser ni den lika fantastiska dokumentären om Stefan Fernholm.

https://www.youtube.com/watch?v=Ngst4sjWIEU

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24592
05.10.19 21:25

Har ikke denne videoen og gjør det kanskje ikke heller.

Husker en artig sak fra SVT angående OL i 1988 og at Ben Johnson ble tatt.
Ricky demonstrerte hvor enkelt det var å sabotere.
Han viste at man bare ved en enkel sprøyte puttet doping i mat (konkret der en 'macka' - brødskive).

(Innlegget ble redigert 05.10.19 21:32)

SatansSvenske
06.10.19 00:12
return_of_drakkar: Husker en artig sak fra SVT angående OL i 1988 og at Ben Johnson ble tatt.
Ricky demonstrerte hvor enkelt det var å sabotere.
Han viste at man bare ved en enkel sprøyte puttet doping i mat (konkret der en 'macka' - brødskive).

Hm, en fråga i förbigående. Säger ni inte "macka" i Norge? Smörgås säger ni väl iaf?

HarryH
HarryHInnlegg: 30566
06.10.19 00:16

Smørgås er vel en fugl? 

SatansSvenske
06.10.19 01:19
HarryH: Smørgås er vel en fugl?

Hehe, följdfrågor undanbedes! Detta är inte mitt specialområde. Men nyfiken på förhållandet till "macka" da!

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24592
06.10.19 08:23
SatansSvenske: Hm, en fråga i förbigående. Säger ni inte "macka" i Norge? Smörgås säger ni väl iaf?

Ikke så vanlig i den betydningen, men ordet finnes slik:
https://www.naob.no/ordbok/sm%C3%B8rg%C3%A5s

Men jobber man sammen med svensker eller er oppvokst ved svenskegrensa så vil man nok bruke det ordet som svenskene gjør det, iblant. 
På norsk sier man: smørbrød...som det vanlige ordet...

jakral
jakralInnlegg: 21276
09.10.19 22:26
emin: Stefan Jarl laget i 1985 en dokumentar om Ricky Bruch der han åpent viser fram bruk av doping. Til tross for langvarig missbruk testet han aldri positivt. Hele dokumentaren er nå tilgjengelig på Youtube: Själen är större än världen

En fantastisk film. Anbefales.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 29364
09.10.19 22:35

Ricky Bruch var en diskoskaster som kjempet om medaljer, men han var enda mer en kjendis på grunn av sin personlighet. Anabole steroider ga ikke bare økt muskelkraft men også vanvittig sex drive. han åt også en mengde egg som var med å skape overskrifter også i Norge.

Han er vel den eneste kasteren som jeg og mine kompiser kjente til selv om han aldri vant VM eller OL.

Klikk for å gå tilbake til toppen