Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rugby - VM 2019

NYTT TEMA
CrazyHorse
CrazyHorseInnlegg: 11162
22.10.19 19:33

Ingen tråd om dette mesterskapet ? En liten skandale.. Vi er fremme ved semifinalene , så tar en kort oppsummering 
Mesterskapet arrangeres i Japan , og må så langt kalles en suksess, med fulle tribuner og en vertsnasjon som fortsetter sin fine fremgang 

GRUPPESPILLET 

2 lag gikk videre fra hver av de 4 gruppene 

Grp A  Japan og Irland Japan bekrefter at de er i ferd med å etablere seg i sjiktet rett under de 7-8 beste nasjonene , med full pott i sin gruppe , bl a med en kruttsterk seier over gruppefavoritt Irland . Likevel var de ikke 100 % klar for kvartfinale før siste gruppekamp mot Skottland , men feide all tvil til side med en komfortabel seier mot skottene.

Grp B New Zealand og Sør Afrika . Om noen andre enn All Blacks og Springboks hadde gått  videre fra denne gruppen ville det vært tidenes VM sensasjon New Zealand fortsetter sin imponerende statistikk med aldri å ha tapt en kamp i VMs gruppespill

Grp C England og Frankrike . En tøff gruppe på papiret med bl a forrige VMs semifinalist Argentina . For Argentina ble 21 - 23 tapet mot Frankrike i åpningskampen av gruppen  avgjørende. Frankrike og England var satt opp som siste kamp i gruppen, men ble avlyst pga tyfonen Hagibis . I rugby VM utsetter man ikke kamper og kampen ble derfor satt til uavgjort.  Dermed ble England gruppevinner med flere bonuspoeng enn Frankrike.

Grp D  Wales og Australia De 2 største favorittene i gruppen oppskriftsmessig videre, og Wales slo Australia i innbyrdes kamp

KVARTFINALER

England - Australia 40 - 16 En overbevisende seier av England som påførte Australia sitt største nederlag i VM sluttspill , samtidig som det var den største seieren over Australia noensinne (test matches og VM). England har hevet seg siden 6 - nations i vår , og framstår som en gullkanditat - hvis det ikke var for motstander i semifinalen.. For Australia var dette en stor skuffelse iom de nådde finalen for 4 år siden

New Zealand - Irland 46 - 14 All blacks toger videre , og kan være på vei mot sin tredje strake VM -triumf. Irland som faktisk var førsteranket før VM startet kom bakpå fra start , og hadde lite å stille opp med mot seiersmaskinen New Zealand. 

Wales - Frankrike 20 - 19 Kvartfinalenes deja vu - kamp . Sist lagene møttes i VM (semifinale 2011)skilte det også ett poeng , og da som nå ble ett rødt kort avgjørende  for utfallet . Denne gang var det Wales som trakk det lengste strået , både i antall poeng , og ha 15 spillere på banen gjennom hele kampen. Det røde kortet til Frankrikes  Sebastien Vahaamahina var klokkeklar . Det går ikke å plante albuen i motstanders kjake med 30 kamera rundt banen. Frem til utvisningen var Frankrike det beste laget De hever seg alltid i sluttspillkamper i VM  , men ble felt bl a ved hjelp av rullegardinen som gikk ned hos Vahaamahina.

Sør Afrika - Japan 26 - 3 Eventyret tok slutt for Japan i kvartfinalen , men de har all grunn til å holde hodet høyt etter innsatsen på hjemmebane . Seier over etablerte rugbynasjoner som Irland og Skottland viser at seieren over Sør Afrika i forrige VM ikke var et blaff . De spiller i tillegg morsom og hurtig rugby, men mot fysisk meget sterke Springboks ble det exit i kvartfinalen

SEMIFINALER

New Zealand - England (Lørdag 26 oktober kl 10.00 på Viasat Sport+) 

Wales - Sør Afrika (Søndag 27 oktober kl 10.00 på Viasat Sport +)

Hjertet sier England - Wales  , men hjernen tror  All Blacks - Springboks spiller finale 2 november i Yokohama

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 740
25.10.19 05:13

Jeg har bare sett New Zealands kamper men ut fra det jeg har fått med meg av høydepunkter så er jeg mektig imponert over Japan. Får håpe de kan fortssette fremgangen.

Semifinalen mellom NZ og England blir helgens høydepunkt. Satser på at All Blacks trekker det lengste strået men man vet aldri når England står på motsatt banehalvdel.

England er verdens kjipeste rugbylag så jeg håper for all del de taper stort her.

CrazyHorse
26.10.19 11:22

England opp 13-0 etter 50 minutter mot New Zealand .Har tillegg 2 annullerte trys. Har fullstendig nøytralisert New Zealands offensiv så langt 

CrazyHorse
26.10.19 11:33

Kjempetabbe av England på egen line out ,forærer NZ en try . Game on 

CrazyHorse
26.10.19 12:03

England - New Zealand 19 - 7 . Slutt . Fullt fortjent . NZ møtte en Engelsk mur det ikke var mulig å bryte ned . Usedvanlig mange personlige feil av All Blacks.

CrazyHorse
27.10.19 22:32

Da blir det England - Sør Afrika i finalen førstkommende lørdag. Ble en jevn og fysisk batalje , der en 3 - poenger 5 min før slutt ble avgjørende for Sør Afrika . Bittert for Wales som tapte sin tredje semifinale i rugby - VM , hadde momentum de siste 10 min , men burde kanskje gått for en try istedenfor en mislykket drop goal

England favoritt til å vinne finalen basert på helgens kamper og mesterskapet generellt, men det blir tøft å bryte ned dette Springboks - laget. 

Titaanzink
TitaanzinkInnlegg: 740
28.10.19 21:07

All Blacks spilte forferdelig og fortjente å tape.

England forsvarte seg ekstremt bra og var offensive i presset sitt men de er fortsatt ubeskrivelig kjipe å se på. Det blir omtrent som det tyske fotballandslaget på 80- og 90-tallet: veldig effektivt men drepende kjedelig og jeg kan aldri fullt ut nyte et mesterskap før de har blitt slått ut.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84206
02.11.19 11:52

Engelskmennene ble virkelig most av SA i dag.

CrazyHorse
02.11.19 12:07
GiPazzini_85: Engelskmennene ble virkelig most av SA i dag.

Ikke så lite heller, men likevel overraskende at England var såpass tamme. SA totalt overlegne i nesten samtlige scrums og mauls, og England ga vekk for mange penalties , spesielt i første omgang .  SA like imponerende i forsvar i dag som England var mot NZ i semifinalen, Fullt fortjent VM-gull til Springboks

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg