Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ryder Cup 2004

NYTT TEMA
DonCiccio

DonCiccio
18.09.03 22:11
Tenkte å starte en tråd om Ryder Cup høsten 2004. Her kan vi diskutere neste års høydepunkt i golf-kalenderen.
Er vel kanskje ikke så mange golf-entusiaster her inne, men håper noen av dere (Litotes, sentry2, 3xsir, berger15, galepet, milpalm m.fl) er interessert.

Jeg begynner uansett med en kjapp analyse av europas lag per september 2003:

Sikre kort:
*Darren Clarke: I god form, har mye erfaring og har flere ganger vist at han også kan vinne i USA.- banker.
*Sergio Garcia: Ikke veldig god sesong, men legger om svingen og har vist tegn på at formen er på vei. Veldig viktig for laget, både på og utenfor banen.
*Padraig Harrington: Har ikke spilt veldig bra i det siste, men er en klassespiller.
*Fredrik Jacobson: Meget imponerende sesong, gjort det bra i majors, og imponert i USA. Fortsetter utviklingen, er han automatisk kvalifisert.
*Thomas Bjørn: Har spilt bra i år, selv om avslutningen på BO var en nedtur. Har erfaring.

Usikre, men sannsynligvis med:
* Ian Poulter: Flott utvikling, ung og mangler respekt. Ikke mye erfaring fra USA.
*Paul Casey: Klassespiller som neste år kan få sitt store gjennombrudd.
*Lee Westwood: Har erfaring og klasse, men usikkert med formen. Vant i Tyskland nylig.
*Phil Price: Stabil form i år, overrasket stort i fjor da han slo Phil Lefty.
*Colin Montgomerie: Variabel form, men leverer alltid varene i Ryder Cup. De amerikanske spillerne har utrolig respekt for ham.
Alex Zejka: Gjennombrudd i USA i år, Langer vil nok ha med en tysker...

Meget usikre:
*Jose Maria Olazabal: Litt usikkert med formen, men han har erfaring og vet hva som kreves.
*Nick Faldo: Har all verdens respekt og erfaring, men ennå ikke funnet formen helt.
*Nick Dougerty: Ung og fremadstormende, kan slå gjennom neste år.
*Niklas Fasth: Liten nedtur i år, fikk erfaring i fjor.
Andre kandidater: Robert Karlsson, Brian Davis, Andrew Coltart, Jesper Parnevik, Carl Pettersson.

Sikkert mange glemt også.
Kanskje noe vil gjøre noe lignende med tanke på USAs lag?

DonC
Milpalm

Milpalm
19.09.03 16:28
Jeg er enig med det meste, men savner en klassespiller som Justin Rose. Han er veldig ustabil, men i form er han blant Europas beste. Luke Donald kan kanskje klare å kvalifisere seg for laget. Sistnevnte er en av få europeere som har vunnet i USA de siste årene. Bradley Dredge er en annen spiller med stort potensial.

Europatouren er i ferd med å gjennomgå et generasjonsskifte og det bør også gjenspeiles i Ryder Cup-laget.
Milpalm

Milpalm
19.09.03 16:59
Mine tanker om det amerikanske laget:

Sikre:
*Tiger Woods: Selvskreven, men har så langt ikke imponert i Ryder Cup.
*Phil Mickelson: Har ikke vunnet i år, men vil definitivt komme tilbake. Kanskje det største naturlige talentet i golfverdenen.
*Davis Love III: Den evige toer har endelig begynt å vinne. Knallsesong, men har skuffet i majors.
*Kenny Perry: Årets store overraskelse. Har alltid vært god fra tee til green, men nå kan han putte også.
*David Toms: Ikke like stabil som i fjor, men i år har han vunnet to ganger.
*Jim Furyk: US Open-mesteren har tatt ytterligere et steg i år. Meget stabil for tiden.

Sannsynlige:
*Chris Dimarco: Har en merkelig sving, men er likevel blant de beste i USA. Ikke den beste under press.
*Justin Leonard: Texaneren er en solid spiller som utvilsomt er god nok for laget.

Andre som kan komme med på laget er bl.a. Charles Howell, Rocco Mediate, Jeff Sluman, Chris Riley, Fred Funk og Scott Verplank. Jeg er usikker på om major-vinnerne Shaun Micheel og Ben Curtis har noe på dette laget å gjøre.
DonCiccio

DonCiccio
19.09.03 17:32
Glemte faktisk Justin Rose i farten. Han er definitivt en kandidat, savner som du sier stabilitet.
Når du nevner de amerikanske spillerne, slår det meg at det virker som laget ikke er så sterkt som de siste versjonene. Kanskje bare en følelse, men dog.

DonC
Berger15

Berger15
19.09.03 18:06
Ypperlig initiativ DonCiccio!

Skal skrive mer her senere, men kan jo nevte et par ting nå.

Forrige uke så jeg min første PGA-turnering live. John Deere Classic, som arrangeres her hvor jeg bor. Jeg fulgte Vijay Singh i 9 hull, og Greg Norman i 9 hull. Herregud så ufattelig stilig! Har forgudet Norman i 15 år, så det var litt av en opplevelse. Dessverre misset han cut'n :(

Den andre tingen jeg ville si........Ryder Cup neste år, forresten synd at ingen av de nevte to "konger" kan være med der, arrangeres 6 timer unna hvor jeg bor. Vel, jeg har prøvd å få ta i billetter. Problemet var bare at prisen for inngang til den "dårligste" dagen, fredag, var høyere enn det en flybillett fra Chicago til Oslo og tilbake er! De ville ha 650 dollar for en billett, for en dag! Helt ufattelig at det går an! Sier jo litt om hvor populært Ryder Cup er. Gleder meg som en unge allerede!

Berger15 - som kommer tilbake med mer når han har bedre tid........:)
Litotes

Litotes
19.09.03 22:03
Ryder Cup, ja! Skal bli spennende det, selv om det er en stund til..:)

Dessverre virker det pr. i dag som USA vil ta en grei seier. Sånn jeg ser det må europeerne heve seg en del hakk for å få til en jevn match. Selv om Woods langt i fra spiller som en ener i DC, så er for øyeblikket USAs lag rett og slett for sterkt for europeerne i mine øyne. Håper jeg tar feil, da. Ingenting slår en jevn og dramatisk kamp!
DonCiccio

DonCiccio
19.09.03 23:21
Slik har det jo vært de siste gangene også, at USA har dominert i følge verdensrankingen. Men det har likevel gitt jevne matcher, med forskjellige vinnere.
Tiger har jo faktisk en veldig svak statistikk sammenlignet med blant annet Garcia. I singlene hever gjerne amerikanerne seg, og hvis de får publikum med seg som de gjorde på Brookline, blir det vanskelig.
Håper Europas unge lovende spillere hever seg et par hakk før matchen, da blir det spennende...

DonC
sentry2

sentry2
24.09.03 17:40
DonCiccio -

Beklager sen tilbakemelding, men har ikke hatt mye tid i det siste.

Joda, det er kanskje på tide å begynne spekulasjonene om hvem som skal delta i neste års Ryder Cup. Jeg følger ikke så godt med i Europa-touren, så jeg holder meg til USA-laget:

Sikre:
Tiger Woods
Davis Love III
Phil Mickelson
Jim Furyk
David Toms

Andre kandidater:
Charles Howell III (ung, god - en mann for fremtiden)
Justin Leonard (erfaring - stødig under press)
Kenny Perry (blir aldri helt klok på ham)
J L Lewis (har virkelig begynt å få sving på spillet - hvis han fortsetter slik blir han umulig å komme utenom)
Chris DiMarco
Fred Couples (erfaring, erfaring)
DonCiccio

DonCiccio
24.09.03 21:56
sentry2 skrev:

Fred Couples (erfaring, erfaring)

- Hadde væt stort å sett Fred Couples i Ryder Cup igjen, en av mine store golfhelter. Hans sving er en nytelse å se på, glemmer aldri singelmatchen hans mot stakkars Ian Woosnam på Valderrama i 1987. Freddie gikk 8 under på 12 hull, og kampen var slutt.
Tenk å hatt svingen til Fred Couples...

DonC
Drømmer seg helt bort nå
sentry2

sentry2
24.09.03 22:40
Yup -

jeg sparker fremdeles meg selv litt i leggen for at jeg ikke fikk surret meg opp til Shell Houston Open i år da Freddie vant...

Apropos sving: Couples sier om Michelle Wie at han ALDRI har sett maken til sving - på noen av tour'ene. Har du sett henne når hun bruker driveren?

Minner forøvrig igjen om Jim Furyks sving som i alle fall beviser at det ikke nødvendigvis er stilen som teller: "it's like an octopus falling out of a tree".
gladstone

gladstone
25.09.03 11:45
Jeg fikk lyst til å nominere meg selv, men lurer på om 30 i hcp kanskje er litt snaut.

Monty bør uansett være med pga sin personlighet, en voksen støttespiller for å skape balanse

DonCiccio

DonCiccio
25.09.03 17:30
Sentry2 skrev:
Apropos sving: Couples sier om Michelle Wie at han ALDRI har sett maken til sving - på noen av tour'ene. Har du sett henne når hun bruker driveren?

Har sett Wie svinge ja, og det er rett og slett imponerende. Men når det gjelder golfsvingen, har jeg inntrykk av at proffene selv har en helt annen "smak" enn oss dødelige. Nå er det jo en forskjell på den "beste" og den mest "elegante" svingen, og det er for eksempel mange som mener at gamle Nick Price eller Tom Kite har verdens beste sving. Disse svinger jo meget effektivt, men estetisk er det vel ikke. (Apropos Furyk, det samme gjelder jo her).
Uansett interessant å sammenligne slik, jeg ser jo at disse har effektive svinger, men som sofakikker er det langt mer imponerende å se de som svinger som Couples. Andre som imponerer meg i så måte, er Ernie Els, Goosen og faktisk også Colin Montgomerie, som har en herlig rytme i svingen sin. Tiger er også imponerende å se på, men på en helt annen måte. Det er kraften som fascinerer, ikke estetikken.

Jeg så Couples' comeback-seier på tv, og det var stort. Ikke nok med at han svinger som en symfoni, han går og beveger seg ute på banen som om ingenting bekymrer ham. Nå kjenner jeg ikke så mye til personligheten hans, men han er en av de mest populære spillerne i USA etter det jeg har hørt, og det er vel en grunn til det.

DonC
Enig med han over at Monty bør med neste høst.

Immelman

Immelman
25.09.03 17:34
Gutter, dere har glemt en storspiller i USAs lag, Mike Weir, nye king lefty.. Har vært hot gjennom hele året. Meget imponerende.
Immelman

Immelman
25.09.03 17:38
Tiger Woods, Aaron Baddeley og Trevor Immelman svinger helt sykt bra teknisk. Men alle "mangler" rytmen. Men for disse gutta her er greia at de skal slå ballen stabilt uten at timingen er tilstede for dagen. Da blir det mer robotaktig sving med litt dårligere rytme, ikke det at de har dårlig rytme men de spiller mer maskingolf, noe som jeg synes ser fantastisk bra ut.. Jobber mot det selv.
DonCiccio

DonCiccio
25.09.03 17:56
Enig med deg i denne analysen Immelmann. Disse tre svinger stabilt og godt. Men smaken er som baken som det heter. Jeg foretrekker rytmen.

Mike Weir er forøvrig fra Canada, og kan ikke delta for USA. Hadde han vært amerikansk, ville han vært selvskreven. Han spiller for The International Team mot USA i presidents Cup nå i høst.

DonC
sentry2

sentry2
25.09.03 22:11
Jeg synes det er faktisk å se Tiger Woods svinge, fordi han er fenomenalt smidig og elegant. Jeg har også stor glede av å se på Jim Furyk, for det er artig å se gang på gang at man ikke MÅ svinge "etter boka" for å spille sinnsykt bra golf.

Fred Couples er som musikk. Jeg sto lenge og så på ham på driving rangen før han skulle spille - og det ser jo bare SÅ enkelt ut! Han fremstår også som en meget sympatisk kar, så det er ikke vanskelig å like ham.

Er det forresten noen av dere som har sett Allen Doyle på senior-tour'en? Han beviser i alle fall en gang for alle at det ikke er stilen som teller!
DonCiccio

DonCiccio
25.09.03 23:01
Allan Doyle er ukjent for meg, ingen som sender senior-touren her, bortsett fra noen klipp på "This is the pga tour"-programmet som går på viasat hver uke.
Har han en snodig sving? Mer snodig enn Jim Furyk???

Svingen til Furyk er merkelig ja, men egentlig er den veldig fornuftig. Selv la jeg om svingen helt i fjor, etter å ha slitt med en fade/slice i flere år. Det Furyk gjør, hindrer ham fullstendig i å komme utenfra i gjennomsvingen, og med en litt mer edruelig Furyk-variant fungerer svingen min mye bedre nå. Klarer å stole på draw'en i ballen min.
DonC
sentry2

sentry2
25.09.03 23:32
Nå er det mulig jeg surrer noe aldeles veldig, men jeg mener å huske at Allen Doyle har drevet en driving range i mange år før han tok mot til seg og satset på å komme med på senior-touren. Han er en røslig kar (er "hall of famer" fra karrieren som hockeyspiller på universitetet), og når han slår ser det vel mest ut som hvis vi andre skulle slå en 50% sving med en alt for liten kølle. Han påstår at den noe uortodokse svingen kommer av at han i sin tid trente i et rom hvor det ikke var særlig høyt under taket. Han er født i '48 og har i alle fall ikke vært kjent for noen ekstravagant livsstil: han kjøpte sin første bil i 1972 for USD 2500, han har bare brukt to puttere så langt i karrieren, og han har spilt med en Ping Eye-2 sand wedge i mer enn 20 år.

Anbefaler http://www.golfdigest.com/features/index.ssf?/features/gd200202kindred.html
Milpalm

Milpalm
29.09.03 22:44
Lee Westwood topper Europas Ryder Cup-ranking etter seieren i Dunhill Links. Engelskmannen imponerte stort, og hadde bl.a. en albatross på 3.runden. Europa trenger en Westwood i form neste år. Miguel Angel Jimenez spiller også godt for tiden, og kan melde seg på i kampen om en plass på laget.
DonCiccio

DonCiccio
30.09.03 21:02
Enig med Westwood, han er meget viktig. Gøy å se han tilbake i form.
Jimenez er en rutniert kar som sikkert kan gjøre det skarpt, men han får ikke noen ekstrapoeng fra meg for sveisen sin. Han ser mildt sagt sjokkerende ut på huet.
Clarke viser fortsatt solid form, og blir nok paret sammen med sin gamle venn Westwood igjen hvis formen holder seg...
Jeg savner Sergio i form, han er utrolig viktig...

DonC
DonCiccio

DonCiccio
02.10.03 22:22
Og så er Garcia i gang virker det som. Leder american express champ. etter dag en, etter en imponerende 65-runde.
Veldig oppmuntrende.

DonC
sentry2

sentry2
04.10.03 00:21
DonC -

Ja, men så våknet en kar som sikkert har ambisjoner om å gjøre diverse kommentarer til skamme og stikke av med både mest penger og "player of the year". Tiger har gått tre under par etter 17 hull - en av bare fire spillere under par i dag og best av samtlige. Han pleier ikke være enkel å ta igjen når han leder inn i helgens runder.
DonCiccio

DonCiccio
06.10.03 02:46
Tiger vant ja, og sikret vel med det player of the year-tittelen igjen.
Ellers slet Garcia tungt på greenene, men det tar jeg med stor ro. Det viktigste er at spillet ellers virker å være i rute, han er så god på greenen, at det kommer tilbake. Håper jeg...

Litt av noen greener, tror jeg som en stakkars 9-handicaper hadde slitt tungt utpå der!!!

DonC
sentry2

sentry2
06.10.03 13:30
DonC -

Ja, det var noen krevende greener! Artig å høre at de spillerne som ble intervjuet på TV roste greenene opp i skyene, og sa at dette var så bra som det er mulig å få det.

Sergio er en karismatisk spiller, og hvis han får putteren til å oppføre seg som han vil blir han god å ha i neste års Ryder Cup.
fredarn

fredarn
09.10.03 18:43
Desse blir uansett med i ryder Cup 2004. Tiger Woods
Ernie Els
Vijay Singh
Davis Love III
Jim Furyk
Mike Weir
David Toms
Kenny Perry
Retief Goosen
Padraig Harrington

(jeg har blandet europa og andre)
Fredrik (bitt av golfbasillen)
sentry2

sentry2
09.10.03 21:16
fredam -

Jeg tror du må sjekke golfbasillen din litt - Ernie Els og Retief Goosen er begge fra Sør-Afrika og kan således ikke spikke hverken for Europa eller USA. Singh er fra Fiji. Weir er fra Canada.
DonCiccio

DonCiccio
09.10.03 23:00
sentry - i ryder cup spikker man ikke, det gjør man på sløyden. Hoho.

DonC
Med strålende humor på torsdagskvelden.
sentry2

sentry2
09.10.03 23:36
DonC -

Pokker ta nye tastatur!

Sentry2
- som igrunnen er i riktig godt humør selv.
DonCiccio

DonCiccio
29.10.03 23:34
På tide med en liten oppdatering. Det nærmer seg jo President's Cup (15-17/11), og her får vi nok en forsmak på hvilket lag USA vil stille neste høst.
Laget til Jack Nicklaus er som følger:
Tiger Woods, Jim Furyk, Kenny Perry, Davis Love III, Phil Mickelson, Justein Leonard, David Toms, Jerry Kelly, Chris DiMarco, Charles Howell III, Jay Haas og Fred Funk.

En imponerende gjeng, vi ser vel minst 7-8 av disse igjen neste år.

Men de møter da også en formidabel gjeng:
Ernie Els, Vijay Singh, Mike Weir, Retief Goosen, Nick Price, Robert Allenby, Adam Scott, Stephen Leaney, Peter Lonard, Stuart Appleby, K. J. Choi, Tim Clark.

Matchen går forøvrig på Viasat Sport, gleder meg! Kan bli en skikkelig rysare.

Og i Seve Trophy, som går uken før Pres. Cup, får vi se endel av de europeiske spillerne som skal i aksjon neste høst:
Lagene er som følger:
Gr.Britain&Ireland: Colin Montgomerie (captain), Paul Casey, Darren Clarke, Brian Davis, Padraig Harrington, Ian Poulter, Phillip Price, Justin Rose, Lee Westwood,. Paul Lawrie.
Continental Europe: Seve Ballesteros (captain), Thomas Björn, Alex Cejka, Niclas Fasth, Sergio Garcia, Ignacio Garrido, Fredrik Jacobson, Raphaël Jacquelin, Miguel Angel Jiménez, José Maria Olazábal.

Håper gode gamle Seve spiller som han gjorde forrige gang. Han traff ikke fairway mer enn to ganger på 18 hull, men slo Monty likevel. Fantastisk å se på den mannen.

Mye å glede seg til fremover, men alt er jo bare oppladning foran neste høst og Ryder Cup.

DonC

Milpalm

Milpalm
10.11.03 19:35
Tar opp igjen denne nå i og med at den regulære sesongen er over. Chad Campbell imponerte stort da han vant Tour Championship i Houston. Fyren er et kjempetalent og vil sannsynligvis bli å finne på Ryder Cup-laget. Med sin nøyaktighet seiler han opp som en favorittene til å vinne US Open i 2004.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg