Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppførsel på tennisbanen

NYTT TEMA
Berger15

Berger15
09.09.04 21:32
Kampen mellom Capriati og S. Williams er noe av det verste jeg har sett når det gjelder dømming, og også usportslig oppførsel. Og jeg har sett MYE tennis gjennom årene.

For det første, at hoveddommeren gjør om en avgjørelse på en ball som er 5 cm. INNENFOR linjen er helt utrolig. Når hun i tillegg dømmer enda en ball ut, som traff linjen, og overså en annen ball som var ute fra Capriati, ja da snakker vi skandale. Heldigvis slipper vi å se henne dømme mer i US Open.

Tilbake til usportlig oppførsel. Capriati så garantert at 2 av disse ballene var inne. Sa hun noe? Nei! Skamme seg burde hun. Spilte selv divisjonstennis hjemme i Norge på 90-tallet, og samme pokker hvor viktig poenget var, så jukset jeg meg ikke til poeng på den måten Capriati her gjør. Dersom dommeren gjorde feil, til min fordel, ja så sa jeg i fra. Dette skjedde utallige ganger. Har også sett at Willander og Edberg har gjort lignende ting. Det er da slik man skal oppføre seg er det ikke? Capriati er og blir en grinete, bortskjemt liten juksepave. Blir kvalm av å se henne på banen. Husker henne i French Open også, da klaget hun på publikum.

Dametennisen er full av personlige intriger, og det hele begynner å bli latterlig. Får en flau smak i munnen når jeg ser slik oppførsel.
Litotes

Litotes
09.09.04 21:49
Dømmingen er av meget lav kvalitet.

Jeg så flere baller også i kampen Dementieva - Mauresmo som ble dømt galt. Her var det også snakk om baller som var klart ute/inne. Heldigvis gikk det i begge retninger, så ingen av spillerne spesielt disfavorisert. Men det var allikevel trist å se.

Andre kamper har også hatt sine feil. SW - JC er nok det mest graverende tilfellet, men langt fra det eneste.

Når det gjelder å si fra seg poeng - svenskene får her ros. De er veldig flinke til dette. Meget sportslig. Thomas Muster fra Østerrike gjorde også dette når han mente ballen var tapt for ham. Men bortsett ifra de ganske få så vil nesten ingen si i fra seg poeng. Ofte er de usikre. De andre gangene tenker de kanskje "Jeg har mistet mange baller tidligere, kan godt få noen innimellom også". Amerikanere er spesielt godt kjent for holdningen "Det spiller ingen rolle hvilken måte jeg vinner på, bare jeg vinner". Se bare på Paul Hamm. Så det overrasker meg ikke at Capriati gjør dette. Og de er som sagt langt i fra de eneste.
DonCiccio

DonCiccio
09.09.04 21:51
Tennisen, gode Berger, er ikke engang en brøkdel av hva den var.
Navnene du nevner er minner fra fordums storhet, Wilander og Edberg. To av mine helter fra 80-tallet som bidro til store stunder foran tv'en og radioen. I dag er tennisen ganske uinteressant spør du meg. Profilene mangler. Si hva du vil, men Lendl, Connors, Borg, Becker, McEnroe og Pat Cash, samt de tidligere nevnte var profiler som virkelig sto frem og skapte interesse. Ikke alltid like sportslige kanskje (McEnroe...), men det var festlig å se på.

DonC
En ganske stødig tennisspiller selv for mange år siden.
sirsirsir

sirsirsir
09.09.04 22:21
Jeg klarer nesten ikke å forstå hvorfor McEnroe var som han var. Det må kun være et ekstremt vinnerinstinkt som kobler inn og som gjør at de sosiale antennene kobler ut. Har sett han en del i forskjellige talkshows, og nå senest hans eget i USA, og mannen er jo både kul og ikke minst intelligent. Jeg tror rett og slett dyret i han overtok da han spilte tennis. Ingen unnskyldning for dårlig oppførsel, men jeg synes casen i seg selv er ganske interessant!
barmadu

barmadu
10.09.04 15:12
Merkelig holdning du har, DonCiccio.
For det første er den reaksjonær-nostalgisk (alt var bedre før). Mikset inn i dette er en personlighetene-teller-mer-enn-spillet-atityde. Er du genuint interessert i sporten teller vel selve spillet mer enn "friske" personligheter? Det spilles til tider fantastisk tennis i disse dager også.
Dessuten: Å trekke frem Lendl som en profil er jo å ta hardt i. Han var i så fall det nettopp fordi han var så grå og kjedelig i forhold til mange av dem han konkurrerte mot.

Når det gjelder McEnroe har han jo i ettertid innrømmet et ikke ubetydelig inntak av et visst stoff. Dette stoffet har en tendens til å få ut det verste i en gitt personlighet. Mulig krangle-John ikke hadde vært fullt så hissig hvis han hadde vært mer kritisk til hva han trakk opp i nesa...
sirsirsir

sirsirsir
10.09.04 18:17
Det forklarer jo det meste, ja. Han virker clean nå... sharp & fresh!
DonCiccio

DonCiccio
10.09.04 19:33
barmadu skrev:
Merkelig holdning du har, DonCiccio.
For det første er den reaksjonær-nostalgisk (alt var bedre før). Mikset inn i dette er en personlighetene-teller-mer-enn-spillet-atityde. Er du genuint interessert i sporten teller vel selve spillet mer enn "friske" personligheter? Det spilles til tider fantastisk tennis i disse dager også.
Dessuten: Å trekke frem Lendl som en profil er jo å ta hardt i. Han var i så fall det nettopp fordi han var så grå og kjedelig i forhold til mange av dem han konkurrerte mot.

Enig i at lendl kanskje ikke var et fyrverkeri, her har nok nostalgien tatt litt overhånd. Men jeg mener fremdeles at profiler er helt nødvendig for at sporten skal være interessant for meg, og sikkert flere enn meg. At tennisen de siste 10-15 årene har opplevd litt stagnasjon, tror jeg ligger i a) færre profiler b) for mye serve-ess og lite balldueller.
Vi har alle være måter å nyte idretter på, og for meg er tennis i dag et blekt lerret i forhold til det det var. Jeg innrømmer at det er mye nostalgi inne i bildet, og jeg kan fortsatt sitte og se på en tenniskamp med glede i dag. Men det er som du sier, pga godt spill, ikke spillere som får frem følelser i meg... Begge deler hadde vært å foretrekke.
Men jeg tror generelt tennis hadde hatt godt av litt regelforandringer, f. eks. mykere/annerledes baller.

DonC
Ednan

Ednan
11.09.04 15:37
Ivan Lendel? Det var da en fargerik person? Rart han eide øyevipper tilbake! Eller kanskje han var en djevel på å psyke ut sine motstandere. Det må ha vært tennerskjærende jævli å stå der å vente på serven til Ivan hadde ordnet øyevippene. Forøvrig: Hvem har glemt Rod Laver!
tooommm

tooommm
11.09.04 17:09
Lendl og Borg var ikke særlig fargerike. var egentlig ganske kjedelig begge to....
sk32

sk32
11.09.04 23:53
Lendl fick visserligen kritik för att han var tråkig, och ganska fåordig - kanske pga bristande engelskakunskaper? (detta bättrade sig dock)

Men, Ivan den förskräcklige var en profil just därför att han var så satans omöjlig ibland. Motståndarnas mardröm. Det finns andra skickliga spelare som varit omöjliga att slå, men som inte ägt Lendls robot-lika ögon, hans kindknotor som kunde gett honom en plats i vilken skräckfilm som helst på 1920-talet, och inte heller haft hans säregna förmåga att se ut som om han just plockats ner från ett kors på Golgata, bara för att i nästa stund skjuta eld och svavel över tennisbanan med hjälp av sin racket.
ZZZzzzZZZ Sampras är möjligen en spelare med bättre meriter, och ZZzzZZ Federer är kanske på väg att bli en ny Lendl vad gäller spelkompetens, men...nä, profilerna VAR större på 80-talet. Jag är medveten om att det till del kan bero på att tennisen kändes mer fräsch då, men det beror också på att spelet blivit tristare på herrsidan.
Berger15

Berger15
14.09.04 22:02
Litotes:

Det er mulig at de amerikanske spillerene ble påvirket av publikum i Flushing Meadows. Makan til usportslige tullinger skal man lete lenge etter. Spesielt ille var det i kampen mellom Roddick og Pim-Pim. Det var ellevill jubel hver gang Pim-Pim misset en førsteserve, og enda mer jubel på dobbelfeil. Publikum i de andre Grand Slam-turneringene oppfører seg ikke sånn. Det ble faktisk så ille at Roddick måtte prøve å roe ned publikum selv, men det var ikke før i 5.sett dette skjedde, og det var vel muligens en liten "kjøpe sympati" handling fra Roddick. Jeg ble i alle fall flau over det jeg så.

Berger15

Berger15
14.09.04 22:11
Så enig, så enig godeste Don.

Den siste tenniskampen jeg så hvor jeg virkelig ble engasjert, var Wimbledon-finalen i 2001 mellom Ivanisevic og Rafter. Grunnen til det var vel enkel, dette var spillere fra "de gode, gamle dager". Etter det har det ikke blitt mye tennistitting på meg, det har rett og slett blitt for kjedelig. Når kampene består av 40-50 serve-ess og 80-100 andre server som ikke blir returnert, da blir det hele for dumt. Noe må helt klart gjøres. Når vi i tillegg ser drittungeoppførsel a la Capriati, ja da blir jeg ikke akkurat sulten på tennis. Kanskje derfor jeg har lagt tennisracketen på hylla, og i steden spiller og glor på golf støtt......

Berger15

Berger15
14.09.04 22:15
sirsirsir:

Husker spesielt en episode med Mc'n. Tror det var Davis Cup mot Sverige i Stockholm. Enten det eller Stockholm Open. I alle fall, rullgardina gikk totalt ned for Mc'n, og han smalt til flasker og krus med racketen slik at de føyk veggimellom. Ganske så lystig.

Litt "blind" er han den dag i dag. Han intervjuet Willander, og Willander sa at han trodde at Pim-Pim kom til å slå Roddick dersom han hadde dagen, og at han kunne slå hvem som helst dersom han klarte å holde konsentrasjonen oppe. Mc'n trodde ikke sine egne øyne, og avslo det hele som vås så og si. Vi vet jo alle hvordan kampen endte.......hihi....
Manolito

Manolito
15.09.04 09:27
Episoden med McEnroe i Stockholm Open er legendarisk.
Han lå under mot Jærryd når dette skjedde. Resultatet var at Jærryd mistet konsentrasjonen totalt etter dette og tapte kampen.
Usportslig opptreden av Mac bidro nok en gang til at han vant kampen.
Problemet med mac var at han ofte ble nervøs og da spilte han dårlig.
Ble han derimot forbanna spilte han bedre. Han hissa seg derfor ofte opp med vilje for å heve spillet sitt i viktige skjeder i kampen.

Ellers reagerer jeg på at nostalgikerne klager på usportstlig opptreden nå for tiden. De synes at tennisen var morsommere før, men har glemt at noen av de største profilene for et par tiår siden var meget usportslige. Tenker først og fremst på Connors og McEnroe.

At Capriati ikke reagerer på at hun får poeng hun egentlig ikke burde fått synes jeg er helt greit. Sånn er idretten blitt.
I f.eks.fotball er det jo mer eller mindre akseptert at spillerne får frispark og straffer de ikke fortjener. Hva ville skjedd hvis en fotballspiller ikke ville tatt i mot et straffespark han ikke fortjente. Hadde nok blitt meget upopulær blant egne supportere/spillere.

At noen synes at tennisen er blitt kjedeligere når det gjelder de raske underlagene grunnet alle serve-essene må en tennis-interessert som meg selv bare akseptere. Synes selv av samme grunn det er morsommere å se grustennis og dametennis uansett underlag enn f.eks. å se gutta spille wimbledon hvor det nesten ikke er ballverkslinger.
Manolito

Manolito
15.09.04 09:42
Ellers kan jeg nevne 1 eksemler på 1 spiller som var skikkelig sporstlige og som bidro til at tennisens image som gentlemen sport.

En svenske ved navn Per Hjærtquist var nesten like god som Ivan Lendl som junior. De konkurerte i 1979 om å være ranket som verdens beste junior. Hvordan det gikk med karrieren til Lendl velkjent. "Hjærtat", som han ble kalt ble derimot aldrig skikkelig god. Kanskje han var for snill!
I en lagkamp i bundesliga ledet han 6-0,5-1 og hadde matchball som han egentlig vant etter etter en feilaktig dømy ball. Hjærtat ville ikke vinne kampen på den måten og ga motstanderen poenget med det resultatet at han til slutt tapte hele kampen.

Konklusjon: De "snille" kommer aldrig noen vei, man må være litt "bad" for å komme seg frem her i verden.
barmadu

barmadu
15.09.04 10:07
"heve spillet sitt i viktige skjeder av kampen" ?? Hva sitter du å tenker på, Manolito? ;-)

Ganske enig i det du skriver, Manolito. French Open har i de siste årene vært min favoritt-turnering i tennis. Det gjelder for kvinnene også. Wimbledon er ikke som før...
Når det er sagt så var jo Sampras en fantastisk spiller, han kunne mer enn å serve hardt, for å si det mildt. At Federer har vunnet to år på rad er jo et godt bevis på det, han er jo ikke akkurat den beste serveren på touren.
Joda, det er gøy med Wimbledon også, når jeg tenker meg om! Det handler på langt nær bare om hvem som server best.

Når det gjelder friske personligheter i sporten har jeg en viss forståelse for dem som lengter tilbake til 80-tallet, selv om jeg personlig ikke lider under en slik nostalgi. Jeg tror dette har sammenheng med at tennissporten, som mange andre sporter, har fått mer karakter av "toppidrett" (i den betydningen Myggen ikke ville være toppidrettsutøver). Man må rett og slett være mer seriøs, trene hardere, holde seg unna ablegøyer og ute-livet for å kunne henge med i toppen. Sampras var nok en kar som bidro sterkt til dette. På 80-tallet gikk det jo forskjellige "ting" opp i nesa og ned i lungene, og sikkert en del flytende ned i magen også på både den ene og den andre tennisspilleren, men dette holder rett og slett ikke i dag. Det holder ikke å være blant de beste talentene, trene litt og ellers leve livets glade dager lenger, hverken i tennis eller andre sporter, hvis man skal være med i verdenseliten. Kanskje synd, men Boris var nok den siste av det slaget.

Gleder meg til neste års FO når Roger'n skal bryne seg på grusspesialistene igjen! Der får han i alle fall litt reell konkurranse... Det er jo litt forutsigbart på hardcourt og gress for tiden, det virker som Federer må spille langt under det han er god for hvis noen skal ha en sjanse til å slå ham.

2close

2close
15.09.04 16:38
Berger15 skrev:
Kampen mellom Capriati og S. Williams er noe av det verste jeg har sett når det gjelder dømming, og også usportslig oppførsel. Og jeg har sett MYE tennis gjennom årene.

For det første, at hoveddommeren gjør om en avgjørelse på en ball som er 5 cm. INNENFOR linjen er helt utrolig. Når hun i tillegg dømmer enda en ball ut, som traff linjen, og overså en annen ball som var ute fra Capriati, ja da snakker vi skandale. Heldigvis slipper vi å se henne dømme mer i US Open.

Tilbake til usportlig oppførsel. Capriati så garantert at 2 av disse ballene var inne. Sa hun noe? Nei! Skamme seg burde hun. Spilte selv divisjonstennis hjemme i Norge på 90-tallet, og samme pokker hvor viktig poenget var, så jukset jeg meg ikke til poeng på den måten Capriati her gjør. Dersom dommeren gjorde feil, til min fordel, ja så sa jeg i fra. Dette skjedde utallige ganger. Har også sett at Willander og Edberg har gjort lignende ting. Det er da slik man skal oppføre seg er det ikke? Capriati er og blir en grinete, bortskjemt liten juksepave. Blir kvalm av å se henne på banen. Husker henne i French Open også, da klaget hun på publikum.

Dametennisen er full av personlige intriger, og det hele begynner å bli latterlig. Får en flau smak i munnen når jeg ser slik oppførsel.

Hyggelig å se slik interesse for tennissporten her på forumet, men jeg vil gjerne få påpeke et par momenter.
For det første er Jennifer Capriati regnet som en av de aller mest sportslige på hele tour`en, spesielt blant de aktive.
Når det gjelder Serena Williams er desverre det motsatt et faktum og hun er kansje den aller mest upopulære av samtlige jentene på topp 100, da muligens med unntak Patsy Scneider.
Når det gjelder Capriati diskuterer hun uhyre sjeldent dommernes avgjørelser, enten det går hennes vei eller motstandernes vei.
I tennisens indre kretser er dette da også en uskreven lov.
Serena Williams har svært mye å lære av sin eldre søster Venus når det gjelder eksemplarisk oppførsel på banen, Venus er i likhet en av de aller beste likte blant jentene i tennsisirkuset. Det har dog ikke alltid vært slik, men hun har forandret seg mye med årene, selv om hun ikke er en like fryktet motstander som tidligere.
Serena Williams oppnådde ikke positivt med sin mildt sagt patetiske oppførsel i Capriati-kampen, tvert imot er hun nå enda mer upopulær enn tidligere og puplikum på Flushing Meadows viste da også i klartekst hva de mente om hennes atter en gang så usportslige stil.
For de som bare ser tennis hjemme i stua er det ikke alltid lett å få med seg hva de forskjellige spillerne skriker av utbrudd fra tid til annen, både L. Hewitt blant herrene og S. Willaims hyler ut ting som er myntet på motstanderen og dette er mye av årsakene til at de ikke er spesielt populære hverken blant motspillere eller publikum verden over.
Feilaktige dommeravgjørelser hvil alltid finne sted, men det er måten det blir taklet på som forteller om en spiller virkelig er " stor " eller ikke, her har spesielt Serena Williams mye å lære før hun kan omtales som en av de virkelige store kvinnelige spillerne.

Med vennlig hilsen 2close
Berger15

Berger15
15.09.04 16:39
Klart du har rett i ting du sier Manolito, at vi blir kanskje litt for nostalgiske. Jeg spilte som sagt tennis på høyt nivå tidligere, og det er jo selvsagt også en av grunnene til at jeg fulgte mye mer med på tennis den gangen. Nå som jeg ikke spiller tennis like mye lenger, så er det ikke like interessant.

En ting er du kanskje enig i, vi har ikke storoppgjør a la Edberg - Becker lenger. Det blir ikke det samme med Roddick - Federer. Det var noe helt spesielt med kampene mellom Edberg og Becker. Klart, om 5 år er kanskje kampene mellom Roddick og Federer like legendariske, de er jo bare valpene enda.

Federer er en som minner meg litt om min tidligere favorittspiller Edberg. Nydelig enhånds backhand, bra volley, meget sympatisk, og veldig rolig. Er nok derfor noen synes at han er kjedelig, de samme klaget over Edberg, at han var for snill og kjedelig. Jeg synes tvert i mot at spillere som de to er de som er mest spennende. De oppfører seg som gentlemen, og spiller stilfullt. Edberg er jo et bra eksempel på, sammen med f.eks. Wilander og Federer, at ikke bare "bad guys" kommer langt i tennis.

Angående Capriati, så oppfører hun seg som om hun kunne ha vunnet en hel kamp på feil dommeravgjørelser, for så å feire kampen som om hun hadde vunnet den på "rett" måte. Noen avgjørelser fram og tilbake er greit, men Capriati utnyttet jo dette til det fulle sist uke. Ekstra ille blir det når Serena står og klager til dommeren, men Capriati later som ingenting og står og retter på strengene. Det blir for teit. Tror dametennisen taper en del på barnslig oppførsel som dette, og på kranglingen de beste i mellom.

McEnroe og Conners var usportslige, ja, og det var hovedgrunnen til at jeg aldri likte noen av de. Men de oppførte seg i alle fall ikke som bortskjemte drittunger utenfor banen slik som Capriati gjør. Mister helt matlysten bare av å tenke på henne ;)
Berger15

Berger15
15.09.04 16:47
Glemte en ting, det med straffer i fotball. Her er det "en smule" vanskeligere å få med seg alt, og dette har blitt akseptert på en måte. Er litt annerledes i tennis, hvor man har cyclopser og dommere på hver linje. Husker i alle fall en hendelse i en kamp mellom Arsenal og Liverpool. Fowler fikk straffe, og protesterte fordi han visste at han ikke hadde blitt felt, noe reprisen viste. Dommeren ville ikke høre på han, og Fowler tok selv straffen og bommet. Mange mener at han bommet med vilje, noe han selv aldri har innrømmet. Hvis jeg ikke husker feil, så scoret en av hans lagkamerater på returen, noe som ødela en smule. Men det viser i alle fall at ikke alle juksemakere.
Berger15

Berger15
15.09.04 16:55
2close:

At Capriati har blitt regnet som en av de aller mest sportslige har jeg aldri hørt. Og det overrasker med veldig dersom det er sant, siden hun oppfører seg som om hun har mensen hver gang hun får publikum litt mot seg, som i FO i år.

Det med Williams vet jeg jo, derfor var det jo en smule ironisk at det skjedde MOT nettopp henne sist uke.

At Serena oppførte seg patetisk? Hun fikk skryt her i USA for ikke å skylde på dommeren når hun forklarte seg etter kampen. Har aldri likt henne, men jeg synes da så absolutt ikke at hun oppførte seg patetisk. Noen ganger må man si i fra, og han hun klaget de gangene var da ikke rart i det hele tatt. Man må jo være blind for ikke å se at den ene ballen var inne. I tillegg kom den på et viktig punkt i kampen, det var vel første game i tredje sett, og hadde den ballen blitt dømt inn, så hadde Serena vunnet gamet, i steden for å bli brutt.

Selv storheter som Edberg, som virkelig var en gentleman, sa i fra dersom avgjørelser var totalt feil, og det er da bare menneskelig. Ikke ofte han klaget, men det er klart, når han klaget så skrek han ikke og bar seg som et lite barn.

Regner forresten med at jeg neste år sitter plantet på et godt sete i Flushing Meadows og heier på Pim-Pim.
2close

2close
15.09.04 17:08
Berger15 skrev:
2close:

At Capriati har blitt regnet som en av de aller mest sportslige har jeg aldri hørt. Og det overrasker med veldig dersom det er sant, siden hun oppfører seg som om hun har mensen hver gang hun får publikum litt mot seg, som i FO i år.

Det med Williams vet jeg jo, derfor var det jo en smule ironisk at det skjedde MOT nettopp henne sist uke.

At Serena oppførte seg patetisk? Hun fikk skryt her i USA for ikke å skylde på dommeren når hun forklarte seg etter kampen. Har aldri likt henne, men jeg synes da så absolutt ikke at hun oppførte seg patetisk. Noen ganger må man si i fra, og han hun klaget de gangene var da ikke rart i det hele tatt. Man må jo være blind for ikke å se at den ene ballen var inne. I tillegg kom den på et viktig punkt i kampen, det var vel første game i tredje sett, og hadde den ballen blitt dømt inn, så hadde Serena vunnet gamet, i steden for å bli brutt.

Selv storheter som Edberg, som virkelig var en gentleman, sa i fra dersom avgjørelser var totalt feil, og det er da bare menneskelig. Ikke ofte han klaget, men det er klart, når han klaget så skrek han ikke og bar seg som et lite barn.

Regner forresten med at jeg neste år sitter plantet på et godt sete i Flushing Meadows og heier på Pim-Pim.

Vel, nå kom jeg hjem fra US i natt og ingen på circuiten er imponert av Serenas oppførsel akkurat, hva hun sa rett etter kampen var rent idiotisk. Hun ga dommeren mer enn indirekte skylda for tapet, ingen stor idrettspersonllighet ville sagt noe slikt og derfor er det mye som taler for Serena Williams er en sterkt dalende stjerne.
At du ikke visste at Jennifer kansje er den mest populære av alle jentene kan ikke jeg bebreides for, de fleste aktive eller tidligere aktive spillere er inneforstått med det og når man møter henne er det akurat vanskelig å forstå.
Makan til sympatisk og hordnær person er det vel bare Chanda Rubin som kan påberope seg å være.

vennlig hilsen 2close
sk32

sk32
15.09.04 17:36
Det verkar som om många sporter under 80-talet (och tidiga 90-talet) hade stora profiler som vi idag inte kommer i närheten av. Det gäller inte bara tennis, se bara på basketen, US "Dream Team" är ju inget Dream Team längre, ishockeyn har inga superstjärnor längre i samma liga som Lemieux-Gretzky och "superfemman" från Sovjet, fotbollen har ingen Maradona, ja, fotbollen har ju Beckham, men det är ju inte att jämföra...

Jag tror att 2 saker kan ligga bakom. Dels har idrotten blivit ännu mer seriös, det har blivit jämnare, det har blivit svårare för enskilda individer att dominera. (även om Federer är bra nu). Lagidrotter har blivit tightare, stjärnor får mindre utrymme.
Den andra orsaken är TV och sponsring. Det började på 70-talet, men under 80-talet exploderade antalet TV-sändningar, vi fick in "nya" sporter i TV-sofforna. Tennis sågs som en "ny och fräsch" sport, det fanns utrymme i media och i folks hjärnor för nya stjärnor. ALLA sporter (nästan) hade superstjärnor kändes det som, inom friidrotten (ja, hm..), inom boxning (Tyson), etc. Nu har vi sett oss mätta på det mesta. Vi orkar inte engagera oss för Federer när vi redan sett Becker, Sampras, och de andra. Vem bryr sig om Gatlin när vi sett Ben & Michael Johnson? Vi har sett allt förut. Ingenting känns nytt. Därför tror jag att intresset för det annat än sportsliga får allt större utrymme, exempelvis inom fotbollen. Beckham är ju mer i skvallertidningar än sporttidningar.
sirsirsir

sirsirsir
15.09.04 17:43
Veldig bra analyse, sk32, jeg er helt enig. Du er ganske glup, til tross for at du er svensk :oD
sk32

sk32
15.09.04 21:53
Haha, tack :)

När det gäller TV och media så tror jag förresten att de allt fler betal-kanalerna kan skada sporterna på sikt. Visserligen får vi MER sport, men den visas i smalare kanaler där färre människor tittar. Vi har redan sett det i Sverige, "fotbolls-kväll" på SVT hade väl nära miljonen tittare, sedan köpte TV3 rättigheterna, och nu ligger tittarsiffrorna på ca 100 000. Detta resulterar i ett mindre intresse för allsvenskan, folk känner varken lagen eller spelarna. Stockholmslagen räknar med att de på derby-matcher tappat kanske 20% åskådare på grund av detta. Slutsatsen blir att även om svenska fotbollsförbundet tjänade på ett högre bud från TV3, så förlorar klubbarna på att intresset minskar.

Det kan finnas andra orsaker till det minskade fotbollsintresset (OS kanske), men sporter ska nog akta sig för att säljas till alltför smala kanaler.
sirsirsir

sirsirsir
15.09.04 23:40
Jeg synes programmet på Viasat Sport er enormt mye dårligere enn på SVT. Fotbollskväll var jo knallbra
Manolito

Manolito
16.09.04 11:31
Berger15 skrev:
"Klart du har rett i ting du sier Manolito.
En ting er du kanskje enig i, vi har ikke storoppgjør a la Edberg - Becker lenger. Det blir ikke det samme med Roddick - Federer. Det var noe helt spesielt med kampene mellom Edberg og Becker".

Er faktisk ikke enig. Riktignok var Edberg-Becker ofte spennende og bra kamper, men siden tempoet og kvaliteten på spillet er enda bedre nå setter jeg like stor pris på å se på tennis i våre dager.
Kvartfinalen nylig fra UsOpen mellom Federer og Agassi tror jeg i ettertid kan bli regnet som et klassisk oppgjør. Et oppgjør mellom en av de største spillerne i moderne tid og en som kan bli en av de største vil jeg si at var et helt spesielt oppgjør. Desverre fikk jeg selv ikke sett denne kampen.
Berger15

Berger15
16.09.04 18:26
Federer - Agassi så jeg, og jeg er enig i at det var en kongekamp. Synes også Roddick - Pim-Pim var en ganske bra kamp, selv om det ble mange serve-ess. Klart, det blir litt vel nostalgisk av meg å snakke om Edberg og Becker, og jeg tviler vel egentlig ikke på at kamper som Federer - Roddick kan bli legendariske i framtiden.

En ting er i alle fall sikkert, pausen fram mot Australian Open er altfor lang :)
barmadu

barmadu
16.09.04 20:31
"En ting er i alle fall sikkert, pausen fram mot Australian Open er altfor lang :)"

>> Ser man det, Berger! Det var andre takter enn litt tidligere i tråden... ;-)
Litotes

Litotes
17.09.04 18:58
Berger15 skrev:
Det er mulig at de amerikanske spillerene ble påvirket av publikum i Flushing Meadows. Makan til usportslige tullinger skal man lete lenge etter. Spesielt ille var det i kampen mellom Roddick og Pim-Pim. Det var ellevill jubel hver gang Pim-Pim misset en førsteserve, og enda mer jubel på dobbelfeil."

Sån ner det hvert år, bare å venne seg til det. Derfor var det ekstra hyggelig i år at det ikke var amerikanere i finalen. Ingen å pipe mot.

Et dårlig år for USA, forresten. I 8 GS-turneringer (begge kjønn) har de bare to finalister - begge de tapende finalistene i Wimbledon. De har ikke vært uten GS-seire et helt år siden 1988, og selv da hadde de vel flere tapende finalister.
glorud

glorud
19.09.04 10:02
Enig i at ventetiden til Australian Open er særdeles lang, derfor et spørsmål:
Når spilles Masters i år?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg