Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lag-konkurranser i individuell(e) idretter/sport.

NYTT TEMA
rsol

rsol
21.09.04 14:48
Kanskje ikke en helt nøyaktig overskrift siden det finnes double i tennis, par-golf o.l.

Men; jeg har lagt merke til at ganske mange har stor interesse for lag-konkurranser som Ryder Cup, Fed.cup, Davis Cup, verdenscup i friidrett o.l.

Personlig har jeg aldri greid å engasjere meg i noen særlig grad i disse konkurransene. Ikke fordi at jeg ikke kan finne det spennende å finne ut hvilket land som er best i de forskjellige idretter, men mest fordi formatene i disse konkurransene er så kunstige.

Foursomes eller four-ball i golf er for meg en kuriositet som ikke fenger meg noe særlig, og som jeg ikke kan relatere til noe annet i golf-sporten.
Kanskje nettopp derfor noen fenges av det? For min egen del ser jeg ingen stor sportslig verdi i det. Det blir for meg som om langrennsløpere eller alpinister skulle ha patruljeløp.. greier ikke å se den idrettslige verdien i det!

I tennis har vi jo f.eks davis-cup. OK, det er jo en viss prestisje i å vinne det, men den idrettslige verdien? Hvor er den? La oss tenke oss at USA slår Sveits 3-2, men begge de amerikanske singelspillerne blir knust av Federer, ja vel så greier kanskje amerikanerne å slå Bastl, Rosset, Kratochvil , Heuberger eller hvem det nå enn er som er sveits sin nr.2... og så?

Jeg har intet ønske å ødelegge gleden for de som liker slike lag-konkurranser, men er bare ute etter å forstå. Noen som kan forklare sin fascinasjon for slikt?
eddard

eddard
11.10.04 12:37
Tror noe av fascinasjonen ved slike konkurranser er at oppgjørene mellom de nest-beste blir like viktige som de mellom de beste.

Man blir mer oppmerksom på utøvere som vanligvis ikke er helt i rampelyset. Dessuten ser man ofte mer på om utøverne gjør det bedre eller dårligere enn forventet.
rsol

rsol
11.10.04 13:10
eddard skrev:
Tror noe av fascinasjonen ved slike konkurranser er at oppgjørene mellom de nest-beste blir like viktige som de mellom de beste.
----------------------------------
>Jo, vi har jo også EM i friidrett og svømming som sammenligning, har aldri greid å bli fascinert over de mesterskapene heller..

Om Fabrice Santoro slår Olivier Rochus eller om Jason Gardener løper raskere enn Mark Lewis-Francis er ikke så veldig interessant for meg så lenge de er middelmådigheter i idretten sin..

Men men, hver sin smak..
Litotes

Litotes
11.10.04 15:36
Tror eddard mente at i f.eks. Ryder Cup vil oppgjørene mellom de nest beste ha innvirkning på sluttresultatet også for de beste. I EM i friidrett har jo resultatene bare innvirkning på seg selv, for å si det sånn.
rsol

rsol
11.10.04 20:55
Ok, sånn å forstå..
Da er nok europacupen eller verdenscupen i friidrett den rette sammenligningen, ikke det at jeg finner de konkurransene så veldig spennende heller!

Nå finnes det forsåvidt tilfeller hvor jeg kan like lagformatet i individuelle idretter også; stafetter i langrenn, friidrett eller svømming kan absolutt være spennende. Men da er tross alt 'formatet' i konkurransen det samme som individuelt, man går sin 10 km eller svømmer sin 100 m. I ryder cup finner jeg det merkelig at det er en annen konkurranseform enn i individuelle konkurranser, ville sannsynligvis funnet det mer interessant hvis det hadde vært totalscore e.l.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg