Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Americans have been ugly of late"

NYTT TEMA
Berger15

Berger15
23.09.04 05:21
Leste akkurat en artikkel hos MSN/Fox Sports som jeg synes var meget god. Tittelen på artikkelen er den samme som overskriften.

Poster ikke artikkelen, men gå og les den her: http://msn.foxsports.com/story/3028246?GT1=5012

Morsom lesing, det virker som om amerikanerne er litt fortvilet om dagen :)

Synspunkter?
sirsirsir

sirsirsir
23.09.04 08:39
I actually watched some of the Ryder Cup. Had I not known better I would have thought it was one of those exhibitions where one country introduces a sport to another.

Haha
sk32

sk32
23.09.04 13:07
Glädjande läsning :) Jag trodde visserligen att artikeln skulle handla om dopning när jag såg överskriften, men, men.
jakral

jakral
23.09.04 13:18
De får trøste seg med hjelmeball, amerikanerne, for den driter verden i.
sirsirsir

sirsirsir
23.09.04 13:54
Javel? Uenig der.
jakral

jakral
23.09.04 14:19
Det er alltid noen få som interesserer seg for det også her på berget. Det gjelder synkronsvømming og slike sporter også, men am.football er jo primært en hjemlig idrett for amerikanerne uten internasjonal scene.
sirsirsir

sirsirsir
23.09.04 14:38
Superbowl er faktisk en av sendingene som har aller flest seere world wide hvert år.
jakral

jakral
23.09.04 16:30
sirsirsir skrev:
"Superbowl er faktisk en av sendingene som har aller flest seere world wide hvert år."

------------------------------------------------------------------------------------------

Amerikanerne liker å synes det, men jeg har mine tvil. Det snakkes om 800 millioner TV-seere på verdensbasis for Superbowl, hvorav 150 millioner av disse er amerikanere. Disse tallene er rent oppspinn og ønsketenkning fra NFL-ledelsens side. Det amerikanske kontinent ligger geografisk sett i en veldig dårlig sone når det gjelder å få maksimalt TV-publikum på verdensbasis - særlig ettersom Superbowl naturlig nok legges til primetime i USA. Da Fotball-VM gikk av stabelen i USA for ti år siden gikk kampene på dagtid for å gagne de befolkningstette tidssonene i Europa, Afrika og Asia.

Med to store verdenshav på hver side av seg, sier det seg selv at den resterende drøye påståtte halvmilliarden må se Superbowl på svært ubekvemt tidspunkt, nattestid i Europa, Afrika og store deler av Asia og grytidlig morgen i Øst-Asia. Hvor mange sitter oppe midt på natta for å følge en finalekamp i en sport de ikke har noe forhold til og med lag eller spillere som de ikke kjenner? Hvertfall ikke så mange som en halv milliard. Kanskje noen titalls millioner.
sirsirsir

sirsirsir
23.09.04 16:51
Du misforstår nok litt der. Med 800 millioner mener man selvsagt hvor mange som har muligheten til å se sendingen. Men husk at selv med 20 % av det tallet, altså 160 millioner så vil det være ekstremt høye seertall i forhold til de aller fleste TV-sendinger. Og det er nok flere i Norge med høy interesse og kompetanse for NFL enn du tror.
Men jeg tror ikke du er ute etter å vite noe om det.
jakral

jakral
23.09.04 17:45
De promoterer Superbowl ofte som verdens største idrettsbegivenhet og det er jo totalt skivebom.

Nordmenn som har studert i USA eller flyttet dit og tilbake utgjør nok den aller største gruppen av tilhengere for denne sporten her hjemme. Ellers er det tynt.
Berger15

Berger15
23.09.04 18:32
Tja, du har nok ikke helt rett i dette jakral.

Amerikansk fotball blir bare mer og mer populært i Europa. NFL Europe har en del av "skylden" for det, men også mange land sender mye NFL. Se bare i Skandinavia, hvor VELDIG manga har superbowl parties og slike ting.

I tillegg har land utenfor Europa som er gode i rugby, f.eks. Sør-Afrika, New Zealand og Australia, høye seertall når det gjelder NFL.

Klart, de kan ikke konkurrere med OL eller fotball-VM, men amerikansk fotball er mer populært en folk hjemme på berget tror.
Litotes

Litotes
23.09.04 19:17
Berger15 skrev:
Klart, de kan ikke konkurrere med OL eller fotball-VM, men amerikansk fotball er mer populært en folk hjemme på berget tror."

Hvilke er norges beste lag?
Hvilke er europas beste lag?
Hvilke lag er best utenfor europa/nord-amerika?
Berger15

Berger15
23.09.04 19:27
I Norge er vel Trolls best, i Europa, Berlin og Frankfurt. Utenfor Europa vet jeg ikke.
Litotes

Litotes
23.09.04 19:36
Ikke så alminnelig kjent, med andre ord. Selv kan jeg ikke huske å ha hørt om Berlin og Frankfurt (i denne sammenheng) til tross for at jeg leser sportssidene i avisene med meget stor regelmessighet, og kan navngi praktisk talt alle lag i den øverste divisjonen i belgisk fotball.

Hvor stor interessen er på verdensbasis vet jeg ikke, men i Norge er den ganske liten. Ikke så rart egentlig, det er mange sporter og ikke alle kan få like mye plass.
Berger15

Berger15
23.09.04 19:46
Ikke så kjent i Norge, nei.

Vi nordmenn vet i tillegg navnet på omtrent 50 langrennsløpere, som er en minisport, mens folk i f.eks. USA ikke vet navnet på en, så det kommer jo så klart an på hvor man bor og hva man er vant til.
Litotes

Litotes
23.09.04 20:06
Nå, minisport og minisport. En langrennsløper har åtte OL-gull, mens gridiron ikke engang er OL-idrett pga manglende utbredelse.

Det er en tendens i Norge til å gjøre våre idretter mindre enn de er. Janteloven som slår til igjen, antar jeg.
Berger15

Berger15
23.09.04 20:17
Når det gjelder OL så er det jo en annen ting. Men nå skal det jo neves at et OL i verdens største sport, fotball, ikke er verdt så veldig mye dersom man sammenligner det med VM.

Nå mener jeg ikke personlig at amerikansk fotball er en dominerende sport på verdensbasis, jeg bare nevnte at vi nordmenn ofte glemmer at det finnes idretter der ute som vi vet lite om, men som er meget populære.
bossmann

bossmann
23.09.04 20:38
norges beste lag - eidsvoll 1814's
europas beste lag - tyskland
beste lag utenfor europa/nord amerika - japan
jakral

jakral
23.09.04 23:19
Berger15 skrev:
"Amerikansk fotball blir bare mer og mer populært i Europa. NFL Europe har en del av "skylden" for det, men også mange land sender mye NFL. Se bare i Skandinavia, hvor VELDIG manga har superbowl parties og slike ting. Klart, de kan ikke konkurrere med OL eller fotball-VM, men amerikansk fotball er mer populært en folk hjemme på berget tror."

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorvidt VELDIG mange har Superbowl parties i Norge, det kommer jo an på hva "veldig mange" er etter ditt syn, det skal jeg ikke uttale meg noe om, men jeg vet at programmet har scoret dårlig på TV-barometerne de gangene TV3 har valgt å sende. Jeg leste i en artikkel at en reklamespot for Superbowl i Norge kostet 15 skarve kroner under finalen sist januar (eller februar) og det tyder vel ikke på den helt store interessen.

Men som sagt, det vil alltid være noen som følger dette.
sirsirsir

sirsirsir
23.09.04 23:21
Så verden driter ikke helt i det likevel, altså
Berger15

Berger15
24.09.04 04:28
15 kroner for reklameplass tviler jeg på, men siden bolla spilles på nattestid norsk tid, så er det jo ikke så rart at det er billige spot'er.

Det blir omtrent som å si at siden ingen utenfor Europa følger langrenn, så er det en ubetydelig sport.
sirsirsir

sirsirsir
24.09.04 04:29
Det var faktisk 15 kroner.
Berger15

Berger15
24.09.04 04:37
Ok, det visste jeg ikke, det hørtes jo helt sinnsykt ut.

Det er jo utrolig at de i det hele tatt gadd å selge spot'er med en slik pris.
bossmann

bossmann
24.09.04 12:12
de 15 spenna var faktisk en gimmick
jakral

jakral
24.09.04 22:45
sirsirsir skrev:
"Så verden driter ikke helt i det likevel, altså"

------------------------------------------------------------------------------------------------------

På bakgrunn av hvordan USA preger resten av verden på de fleste områder i hverdagskulturen og underholdningsindustrien, så kan man faktisk i grove trekk si at verden driter i amerikansk fotball. USAs mest populære lagidrett har ikke klart å erobre folkemassene rundt om i verden slik andre deler av den amerikanske kulturen har til tross for masse eksponering i diverse spillefilmer o.l. Den har falt igjennom og årsakene er nok mange uten at jeg har svaret på alle.
sirsirsir

sirsirsir
24.09.04 23:53
Det her blir bare påstand mot påstand. Du har ennå ikke vist noen konkrete fakta som underbygger det du sier. Det blir bare synsing.
jakral

jakral
25.09.04 03:31
sirsirsir skrev:
"Det her blir bare påstand mot påstand. Du har ennå ikke vist noen konkrete fakta som underbygger det du sier. Det blir bare synsing."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Synsing som ingen har kunnet motbevise til nå. De 15 kronene jeg nevnte var fakta. En TV-kanal selger ikke reklamespotter for lommerusk hvis seertallene forventes å være gode. Og dette var bare som eksempel for Norge.

Hva synes du selv generelt? Er det noe VM i amerikansk fotball som liksom kan underbygge at dette er en sport verden engasjerer seg sterkt i, eller setter stor pris på? Kan noen amerikansk fotballspiller kalles for verdenskjendis utenfor NFLs lukkede supportergrupper? Har du inntrykk av at mange barn og unge i fem verdensdeler flyr rundt med beskyttelsesutstyr og sparker oval ball mellom stolper uten tverrligger (evt. løpe til endzone og kaste ballen i bakken)? Er dette en fritidssyssel for mange tror du?

Skal man først snakke om en sport med oval ball er jo rugby den store sporten og den har nok et atskillig større fotfeste rundt om i verden. Rugby har hvertfall et VM så vidt jeg vet. Det var vel England som vant nylig.
sirsirsir

sirsirsir
25.09.04 04:41
Trenger ikke å motbevise noe som ikke er bevist, vet du. Det er vel ikke så fordømt mange idretter utover fotball hvor spillerne er superkjent heller.
Litotes

Litotes
26.09.04 11:31
Berger15 skrev:
Når det gjelder OL så er det jo en annen ting. Men nå skal det jo neves at et OL i verdens største sport, fotball, ikke er verdt så veldig mye dersom man sammenligner det med VM."

Nei, men det har andre årsaker. Ingen sier fotball er en for liten idrett til å være med. De er jo også forsåvidt med... Normalt sett er en OL-idrett større enn en som ikke er med i OL.

"Nå mener jeg ikke personlig at amerikansk fotball er en dominerende sport på verdensbasis, jeg bare nevnte at vi nordmenn ofte glemmer at det finnes idretter der ute som vi vet lite om, men som er meget populære."

Joda. En av grunnene til at vi glemmer denne, og også grunnen til at amerikanerne ikke har blitt slått i den, er at det mangler internasjonale konkurranser. Når en leser artikkelen var min første tanke at i den idretten hvor de ikke har fått tilbakeslag har de ikke _kunnet_ får det. Det er jo ikke noe VM, er det vel? Er det noe tilsvarende "Canada Cup" i ishockey? Har i det hele tatt de antatt beste amerikanerne prøvd seg mot utenlandsk motstand? Vet du det?
Berger15

Berger15
26.09.04 18:22
Dersom en sport kun er populær dersom barn og unge i fem verdensdeler løper rundt i utstyr fra den sporten, da er det ikke mange sporter som er populære.

Hvor mange utenfor Europa tror du har hørt om, la oss si, Bjørn Dæhlie?
Tror du finner ut at mange flere utenfor USA har hørt om Joe Montana, enn det er folk utenfor Europa som har hørt om Dæhlie.

Har aldri påstått at amerikansk fotball er en verdenssport a la fotball. Vi bare konstaterer at det er en sport som er mye mer populær enn det folk tror.

Du nevner VM, har de VM i tennis eller VM i golf? Er golf en OL-gren? Ikke det nei? Da faller jo argumentasjonen din i grus da jo....;)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg