Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boksing: Max Schmeling 99 år!

NYTT TEMA
KOKid

KOKid
29.09.04 10:05
En av mine favoritt personer og helter har rundet 99 år. Nedenfor er noen linjer jeg skrev om ham i fjor. Denne mannen fortjener all ære og respekt.

Max Schmeling er en av de få gjenlevende heltene fra første halvdel av 1900-tallet, og da mener jeg ikke bare boksing, selv om det er boksingen han vil huskes best for.

Schmeling vant den ledige VM-tittelen som Gene Tunney sa i fra seg da han la opp i 1929, ved å slå Jack Sharkey via diskvalifikasjon i 4. runde. 2 år senere tapte han den til Sharkey i det som regnes som en av de mest kontroversielle dommeravgjørelser gjennom tidene. Schmeling fortsatte å bokse på høyt nivå, og i 1936 ble han matchet mot den bokseren som renges som en av de aller største gjennom tidene, nemlig Joe Louis. Schmeling hadde rollen som slaktoffer mot den ubeseirede amerikaneren, men i det som regnes som en av 1900-tallets største idrettsskreller, slo han sensasjonelt ut Louis i 12. runde etter å ha dominert ham frem til da.

Adolf Hitler, som da var ved makten i Tyskland, nølte ikke med å bruke Schmeling som propaganda for nazi Tyskland, og Schmeling ble raskt ansett som en nazist av resten av verden, enda han var langt fra enig med Hitlers politikk. Bl.a. annet gjorde Hitler en stor sak ut av at Schmeling nektet å sparke sin jødiske manager, Joe Jacobs.
Det at Hitler og Nazi Tyskland trykket Schmeling til sitt bryst var et viktig argument for at daværende VM-mester James Braddock ga Louis VM-kamp i stedet for Schmeling.

Etter at Louis hadde slått Braddock om VM-tittelen, ga han Schmeling sjansen. Året var 1938, og Europa var svært turbulent pga. krigen som snart skulle komme. Louis vs. Schmeling 2 ble solgt som "Good vs. Evil" og hele verden stod stille da første gong-gongen gikk. Louis angrep Schmeling som et utsultet dyr og da det var tydelig at Schmeling ikke ville greie runden ut, ble radiosambandet til Tyskland klippet av Nazistene. De ville ikke bli forbundet med et tap, spesielt ikke et tap til en farget person.

Da det knusende tapet til Louis var et faktum, sto ikke Schmeling høyt i kurs hos nazistene lenger. Han ble slaktet i tyske aviser stemplet som en landssviker.
Han holdt en lav profil de første årene i krigen, men i 1942 ble han rullet inn i fallskjerm troppen i en alder av 37 år. Skadet i kamp, ble han erklært tjenesteudyktig og dimmitert. Senere skulle det vise seg at Schmeling brukte de første årene av krigen til å skjule jøder i huset sitt, noe som umiddelbart hadde kostet ham livet dersom det ble oppdaget.

Etter krigen var han blakk og måtte gå i ringen igjen for å tjene penger. Comebacket var ingen suksess, han hadde ikke lenger det som måtte til for å greie det som bokser i en tøff tid. Til slutt begynte han å jobbe på Coca Cola fabrikken i Tyskland og jobbet seg oppover. Da han gikk av med pensjon derfra var han Sjef for Coca Cola i Tyskland og en mangemillionær. Da han var i USA i 1978 for å kaste glans over et arrangement, møtte han sin tidligere rival Joe Louis. Da han så at Louis var blakk og hadde store helseproblemer, tok han med en gang frem sjekkheftet sitt og skrev ut et større beløp til den gamle eks-mesteren.

De siste 20 årene har han levd et rolig liv på gården sin. Visstnok er han fremdeles en ivrig boksefan, og har hatt brødrene Klitchko på besøk ved flere anledninger.

For de som er interessert i å vite mer om denne fantastiske mannen, kan jeg anbefale boken "Max Schmelig: An Autobiography". Absolutt en av de beste og mest facinerende bøkene jeg har lest.

Gratulerer med dagen, Max! Måtte du leve i mange år enda.
eddard

eddard
18.10.04 13:17
Veldig bra innlegg, artig lesning.
monsanto2

monsanto2
19.10.04 10:19
Hva, lever Schmeling ennå!
Jeg er gammel bokser selv, og kjenner naturligvis til ham. Men jeg trodde han var under torva forlengst - jeg husker noen gamle sort/hvitt-opptak fra tredveårene med ham.

Artig liten rapport om den gamle mester, bra KOKid (av nicket alutter jeg at du er eller har vært i ringen selv?)
2fast2fart

2fast2fart
19.10.04 13:08
Strålende innlegg. Har lest endel av det du skriver tidligere, men har det var masse nytt og flott stoff.
Keep up the good work !
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg