Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor bør stønning forbys i tennis?

NYTT TEMA
Nibiru
NibiruInnlegg: 11393
19.06.05 17:50
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281250

Det står jo ingenting om hvorfor stønning evt bør forbys...Ser ingen grunn til å forby det.
barmadu
barmaduInnlegg: 5083
19.06.05 18:32
Fordi det er distraherende og irriterende for motstanderen...

Og litt irriterende for publikum også. Selv om Sjarapova er ganske sexy når hun stønner slik. :-)
thugboy
thugboyInnlegg: 4033
19.06.05 19:10
det er så tåpelig at det ikke skal gå an..

"Stønn fra kvinnelige tennisstjerner når de slår en ball er en uting, mener den erfarne Wimbledon-dommeren Alan Mills."

Hva med menn som stønner?? Herregud ass...

De forstyrrer publikum? Det er jo publikum som ikke skal forstyrre spillerne, ikke omvendt...

Men jeg må si at Sjarapova stønner bra...
Relativt
RelativtInnlegg: 1982
19.06.05 19:18

Jeg irriterer meg over siklingen i skisporten.

Melankolien i golfen.

Bråket i motorsporten.

Svigermorsdrømmene i håndball.

Underfokusering på sex i kvinneidrett.

Lover for og mot dette blir dog bare tull ..;)
barmadu
19.06.05 19:21
Det er vel ikke det at de forstyrrer publikum, men altså at det er distraherende for motstanderen.

Det, og at det er irriterende å høre på gjør at jeg som tilskuer synes altfor mye stønning er en uting, og man burde anstrenge seg for begrense dette mest mulig.

Så jeg er litt enig at det er en uting, og det er sant at det har blitt mye mer av det, særlig på kvinnesiden, de siste årene. Det er ikke mange menn som stønner så mye (selv om Kuerten kunne være fæl). Men et forbud mener jeg er å gå for langt, det blir vanskelig å håndheve.
Hercules
HerculesInnlegg: 20383
19.06.05 19:41
Tror ikke motstanderne distraheres nevneverdig ev stønning. Dette er tennisspillere vant til allerede fra barns alder. Ikke at alle gjør det selv, men en såpass stor andel av spillere gjør det at motstanderen neppe legger særlig merke til det.

Men det finnes selvsagt grenser. Sharapova og Seles (spesielt den unge utgaven på første halvdel av av 90- tallet) er knapt eksempler på stønning. Vil kalle det skriking, og må tross alt til tider være sjenerende. Håper Maria legger av seg noe av det tullet med alderen.
barmadu
19.06.05 20:17
Ja, la oss håpe det. Sjarapova er jo så likandes ellers. :-)
Kjetild
KjetildInnlegg: 6137
19.06.05 20:22
En som nesten aldri stønner... det er Roger Federer : )

Soteria
SoteriaInnlegg: 10351
19.06.05 20:23
Tennis er en tung og krevende sport. Det er skikkelig tungt å slå ballen perfekt over på den andre sida.
Særlig for kvinner selvsagt - de bruker vel samme utstyr som mennene?
Så det er ikke rart at det stønnes.
Men dette beviser at tennis ikke er noen kvinnesport.

Kvinnene burde heller være hjemme og bake kringler, eller hvis de absolutt må drive med sport burde krokket være et greit alternativ :-)
Krokket var nemlig lenge den eneste sporten de aristokratiske kvinnene drev på med, hehe.
Hercules
19.06.05 20:24
_Meget_ likandes jente :-)
Hercules
19.06.05 20:25
"En som nesten aldri stønner... det er Roger Federer : )"

>En annen som aldri stønnet, var Pete Sampras :)
Nuninho
NuninhoInnlegg: 215
20.06.05 00:02
Har du spillt tennis? Vet du hvor irriterende det er når motstanderen lager den mest utenkelige lyden?
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
20.06.05 13:37
Damene stønner jo for å distrahere motspiller og et forbud tror jeg kan være veien å gå. Tror ikke det er noe problem for de verste stønnerne å roe stemmebruken et par hakk, det er bare noe de har blitt vant til å gjøre og ikke en fysisk nødvendighet for å spille bra tennis.
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
20.06.05 15:21
det er jo litt digg å høre på Sharapova da. en kan lett fantasere om hvilke lyder hun lager på soverommet:-)
Like interesant er det ikke å høre Kuerten brøle i vei

Jeg tror denne stønningen er noe de bevisst har lagt til seg.
Med tanke på å forstyrre motspilleren sin.

sexxes
sexxesInnlegg: 13320
22.06.05 22:13
Etter å ha sett en $10000 turnering for kvinner de siste dagene er det ingen ting som tyder på at det blir slutt på stønningen. Interresant å få med seg når spillerne stønner, noen i det de slår, mens en av de danske spillerne stønnet omtrent i det motstaderen skulle slå (litt overdrevet, men kom veldig sent). Hun fikk en advarsel også, men det var ikke for stønning.

Massi fra Sverige var dog i en særklasse. er har man nok Sharapova som forbilde ja :-)
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
23.06.05 21:28
Leser på Vg nå at Sharapovas "stønn" ble målt til 101 decibel

Husker også at jeg leste tidligere at Liverpool publikum satte ny verdensrekord ved decibel måling på en fotball arena.
Da Liverpool scoret 1-0 målet mot Chelsea i Ligacupfinalen tidligere i år ble jubelbruset målt til ca 128 decibel

Så om det jeg sier stemmer så kan jeg forstå at en må få disse tennisspillerne til å roe ned et par hakk:-)
sexxes
sexxesInnlegg: 13320
23.06.05 21:43
sexxes skrev:

Massi fra Sverige var dog i en særklasse. er har man nok Sharapova som forbilde ja :-)

Massi hadde dessuten en særdeles skummel far (ikke mannen du ønsker å møte alene noe sted). Turde kanpt å ha blikket mot datteren hans da han kom gående mot (og forbi hedigvis) meg. Dog gjorde han vel ikke noe spesiell ugagn bortsett fra å dampe på sigaretter. Fysj!
Thomi
ThomiInnlegg: 10075
23.06.05 22:05
For min del, må jeg innrømme jeg blir litt opphisset av all denne stønningen.
Flerkontox
FlerkontoxInnlegg: 14128
28.06.05 20:20
barmadu skrev:
Og litt irriterende for publikum også. Selv om Sjarapova er ganske sexy når hun stønner slik. :-)"

Hun er mer enn ganske sexy ogsaa naar hun ikke stoenner...
sentry2
sentry2Innlegg: 3043
28.06.05 20:43
Hercules skrev:
_Meget_ likandes jente :-)

>> Ja, og flink til aa lage mat er hun ogsaa. Og saa har hun godt lag med barn.
Stormester
StormesterInnlegg: 1015
30.06.05 16:14
Lurer på hvordan det er å "kose" med Sjarapova. Bør man bruke øreklokker for ikke å bli døv?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg