Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tour de France 2009

NYTT TEMA
KongOlav2

KongOlav2
16.10.08 09:36
Det er nå kun seks dager til neste års Tourløype offentliggjøres og det finnes allerede endel rykter om neste års løypetrase på nettet.

http://www.steephill.tv/2009/tour-de-france/

Ryktene sier at det blir 5 motbakkeavslutninger neste år, 2 i Pyreneene (Andorra og La Mongie), Les Arcs i Alpene, Verbier i Sveits og sist, men ikke minst Mont Ventoux. Ventoux skal etter ryktene komme på den nest siste etappen og hvis det er riktig vil det bli en uhyre spennende avslutning på neste års TDF.

Ikkemazzo

Ikkemazzo
16.10.08 09:48
Og CycleSport gjengri rykter om at ASO fikk det travelt med å redusere lengden på tempoetappene og å legge inn flere korte, bratte kneiker når de fikk høre at Armstrong skulle stille. Dette blir spennende.
KongOlav2

KongOlav2
16.10.08 09:55
Korte, bratte kneiker høres bra ut. Det er flere av oss som har etterlyst et par etapper som ligner litt mer på bakkeklassikerne i stedet for de endeløse flate etappene de første 10 dagene av Touren.
WillyVoet

WillyVoet
16.10.08 10:09
Ikkemazzo skrev:
Og CycleSport gjengri rykter om at ASO fikk det travelt med å redusere lengden på tempoetappene og å legge inn flere korte, bratte kneiker når de fikk høre at Armstrong skulle stille. Dette blir spennende.
-----------------------------------------------------------------

At de reduserer lengden på tempoetappen skjønner jeg, men at de legger inn flere korte bratte kneiker skulle nok passe Armstrong ganske fint målt mot mange av de andre sammenlagtkandidatene forutsatt godt gammelt Armstrong nivå.

Det er utrolig uheldig at Contador kjører i Astana sett i lys av dette, han er den som ville utfordret mest i slike bakker. Valverde i toppslag ville også klart det, men han har visst seg alt for utstabil i GT.
Ikkemazzo

Ikkemazzo
16.10.08 14:56
Ved siden av Alberto, så vil jeg tro Andy også blir vrien å følge for en aldrende Armstrong når stigningen blir 10 % +. Men det var bare et rykte.
ryder

ryder
16.10.08 18:43
Ikkemazzo skrev:
"Og CycleSport gjengri rykter om at ASO fikk det travelt med å redusere lengden på tempoetappene og å legge inn flere korte, bratte kneiker når de fikk høre at Armstrong skulle stille. Dette blir spennende."

- Akkurat denne biten var også min første tanke da disse ryktende kom, for å sitere meg sjøl fra 10.sept: "Blir jo interessant å se hvordan løypa blir seende ut no - regner vel med at ASO gjør den mer klatrervennlig enn de hadde tenkt seg, og ikke øker tempo-kilometrene noe særlig fra i år..."

At ASO har sine agendaer er jo alltid tydelig; Ullrich fikk jo blant annet enn løype skreddersydd for seg på slutten av sin karriere, uten at det hjalp så mye.
Sorte_Baron

Sorte_Baron
16.10.08 18:56
Ja en Ullrich seier kokte jo bort i OP grøten. Ventoux (vet ikke om den ble tatt med før eller etter Armstrong kunngjorde comeback) er vel et fjell Lance Armstrong aldri har likt. Mener å huske han sa det i et intervju.
Jan_Ullrich

Jan_Ullrich
16.10.08 21:54
Mulig han ikke likte det, men det kan ikke de andre heller ha gjort. Han har vel kjørt det to ganger. I 2000 og 2002. I 2000 var vel han og Pantani omtrent likt over mål, mens i 2002 ble han nummer 3. Vil ikke akkurat si at dette er noe fjell som er skrekk og gru for Armstrong sin del...
LesPaul68

LesPaul68
16.10.08 22:39
Kortere tempoer og ditto klatringer burde vel passe bra for Edvald i sin første tour?
Jeg er klar over at laget ikke vil kjøre for han, men en slik løype kan vel medvirke til at han kan få flere positive opplevelser enn han ville gjort i en tøffere løype?
På tempo så holder han jo følge med de fleste på første del av etappen.

Thor griner sikkert ikke over dette han heller:)
Sorte_Baron

Sorte_Baron
21.10.08 20:01
I morgen presenteres Tour de France 2009!
Men ryktene har allerde flommet en stund og spanske forum melder at dette er neste års rute. Hvis det stemmer har vi en sikkelig godbit i vente, - en for lang lagtempo. (det er en personlig mening)

Sabado 4 de julio- Mónaco-Mónaco (contrarreloj individual)

Domingo 5 de julio- Mónaco- Sisteron

Lunes 6 de julio Sisteron-La Grande Motte

Martes 7 de julio Montpellier-Montpellier (contrarreloj equipos de 38 km)

Miercoles 8 de julio Montpellier-Perpinyà

Jueves 9 de julio Girona-Barcelona

Viernes 10 de julio Barcelona-Arcalís (sin los ultimos 5 km de ascenso) *

Sábado 11 de julio Andorra la Vella-Saint Girons

Domingo 12 de julio Llegada a Tarbes o La Mongie *

Lunes 13 de julio Reposo (traslado en avión a Limoges)

Martes 14 de julio Limoges-Issoudun

Miércoles 15 de julio Vatan-Auxerre

Jueves 16 de julio Auxerre-Vittel

Viernes 17 de julio Vittel- Colmar (El Ballon de Alsacia)

Sábado 18 de julio. Colmar-Besançon

Domingo, 19 de julio. Pontalier- Verbier (Suiza) *

Lunes, 20 de julio. Jornada de reposo en la estación de Verbier

Martes, 21 de julio. Martigny- Les Arcs *

Miércoles, 22 de julio. Bourg-Saint Maurice-Le Grand Bornand

Jueves, 23 de julio. Annecy-Lago Annecy (contrarreloj individual de 45 km)

Viernes. 24 de julio. Bourgoin-Jallieu-Aubenas

Sábado, 25 de julio. Montélimar-Mont Ventoux *

Domingo, 26 de julio. Campos Elíseos (traslado en TGV desde Avignon)

* = om jeg ikke tar helt feil er dette etapper som har avslutning i høyden, altså fjell. Det ryktes også at det blir langt flere kuperte etapper som har avslutning på toppen av en liten knekker slik som første og til dels andre etappe av årets Tour de France.

KongOlav2

KongOlav2
21.10.08 20:29
Hvis ryktene stemmer får man den mest spennende ruten på flere år:

- Fem fjellavslutninger. Så mange har man ikke hatt siden 2002 da man også hadde 5. De siste årene har man stort sett hatt kun 3 fjellavslutninger.
- Mont Ventoux er tilbake. Kanskje det mest mytiske av alle fjell i Frankrike er tilbake for første gang siden 2002.
- Flere småkuperte etapper med korte bakker til slutt i stedet for de helt flate etappene som det har vært alt for mange av til tider. Her kan man lære endel av Giroen som har hatt endel av denne typen etapper de siste årene.
indurain

indurain
22.10.08 12:12
Noen som får opp en livesteam?
Milano3

Milano3
22.10.08 12:13
http://proxy.clients.dbee.com/aso/20081022/en/live.php?debit=high&player=wm

Fungerer fint her ihvertfall!
indurain

indurain
22.10.08 12:35
Etter det jeg leser på Cyclingnews, så kan jo dette bli riktig hyggelig.
begrensninger i antall tempokm. lagtempo er tilbake med en vettug distanse denne gang, og nest siste dag opp Ventoux. Innom flere land enn på leeeenge.

Ser veldig lovende ut, men vi får sjekke detaljene i løpet av dagen.
KongOlav2

KongOlav2
22.10.08 12:36
Ok, de har nå gått gjennom etappene og det var temmelig skuffende greier. Kun tre fjellavslutninger (Andorra, Verbier og Mont Ventoux), ikke fem som de siste ryktene sa. Verbier er heller ikke den alle tøffeste stigningen, med en høydeforskjell på omkring 700 m og stigning på 6,5 % eller noe omkring der. Det blir derimot en god del fjelletapper, ytterligere 2 i Pyreneene (til Tarbes og St. Girons) og 2 i Alpene (til Le Grand Bonard og Bourg St Maurice) i tillegg til de som ender med fjellavslutning.
KongOlav2

KongOlav2
22.10.08 13:30
Link til etappene finnes forresten her:

[url)http://www.letour.fr/2009/TDF/COURSE/us/le_parcours.html[/url]
-United91-

-United91-
22.10.08 22:03
Umiddelbart da jeg så årets trasé ble jeg skuffet.
For det første holder de seg ALT for langt sør i landet - for det andre er den første tempoen for lang for Thor (skulle man i alle fall tro). Den er nok også litt for lang for Edvald, dessverre.

Draq

Draq
22.10.08 23:05
Men Ventoux etter siste tempo MÅ jo bli bra
Freitas

Freitas
23.10.08 08:17
Dagbladet forenkler en smule når de skriver "Thor Hushovd får ti muligheter til etappeseier i neste års utgave av Tour de France" fordi det er ti såkalt flate etapper. Hva med å kikke litt på avslutningene. Hvis han vinner på Montjuic (avslutninga i Barcelona) blir det tidenes bombe av en norsk syklist. Aldri verden om han henger med teten opp dit.

stioegl

stioegl
23.10.08 12:08
Enig i at avslutninga ikke kan kalles flat, men at Montjuic er noe særlig stort fjell blir vel også feil å si. Spørs litt hvilken side det skal sykles fra. Rett opp fra havna blir litt bratt. På andre siden, hvor man passerer Stadio Olympico er mye lettere.
Ikkemazzo

Ikkemazzo
23.10.08 13:57
Jepp, og det er jo sannsynligvis forbi stadion de skal kjøre, det er i alle fall der Escalada a Montjuic ble kjørt. Om lag sammenlignbart med 1. etappe i år, vil jeg tro.

Det ser ut som det ikke blir noe av Escalada i år, jeg har i alle fall ikke sett noe. Sykkelklubben i Barcelona la jo ned Setmana for noen år siden, så de kan trenge den drahjelpen en Tour-målgang gir dem.
AndySchleck999

AndySchleck999
23.10.08 15:39
5 fjellavslutninger!? Det er jo strålende nyheter.

Go Andy S.
vannrett

vannrett
23.10.08 15:42
LesPaul68 skrev:
Kortere tempoer og ditto klatringer burde vel passe bra for Edvald i sin første tour?
Jeg er klar over at laget ikke vil kjøre for han, men en slik løype kan vel medvirke til at han kan få flere positive opplevelser enn han ville gjort i en tøffere løype?
På tempo så holder han jo følge med de fleste på første del av etappen.

Thor griner sikkert ikke over dette han heller:)

Det sier alle hvert år, men sannheten er at det bare har skjedd 1 gang? at han har brutt! Rutinen alene får Thor over! og det har vel vært tyngre Tourer enn denne!
amg11

amg11
01.12.08 21:34

Da ser det ut som vi får se Armstrong i årets tour.

http://www.nrksport.no/sykkel/1.6332994

sertono

sertono
01.12.08 21:59

Ja, og det som hjelperytter...

blir sikkert fast flaskehenter....

(Innlegget ble redigert 01.12.08 22:00)

grupetto

grupetto
05.01.09 18:32

Ojsann! Johan Bruyneel uttaler at Armstrong er en av TdF-favorittene! Kan tenke meg at Contador ikke er spesielt begeistret for det...

http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1&id=28&id_nyhed=16847

victor_hugo_2

victor_hugo_2
06.01.09 20:24

Aj aj aj, denna sesongen ser ut til å bli interessant på mange måter. Når vi sitter å gjør opp status etter endt sesong trur jeg vi ser tilbake på det året hvor såpeorperaen inntok sykkelsporten for alvor. I år får vi oppleve alt fra et Astana lag i full krig, til annonsering av totalt uventa comback, det ramler ut flere lik fra gamle dager og selvfølgelig noen dopingavsløringer.

Goldberger

Goldberger
10.01.09 16:15

2009 blir iallefall et meget spennende år i sykkelverdenen.

Klikk for å gå tilbake til toppen