Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor kjeftet Hushovd?

NYTT TEMA
oliver1

oliver1
17.07.09 19:46

Er vel noen her som har mer greie på sykkel enn meg. Hvorfor ga Hushovd han som tok han i spurten idag en skyllebøtte? Dem er jo ikke på samme lag?

Godsetunionen

Godsetunionen
17.07.09 19:49

Tror det var noe med at det er en "gentlemens agreement" at hvis spurtere som Thor klarer å kjempe seg fort opp fjellene og de som ligger bedre ann i sammendraget skal få lov til å vinne de spurtene mot de som er langt bak i sammendraget.

Har bare hørt det, er ikke sikker.

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 19:51

Det er fordi Thor bare syter og klager og ikke har vinnermentalitet. Derfor kjeftet han.

Glamdring

Glamdring
17.07.09 20:30
Zoncolan: Det er fordi Thor bare syter og klager og ikke har vinnermentalitet. Derfor kjeftet han.

Fordi din definisjon av vinnermentalitet er å smile og være glad når han taper en spurt? 

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 20:34
Glamdring: Fordi din definisjon av vinnermentalitet er å smile og være glad når han taper en spurt? 

ironi...........

madabj

madabj
17.07.09 20:49
oliver1: Er vel noen her som har mer greie på sykkel enn meg. Hvorfor ga Hushovd han som tok han i spurten idag en skyllebøtte? Dem er jo ikke på samme lag?

Har du hørt om gentleman's agreement ? For det er faktisk vært en uskreven regel om at den som klarer en slik prestasjon som Thor i dag blir vinka frem til alle bonuser han kan få! Det satt faktisk med 4 colombiaryttere i feltet med hushovd. Ingen av de prøvde å ta poeng fra Hushovd! Det beviser at denne Velits fra Millram dreit seg ut og brøt en uskreven regel i feltet!

Kanarifugl

Kanarifugl
17.07.09 21:08

Ok!

Jeg forstår at det er en gentleman's agreement når det gjelder slike ting. Også at man ikke skal stikke av når noen skal på tissepause.

Men det Velits gjorde idag var vel muligens også taktisk for å at Ciolek skulle miste færre poeng til Thor. Akkurat som da Euskatellaget satte fart for å få klatrepoeng slik at Pelilizotti ikke skulle ta innpå Martinez.

Samme greia, men da var ikke Pellizotti forbanna.

stamfordb

stamfordb
17.07.09 21:11
Kanarifugl: Samme greia, men da var ikke Pellizotti forbanna.

En meget dårlig sammenligning må jeg si. 

Tomanton

Tomanton
17.07.09 21:15
stamfordb: En meget dårlig sammenligning må jeg si. 

Trodde også spurten mot Thor var pga Ciolek. Var det isåfall kun for 5. plassen, og for å få vist seg frem?

apobase

apobase
17.07.09 21:15
Kanarifugl: Samme greia, men da var ikke Pellizotti forbanna.
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 18:08)

stamfordb

stamfordb
17.07.09 21:20
Tomanton: Var det isåfall kun for 5. plassen, og for å få vist seg frem?

Det var det helt sikkert. Det må og merkes at Ciolek ikke har sjans til å passere Hushovd -eller Canevdish i poengkonkurransen. Mellom Martinez og Pellizotti er det kniving om polkadotten, hvor det var helt åpent.

Tomanton

Tomanton
17.07.09 21:26
stamfordb: Det var det helt sikkert. Det må og merkes at Ciolek ikke har sjans til å passere Hushovd -eller Canevdish i poengkonkurransen. Mellom Martinez og Pellizotti er det kniving om polkadotten, hvor det var helt åpent.

Ok, alltid greit å lære! Syntes også det var litt rart, i og med at Ciolek i praksis er ute av denne kampen. Men trodde det var en form for samhold/lagfølelse som lå i bunnen her. Takker for svar.

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 21:28

Nå har jeg fulgt med sykkel i ,mange år og regner meg som rimelig oppegående.Jeghar aldri hørt noe om en gentlemans agreement at dersom en spurter kommer over fjellene skal han få poengene gratis i spurten. 

Har heller aldri hørt de snakke om dette i alle mine år foran tv og har stort sett fått med meg alt av sykkel på tv siste 20 år. 

Hadde Cav kommet over idag og ikke Thor så skulle bare Cervelorytterne sittet passivt og latt Cav fått poengene?

Skyt meg om jeg tar feil,men har aldri hørt noe om dette.

Rayn05

Rayn05
17.07.09 21:31
apobase: Her er det snakk om en gentlemans agreement (som jeg for øvrig ikke har hørt om før, men så følger jeg ikke så nøye med på sykling i det daglige (TdF hore som jeg er)) om at en spesiell prestasjon skal belønnes

Denne "gentleman`s agreement"-en tror jeg ikke eksisterer så mange andre steder enn i en del nordmenns hoder. Det har hendt noen få ganger at når to personer er i brudd så har den ene latt den andre vinne etappen, men det er stort sett fordi de enten er på samme lag eller fordi han som lar den andre vinne etappen er ute etter sammendraget og ikke bryr seg så mye om etappeseieren. Denne "bragden" til Thor er noe jeg tviler på de andre i feltet brydde seg om i det hele tatt. Hvorfor Colombia ikke gjorde noe må du nesten høre med dem om, men jeg regner med at de ikke følte at de hadde noen muligheter til å ta fra nordmannen poengene.

apobase

apobase
17.07.09 21:32
Zoncolan: Hadde Cav kommet over idag og ikke Thor så skulle bare Cervelorytterne sittet passivt og latt Cav fått poengene?

Vel, inntrykket jeg fikk fra tråden om dagens etappe går ut på at de 4 Columbia-rytterne som satt i feltet ikke prøvde å slå Hushovd i spurten. Nå har jeg ikke fkatisk sett etappen selv, så jeg må bare stole på det jeg leser, men slik jeg forstår det gjorde de altså intet forsøk på å frata Thor poeng. Men kanskje var de slitne eller ikke trodde at de skulle klare å slå ham. Hva vet jeg? Særs lite vil mange mene.

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 21:33
Rayn05: Denne "gentleman`s agreement"-en tror jeg ikke eksisterer så mange andre steder enn i en del nordmenns hoder. Det har hendt noen få ganger at når to personer er i brudd så har den ene latt den andre vinne etappen, men det er stort sett fordi de enten er på samme lag eller fordi han som lar den andre vinne etappen er ute etter sammendraget og ikke bryr seg så mye om etappeseieren. Denne "bragden" til Thor er noe jeg tviler på de andre i feltet brydde seg om i det hele tatt. Hvorfor Colombia ikke gjorde noe må du nesten høre med dem om, men jeg regner med at de ikke følte at de hadde noen muligheter til å ta fra nordmannen poengene.

AGREE.Det er det jeg også prøvde å si. Lurer på om jeg skal gi deg en tommel i beste fjortiss-stil.

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 21:34
apobase: Vel, inntrykket jeg fikk fra tråden om dagens etappe går ut på at de 4 Columbia-rytterne som satt i feltet ikke prøvde å slå Hushovd i spurten. Nå har jeg ikke fkatisk sett etappen selv, så jeg må bare stole på det jeg leser, men slik jeg forstår det gjorde de altså intet forsøk på å frata Thor poeng. Men kanskje var de slitne eller ikke trodde at de skulle klare å slå ham. Hva vet jeg? Særs lite vil mange mene.

Tror de visste de hadde liten sjanse. Tror det er så enkelt.

apobase

apobase
17.07.09 21:36
Zoncolan: Tror de visste de hadde liten sjanse. Tror det er så enkelt.

Det enkle er ofte det beste, så vi går for den.

sertono

sertono
17.07.09 21:38
Zoncolan: Nå har jeg fulgt med sykkel i ,mange år og regner meg som rimelig oppegående.Jeghar aldri hørt noe om en gentlemans agreement at dersom en spurter kommer over fjellene skal han få poengene gratis i spurten.  Har heller aldri hørt de snakke om dette i alle mine år foran tv og har stort sett fått med meg alt av sykkel på tv siste 20 år.  Hadde Cav kommet over idag og ikke Thor så skulle bare Cervelorytterne sittet passivt og latt Cav fått poengene?

Det virker jo som om det er det også her da Colombias ryttere ikke angrep Hushovd men tvert imot lot ham sykle mot en 5.plass, som da denne tullebukken Velits som absolutt ikke hadde noen verdens ting å spurte for tok...Hadde Colombias ryttere spurtet hadde jeg forstått det...

Og det har da skjedd hundrevis av ganger i TdF og i andre etapperitt av de som sykler i front gir bort poengene være seg i klatrekonkurransen som i kampen om den grønne til den som eventuelt måtte trenge det så sant de selv ikke er innblandet på noen som helst måte.

stamfordb

stamfordb
17.07.09 21:40
Tomanton: Ok, alltid greit å lære! Syntes også det var litt rart, i og med at Ciolek i praksis er ute av denne kampen. Men trodde det var en form for samhold/lagfølelse som lå i bunnen her. Takker for svar.

Det kan jo òg være at Ciolek ikke visste at Hushovd var det, og trodde han var den eneste spurterene. Men det er vel ganske usannsynlig.

Tioman2

Tioman2
17.07.09 21:42
Zoncolan: Nå har jeg fulgt med sykkel i ,mange år og regner meg som rimelig oppegående.Jeghar aldri hørt noe om en gentlemans agreement at dersom en spurter kommer over fjellene skal han få poengene gratis i spurten.  Har heller aldri hørt de snakke om dette i alle mine år foran tv og har stort sett fått med meg alt av sykkel på tv siste 20 år. 

Da har du ikke fulgt med godt :)

Det er helt vanlig at spurterene skal få spurtpoengene - og at utenforstående ikke skal "blande" seg inn - bare se på en massespurt - de fleste syklistene triller bare inn..  På samme måte som ingen ødelegger for "toget" til Colombia. Det som kan være akseptabelt i en slik situasjon er at Team Colombia sine syklister kan spurte for sin egen lagkamerat, men etter en lang fjelletappe så triller også de inn...

Tomanton

Tomanton
17.07.09 21:44
stamfordb: Det kan jo òg være at Ciolek ikke visste at Hushovd var det, og trodde han var den eneste spurterene. Men det er vel ganske usannsynlig.

Men, Ciolek var vel ikke med i spurten her. Eller misforstår jeg hva du mener?

Kanarifugl

Kanarifugl
17.07.09 21:47

Hvis man ser etter så er Ciolek faktisk med. Uansett. En god plassering i en etappe er alltid et mål for middelmådige syklister. Selv Chavanel var nok greit fornøyd med å komme på en fjerde plass idag.

Tror nok Velits gikk for egne sjanser for en god plassering som han vil bli husket for. Det eneste han er kjent for er jo seire i et par VM i landeveissykling.

http://www.nettavisen.no/imagecache/parameter/?action=resize&url=http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00720/Thor_Hushovd_7206793x4.jpg&width=300

(Innlegget ble redigert 17.07.09 21:50)

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 21:48
sertono: Det virker jo som om det er det også her da Colombias ryttere ikke angrep Hushovd men tvert imot lot ham sykle mot en 5.plass, som da denne tullebukken Velits som absolutt ikke hadde noen verdens ting å spurte for tok...Hadde Colombias ryttere spurtet hadde jeg forstått det... Og det har da skjedd hundrevis av ganger i TdF og i andre etapperitt av de som sykler i front gir bort poengene være seg i klatrekonkurransen som i kampen om den grønne til den som eventuelt måtte trenge det så sant de selv ikke er innblandet på noen som helst måte.

Tror det bare satt mange ryttere der med få intensjoner om poeng.

Colombia kunne selvfølgelig prøvd,men så satt de der med Monfort,Kirchen,Hincapie og Martin. De kunne prøvd,men tror de skjønte det var liten vits. Denne Milramrytteren var vel som disse franskemennene som spurter om 23 plass på flate etapper.

5 Peter Velits (Svk) Team Milram 0:06:43   6 Thor Hushovd (Nor) Cervelo Test Team     7 Vladimir Efimkin (Rus) AG2R La Mondiale     8 Bradley Wiggins (GBr) Garmin - Slipstream     9 George Hincapie (USA) Team Columbia - HTC     10 Andy Schleck (Lux) Team Saxo Bank     11 Andreas Klöden (Ger) Astana     12 Thierry Huppond (Fra) Skil-Shimano     13 Jens Voigt (Ger) Team Saxo Bank     14 Christian Knees (Ger) Team Milram     15 Fränk Schleck (Lux) Team Saxo Bank     16 Grischa Niermann (Ger) Rabobank     17 Nicolas Roche (Irl) AG2R La Mondiale     18 Matteo Tosatto (Ita) Quick Step     19 David Loosli (Swi) Lampre - NGC     20 Alberto Contador Velasco (Spa) Astana     21 Jérémy Roy (Fra) Française des Jeux     22 Pierre Rolland (Fra) BBOX Bouygues Telecom     23 Christian Vande Velde (USA) Garmin - Slipstream     24 Frederik Willems (Bel) Liquigas     25 Linus Gerdemann (Ger) Team Milram     26 Rinaldo Nocentini (Ita) AG2R La Mondiale     27 Lance Armstrong (USA) Astana     28 Mikel Astarloza Chaurreau (Spa) Euskaltel - Euskadi     29 Tony Martin (Ger) Team Columbia - HTC     30 Carlos Sastre Candil (Spa) Cervelo Test Team     31 Cadel Evans (Aus) Silence - Lotto     32 Johan Van Summeren (Bel) Silence - Lotto     33 Kim Kirchen (Lux) Team Columbia - HTC     34 Vladimir Karpets (Rus) Team Katusha     35 Serguei Ivanov (Rus) Team Katusha     36 Christophe Le Mevel (Fra) Française des Jeux     37 Maxime Monfort (Bel) Team Columbia - HTC     38 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas     39 Christophe Moreau (Fra) Agritubel     40 Denis Menchov (Rus) Rabobank     41 Roman Kreuziger (Cze) Liquigas     42 Johannes Fröhlinger (Ger) Team Milram     43 Gustav Erik Larsson (Swe) Team Saxo Bank     44 Alexandre Botcharov (Rus) Team Katusha     45 Stéphane Goubert (Fra) AG2R La Mondiale     46 Joost Posthuma (Ned) Rabobank     47 Yaroslav Popovych (Ukr) Astana     48 Luis León Sánchez Gil (Spa) Caisse d'Epargne     49 Nicki Sörensen (Den) Team Saxo Bank     50 Luis Pasamontes Rodriguez (Spa) Caisse d'Epargne     51 Ryder Hesjedal (Can) Garmin - Slipstream     52 Sandy Casar (Fra) Française des Jeux     53 Chris Anker Sørensen (Den) Team Saxo Bank     54 Gorka Verdugo Marcotegui (Spa) Euskaltel - Euskadi     55 Hubert Dupont (Fra) AG2R La Mondiale     56 Haimar Zubeldia Aguirre (Spa) Astana     57 Carlos Barredo Llamazales (Spa) Quick Step     58 Jurgen Van Den Broeck (Bel) Silence - Lotto     59 Christophe Kern (Fra) Cofidis, Le Credit en Ligne     60 Sébastien Rosseler (Bel) Quick Step     61 Igor Anton Hernandez (Spa) Euskaltel - Euskadi
Rayn05

Rayn05
17.07.09 21:49
Tioman2: Da har du ikke fulgt med godt :) Det er helt vanlig at spurterene skal få spurtpoengene - og at utenforstående ikke skal "blande" seg inn - bare se på en massespurt - de fleste syklistene triller bare inn..  På samme måte som ingen ødelegger for "toget" til Colombia. Det som kan være akseptabelt i en slik situasjon er at Team Colombia sine syklister kan spurte for sin egen lagkamerat, men etter en lang fjelletappe så triller også de inn...

Du blander situasjoner og poenger her. At sammenlagtryttere triller i mål på etapper som dette er ikke for å gi noe til noen som helst, men fordi de ikke vil risikere noe som helst og ikke har noe å tjene på å gi gass. Hvorfor Columbia-folka ikke gjorde noe i dag må du nesten spørre dem om. Hva gjelder Velits er det godt mulig at han har fått ordre fra sjefen sin om å gå for femteplassen eller kanskje han er ute etter å vise seg frem for å få en ny kontrakt. At spurtere ofte har tilnærmet fritt leide i situasjoner som dette har ingen ting med noen avtale å gjøre, men er enkelt og greit fordi de store kanonene ikke ser at de har noe å vinne på å komme litt høyere på listene og ikke vil risikere noe.

Tomanton

Tomanton
17.07.09 21:50
Kanarifugl: Hvis man ser etter så er Ciolek faktisk med.

Woops, my bad! Da blir det nesten enda mer interessant.

Eller, mulig Ciolek ga go til lagkameraten hvis han ikke hadde beina til det selv.

(Innlegget ble redigert 17.07.09 21:52)

Zoncolan

Zoncolan
17.07.09 22:10
Tioman2: Da har du ikke fulgt med godt :) Det er helt vanlig at spurterene skal få spurtpoengene - og at utenforstående ikke skal "blande" seg inn - bare se på en massespurt - de fleste syklistene triller bare inn..  På samme måte som ingen ødelegger for "toget" til Colombia. Det som kan være akseptabelt i en slik situasjon er at Team Colombia sine syklister kan spurte for sin egen lagkamerat, men etter en lang fjelletappe så triller også de inn...

Har fulgt godt med,men vil gjerne lese eller høre noen på innsiden si dette.

Nå var ikke dette en massespurt da.  Selvfølgelig sykler de FLESTE rolig inn da det stort sett satt klatrere,hjelperyttere med få intensjoner om å få poeng. Det vi snakker om er jo om det er en uskreven regel som sier at når en spurter henger med i et slikt felt skal ingen andre ta opp kampen mot han og det tviler jeg sterkt på at det er. 

Hadde det sittet flere spurtere der,selv om de lå langt bak poengtrøyen tror jeg de hadde spurtet litt for den 5 plassen.

Sorte_Baron

Sorte_Baron
17.07.09 22:13

En lignende hendelse skjedde opp til Luz Ardiden i 2003. Armstrong vant etappen etter den dramatiske etappen, men Ullrich dro resten av favorittene opp fjellet på jakt etter Armstrong. Da det skulle "spurtes" om andre og tredje plassen tok Mayo eller Zubeldia andreplassen foran Ullrich, selv om de ikke hadde noe å tjene på det. Dette gjorde Ullrich litt småforbanna.

En lignende situasjon, ikke den samme.

apobase

apobase
17.07.09 22:15
Sorte_Baron: Da det skulle "spurtes" om andre og tredje plassen tok Mayo eller Zubeldia andreplassen foran Ullrich, selv om de ikke hadde noe å tjene på det. Dette gjorde Ullrich litt småforbanna.

Hvorfor ble Ullrich småforbanna? Han hadde vel ingen ting å tjene på en andreplass?

Roffeboy

Roffeboy
17.07.09 22:16

Hushovd er en fjott. Vil han ha alle poengene må han vinne spurten... Nå får han ta seg sammen og begynne å vinne spurter isteden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg