Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alberto Contador dopet?

NYTT TEMA
Champions07

Champions07
20.07.09 13:15

Er det det mest utenkelige folkens?

Har ikke denne karen en litt snuskete fortid, og er det ikke litt mistenkelig at han feier over all motstand i årets tour?

Enten er ingen i touren dopet, eller så er minst Contador og et par andre som ligger blant topp10 dopet.

Hva sier derE?

Jan_Ullrich

Jan_Ullrich
20.07.09 13:17

Jo, han har en veldig snuskete fortid med blant annet en veldig sannsynlig innvirkning i OP.

Du kunne dog ha tatt dette i Alberto Contador-tråden så slipper vi 1000 tråder om f.eks. Contador...

Rayn05

Rayn05
20.07.09 13:19

Er det noen som virkelig opptrer mistenkelig i denne touren med tanke på hva de har prester før er det første og fremst Bradley Wiggins og ikke Alberto Contador...

-Vanaheim-

-Vanaheim-
20.07.09 13:33

Jeg sakser fra wikipedia:

Doping allegations

Contador was kept out of the 2006 Tour de France due to alleged connections with the Operación Puerto doping case. However, he and four other members of his team at the time, Astana-Würth, were eventually cleared of all charges on 26 July 2006 by the Spanish courts and later two out of the five (including Contador) were cleared by the UCI.[13] Each received a written document signed by Manuel Sánchez Martín, secretary for the Spanish court, stating that "there are not any type of charges against them nor have there been adopted any type of legal action against them."[45]

In May 2006, a document from the summary of the investigation (Documento 31) was released. In it, Contador's initials (A.C.) were associated with a hand-written note saying, "Nada o igual a J.J." (Spanish for "Nothing or like J.J."). J.J. were the initials of Jörg Jaksche, who later admitted to be guilty of blood doping prepared by the Spanish doctor Eufemiano Fuentes in 2005.[46][47] Contador was questioned in December 2006 by the magistrate in charge of the Puerto file. The rider declared to Judge Antonio Serrano that he did not know Eufemanio Fuentes personally.[48] According to French daily Le Monde, he refused then to undergo a DNA test that would have judged whether or not he had any link to the blood bags that were found in the investigation.[49]

On 28 July 2007, Le Monde, citing what it claimed was an investigation file to which it had access, stated that Contador's name appeared in several documents found during Operación Puerto.[50] According to some sources, Contador's name is mentioned on a list of then-Liberty Seguros teammates that appear on a document later identified as a list of training schedules for members of the team. A second reference includes initials of riders’ names that appeared on another training document, although neither of those two references could be linked to doping practices.[51]

On 30 July 2007, German doping expert Werner Franke accused Contador of having taken drugs in the past and being prescribed a doping regimen by Fuentes, who was connected with Operación Puerto.[52][53] He passed his allegations on to the German authorities on 31 July 2007.[54] Contador denied the accusations, saying "I was in the wrong team at the wrong time and somehow my name got among the documents."[54] On 10 August, Contador publicly declared himself to be a clean rider in face of suspicions about his alleged links to the Operación Puerto blood doping ring.

Conta er altså frikjent av både spanske myndigheter og UCI, ASO har vel heller ingen problemer med ham. For de som har fulgt med Contador gjennom karrieren hans så er det heller intet mistenkelig med kjøringen, hvis ikke da det å være jævlig god er mistenkelig.

Jeremiah

Jeremiah
20.07.09 13:41
Rayn05: Er det noen som virkelig opptrer mistenkelig i denne touren med tanke på hva de har prester før er det første og fremst Bradley Wiggins og ikke Alberto Contador...

Media fokuserer jo på Armstrong, Contador og Schlek, men på de bildene jeg har sett av Wiggins ser han ut som et skjelett med sener, muskler og litt hud utenpå.

Når man husker hvordan Armstrong syklet før og etter sykdommen sin er det ikke umulig at fremgangen til Wiggins i fjellene skyldes vektnedgangen (+ mer seriøs satsing).

roadkill88

roadkill88
20.07.09 14:31

Er det fortsatt juli?

Ja, det er det visst!

Rayn05

Rayn05
20.07.09 14:33
Jeremiah: Når man husker hvordan Armstrong syklet før og etter sykdommen sin er det ikke umulig at fremgangen til Wiggins i fjellene skyldes vektnedgangen (+ mer seriøs satsing).

Ingen ting er umulig, men Wiggins er fremdeles like god i tempo og i Giroen tidligere i år var han milevis bak på hver eneste fjelletappe samtidig som han var knallsterkt på tempoetapper. Dette lukter ganske stramt vil jeg påstå og i hvert fall mye mer enn at Contador, som har vært verdens beste syklist i flere år, knuser konkurrentene på en fjellavslutning.

Jan_Ullrich

Jan_Ullrich
20.07.09 14:50
-Vanaheim-:   Conta er altså frikjent av både spanske myndigheter og UCI, ASO har vel heller ingen problemer med ham. For de som har fulgt med Contador gjennom karrieren hans så er det heller intet mistenkelig med kjøringen, hvis ikke da det å være jævlig god er mistenkelig.

Hvis du bruker det som argument, så begynner jeg å lure litt. Spanske myndigheter har ikke gjort en dritt i denne saken. De har knapt levert ut en blodpose og da er det ikke rart UCI og ASO ikke kan gjøre stort. OP er en eneste stor vits, og bare så du er klar over det, så er store spanske fotballklubber som Real Madrid, Valencia og Barcelona involvert i denne saken. Har dette komme frem i media? Nei.

Jeg har ikke noen kilde (rettere sagt så finner jeg den ikke igjen) på det jeg nå skriver (men jeg har sett dokumentet med mine egne øyne), men to navn var streket ut på listene over ryttere som var med i OP. Begge syklet for Liberty Seguros og begge var spanias to nye gullfugler innenfor sykkelsporten...

-Vanaheim-

-Vanaheim-
20.07.09 15:05

Helt enig i at OP er en stor vits, og ikke minst forvirrende, men noe må vi jo forholde oss til. Contadors sykling har vist en naturlig utvikling, i motsetning til Valverde som straks ble dårligere etter at OP eksploderte.

Slimcase

Slimcase
20.07.09 15:33
Jeremiah: Media fokuserer jo på Armstrong, Contador og Schlek, men på de bildene jeg har sett av Wiggins ser han ut som et skjelett med sener, muskler og litt hud utenpå.

Er det ikke ganske normalt å se sånn ut? I hvertfall omtrent sånn jeg ser ut.

IghliVann

IghliVann
20.07.09 15:38

Du er en av dem med hud utpå skjelettet, altså? Nasty..

(Innlegget ble redigert 20.07.09 15:38)

Rayn05

Rayn05
20.07.09 15:41

For å sitere et innlegg på debattsiden til den glimrende sykkelsiden feltet.dk:

d. 25 maj kørte Bradly Wiggins over stregen 48m 14s efter Carlos Sastre på Monte Petrano etapen i Giro'en..

Den minder meget om etapen på onsdag.. Hvordan kan den mand på 1½ måned gå fra tæt på sidste mand og til at smide Sastre, Evans, Kløden m.fl..

Normalt er jeg ikke meget for at dømme folk uden beviser, men måske det var de dage de tappede blod som skulle bruges i touren?? ;)

På blockhaus etapen d. 27 maj, blev han nr. 96 - 11m 53s efter pelizotti..

På Vesuvio etapen d. 29 maj blev han nr. 158 17m 11s efter Sastre..

- Og det er jo ikke fordi han ikke er i form.. d. 31 maj bliver han nr. 2 på enkeltstarten??? - Ja.. Han kan jo ikke smide de påståede 7-8 kg på 1½ md.

Bilde fra P-R i år. Mannen er rimelig mager ja...

Jeremiah

Jeremiah
20.07.09 15:49
Slimcase: Er det ikke ganske normalt å se sånn ut? I hvertfall omtrent sånn jeg ser ut.

Det er normalt å ha litt kjøtt/fett i tillegg. Wiggins så på et bilde ut som om man kunne stukket en finger mellom de to beina i leggen hans uten å ha møtt annen motstand enn et par lag med skinn.

Dette beviser for all del ikke at han ikke er dopet, men vekten har noe å si for om det er mulig å følge de beste oppe i fjellene. Troen og viljen til å vinne har også en del å si. Doping alene gjør ingen 50 minutter bedre på en fjelletappe.

Slimcase

Slimcase
20.07.09 15:52
Jeremiah: Det er normalt å ha litt kjøtt/fett i tillegg. Wiggins så på et bilde ut som om man kunne stukket en finger mellom de to beina i leggen hans uten å ha møtt annen motstand enn et par lag med skinn.

Ja, det var da veldig så sulten han så ut.

VALOMON_20

VALOMON_20
20.07.09 16:08

Contador skal ha sykklet opp Verbier med 1900 VAM, skal vist være det høyeste tallet som er målt...

Sorte_Baron

Sorte_Baron
20.07.09 16:43

Det skal ha vært medvind vistnok, men husk på at Armstrong og Pantani kjørte på over 1800VAM på stigninger som Huez. Nå er Huez 5km lengere, men det er helt sinsyke VAM Contador har levert. Jeg gleder meg til Ferrari analyserer resultatene.

Og der hadde han vist analysert de allerede:
http://www.53x12.com/do/show?page=indepth.view&id=104

Han nevner ikke at det er det høyeste tallet levert i Touren noen gang. Og spår en tett duell mellom Armstrong og Contador.

"On the ascent to Verbier (638m of difference in height at 7.5%) Alberto Contador (62kg) climbed at 1852 m/h, equal to 6.73 w/kg, developing an average of 417w.

Lance Armstrong (72 kg) climbed at 1720 m/h, equal to 6.25 w/kg, developing 450w.
"

(Innlegget ble redigert 20.07.09 16:48)

Troygirl

Troygirl
20.07.09 16:55
VALOMON_20: Contador skal ha sykklet opp Verbier med 1900 VAM, skal vist være det høyeste tallet som er målt...

Shit.

Hva hadde Basso i Giroen han vant - mener å huske det var rimelig høyt også....

Fant det:
On the tough Colle di San Carlo (10.5km at 9.8%) Ivan bettered himself: VAM = 1820m/h equal to 6.27 w/kg, notwithstanding the rainy conditions and the almost 2000m of altitude.

(Innlegget ble redigert 20.07.09 17:07)

george_hincapie

george_hincapie
20.07.09 17:09

Det var 1852 VAM Conta syklet med, ikke utrolige 1900. (Selv om 1852 er rimelig sykt også..)

VALOMON_20

VALOMON_20
20.07.09 17:17

Leste på Twitter at Contador hadde sykklet med 1900 VAM, ser nå på Dr. Ferrari sine sider at 1852 VAM er det riktige...

Troygirl

Troygirl
20.07.09 17:32

(Innlegget ble redigert 20.07.09 17:34)

Troygirl

Troygirl
20.07.09 17:45

Ryktene svirrer på Twitter om at Conta skal ha en positiv doping-test. Får håpe at det er desperate Lance-fans som snakker skit.

Sorte_Baron

Sorte_Baron
20.07.09 17:49

Det hadde ikke overrasket meg, samtidig har jeg hørt rykter om at Vassur skal ha sagt at Saxo Bank og Columbia skal ha testet positivt på CERA under fjorårets Tour de France. Men slikt kan dukke opp fordi det er episoder man lett kan linke til doping og dermed bygge vidre på.

Slimcase

Slimcase
20.07.09 17:50
Troygirl: Ryktene svirrer på Twitter om at Conta skal ha en positiv doping-test. Får håpe at det er desperate Lance-fans som snakker skit.

Virkelig??

Før noe som helst er offisielt foreslår jeg at vi alle tar det med ro.

Spennvenn

Spennvenn
20.07.09 20:56

I følge Ferrari gir VAM-resultatene til Contador på Verbier en gjennomsnittlig produksjon av 417 watt på stigningen. Et resultat som i seg selv ikke er særlig mistenkelig.

roadkill88

roadkill88
20.07.09 21:20

6,73 w/kg er dog veldig sterkt. Man må huske at standardutregninger som oftest gjøres med 70kg syklist pluss 8kg utstyr (noe som stemmer for LA) men ikke for AC (på 62 + 8 = 70kg), og det derfor gofte gir merkelige utslag. Lance var jo oppe på over 460W, noe som er høyt, selv om han blir slått. W/Kg er derimot ganske pålitelige. Disse er dog ganske høye bl.a. på grunn av bakvind, en relativt "flat" og kort bakke (i forhold til f.eks. San Carlo som ble nevnt over, ller i ekstremtilfeller som Zoncolan der alle hadde relativt lite watt, og også moderat VAM). Man kan derimot merke seg at i P-N i '07 syklet AC hele 530(!) watt i underkant av halvtimen opp siste bakke på den etappen han vant.

Hva Puerto angår kan man med mindre enn tre trekk klare å knytte en hver rytter i feltet til den saken, så kan vi legge den død så lenge det ikke kommer noe nytt 'offisiellt' fra den kanten? Det er jo ingen vits i å diskutere hva som kan ha vært på et dokument noen kanskje har sett, og som man langt fra kan være sikker på at er autentisk!

(Innlegget ble redigert 20.07.09 21:21)

sankaa

sankaa
20.07.09 22:55

Tviler på at Contador er dopa. I forholdet mellom Conta og Andy på stigningen opp til verbier, var det bare rykket som skilte de, mener jeg. Når contador rykker, klarer ikke Andy rykke etter, fordi han ikke har samme taktomslag som contador. Men når Contador setter seg ned, stiger avstanden jevnt, men dette kan skyldes at det er litt demotiverende andy og frank, når contador får en slik luke.

daoooo

daoooo
20.07.09 23:40
sankaa: Men når Contador setter seg ned, stiger avstanden jevnt, men dette kan skyldes at det er litt demotiverende andy og frank, når contador får en slik luke.

De er vel dopa begge da?

apobase

apobase
20.07.09 23:46
Troygirl: Ryktene svirrer på Twitter om at Conta skal ha en positiv doping-test. Får håpe at det er desperate Lance-fans som snakker skit.

Eller kanskje de har vært innom denne tråden og ikke fått med seg spørsmålstegnet i overskriften.

Benjam0712

Benjam0712
26.07.09 01:29
Rayn05: Er det noen som virkelig opptrer mistenkelig i denne touren med tanke på hva de har prester før er det første og fremst Bradley Wiggins og ikke Alberto Contador...

Ingen som tenker over at Wiggins brukte Giroen som oppkjøring til TDF?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg