Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Verdens tøffeste stigninger

NYTT TEMA
Getyoguna

Getyoguna
21.07.09 14:46

NTB opererer med denne listen:

Plan de Corones (Italia, 24 prosent),

Monte Zoncolan (Italia, 22),

Alto de L'Angliru (Spania, 22),

Mortirolo (Italia, 18),

Mont du Chat (Frankrike, 18),

Ottavan (Sveits, 14,4),

Mont Ventoux (Frankrike, 12),

Alpe d'Huez (Frankrike, 12)

Passo di Gavia (Italia, 11).

Tallet bak refererer seg til antall prosent stigning. Husker selv godt Zoncolan fra Giro 07(?). Meget gøy å se Simoni briljere. Kan ikke selv huske å ha sett noe fra Plan de Corones. Når ble det syklet sist?  Er det fjell som mangler på listen?

GabrielOmarBatistuta

[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 19:11)

Tenno

Tenno
21.07.09 14:49

Merkelig liste...? er det snitt eller max det er snakk om? Huez og Ventoux er hverfall ikke 12 i snitt, men ca 8.

salite.ch har de en tallverdi som angir hardhet på en stigning, der de tar hensyn til lengde, prosent og om det stiger jevnt eller uregelmessig. Jevn stigning er enklere enn uregelmessig...

-Vanaheim-

-Vanaheim-
21.07.09 14:51

Det der er nok bare maxstigning ja.

Tenno

Tenno
21.07.09 14:52

Det blir jo helt idiotisk å rangere etter max stigning... Er jo mange knekkere rundt omkring med % godt over 15...

Getyoguna

Getyoguna
21.07.09 14:53

Det er nok max det er snakk om ja. Listen stammer fra denne artikkelen: http://www.oyene.no/rikssport/article3665358.ece

Ikke spør om hvorfor jeg leste den nå:)

Getyoguna

Getyoguna
21.07.09 14:55

Hvis listen er idiotisk; Hva er så de tøffeste stigningene i de store tourene, mener du? Var egentlig det jeg ville ha en diskusjon rundt. Jeg har ingen forutsetning for å "gå god" for noen slik liste.

-Vanaheim-

-Vanaheim-
21.07.09 15:03
Getyoguna: Hvis listen er idiotisk; Hva er så de tøffeste stigningene i de store tourene, mener du? Var egentlig det jeg ville ha en diskusjon rundt. Jeg har ingen forutsetning for å "gå god" for noen slik liste.

Vanskelig å vurdere, fordi stigningene blir kjørt forskjellig. Huez er ikke voldsomt avskrekkende i hverken lengde eller stigningsprosent, men alle vil vinne denne, og det blir syklet i en rasende fart. Galibier, Tourmalet, I'zoard med andre er fryktinngytende på papiret, men siden de nesten aldri har målgang så blir det kjørt mer moderat. Tøffeste stigning i TdF vil jeg personlig si er Ventoux, den er fryktinngytende på papiret, det er målgang, og alle vil vinne den.

Tenno

Tenno
21.07.09 15:05

Veldig mange av stigningene der stemmer bra som av de hardeste de bruker, ikke misforstå det, men blir feil å rangere dem etter max stigning... Derfor gav jeg linken til salite.ch så man kan søke opp de fjellene man vil se og sammenligne ut fra den måten å rangere på. Det er jo selvsagt ikke en fasit, men en meget god pekepinn.

Noe av det mest tullete som finnes er denne, men aldri syklet i noe ritt :)

Scanuppia

Og tilslutt så må man legge til at det er hvordan man sykler fjellene som gjør det hardt. F eks derfor Alp d'huez er så hard, fordi alle kjører hardt der...

sexy_kuyt

sexy_kuyt
21.07.09 15:09

Plan de Corones ble kjørt senest i fjor, som fjelltempo som prikkemannen i dag vant. Merkelig fjell med masse grus og dritt

stark_portion

stark_portion
21.07.09 15:22

Hvis man regner "småkneiker" er vel den "muren" i slutten av vlandern rundt ganske heftig? Mener bare å huske det fra da jeg så litt av etappen i vår.

-Vanaheim-

-Vanaheim-
21.07.09 15:33
sexy_kuyt: Plan de Corones ble kjørt senest i fjor, som fjelltempo som prikkemannen i dag vant. Merkelig fjell med masse grus og dritt

Jeg var oppe på toppen under fjelltempoen i fjor, vi tok fjellheisen opp, så jeg så ikke hele løypa. Men de siste par hundre meterne var bare ubetydelig bredere enn en sti, og jævlig bratt.

Jan_Ullrich

Jan_Ullrich
21.07.09 15:58

Climbbybike.com oppererer med en spesiell formel for stigningene, der man regner ut hardheten: (H/D*100)*4+H^2/D+D/1000+(T-1000)/100 der H er høydeforskjell, D er distansen og T er antallet meter over havet der toppen ligger. 

Den formelen gir denne listen:

20 most difficult climbs New difficulty ranking!

1.   Scanuppia-Malga Palazzo
2.   Alp Rionda
3.   Grosser Speikkogel
4.   Pico-de-Veleta
5.   Mt-Haleakala
6.   Mount Washington
7.   San Genesio - Edelweiss
8.   Grosser Oscheniksee
9.   Pico Ariero
10. Alpe Fuori
11. Kitzbüheler Horn
12. Edelweiss
13. Nebelhorn
14. Prato Maslino
15. Colle-delle-Finestre
16. Prada-Alta
17. Oetztaler-Gletscherstrasse
18. Roque de los Muchachos
19. Rifugio-Kaltenbach
20. Pic-du-Midi

copy this list to your website
Deco_20

Deco_20
21.07.09 17:10

Interessant formel. Lurer på om det er grundig arbeid som ligger bak, eller om de bare har fyrt inn variabler og tar ting på "gefühlen".

Zoncolan

Zoncolan
21.07.09 17:12
Deco_20: Interessant formel. Lurer på om det er grundig arbeid som ligger bak, eller om de bare har fyrt inn variabler og tar ting på "gefühlen".

Stemmer nok rimelig bra selv om noen ting sikkert kan diskuteres,men tror du skal slite å finne værre bakker en de øverste der.

Kinar

Kinar
21.07.09 18:57
sexy_kuyt: Plan de Corones ble kjørt senest i fjor, som fjelltempo som prikkemannen i dag vant. Merkelig fjell med masse grus og dritt

Og på den etappen tråkket vår venn Sella opp i sin sedvanlige oppreiste stil og med tunge gir. Han merket vel ikke den etappen i bena engang.

Jan_Ullrich

Jan_Ullrich
21.07.09 18:58

...Rart han da ikke vant...

Kinar

Kinar
21.07.09 20:03

Det syns jeg også

Enzino

Enzino
21.07.09 21:06
-Vanaheim-: Tøffeste stigning i TdF vil jeg personlig si er Ventoux, den er fryktinngytende på papiret, det er målgang, og alle vil vinne den.

+ det psykiske i månelandsskapet på toppen!

Enzino

Enzino
21.07.09 21:11
Jan_Ullrich: ...Rart han da ikke vant...

Egnetlig ikke, siden han hadde solo-kjørt 2 av de aller tyngste fjelletappene, stående på høye gir, de to foregående dagene.

Det som var "rart" var at han ikke ble gruset i fjelltempoen, men han ble da vitterlig nr 2, bare noen små sekunder bak Pellizotti.

sexy_kuyt

sexy_kuyt
22.07.09 08:08

Hva sier det om våre kjære polkadottmann- Pelizotti?

Farnerud17

Farnerud17
24.07.09 00:57

Hmm, er noen fjell som vel kunne gått inn på den listen i stedet for de som er der?. Ellers ser jo denne Mt. Haleakala helt for jævlig ut, tenk å sykle over 5 mil i  oppoverbakke. Syklet selv opp Col de Platzerwasel to ganger i år, og selv om den "bare" er 8.5 km lang, kjentes det ut som om jeg syklet oppover i en evighet..

(Innlegget ble redigert 24.07.09 01:00)

Kieran

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg