Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Etappe 19: Bourgoin-Jallieu -> Aubenas

NYTT TEMA
stark_portion

stark_portion
23.07.09 20:50

19. etappe befinner seg i regionen Rhône-Alpes, er 178 km lang og har 2 innlagte spurter i tillegg til 2 stk fjerdekat.- og 1 andrekat- stigning med toppen 16 km før mål.

Alt ligger til rette for en skikkelig utbruddsetappe; Den er i utgangspunktet for hard for spurterne å henge med mot slutten, over den 14 km lange stigningen, samtidig som lagene merker kjøret etter snart tre uker og må spare krefter til konge-etappen (for spurterne); Champs-Elysses.
På samme måte vil sammenlagtfavorittene holde seg mest mulig nøytrale, fordi de har hatt 3 dagers ekstremkjør og vil trenge kreftene intakt til deres kongeetappe; Mont Ventoux. Samtidig er etappen ikke hard nok til at SaxoBank kommer til å kjøre høyt tempo siden de ikke vil klare å riste av seg Astana allikevel.

Etappe-fakta

er såpass mange i hatten for etappeseier på en slik dag at jeg bare slenger ut to navn; William Bonnet eller Hayden Roulston.

morkern86

morkern86
23.07.09 20:54

unner ignatiev en velfortjent seier! spørs vel på hvor utslitt han er etter dagens tempo... men han hadde virkelig fortjent en etappeseier!

Katmandu1

Katmandu1
23.07.09 20:55
stark_portion: Den er i utgangspunktet for hard for spurterne å henge med mot slutten, over den 14 km lange stigningen

Vel, ikke for fjellgeiten fra Grimstad;)

morkern86

morkern86
23.07.09 21:02

la oss si det går et brudd helt til mål på omtrent 10stk.. er d bare jeg som tror at thor har en god mulighet til å droppe cavendish på det siste fjellet, for så å kjøre utfor som bare thor kan og dermed sikre seg en eventuell 11 plass og håpe på at noen kommer mellom han og cavendish?? da er jo trøya 100% sikret...

stark_portion

stark_portion
23.07.09 21:03
Katmandu1: Vel, ikke for fjellgeiten fra Grimstad;)

den fjellgeiten er nok mer interessert enn noen andre i at det går ett stoooort brudd inn.

eneste muligheten hans for poeng måtte vært hvis bruddet er middels stort, uten noen med mindre enn en time bak gult i sammendraget, slik at hovedfeltet tar det veldig fint og rolig hele etappen. DA kan han nok fint sitte med i bra tempo opp siste fjellet

Kieran

Kieran
23.07.09 21:09

Oscar Freire blir farlig her tror jeg.

victor_hugo_2

victor_hugo_2
23.07.09 21:19

Råtips for denna etappa:

Hushovd vil gå for de 6 første innlagte poenga og følge feltet resten av turen. Tror han vil gjøre alt for å avgjøre trøya før Champs-Élysées. Om han tar 6 poeng i morgen og sørger for at cav ikke, mot for modning, klarer å ta noen flere poeng før Champs-Élysées så er den grønne trøya hans.

-RBK-Fan--

-RBK-Fan--
23.07.09 21:41

Hushovd vinner.

Farnerud17

Farnerud17
23.07.09 22:26

Bakken er såpass slak at det nesten burde være mulig for Cav å henge med. Den stiger så vidt jeg vet kun 4% i snitt

madabj

madabj
23.07.09 22:28
morkern86: unner ignatiev en velfortjent seier!

Hvorfor unner du ham en seier mer enn noen andre? Noen spesiell grunn ?

Megalomani

Megalomani
23.07.09 22:38

Med den klatreformen og generelle formen Thor har nå om dagen; er det i det minste realistisk å se for seg ham i et brudd?

morkern86

morkern86
23.07.09 22:50
madabj: Hvorfor unner du ham en seier mer enn noen andre? Noen spesiell grunn ?

ja, han er en ung og lovende rytter som har vist hittil i touren at han ikke er redd for å prøve seg... en av de som har vært lengst i brudd i årets tour... men har desverre ikke trukket det lengste strået ved målgang...

hvis man aldri prøver så vinner man heller aldri... fint ordtak...

Unnet oxo jens voigt en etappeseier, men gikk jo som vi alle vet skikkelig galt... er etter min mening en av de aller mest uheldige rytterne i årets tour... begge bruddene han har kommet seg med i har kommet alene i mål.. første gang punkterte han jo, og andre gang veltet han.. triste greier...

sertono

sertono
23.07.09 22:51
Megalomani: Med den klatreformen og generelle formen Thor har nå om dagen; er det i det minste realistisk å se for seg ham i et brudd?

Tja, Colombia driter vel i ham da de har gitt opp den grønne trøya så de lar ham sikkert få gå, men jeg tviler på om eventuelle andre bruddryttere er så veldig interesserte i å ha Thor med, han spurter jo alle i senk om han skulle klare å henge med...

firetofire

firetofire
23.07.09 22:58

Dette er nok etappen Flecha har blinket ut! ;-)

Megalomani

Megalomani
23.07.09 23:20
sertono: men jeg tviler på om eventuelle andre bruddryttere er så veldig interesserte i å ha Thor med, han spurter jo alle i senk om han skulle klare å henge med...

Var nettopp det som satte meg på tanken om at det hadde vært nydelig med en pigg THOR i brudd!!

super-xertagal4

super-xertagal4
24.07.09 00:02
Farnerud17: Bakken er såpass slak at det nesten burde være mulig for Cav å henge med. Den stiger så vidt jeg vet kun 4% i snitt

Vi får vel heller håpe at 4% stigning i 14,1 km er akkurat passelig; slik at Cavendish faller av, mens Thor holder følge :)

super-xertagal4

super-xertagal4
24.07.09 00:02
-RBK-Fan--: Hushovd vinner.

Aldri si aldri :)
Han bør i alle fall ha sånn nogenlunde pigge ben etter dagens rolige økt.

super-xertagal4

super-xertagal4
24.07.09 00:03

Folkens, vær klar over at det er slaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag oppoverbakke i mårra; med andre ord perfect conditions for Thor!

Michael-Knight

Michael-Knight
24.07.09 01:51
super-xertagal4: Folkens, vær klar over at det er slaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag oppoverbakke i mårra; med andre ord perfect conditions for Thor!

Jeg tror at du er den minst morsomme fyren jeg har sett på VGD - Sykkel.

HarryH

HarryH
24.07.09 02:17

Alt ligger vel til rette for at Thor tar etappesieren.

MUslakt

MUslakt
24.07.09 02:25

Jeg tror på bruddseier. Håper Thor tar den første sprinten, så sant det ikke går et brudd(noe jeg tror vil skje). Ellers tror jeg Thor vil spare seg opp 2.kategorien og sette fokus mot Paris etappen.

Getyoguna

Getyoguna
24.07.09 08:52
victor_hugo_2: Råtips for denna etappa: Hushovd vil gå for de 6 første innlagte poenga og følge feltet resten av turen. Tror han vil gjøre alt for å avgjøre trøya før Champs-Élysées. Om han tar 6 poeng i morgen og sørger for at cav ikke, mot for modning, klarer å ta noen flere poeng før Champs-Élysées så er den grønne trøya hans.

Cavendish kan vel ta 47 poeng på Champs-Elysees, så Thor er ikke garantert trøya selv om han tar 6 idag.

(Innlegget ble redigert 24.07.09 08:53)

victor_hugo_2

victor_hugo_2
24.07.09 09:09
Getyoguna: Cavendish kan vel ta 47 poeng på Champs-Elysees, så Thor er ikke garantert trøya selv om han tar 6 idag.

Ja vel. Er det innlagt spurt der? eller er det 47 p til vinner av etappa?

Getyoguna

Getyoguna
24.07.09 09:24

2 innlagte spurter, som hver gir seks poeng, pluss 35 for etappeseier.

Bacary

Bacary
24.07.09 10:09

Tror dette er en typisk brudd-etappe ja. Men se opp for en rytter som Vicenzo Nibali idag. Han er rå nedover og den siste bakken er såpass tøff at han kan ta viktige minutter/sekunder i sammendraget og nærme seg pallen før kongeetappen lørdag.

Er spent på hvor hardt det vil kjøres i feltet i forhold til Freire og Hushovds sjanser på etappeseier. Kanskje de må med i et brudd for å fikse den biffen, allikevel er det en ganske lang 2.kategori, men Hushovd har jo hatt suksess med det tidligere i touren:-) Cavendish har jeg ingen tro på idag! :)

Samtidig er dette trolig siste reelle sjanse til etappeseire i år for ryttere som Txurrukka, Van Den Broeck, Martin, Kern osv, så det blir garantert mye bruddforsøk og et sterkt brudd idag.

morkern86

morkern86
24.07.09 10:20

blir imponert hvis kern går idag oxo...

-RBK-Fan--

-RBK-Fan--
24.07.09 11:11

Om hushovd føler seg pigg, og tror han kan være med over, håper jeg virkelig Cervelo gjør noe for engangskyld, og kjører inn brudd, kan få av cavendish osv.. De cervelo gutta har ikke gjort en shitt til nå foruten hushovd og haussler.

Farnerud17

Farnerud17
24.07.09 12:04
Bacary: Tror dette er en typisk brudd-etappe ja. Men se opp for en rytter som Vicenzo Nibali idag. Han er rå nedover og den siste bakken er såpass tøff at han kan ta viktige minutter/sekunder i sammendraget og nærme seg pallen før kongeetappen lørdag.

Neppe. Han er nok ikke så rå at han henter inn 2 min på Armstrong, han er ikke helt Savoldelli heller;) Er han heldig, så kunne han klart å få med seg 20 sekunder, selv om jeg ikke tror at han kommer til å prøve. Saxo Bank lar nok ikke det skje. Greit å spare litt før etappen opp til Mount Ventoux, i stedet for å gamble og kanskje få med seg noen små sekunder på denne etappen.

McLovin

McLovin
24.07.09 12:21
-RBK-Fan--: Om hushovd føler seg pigg, og tror han kan være med over, håper jeg virkelig Cervelo gjør noe for engangskyld, og kjører inn brudd, kan få av cavendish osv.. De cervelo gutta har ikke gjort en shitt til nå foruten hushovd og haussler.

Med Sastres "mislykka" tour må vel Cervelo gjøre alt for at den grønne trøya holdes i laget? Det skal jo ikke mer til enn et lite uhell i Paris med kjedet eller lignende før Columbia tar over trøya på oppløpet. Siste etappen er vel som skapt for Cavendish (selv om Hushovd vant den tre år tilbake).

Tipper/håper vi ser litt Cervelo/Hushovd kjør i dag. 

apobase

apobase
24.07.09 12:52

Jeg er litt usikker på hva slags taktikk Thor velger i dag. På den ene siden kan han kjøre på i dag for å tilnærmet avgjøre kampen om den grønne trøya, hvis han føler seg pigg. På den annen side har han nå en såpass solid ledelse på Cavendish at han kanskje heller velger å spare mest mulig krefter fram til søndagens showdown på Champs Elysees. Selv om han fikk en rolig dag i går, så er det bare to dager siden han kjørte fantometappen sin og jeg ser egentlig for meg at Thor nå er fornøyd med ledelsen sin i poengtrøyekampen, og at han derfor bare vil legge seg på hjulet til Cavendish fram til Champs Elysees. Jeg tror Thor er veldig motivert for å slå Cavendish på Champs Elysees, og vil bruke resten av tiden på å forberedet seg til den spurten samtidig som han bare verner om poengtrøya.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg