Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Første kjøp av landeveisykkel

NYTT TEMA
ErikBorge
ErikBorgeInnlegg: 17
29.07.10 21:29

Hei.

Jeg har planer om å bevege meg inn i sykkelsporten, men er veldig lite erfaren med hva som er bra og ikke av utstyr. Er ute etter en landeveisykkel av grei kvalitet for å starte opp med. Prisklassen er mellom 5 og 7000. Er 178cm høy og veier 75kg. Trenger ikke å være noen ultimate pro-sykkel, men vil gjerne ha mest mulig kvalitet til prisen. Tenker å trene meg opp, for muligens å delta i noen ritt etter hvert (vurderer Trondheim-Oslo 2011).

Fant et par sykler på nettet, http://www.discountbicycles.co.uk/biz/product.php/7499/1/raleigh_pursuit_2010

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/901-cd-landeveissykkel-10-1059436

Hvordan er de tekniske dataene på disse? Er det greie sykler å starte med?

Erik :)

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
29.07.10 21:34

Hvis du kjøper sykkel etter slutten av oktober og frem til jul får du kanskje spart opp noe mer i tillegg til at du får mye mer sykkel for pengene da.

Den første sykkelen du linker til er ikke bra.

(Innlegget ble redigert 29.07.10 21:34)

ErikBorge
30.07.10 16:41

Smart tips :)

Men hva med link nr. 2? Ryktes at Shimano Sora girsystem ikke er det beste? Og at det på en del ferdigsykler spares på kvaliteten på deler som f.eks. hjul? Hvordan ser denne ut?

takk

indurain
indurainInnlegg: 4566
30.07.10 16:47

Ta kontakt med en sykkelforhandler (IKKE sportsbutikk men sykkel!!!), og de kan rettlede deg. Det finnes flere gode sykkelspesialister i landet.

Ligg unna sykkel nr. 1, og vent gjerne til november før du handler. Da får du gode sykler til en mye billigere penge.

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
30.07.10 18:38

Fiffig formuleringer de bruker på XXL, når det aller kjipeste av landeveissykler skal selges: "komplett Shimano Sora gruppe for presis og driftsikker sykling".

Legger merke til at de sier presis og driftsikker sykling, og ikke giring... hahahaha 

Sora er bare presist de første 10 milene, etter det er det frem med verktøyet. Sora er nederst på kvalitetsstigen. Under Sora snakker vi barnesykler.

Men jeg hadde en DBS med Sora for 12 år siden (første racer). Man kommer seg frem og det blir trening ut av det. Dog med litt irritasjon og en del misunnelige blikk.

Hvis man har ambisjoner utover sykkelturer til standen og andre tilfeldige anledninger, så ligg unna Sora. 

ErikBorge
07.08.10 20:06

Mye gode tips. takk!

har funnet et nytt alternativ:

http://www.jejamescycles.co.uk/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-xenon-compact-road-bike-id54282.html

prisen er ca 7000,-. De tekniske dataene er ukjent for min del. hva er dommen? og er det noen ulemper med å bestille fra utlandet, sånn mtp garanti etc?

(Innlegget ble redigert 07.08.10 20:08)

Skjervet
SkjervetInnlegg: 247
07.08.10 20:46
ErikBorge: Mye gode tips. takk! har funnet et nytt alternativ: http://www.jejamescycles.co.uk/bianchi-c2c-via-nirone-7-alu-xenon-compact-road-bike-id54282.html prisen er ca 7000,-. De tekniske dataene er ukjent for min del. hva er dommen? og er det noen ulemper med å bestille fra utlandet, sånn mtp garanti etc?

Har et annet alternativ til deg. Bittelitt dyrere, men Ultegra bak, 105 foran, Mavic Aksium hjulsett (stivt og fint hjulsett for din vektklasse, som vil vare lenger enn sykkelen), og en geometri som er fin hvis du ellers har syklet mer oppreist og vil forsøke landeveissykkel for første gang.

http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-zing-deluxe-10/

ErikBorge
07.08.10 22:46
Skjervet: Har et annet alternativ til deg. Bittelitt dyrere, men Ultegra bak, 105 foran, Mavic Aksium hjulsett (stivt og fint hjulsett for din vektklasse, som vil vare lenger enn sykkelen), og en geometri som er fin hvis du ellers har syklet mer oppreist og vil forsøke landeveissykkel for første gang. http://www.sykkelbutikken.no/sykkel/racer/kona-zing-deluxe-10/

Flott alternativ! skal taes under vurdering :)

men hva synes du om bianchisykkelen jeg linket til?

står kanskje litt mer oversiktlig om sykkelen her:

http://www.bianchi.com/Global/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=792

har forstått det sånn at shimano 105 er sånn midt på treet, eller tar jeg helt feil?

gulesider
gulesiderInnlegg: 2046
08.08.10 00:59

Bianchisykkelen er helt klart det beste alternativet her. Kjøper du den kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. Både med valg av merke og sykkelen. 

Akkurat den modellen du linker til er ikke 100% optimalt for ritt (kommer jo an på ambisjoner og mål selvfølgelig), men den er en utmerket til trening. Og til lange turer.

105 er svært bra; Selv om det er midt på treet så er den gruppen god nok for både konkurranse og trening. Man skal ikke henge seg altfor mye opp i utstyr til å begynne med, men helt klart at det betyr en del når du har holdt på en stund. Kjøp fornuftig nå, så kommer nok ufornuften og forfengelighten sigende skal du se. 

bandersb
bandersbInnlegg: 2
08.08.10 10:48

Hei,

jeg tenkte også å kjøpe meg en landeveissykkel og har sett på Merida Road 880 på bikestore.no (http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10622). Tenker på denne siden den er rimelig, jeg har ikke syklet mye - kun bysykling og spinning på treningsenter - og ønsker nå ha en landeveissykkel til trening.

Noen som kan si noen få ord om denne? "Kaster" jeg penger ut av vindu ved å kjøpe en så rimelig sykkel? Eller vil den være ok for en stund for å se om landeveissykling er noe for meg?

Takk for svar!

Skjervet
08.08.10 19:04
gulesider: Bianchisykkelen er helt klart det beste alternativet her. Kjøper du den kan jeg nesten garantere at du blir fornøyd. Både med valg av merke og sykkelen. 

Helt klart? Hva baserer du det på? Hjulsettet er i hvert fall ikke bedre (både tyngre og billigere), og 105 klår jo ikke Ultegra, så hva baserer du dette på?

Valg av merke? 

I min erfaring er det ikke smart å velge et merke en gang for alle og være merkelojal. Store navn koster mere, og gir mindre ift. kvalitet/pris. Dette kan alle og enhver sjekke for seg selv ved å lese spek'en på sykler med sammenlignbare priser fra "store" og "små" produsenter. 

Ellers er jeg enig i at 105 er OK.

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
08.08.10 22:12
ErikBorge: og er det noen ulemper med å bestille fra utlandet, sånn mtp garanti etc?

Går ut ifra at du vet at det kommer på 25% moms?

ErikBorge
08.08.10 22:40

joda, tenkt på det.

Har uoffisielt bestemt meg for å kjøpe bianchi'en.

men la merke til at den jeg linket til her, ikke hadde de samme spesifikasjonene som på bianchis hjemmesider. her står det oppført "Campagnolo XENON". noen som vet noe om kvaliteten på dette?

gulesider
08.08.10 22:49

Jada skjervet. Aksiumhjulene er svært gode og kanskje et bitte lite hakk bedre. Jeg har brukt begge hjulsettene selv. Så greit nok. 

Min anbefaling er selvfølgelig basert hva man får i forhold til pris. Og ingen kan argumentere mot at den til kr 7000 er et bra kjøp, i tillegg til at det er et annerkjent merke. Den er i tillegg billigere enn Konasykkelen. Totalt sett mener jeg derfor at det er et bedre kjøp. 

Din erfaring er at det ikke er smart å være merkelojal, skriver du. Hva slags erfaring er det du sitter med som gjør at du kan skrive dette. Merkelig uttalelse !

Store navn koster litt mer. Men forskjellen er ikke så stor som mange skal ha det til. Bianchi har priset Nirone modellene veldig bra. Du kan sikkertlese deg grønn og blå på spesifikasjoner og til slutt oppsummere med at en Everest eller noe annet jallamalla gir noe mer for pengene. So what. Hvis du ser at Konasykkelen er bedre og verdt de kr1500 mere, så mener du det. Jeg ser ikke hva som er bedre på den som forsvarer prisdifferansen.

gulesider
08.08.10 22:52
ErikBorge: joda, tenkt på det. Har uoffisielt bestemt meg for å kjøpe bianchi'en. men la merke til at den jeg linket til her, ikke hadde de samme spesifikasjonene som på bianchis hjemmesider. her står det oppført "Campagnolo XENON". noen som vet noe om kvaliteten på dette?

Campa er konkurrenten til Shimano. Minst like bra. 

Enkelte G-sport butikker (Feks G-sport på Hamar) har tatt inn Nirone til gode priser. Sjekk til rundt og kjøp den Norge.

En gang til, kjøp den i Norge så har du vanlig garanti og kortere kanaler

Skjervet
09.08.10 13:04
gulesider: Min anbefaling er selvfølgelig basert hva man får i forhold til pris. Og ingen kan argumentere mot at den til kr 7000 er et bra kjøp, i tillegg til at det er et annerkjent merke. Den er i tillegg billigere enn Konasykkelen. Totalt sett mener jeg derfor at det er et bedre kjøp.  Din erfaring er at det ikke er smart å være merkelojal, skriver du. Hva slags erfaring er det du sitter med som gjør at du kan skrive dette. Merkelig uttalelse !

725£ blir fort mer enn 8000 selv med fratrekk for VAT, men pluss moms og frakt. 

Bestefaren min var pga krigserfaring lojal overfor britiske bilprodusenter så lenge han levde. Jeg er ikke sikker på at det var et sjakktrekk. Han støttet riktignok ikke industrien i Tyskland og Japan, men bilene hans var en endeløs lidelseshistorie, med rust så du kunne høre det, oljelekkasjer til bilen var tom for olje, og tekniske løsninger som var håpløst antikverte.

Merkeslojalitet og tro på at et merke i seg selv garanterer kvalitet koster forbrukerne dyrt. Produsentene av "merker" vet at kjernegruppen av kunder ikke forsvinner selv om de tar litt bedre betalt. Om noe, forsterker bare den høye prisen inntrykket man har arbeidet for å skape av at "javel, du betaler mer, men det er også bedre kvalitet". 

Men hvis du visste at f.eks. Trek produserer rammer på lav- til middels-delen av produktspekteret i Taiwan, og noen av high-end modellene i karbon i Kina (ikke OCLV-rammene som fremdeles lages i Wisconsin)? At det eneste Trek produserer er lakk og logoen på 95% av deres sykler? Og at du får kjøpt en ulakkert "Trek" produsert på den samme fabrikken, til samme spesifikasjon, og med den samme komponent-rekka, til 1300$, mens Trek selger den for 6000? Er du da like sikker på at det er smart å være merkeslojal?

Bianchi sluttet å være et italiensk selskap i 1996, da det ble kjøpt opp av et svensk selskap og nå inngår i Cycleurope, som har 11 sykkel-merker i stallen. Aluminiumsrammene deres produseres av Hodaka, Taiwan, som også produserer alurammene til Kona. Når det står "Made in Italy" på en Bianchi, så betyr det bare at den dyreste delen av produksjonen, montering, lakkering samt pakking i papp foregår i Italia, og det koster mer enn selve sykkelrammen og derfor har man lov til å merke syklene slik! Av italienske sykler er det vel bare DeRosa og Colnago som fremdeles lages i Italia.

bbonga
bbongaInnlegg: 3998
09.08.10 14:24
Skjervet: 725£ blir fort mer enn 8000 selv med fratrekk for VAT, men pluss moms og frakt.  Bestefaren min var pga krigserfaring lojal overfor britiske bilprodusenter så lenge han levde. Jeg er ikke sikker på at det var et sjakktrekk. Han støttet riktignok ikke industrien i Tyskland og Japan, men bilene hans var en endeløs lidelseshistorie, med rust så du kunne høre det, oljelekkasjer til bilen var tom for olje, og tekniske løsninger som var håpløst antikverte. Merkeslojalitet og tro på at et merke i seg selv garanterer kvalitet koster forbrukerne dyrt. Produsentene av "merker" vet at kjernegruppen av kunder ikke forsvinner selv om de tar litt bedre betalt. Om noe, forsterker bare den høye prisen inntrykket man har arbeidet for å skape av at "javel, du betaler mer, men det er også bedre kvalitet".  Men hvis du visste at f.eks. Trek produserer rammer på lav- til middels-delen av produktspekteret i Taiwan, og noen av high-end modellene i karbon i Kina (ikke OCLV-rammene som fremdeles lages i Wisconsin)? At det eneste Trek produserer er lakk og logoen på 95% av deres sykler? Og at du får kjøpt en ulakkert "Trek" produsert på den samme fabrikken, til samme spesifikasjon, og med den samme komponent-rekka, til 1300$, mens Trek selger den for 6000? Er du da like sikker på at det er smart å være merkeslojal? Bianchi sluttet å være et italiensk selskap i 1996, da det ble kjøpt opp av et svensk selskap og nå inngår i Cycleurope, som har 11 sykkel-merker i stallen. Aluminiumsrammene deres produseres av Hodaka, Taiwan, som også produserer alurammene til Kona. Når det står "Made in Italy" på en Bianchi, så betyr det bare at den dyreste delen av produksjonen, montering, lakkering samt pakking i papp foregår i Italia, og det koster mer enn selve sykkelrammen og derfor har man lov til å merke syklene slik! Av italienske sykler er det vel bare DeRosa og Colnago som fremdeles lages i Italia.

Skal ikke bidra til å avspore tråden, men det er sant det du skriver. Det eneste som skiller sykkelmerkene fra hverandre er rammene. Komponentene er det kun 2 produsenter av. Resten av delene en håndfull produsenter. Så det er de samme komponentene de forskjellige merkene monterer. Det er rammer det skiller mest i pris på. Ei ulakkert karbonramme får du fra kr.2000 på ebay. Om den er like bra som ei Trek ramme til 6000? eller Pinarello til 30.000? Ikke vet jeg... Jeg bygger syklene mine selv fra bunnen, og får de delene jeg vil ha. Kjøpt på ebay e.l. så blir de billigere enn ny tilsvarende i Norge. Og da får jeg akkurat de delene jeg vil ha selv.

gulesider
09.08.10 15:38

Skjervet, jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg har aldri hevdet at at man skal være merkelojal. Eller at det nødvendigvis er smart å være det.
Det du skriver om produksjon er kjent stoff og lite nytt for de fleste av oss.

Skjervet
09.08.10 16:02

Så hvis det for deg var gammelt nytt at Bianchis alusykler lages på samme fabrikk som Kona, og at du med Kona'en får med et litt bedre Ultegra bakgir og et litt bedre hjulsett, og dessuten regner ut moms og frakt på den engelske prisen, hvorfor sier du da at Bianchi'en er det klart beste valget? Det er kortere servicevei/tid på sykler du kjøper innenlands....

Grunnen til at jeg tok med det om produksjon var at du skrev at han ville bli fornøyd med valget av merke (Bianchi). Mulig jeg misforstod deg, men som en rimelig godt informert forbruker vet jeg (og altså du også) at selve merkenavnet ikke betyr all verden. 

Da regner jeg med at all misforståelse er ryddet av veien. Han blir sikkert fornøyd med å få en dedikert racer uansett. Som alle oss andre.

gulesider
10.08.10 00:03

Nei. Jeg mener fortsatt at han vil bli mest fornøyd med Bianchisykkelen. Og jeg mener fortsatt han bør kjøpe den i Norge fordi han der får den for rundt 7000,-, om det fortsatt finnes noen igjen.

Ja, merket betyr noe. Kona er også et annerkjent merke, så det er sagt, og det er ingenting i veien for at han også kunne blitt fornøyd med den. Jeg synes Bianchisykkelen er penere. Helt klart en subjektiv vurdering, men det betyr ihvertfall noe for meg. Og det er svært få mennesker, om det finnes noen, som tar avgjørelser kun basert på kynisk objektiv vurdering. Mennesker er skapt slik at vi lar oss styre av følelser. Det kommer vi aldri bort ifra, selv om vi vil hevde noe annet. Dette gjelder også deg. Jeg tror ikke på det. Alle våre valg er basert på følelser selv om vi ofte vil forklare dem som logiske og fornuftige. Det er en løgn.

Ultegra bak betyr i praksis ingenting. Hjulene er minimalt bedre, og han vil nok ikke merke forskjellen om det er noen.

Det jeg reagerte på i innlegget ditt, og som jeg synes er mest interessant å diskutere, var påstanden om at "merkelojalitet ikke er smart". Dette synes jeg er en drøy påstand, og som ikke holder. Om du velger deg et merke feks Bianchi (som meg) eller scott eller Trek osv så klarer jeg ikke se hva som er problemet så lenge de leverer det du vil ha. Jeg har kjørt Bianchi mange år og er svært fornøyd, både med merket i seg selv og egenskaper osv. Nå kjøper ikke jeg sykler på laveste hylle heller, men det betyr mindre i denne sammenheng. Din påstand blir i mine øyne helt feil så lenge du ikke sammtidig definerer hva du mener med "ikke smart". Er det kun økonomi du snakker om så er jeg enig. Da kan det smarteste være å handle sykkel på biltema og være merkelojal med dem. På landeveien har jeg valgt meg Bianchi, og kommer til å holde meg til det. Når jeg kjøper terrengsykkel bryr jeg meg mindre om merket. Er en liten forskjell der. 

Skjervet
10.08.10 08:13
gulesider: Nei. Jeg mener fortsatt at han vil bli mest fornøyd med Bianchisykkelen. Og jeg mener fortsatt han bør kjøpe den i Norge fordi han der får den for rundt 7000,-, om det fortsatt finnes noen igjen. Ja, merket betyr noe. Kona er også et annerkjent merke, så det er sagt, og det er ingenting i veien for at han også kunne blitt fornøyd med den. Jeg synes Bianchisykkelen er penere. Helt klart en subjektiv vurdering, men det betyr ihvertfall noe for meg. Og det er svært få mennesker, om det finnes noen, som tar avgjørelser kun basert på kynisk objektiv vurdering. Mennesker er skapt slik at vi lar oss styre av følelser. Det kommer vi aldri bort ifra, selv om vi vil hevde noe annet. Dette gjelder også deg. Jeg tror ikke på det. Alle våre valg er basert på følelser selv om vi ofte vil forklare dem som logiske og fornuftige. Det er en løgn. Ultegra bak betyr i praksis ingenting. Hjulene er minimalt bedre, og han vil nok ikke merke forskjellen om det er noen. Det jeg reagerte på i innlegget ditt, og som jeg synes er mest interessant å diskutere, var påstanden om at "merkelojalitet ikke er smart". Dette synes jeg er en drøy påstand, og som ikke holder. Om du velger deg et merke feks Bianchi (som meg) eller scott eller Trek osv så klarer jeg ikke se hva som er problemet så lenge de leverer det du vil ha. Jeg har kjørt Bianchi mange år og er svært fornøyd, både med merket i seg selv og egenskaper osv. Nå kjøper ikke jeg sykler på laveste hylle heller, men det betyr mindre i denne sammenheng. Din påstand blir i mine øyne helt feil så lenge du ikke sammtidig definerer hva du mener med "ikke smart". Er det kun økonomi du snakker om så er jeg enig. Da kan det smarteste være å handle sykkel på biltema og være merkelojal med dem. På landeveien har jeg valgt meg Bianchi, og kommer til å holde meg til det. Når jeg kjøper terrengsykkel bryr jeg meg mindre om merket. Er en liten forskjell der.   

Ok, men da registrerer jeg at du i sum mener at han bør velge Bianchi fordi du syns den er penere, og at din vurdering av hva som er smart er annerledes enn min. I min verden er det smart å spare penger der man kan på likeverdige alternativer (ikke kom trekkende med Biltema igjen, please), mens din verden definisjon på smart omfatter mer enn økonomi.

gulesider
10.08.10 12:44

Helt riktig. Jeg mener Bianchisykkelen er et bedre kjøp totalt sett. 

I min verden blir det svært vanskelig å kalle et kjøp smart/ ikke smart siden man handler utifra forskjellige behov og forutsetninger. Det blir helt individuellt. 

Og hvorfor ikke biltema. Det er vel helt i tråd med hva du skriver. Yosemite og f.eks. CycleTrack fra obs har også sykler med bra spec.
Jeg vet om en som sykler på en Yosemite-racer. Og det funker helt fint.

Skjervet
10.08.10 14:08

Den dyreste sykkelen på Biltema koster i øyeblikket 2990, og veier et halvt tonn med drittkomponenter. Ingen racer i sortimentet i det hele tatt. Hvordan kan sykler fra Biltema være "i tråd med det jeg skriver"? Ikke drit deg ut! Jeg har jo hele tiden presisert at dette handler om likeverdige sykler produsert på samme fabrikk (i dette tilfelle en Kona og Bianchi), begge med samme alu-type i ramma, med karbongaffel, produsert i samme automatiserte alu-rammerigg. 

Eneste grunn til at jeg gidder er at du skrev at Bianchi'en var det klart beste alternativet (det er den beviselig ikke), og så viser det seg at det eneste argumentet du kan peke på for å belegge din påstand er at DU syns den er penere! Det kaller jeg rådgivning med substans! Nepe!

gulesider
10.08.10 14:37

Hvorfor så sint.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg