Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag til ny sykkellov.

NYTT TEMA
Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
01.08.10 14:35

Lag en NY som forbyr alle sykler uten motor med gir å ferdes på veier og sykkelstier for MORO skyld.

Tillat sykler UTEN gir for nødvendig trim og nødvendig sykling til å fra arbeid o lign og da KUN på sykkelstier med EN i bredden.

Er det ikke sykkelsti i området kan de få lov å sykle UTENFOR den hvite stripen. 1000 kr i bot hver gang linjen oversykles.

Da med reflexvest med påskriften: Jada jeg VET at jeg er en IDIOT.

ALL form for konkurranse sykling (meningsløs sykling til fare for seg selv og andre) skal foregå på lukket bane.

Forutsetningen for å eige og bruke en slik metallramme med hjul på skal være at de (medlemmene) oppretter VASKEHALLER for biler der de frivillig på skift året rundt vasker biler GRATIS.

vestallstar
vestallstarInnlegg: 9996
01.08.10 14:43

Fint det, ha det bra.

Draq
DraqInnlegg: 1101
01.08.10 14:43

Ironisk nick du har.

vestallstar
01.08.10 14:46
Bakkekontakt: Jada jeg VET at jeg er en IDIOT.

Der har du forresten rett.

Spindoctor
SpindoctorInnlegg: 1521
01.08.10 15:12
Draq: Ironisk nick du har.

Haha, hadde tenkt å skrive nøyaktig det samme etter å ha lest startinlegget. Helt utrolig hvor mye rart av folk man finner her på VGD.

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
01.08.10 15:27

dette er en spøk. dere må skjønne ironien vel?

vestallstar
01.08.10 15:34
hotkeg: dette er en spøk. dere må skjønne ironien vel?

Dette er VGD, her skal man ikke forvente for mye...

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12910
01.08.10 17:01
hotkeg: dette er en spøk. dere må skjønne ironien vel?

Nei, denne pjokken er særs aktiv på Politikk - Aktuelt-forumet og hatar syklistar over alt i verda.

andybb
andybbInnlegg: 390
01.08.10 17:25

Latterlig tråd.

Ribba
RibbaInnlegg: 35197
01.08.10 19:25
Bakkekontakt: ALL form for konkurranse sykling (meningsløs sykling til fare for seg selv og andre) skal foregå på lukket bane.

Enig. Alle andre idretter foregår på områder der de ikke er i veien for andre, så hvorfor skal skyling være anderledes?

Bakkekontakt
01.08.10 19:38
andybb: Latterlig tråd.

Ta dåkker ei pera. Å hvis ikkje det hjelpe. - Gå him å vogg! ...

vestallstar
01.08.10 19:54
Bakkekontakt: Ta dåkker ei pera. Å hvis ikkje det hjelpe. - Gå him å vogg! ...

Hjelpe for hva? Er jo tydelig hvem som har problemer her...

Bakkekontakt
01.08.10 19:57

Disse... som ikke holdt avstand..

vestallstar
01.08.10 20:09
Bakkekontakt: Disse... som ikke holdt avstand..

Du leste artikkelen eller? Eller leser du bare det du vil og lager et eget bildet av saken i hodet?

Bakkekontakt
01.08.10 20:10

Selvsagt :-)

Ribba
01.08.10 20:12
vestallstar: Du leste artikkelen eller? Eller leser du bare det du vil og lager et eget bildet av saken i hodet?

Har du? Syklistene holdt jo ikke avstanden til følgebilen. Hadde de gjort det, så hadde følgebilen hatt hel bakrute og bulkfri bakluke (fronten er en annen sak med).

vestallstar
01.08.10 20:24
Ribba: Har du? Syklistene holdt jo ikke avstanden til følgebilen. Hadde de gjort det, så hadde følgebilen hatt hel bakrute og bulkfri bakluke (fronten er en annen sak med).

Så det er deres skyld, ikke personen så svinger ikke forran for så å bråbremse for å lage en ulykke. Ikke rart det er krig i verden...

Ribba
01.08.10 20:29
vestallstar: Så det er deres skyld, ikke personen så svinger ikke forran for så å bråbremse for å lage en ulykke.

Det er deres skyld at de ble liggende å kave i bagasjerommet til følgebilen.

Tullingen som kjørte forbi har selvsagt skylden i at følgebilen kolliderte med han. Og jeg har ingenting positivt å si om hans oppførsel.

Men saken er nokså enkel. Syklistene hadde ikke trengt å vært innblandet i denne ulykken om de hadde holdt god nok avstand til følgebilen.

Man kan jo selvsagt da spekulere i om at tullingen hadde plassert seg mellom følgebilen og syklistene om avstanden mellom syklistene og følgebilen var større. Men det blir jo med spekulasjonen.

(Innlegget ble redigert 01.08.10 20:30)

Farnerud17
Farnerud17Innlegg: 2868
01.08.10 21:41
Ribba: Men saken er nokså enkel. Syklistene hadde ikke trengt å vært innblandet i denne ulykken om de hadde holdt god nok avstand til følgebilen.

Kan du lese?

RoffeRuth
RoffeRuthInnlegg: 1212
01.08.10 21:42
Ribba: Det er deres skyld at de ble liggende å kave i bagasjerommet til følgebilen. Tullingen som kjørte forbi har selvsagt skylden i at følgebilen kolliderte med han. Og jeg har ingenting positivt å si om hans oppførsel. Men saken er nokså enkel. Syklistene hadde ikke trengt å vært innblandet i denne ulykken om de hadde holdt god nok avstand til følgebilen.

Syklistene drev jo en form for trening som krever at de ligger i bilens dragsug, så det blir for dumt å si at de burde holdt god nok avstand.

Hva trafikkreglene sier om dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg har ikke hørt om noen som har fått bot for å gjøre det.

"Tullingen" er etter min mening heldig som ikke blir siktet for drapsforsøk.

Ribba
01.08.10 21:58
RoffeRuth: Syklistene drev jo en form for trening som krever at de ligger i bilens dragsug, så det blir for dumt å si at de burde holdt god nok avstand.

Blir for dumt å si at de burde holde godt nok avstand? Veitrafikkloven sier at man skal kunne stoppe for enhver mulig hindring som kan dukke opp i veibanen. Når syklister sykler på veien, så er de pålagt til å følg de trafikkloven. Ergo, denne formen for trening er ulovlig ihht veitrafikkloven.

Men syklister er jo fredet i lovverket, så at det blir sett igjennom fingrene, det er jo ikke noe overraskelse.

Nei, jeg sier som jeg har sagt tidligere. Veiene er ikke noe treningssenter. Om folk vil drive med sykkel som idrett/trening, så får du gjøre det på samme premisser som alle andre. Altså trene på områder som er tilrettelagt for det eller på områder der de ikke er til bry for andre.

(Innlegget ble redigert 01.08.10 22:00)

Bakkekontakt
01.08.10 22:38
Ribba: Man kan jo selvsagt da spekulere i om at tullingen hadde plassert seg mellom følgebilen og syklistene om avstanden mellom syklistene og følgebilen var større. Men det blir jo med spekulasjonen.

Eller om syklistene hadde havnet MELLOM to biler der den ene kjørte i baken på den andre.

andybb
01.08.10 23:32

Kanskje enkelte bilister også bør ta seg litt sammen. Man må tåle å ligge bak noen syklister i noen kilometer uten å klikke i vinkel. Hva med bilisten som kjørte på en syklist så han skadet seg, skjelte han ut og kjørte videre? Link

Damiano_Cunego
Damiano_CunegoInnlegg: 402
02.08.10 00:52
Ribba: Veitrafikkloven sier at man skal kunne stoppe for enhver mulig hindring som kan dukke opp i veibanen.

Det blir det samme som å si at når du er ute og kjører bil skal du være forberedt på at en bil som kjører forbi deg kan svinge inn foran og bråbremse? Tenk deg om før du skriver noe så idiotisk

andybb
02.08.10 00:55

Er det i en hele tatt en bilist som følger den såkalte tresekundersregelen? Må jo det for å være trygg på at man rekker å bremse hvis noe skjer foran.

gvethir
gvethirInnlegg: 218
02.08.10 01:01

To utøvere fra skøytelandslaget som kolliderte i det en buss tutet å skremte dem mens de var ute på sykkeltur i dag. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å være snille mot syklister og å forstå at de har akkurat samme rett til å bruke veien som alle andre.

tucan
tucanInnlegg: 20158
02.08.10 06:52
Bakkekontakt: Tillat sykler UTEN gir for nødvendig trim og nødvendig sykling til å fra arbeid o lign og da KUN på sykkelstier med EN i bredden.

Hvorfor ikke forby "unødig" bilkjøring innenfor bygrensene. Inklusiver til/fra jobb..(De kan ta buss).

Da hadde det blitt mye bedre plass for syklistene, og mindre kø for varetransport ol.

Bakkekontakt
02.08.10 06:58

Godt forslag.

Forutsetningen måtte være sykler uten gir slik at farten blir lav.

Trimeffekten blir den samme.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
02.08.10 09:45
Bakkekontakt: Godt forslag. Forutsetningen måtte være sykler uten gir slik at farten blir lav. Trimeffekten blir den samme.

Samme for biler så blir det greit...biler er jo livsfarlige.

(Innlegget ble redigert 02.08.10 09:45)

gulper
gulperInnlegg: 959
02.08.10 10:47

Selvfølgelig skal syklister følge trafikkreglene. Men en ting er sikkert... så lenge jeg følger disse reglene og en eller annen tulling prøver å presse meg ut av veien, spyler meg ned med vindusspylerveske, legge seg en meter bak å står på hornet kun for å skremme etc etc. Da skal jeg love denne sjåføren at bilen hans vil se veldig stygg ut en dag!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester