Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er EPO farlig?

NYTT TEMA
Butters
ButtersInnlegg: 17901
12.08.10 19:13

Av ren nyskjerrighet googlet jeg litt på er EPO farlig? (jeg skjønner det ikke er direkte sunt, men er det virkelig farlig som sigaretter og alkohol (for å ta de lovlige)

http://www.syklingensverden.com/baglercms.php?catID=-1&articleID=24112

http://www.steroider.net/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=27

http://www.bt.dk/sport/hvad-er-epo

Så vidt jeg kan se er der egentlig ikke noe veldig skadelig med det. Det er forbudt i proff idrett fordi det er urettferdig når noen bruker mens andre ikke.
Men er det egentlig noe i veien med at folk i dårlig form kickstarter trimmen ved hjelp av EPO og pulsklokke, for å ikke kjøre seg for hardt.

Nei jeg har ikke tenk å bruke det, ikke enda ;) , men tenker på som medikament for f.eks overvektige som er helt tom for luft etter 1 min jogging? Eller tv slaver som knapt har hatt rævva ute av sofaputene på 6 år og som gir opp forsøk på trening engang fordi de er tom så fort rævva klarerer sofaen.

Vet det var mye skremselspropaganda ute om EPO på slutten av 90 tallet, starten av 2000, men det var vel helst for å skape holdninger blandt unge idrettsutøvere?

Hva er deres tanker rundt EPO?

iban mayo
iban mayoInnlegg: 112
12.08.10 19:29

Jeg skal ikke påståelig kaste meg inn i dine medisinstudier, men jmfr. mine kunnskaper om helse og menneskekropp synes det som en dårlig ide å medisinere overvektige passivister med et legemiddel som gjør blodet tykkere.

Tenno
TennoInnlegg: 5786
12.08.10 20:40

Det er vel med EPO som de fleste andre ting, det er skadelig i for store doser.

EPO er beregner på folk som ikke får opp nok oksygen, eller mangler røde blodcenne.

Syklister, langrennsløpere, fotballspillere osv tar opp nok oksygen fra før, ergo er det farlig for disse å bruke EPO i overdreven grad.

Bonucci
BonucciInnlegg: 25
12.08.10 20:45

Har du tenkt å kjøpe?

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
12.08.10 22:16

Det er vel fortsatt for tidlig å si hva langtidseffektene av massivt epo bruk blir. Det var første på 90 tallet at det ble allmanseie og samtidig kan denne grensen på 50% ha hatt en positiv virkning på eventuelle senskader av massivt epo bruk. Uansett er det vel sansynlig at flere amatører døde som følge av feilaktig bruk av epo.

Skjervet
SkjervetInnlegg: 247
13.08.10 11:32

Til ditt spørsmål: Ja, det er farlig med EPO, og jeg forstår heller ikke motivasjonen for å "kickstarte" en TV-pudding. Skulle det liksom være noe poeng i å klare å jogge mer enn 1 minutt når man er i dårlig form i utgangspunktet? Hva med sener, muskelfester, ledd? Hjelper lite å ha hematokrit på 50 når det er hjertemuskulaturen og blodsirkulasjonen som er ineffektiv og muskelmassen ikke er der! Det blir som å fylle flybensin i en dieselbil.

Trickset for å komme i form og holde på den er gleden du får ved å merke at du uke for uke, måned for måned er i litt bedre form, orker litt mer. Da lar du i tillegg kroppen bygges om i den takt den kan, og du reduserer faren for belastningsskader som dytter deg tilbake foran TV'n. Orker du ett minutt av gangen, så løp i ett minutt, da. Vent i ett minutt og løp det neste. No problem.

På et litt mer seriøst plan så er EPO, og andre preparater som øker din hematokrit, farlig dersom man ikke har stålkontroll med hyppige blodprøver. Med riktig høy hematokrit blir blodet til en tykk velling som er veldig vanskelig å pumpe rundt i kroppens finere blodkar, og du risikerer blodpropp og plutselig hjertestans. 

Nei, god form blir nok aldri noe du kan kjøpe i tablettform, gitt. Kroppen din er skapt for et liv i bevegelse, så beveg deg! Just do it.

Grillo
GrilloInnlegg: 194
13.08.10 13:06

EPO eller erytropoietin, er et hormon som øker modningen/produksjonene av røde blodceller. Det finnes naturlig i kroppen, så stoffet i seg selv er ikke farlig. Kunstig EPO brukes som medisin for personer med sykdommer som fører til lave blodverdier (ofte kreft).

Det som gjør EPO farlig er at en må ha medisinsk tilsyn for å holde blodverdiene under oppsyn. Ved for høye blodverdier, kan en få propp og hjertestans.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
13.08.10 18:00

For de dosene man så i gamle dager er EPO veldig farlig (ingen reell øvre/nedre grense for blodverdier så dosene var det kroppene kunne tåle), men akkurat som div. testosteron/hormon produkter, så gir selv en microdose av EPO veldig stor effekt uten at verdiene i seg selv øker dramatisk.

Det kan selvsagt bli en viss spiraleffekt i dette, men EPO (og div testosteron/hormon produkter) i veldig små doser gir ofte det ekstra overskuddet eller ekstra restitusjonen som gjør at "tunge" treningsperioder går noe bedre samtidig som man får ekstra topp.

Problemet er at ingen bør ta EPO, div hormoner osv uten også å ha div ligamentbyggende preparater og også andre preparater for å støtte opp om "hoved" intensjonen...ellers kan hard trening kombinert med EPO være veldig risikofylt fordi man "booster" en flaskehals og erstatter den egentlig bare med en annen flaskehals.

Dermed er man igang med et helt apotek av preparater hvis man skal gjøre dette uten å risikere alt for mye. Og det er jo paradoksalt nok i seg selv.

Så er det de etter hvert store problemene som enkelte utøvere har fått når de skal slutte med dopingen. De har kan hende tenkt å dope seg i en viss periode, men de klarer ikke å gå tilbake igjen. Det å "tåle" psykisk en normal kropp etter et lengre dopingprogram har ført til mang en depresjon hos toppsyklister.

(Innlegget ble redigert 13.08.10 18:01)

Skjervet
SkjervetInnlegg: 247
13.08.10 20:19
WillyVoet: Dermed er man igang med et helt apotek av preparater hvis man skal gjøre dette uten å risikere alt for mye. Og det er jo paradoksalt nok i seg selv.

Poenget er at EPO i en topptrent kropp fungerer totalt annerledes enn en i en TV-pudding. Det blir litt som å kjøpe en Pinarello Prince til en som ikke har syklet på 39 år. Naturligvis er det herlig, men det funker allikevel ikke. For en topp-atlet utgjør kanskje EPO, CERA etc. de få prosentmarginene som får deg helt til topps, mens for en TV-pudding som høyst sannsynlig ikke har problemer med lav hematokrit høyst sannsynlig utgjør de få prosentandelene som spar deg ned på østre gravlund. 

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
13.08.10 21:11
Skjervet: Poenget er at EPO i en topptrent kropp fungerer totalt annerledes enn en i en TV-pudding. Det blir litt som å kjøpe en Pinarello Prince til en som ikke har syklet på 39 år. Naturligvis er det herlig, men det funker allikevel ikke. For en topp-atlet utgjør kanskje EPO, CERA etc. de få prosentmarginene som får deg helt til topps, mens for en TV-pudding som høyst sannsynlig ikke har problemer med lav hematokrit høyst sannsynlig utgjør de få prosentandelene som spar deg ned på østre gravlund. 

Enig i mye av dette, men det kommer helt an på utgangspunktet for den feite tv-puddingen. Det er ikke utenkelig at en microdosering ville gitt betydelig prestasjonsforbedringer uten at man nærmer seg helsefarlige områder.

Dog, for toppatleter er flaskehalsperspektivet mye mer relevant enn for utrenede personer. Så i enkelte perspektiv er det farligere for allerede topptrenede enn si normalvektige og normalt aktive som kan ha en del å gå på før de får kritisk flaskehalsproblematikk.

(Innlegget ble redigert 13.08.10 21:15)

MrContador
MrContadorInnlegg: 23
17.08.10 02:35

"EPO is not dangerous, it's the abuse that is. It's also dangerous to drink ten liters of orange juice." -Michele Ferrari

tomas_kloden
tomas_klodenInnlegg: 301
17.08.10 11:15
MrContador: "EPO is not dangerous, it's the abuse that is. It's also dangerous to drink ten liters of orange juice." -Michele Ferrari

Sitatet kommer fra et intervjue etter skandalerittet LFW -94 om hukommelsen ikke narrer meg, husker jeg måtte trekke på smilebåndet når jeg leste om d i boken "From Lance to Landis" fra David W

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester