Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eneco Tour 2011

NYTT TEMA
Bibelnissen
BibelnissenInnlegg: 25008
07.08.11 14:38

Rittet starter i morgen, og det finnes ingen tråd enda. Slapt arbeid, folkens. Dette skal ikke være min oppgave, men la gå. Jeg tar på meg ansvaret om å lage tråden, så får dere evt. fylle på med mer og/eller manglende info.

Da er det altså klart for årets Eneco Tour, rittet som Edvald Boasson Hagen vant for to år siden. Han håper å kunne gjenta bedriften i år, og det vil jeg tro han har gode muligheter til. Mannen som vant sammenlagt i fjor var Tony Martin, og da ble Hagen nr. 3. Rittet er et flatt etapperitt som strekker seg over sju dager med to individuelle tempoetapper(én prolog på 5,7km og én ITT på 14,7km) i tillegg til fem fellesstartetapper, og som går gjennom Belgia og Nederland. I tillegg til de 18 ProTour-lagene, så er Cofidis, Skil-Shimano, Topsport Vlaanderen-Mercator og Verandas Willems-Accent invitert av ProContinental-lagene. Rittet vises på Eurosport.

Wikipedia-side for årets utgave.

Offisiell side for årets utgave.

Managerspill for de lekne.

Topp 5 sammenlagt i fjor:
01.  T.Martin (Team HTC-Columbia)28t 50' 57''
02.  K.Moerenhout (Rabobank)+ 31''
03.  E.Hagen (Sky Procycling)+ 1' 46''
04.  R.Porte (Team Saxo Bank)+ 1' 57''
05.  S.Tuft (Garmin-Transitions)+ 2' 04''

(Innlegget ble redigert 07.08.11 14:45)

Jompa
JompaInnlegg: 12624
07.08.11 15:41

Jeg tror den første prologen er en TTT. Martin stiller ikke i år, men allikevel er det et tøft felt. Har trua på Edvald her!

Bibelnissen
07.08.11 15:44
Jompa: Jeg tror den første prologen er en TTT.

Hvor har du lest/hørt dette?

Slauren
SlaurenInnlegg: 539
07.08.11 15:47
Jompa: Jeg tror den første prologen er en TTT. Martin stiller ikke i år, men allikevel er det et tøft felt. Har trua på Edvald her!

En prolog på 5,7 km kan da umulig være lagtempo.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 39022
07.08.11 15:58

Eneco Tour er sannsynligvis årets kjedeligste av en-ukersrittene på World Tour-kalenderen. Løypetraseen er som vanlig relativt kjedelig og innbyr i stor grad til massespurter.

Jeg sjekket de siste årenes resultater og på de 5 siste årene er det kun 2-3 etapper som har vært tøffe nok til å skille litt og dermed unngå massespurt. Hele rittet blir mer eller mindre avgjort på tempoetappen.

Jeg synes at de burde hatt et par etapper hvert år på 220-230 km som inkluderer noen av brosteinsområdene i Flandern eller bakkene i Ardennene. Dette ville gjort rittet atskillig mer interessant enn det er per i dag.

Årets utgave har et par småkuperte etapper på 3. og 6.etappe. På 3.etappe er det muligens kupert nok mot slutten til at en rytter som Gilbert kan angripe og få noen sekunder, men sannsynligheten er vel rimelig stor for at sammenlagtseieren også i år vil gå til en god temporytter. Det bør derfor være en god sjanse for at Boasson Hagen kan gjenta seieren fra 2009.

Ellers er dette først og fremst et ritt for gode spurtere. Farrar, Greipel, Boonen, Rojas og Kittel er blant de fremste som er med. Det skal spesielt bli interessant å se hva Kittel kan få til mot et litt bedre konkurranse enn i Polen rundt. Er den unge tyskeren en potensiell utfordrer til Cavendish om et år eller to?

Bibelnissen
07.08.11 16:04
KongOlav2: Farrar, Greipel, Boonen, Rojas og Kittel er blant de fremste som er med.

Hverken Kittel eller Boonen stiller til start her. Skil-Shimano har dog en annen god sprinter med, nemlig Kenny van Hummel som skal sykle for Vacansoleil neste sesong.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 39022
07.08.11 16:06
Bibelnissen: Hverken Kittel eller Boonen stiller til start her. Skil-Shimano har dog en annen god sprinter med, nemlig Kenny van Hummel som skal sykle for Vacansoleil neste sesong

Begge er oppført på startlisten til cyclingnews, men den er vel kanskje ikke endelig.

Van Hummel er en grei sprinter, dog langtifra like interessant som Kittel.

Edit: Ser startlisten på cyclingnews har inntil 10 ryttere, mens på cyclingstartlists fant jeg endelige startlister og der er det redusert til 8 ryttere per lag. Og der er ikke Kittel og Boonen med.

(Innlegget ble redigert 07.08.11 16:08)

Bibelnissen
07.08.11 16:10
KongOlav2: Begge er oppført på startlisten til cyclingnews, men den er vel kanskje ikke endelig

Hmm, finner de ikke blant rytterne på managerspillet jeg linket til. Mulig jeg tar feil, men det er vel ikke usannsynlig at Kittel står over her mtp. at han nettopp deltok i Polen rundt.

Se der ja, da var det løst. Må heller ikke glemme Galimzyanov, som ikke fikk ut sitt potensiale i Touren i det hele tatt.

(Innlegget ble redigert 07.08.11 16:12)

Rufs
RufsInnlegg: 18791
07.08.11 17:15

Tippeside for de seriøse

og du Bibelnissen burde absolutt følge opp din gode debut i Danmark Rundt :-o)

Bibelnissen
07.08.11 17:26
Rufs: og du Bibelnissen burde absolutt følge opp din gode debut i Danmark Rundt :-o)

Dæven, den hadde jeg helt glemt. Artig å se at jeg hevdet meg såpass. Skal sette opp lag til Eneco senere i kveld.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24708
07.08.11 19:45

Husker at Eneco Tour var en aldri så liten skandale det første året de var en del av ProTou i 2005r. Var vel både smalt, svingete og glatt på flere av etappene, og om jeg husker rett så var målet plassert feil på en etappene! Tror det var en som jublet 50 m før han egentlig skulle!

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22588
07.08.11 20:25
Slauren: En prolog på 5,7 km kan da umulig være lagtempo

Var den ikke noe sånt TTT som startet Giro d`Italia for noen år siden. Da de starta på en øy utafor Venezia og Edvald var med på laget som vant lagtempoen. Den var ikke veldig lang ihvertfall

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
08.08.11 02:09

Dette rittet har EBH skrevet over hele seg. Klart, det kunne gjerne vært litt brattere terreng, men da kunne på en annen side Gilbert blitt i det mer vanskelige hjørnet. Håper Edvald går "all in" i Eneco - det ville også vært kjærkommen hva gjelder rankinga til VM og OL.

EuroprisSykkel
EuroprisSykkelInnlegg: 112
08.08.11 09:11

Spørs om Sky velger å kjøre for Edvald da, Storbritania ligger vel på vippen mellom 6 og 9 ryttere til vm? Aldri godt å vite med dem, selv om det ikke er noen tvil hvem det bør kjøres for.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2555
08.08.11 09:49
Kjetil_e: Var den ikke noe sånt TTT som startet Giro d`Italia for noen år siden. Da de starta på en øy utafor Venezia og Edvald var med på laget som vant lagtempoen. Den var ikke veldig lang ihvertfall

Den var vel rundt 20 km. Dagens etappe i Eneco er derimot en ITT.

Ellers ser jeg at man skal en tur innom Ardennene på torsdag, og bl.a. kjøre opp Mur de Huy. Også ellers er det en del stigninger på den etappen, men det er ikke i seg selv noen garanti for stor underholdning.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22588
08.08.11 11:10
Tolbukin: Den var vel rundt 20 km. Dagens etappe i Eneco er derimot en ITT.

Oki den var så lang ja. Huser best at den var helt rett og helt flat, man sykla til et vendepunkt og sykla samme vei tilbake. Men var vel strengt tatt ingen andre muligheter der ute.

juve333
juve333Innlegg: 7290
08.08.11 11:28
Tolbukin: Også ellers er det en del stigninger på den etappen, men det er ikke i seg selv noen garanti for stor underholdning.

Gilbert er garantien. Spørsmålet er om han klarer å kjøre fra temporytterne nok på denne ene etappen.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 27048
08.08.11 15:02
juve333: Gilbert er garantien

Gilbert har vært i form veldig lenge,ikke unaturlig om det kommer en down nå.

juve333
juve333Innlegg: 7290
08.08.11 15:23
Eksberten: Gilbert har vært i form veldig lenge,ikke unaturlig om det kommer en down nå.

Mange har vært i form lenge, deriblant også EBH, men skal Gilbert vinne worldtouren må han fortsatt prestere.

andwez
andwezInnlegg: 11300
08.08.11 15:29

Vises dette på Eurosport forresten? Finner ingen streams på de gode gamle sidene. EBH starter for øvrig tredje sist, 16:32. 

Edit: Engelsk stream for de som er litt lekne på jobben. 

(Innlegget ble redigert 08.08.11 15:31)

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 5001
08.08.11 15:31
Eksberten: Gilbert har vært i form veldig lenge,ikke unaturlig om det kommer en down nå.

Tror heller ikke dette er et ritt som passer Gilbert spesielt godt, tipper han kommer til å ta det mer piano framover for å bygge seg opp til VM.

Sendingen på Eurosport er forøvrig for lengst i gang, med Jesse Sergent som foreløpig leder av prologen.

Bibelnissen
08.08.11 15:58
andwez: Vises dette på Eurosport forresten?

Ja. Les åpningsinnlegget.

Bibelnissen
08.08.11 16:23

Knallsterkt av Phinney! Herlig rytter.

Bibelnissen
08.08.11 16:39

Edvald inn på en foreløbig 2. plass. Tror Phinney tar etappeseieren her.

Eberkopf
EberkopfInnlegg: 463
08.08.11 16:42

Phinney helt overlegen. Bra av Edvald på andre, 7 sek bak. Millar tredje 8 sek, Rasmussen fjerde 9 sek, Boom femte 10 sek.

Lachbe
LachbeInnlegg: 2505
08.08.11 17:30

Meget viktig for Norges OL-sjanser at Edvald gjør det bra her. Etter Polen har Irland passert oss (dog ikke med mye) og Slovakia med Sagan følger hakk i hæl (og han skal vel til Spania?).

Dessuten er det meget mulig vi passerer Danmark om Edvald vinner her, og det er jo alltid moro.

vestallstar
vestallstarInnlegg: 9995
08.08.11 18:53

Faaen, for ikke sett en snurt av det rittet her!

Jompa
JompaInnlegg: 12624
08.08.11 19:00
Bibelnissen: Hvor har du lest/hørt dette?

Lurer jeg også på nå :p

Elaztico
ElazticoInnlegg: 1365
08.08.11 20:02
EuroprisSykkel: Spørs om Sky velger å kjøre for Edvald da, Storbritania ligger vel på vippen mellom 6 og 9 ryttere til vm? Aldri godt å vite med dem, selv om det ikke er noen tvil hvem det bør kjøres for.

Stemmer det, her problemet til EBH ligger, utrolig nok... Vi så jo under forrige ukes Polen Rundt at Nordhaug & co måtte ofre seg totalt for de britiske.

Det kan med andre ord fort bli en kopi av Polen 2009 hvor Hagen måtte kjøre opptrekk for en Greipei i relativt dårlig form. Denne gangen Swift eller muligens Henderson i Greipels rolle riktig nok. Hagen vant forøvrig som de fleste sikkert husker en etappe som opptrekker i samme rittet...

Dog er ingen av de nevnte noe problem når det gjelder sammendraget. Der er nok Thomas den eneste utfordreren innad i Sky. Hvordan er det forresten med bonussekunder her?

(Innlegget ble redigert 08.08.11 20:05)

Maltiv
MaltivInnlegg: 2933
08.08.11 20:25

Storbritannia har mer eller mindre sikret seg 8 mann i VM, med Kennaugh sin kjøring i polen, så det trenger de ikke bekymre seg for. Det er Edvald de skal kjøre for i spurtene og de har forøvrig et helt rått spurtopptrekk på papiret. Men synes han virker i overkant pessimistisk i dette intervjuet med tanke på egen form så det kan bli tøft.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg