Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Etappe 2: Visé -> Tournai

NYTT TEMA
soldado
soldadoInnlegg: 7122
02.07.12 11:18

Rytterne trenger ikke forflytte seg langt før starten på den andre etappen i årets Tour de France. Vi befinner oss fremdeles i Maastricht-området og byen Visé, som forøvrig er første gang den dukker opp i Tour de France, ligger like nord for Liegé. 

Dagens profil er skreddersydd for spurterne og vi kan vel forvente både Petacchi, Sagan og ikke minst den regjerende verdensmesteren Mark Cavendish som favoritter. I dag starter for alvor jakten på poeng mot den grønne trøya der sammenlagtfavorittene har som mål å unngå uhell. 

Etappen har en fjerdekategori stigning der vår danske venn antageligvis kommer til å forsøke å beholde den prikkede trøyen.

Rytterne farer fra Visé videre sør for Brüssel og byen Tournai med sine 69,000 innbyggere. Avsluttningen på dagens etappe er noe annerledes iom at fra 2km og inn tar løypa en diger u-sving inkludert to rundkjøringer. Her må spurterne holde tunga rett i munnen og hjulene i asfalten. De siste kilometerne ser slik ut.

Rytterne er ventet til Tournai cirka klokken halv 6.

Sendingen på TV2 starter klokken 13:50 og bildene fra Frankrike kommer 14:10. 

Dagens løypeprofil

(Innlegget ble redigert 02.07.12 11:22)

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
02.07.12 11:28

I dag må man kjøre tog for GC-kandidater og tog for spurterne for at man skal ha noen sjans. Ikke noe vind å snakke om slik det ser ut nå så sjansen for å sprekke opp pga dette er liten, velt derimot...

Ellers ligger det an til en skikkelig høyhastighetsspurt hvor det faktisk er overraskende hvis Sagan hevder seg.

(Innlegget ble redigert 02.07.12 11:28)

vestallstar
vestallstarInnlegg: 9995
02.07.12 11:49

Dette kan bli en veldig spennende spurt. Er fort gjort å avskrive Sagan, men overasker meg pokkern ikke om han plutselig er helt der fremme. Gleder meg også veldig til å se Kittel mot de store gutta. Hadde heller ikke vært så galt om Farrar klinka til her.

Jompa
JompaInnlegg: 12461
02.07.12 12:05
soldado: fra 2km og inn tar løypa en diger u-sving inkludert to rundkjøringer

De kjører vel også over en bru en drøy kilometer fra mål. Dersom den er smal vil det sikkert være enorm kamp om plasseringene inn mot den. 

Enzino
EnzinoInnlegg: 36439
02.07.12 12:06
WillyVoet: Ellers ligger det an til en skikkelig høyhastighetsspurt hvor det faktisk er overraskende hvis Sagan hevder seg.

Bookmakerne har ham som 4. favoritt til å vinne faktisk.

Men kan noen som er mer inne i sykkelsporten enn meg, fortelle meg litt om denne Marcel Kittel som står som 2. favoritt i dag bak Cav?

(Innlegget ble redigert 02.07.12 12:06)

soldado
soldadoInnlegg: 7122
02.07.12 12:07
Jompa: De kjører vel også over en bru en drøy kilometer fra mål. Dersom den er smal vil det sikkert være enorm kamp om plasseringene inn mot den.

Broen i seg selv er bred nok. Problemet er at den har midtrabatt der det blir spennende å se hvordan rytterne plasserer seg. 

Jompa
02.07.12 12:10

Ser det er merket for smal vei drøye 3 kilometer fra mål. Et typisk punkt i løypa der fall kan forekomme. Og siden det er utenfor 3 km fra mål er det viktig å ikke bli innblandet i noe der. Kan bli interessant denne avslutningen her.  

snkz
snkzInnlegg: 8159
02.07.12 12:10

Tror nok Cav tar denne i dag!

Sagan blir nok for svak i en spurt som denne?

Jompa
02.07.12 12:16
Enzino: Men kan noen som er mer inne i sykkelsporten enn meg, fortelle meg litt om denne Marcel Kittel som står som 2. favoritt i dag bak Cav?

24 år ung, men vanvittig rask. Har de fleste resultatene fra "mindre" etapperitt. Herjet i Polen rundt i fjor høst for eksempel med 4(!) etappeseire. Tok også en etappe i Spania ifjor. I år har han 6 seire totalt.

WillyVoet
02.07.12 12:20
Enzino: Bookmakerne har ham som 4. favoritt til å vinne faktisk.
Men kan noen som er mer inne i sykkelsporten enn meg, fortelle meg litt om denne Marcel Kittel som står som 2. favoritt i dag bak Cav?

Ja, synes det er rart akkurat som jeg synes det var merkelig at han ble nevnt blant favorittene til prologen.

Dersom vi får en skikkelig høyhastighetsspurt så skal dette være et oppgjør mellom spesialspurterne. Tipper Sagan i et slikt selskap kan komme 7-10. plass, bedre enn dette er overraskende vil jeg si.

Shelvey
ShelveyInnlegg: 16462
02.07.12 12:24

Cav er den store favoritten i dag, tror han blir vanskelig å slå i en eventuel spurt.

Shelvey
ShelveyInnlegg: 16462
02.07.12 12:41

Tror til slutt det står mellom Cavendish og Goss. Tror Goss tar sagan på rutine og man vet hva man får av Goss.

Enzino
02.07.12 14:04
Jompa: 24 år ung, men vanvittig rask. Har de fleste resultatene fra "mindre" etapperitt. Herjet i Polen rundt i fjor høst for eksempel med 4(!) etappeseire. Tok også en etappe i Spania ifjor. I år har han 6 seire totalt.

Tror du han kan utfordre Cav på ren toppfart om noen år?

Spennende med nye ryttere helt der oppe. (sikkert ikke ny for folk som følger godt med, men i hvert fall ny for meg og sikkert mange andre også).

Maltiv
MaltivInnlegg: 2928
02.07.12 14:14
Enzino: Tror du han kan utfordre Cav på ren toppfart om noen år?

Jeg tror han allerede er raskere. Kittel har slått Cavendish omtrent hver gang de har spurtet mot hverandre i år. Problemet til Kittel er at han faktisk er en enda dårligere klatrer enn Cavendish, og kommer sannsynligvis ikke til å klare å fullføre Touren. Men han vinner idag. 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26660
02.07.12 14:40

Siden dette er den første spurtetappen kan det være greit å prøve å få en oversikt over hvem som kan forventes i fremre rekke fra de forskjellige lagene.

BMC: Sansynligvis ingen, mulig Gilbert prøver seg.
Radioshack-Nissan-Trek: Tony Gallopin
Europcar: Arashiro?
Euskatel: Ingen? muligens Urtasun
Lampre: Petacchi
Liqvigas: Sagan, evt.Oss
Garmin-Sharp: Tyler Farrar
AG2R: Sebastian Hinault
Cofidis: Doumolin?
Omega Pharma-Quick Step: Ingen
Saur Sojasun: Ingen?
FDJ Big Mat:Huttarovich
Lotto Belisol: Andre Greipel
Vacansoleil: Kenny Van Hummel(hvis han ikke er kjørt av :)
Kathusa: Freire, evt.Paolini
Sky: Cavendish, hvis han klarer å holde hjulet til EBH :-)
Movistar: Jose Rojas
Astana: Borut Bozic
Orica Green Edge: Matt Goss
Rabobank: Ingen
Saxo Bank: JJ Haedo
Skil Shimano: Marcel Kitel.

Maltiv
MaltivInnlegg: 2928
02.07.12 14:45
Eksberten: Rabobank: Ingen

Ikke mye tro på Renshaw altså? 

Jompa
02.07.12 14:51
Eksberten: Omega Pharma-Quick Step: Ingen

Sjelden QS stiller uten spurtere. Ingen Boonen, Ciolek eller Steegmans her... 

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26660
02.07.12 14:55
Maltiv: Ikke mye tro på Renshaw altså?

Jo selvfølgelig. Jeg overså han visst...

Men når det er sagt, er han nok ikke blandt de 5-6 beste, og det vil overraske meg mye om han vinner i dag.

Baranek
BaranekInnlegg: 6054
02.07.12 15:02

Sitter på jobben, noen som har et godt stream tips?

Swagga
SwaggaInnlegg: 3727
02.07.12 15:09
Maltiv: Ikke mye tro på Renshaw altså?

Renshaw stiller uten hjelp. Laget fokuserer på gode sammenlagtplasseringer, kuperte etapper og fjelletapper. Det er ikke rart når de har Gesink, Mollema, LL Sanchez og Kruiswjik.

Men når Eskeberten har en liste med så mange navn burde han ikke utelate Renshaw. For han kommer til å kjempe. Hadde vært morsomt hvis han tok hjulet til Cavendish, litt annerledes enn gamle dager.

(Innlegget ble redigert 02.07.12 15:11)

Inbetweener
InbetweenerInnlegg: 11193
02.07.12 15:23

Herregud Kaggestad, hold deg langt unna forklaringer om watt.

2Crabs
2CrabsInnlegg: 10429
02.07.12 15:24
Baranek: Sitter på jobben, noen som har et godt stream tips?
Inbetweener
02.07.12 15:27
Inbetweener: Herregud Kaggestad, hold deg langt unna forklaringer om watt.

Hold deg unna forklaringer om arbeidsøkonomi også.

WillyVoet
02.07.12 15:29
Inbetweener: Hold deg unna forklaringer om arbeidsøkonomi også.

Hva er det han snakker om ang. dette og watt nå?

(Innlegget ble redigert 02.07.12 15:30)

vestallstar
vestallstarInnlegg: 9995
02.07.12 15:32

Jeg elsker rett og slett saxo sine drakter. Fytti faen.

Inbetweener
02.07.12 15:35
WillyVoet: Hva er det han snakker om ang. dette og watt nå?

For det første så blander han "kraft" og "watt" om hverandre. Bare det er nok til et nakkeskudd fra min del. Og så begynner han å surre med at rundtråkk gir mye bedre arbeidsøkonomi og at en lett og fin frekvens gir best arbeidsøkonomi.

For all del, Kaggestad er hyggelig å høre på (til tider), men hans kunnskapsløshet om terminologiske begreper er slående.

snkz
snkzInnlegg: 8159
02.07.12 15:38

Snart endelig ferdig på jobb og klar for litt Touraction!

Enzino
02.07.12 15:50
Maltiv: Jeg tror han allerede er raskere. Kittel har slått Cavendish omtrent hver gang de har spurtet mot hverandre i år. Problemet til Kittel er at han faktisk er en enda dårligere klatrer enn Cavendish, og kommer sannsynligvis ikke til å klare å fullføre Touren. Men han vinner idag.

Det synes jeg i så fall er veldig gøy, for det er ikke noe spennende når en rytter tar 95% av alle flate spurter han stiller i. Men rart at ingen av storlagene har signert Kittel ennå kanskje?

Skal også bli spennende å se forholdet mellom dem neste år, for Cav har som kjent prioritert helt annerledes i treningen i år pga OL. Han har jo gått ned 4 kg, og har mye lavere toppfart. Men Kittel er ung, så vi får vel tro at han kommer til å bli enda raskere neste sesong?

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5165
02.07.12 16:18
snkz: og klar for litt Touraction!

Ja, det har vært helt fantastisk så langt i dag :)))

Spinners
SpinnersInnlegg: 235
02.07.12 16:29
Inbetweener: For all del, Kaggestad er hyggelig å høre på (til tider), men hans kunnskapsløshet om terminologiske begreper er slående.

Tror de fleste skjønner veldig godt hva han mener selv om han blander noen ord...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg