Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nå er det nok

NYTT TEMA
Wizzard
WizzardInnlegg: 20055
18.01.13 06:10

Måtte møysommelig se Lance intervjuet, bare for å få det konstatert. Jeg begynte å se sykkelsporten i 1993 og har etter det vært stor tilhenger og fan av sykkelsporten. Den er utrolig spennende og fasinerende. Lag teknikk og ikke minst en kraft prøvelse som mange menes å være den hardest idrett i verden.

Jeg har alltid forsvart sporten. Når det har haglet som verst med dopings skandaler, og det har det virkelig vært mange av,har jeg sagt at "Ja, men de prøver å rydde opp i dette. Det vil bli bedre". Det tenkte jeg i 2000 og alle årene etter. Alle mine helter, som Ulrich, Basso, Rasmussen og mange flere ble tatt. Tro meg, det er tungt å se den ene etter den andre falle fra, og bli skuffet gang på gang. I tillegg må man ta til seg de sure kommentarene som alltid etterfølger.

I år 2004 vant jeg en konkuranse på Eurosport der jeg ble vartet opp i Paris av Phonak laget. Det var full pakke, gratis mat,drikke,luksushotell og 3 flotte dager. Middag med hele laget. Jeg husker hvordan sportsdirektøren(husker ikke hva tjukkasen heter) holdt en tale, om deres fortreffelige arbeid imot dop. Jeg husker også hvordan jeg skjelvende gikk frem og spurte om Tyler Hamiltons og de andre gutta(Perez blandt annet som ble tatt noen år etter for dop), for å få deres autograf. Det ble pakket godt i en ramme og hengt opp på veggen. Den ble tatt ganske raskt ned da Hamilton ble tatt. Når man så tenker på hvilket lag Landis(som ikke var med i laget i 2004) var på, og ble tatt sier det vel litt om min skuffelse. Ta så med at jeg også traff Steffen Kjærgård på flyplassen i Paris på min hjemreise.Det var bare en herlig tur.

Men nå er det hele bare en grøt der skuffelser gang på gang har haglet. Jeg husker også de store ordene som alle sa på 2000 tallet om at "nå er dopingbruket tatt seriøst og det skal bekjempes.". Vel, enn så lenge. Mitt siste store forbilde Contador ble tatt. Uansett hva som skjedde i den saken er at jeg ikke er i tvil om at han dopet seg.

Og hva med fremtiden? Har det blitt bedre? Vel, jeg tviler. Jeg har ganske enkelt blitt lei og ser nå at sykkel er og blir en doping gren. Jeg må bare kaste hanskene og si til alle andre: "Ja , dere har rett. Det er bare dopere i sykkelsporten. Dere vant". Jeg for min del kommer aldri til å kunne stole på noen lenger i denne sporten. Lance satte prikken over i'en. Det er synd, men slik er det. Ett sted går grensen. Jeg bare venter på at Wiggens nå skal bli tatt. Alle heltene mine før har blitt det så jeg ville virkelig ikke blitt så overrasket, og det er litt skremmende å tenke på. At man blir vant med dette. Det er da man skjønner at det er bare å gi faen. Det blir ikke bedre, ikke nå.

(Innlegget ble redigert 18.01.13 06:11)

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
18.01.13 08:03

Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg er lei alle som skal akke og ve seg på sykkelsportens vegne. Sykkelsporten, som stort sett all annen idrett, er drevet frem av massene og i den sammenhengen betyr Armstrong, UCI mf svært lite.

Det er pasjon for sykling og fasinasjon for alle fasetter av sporten som bærer den frem. Dette er drivkrefter som lå der før Lance og som kommer til å ligge der etter. Sykling er en sport som bl.a. lever av massenes fasinasjon for ekstrem-teater, dette er tradisjonelt arbeidsfolkets sport i europa og langt på vei er det fremdeles det. Folk vil fremdeles stå, gratis, langs løypa med banner hvor det står "Vive Le Tour" og lignende for dette er ikke Lance eller Hein sin idrett, den er vår!

startelver
startelverInnlegg: 51937
18.01.13 09:09

Når kommer neste doping skandale .?  

Vi behøver ikke vente lenge er snart Tour De France igjen . 

Maltiv
MaltivInnlegg: 2928
18.01.13 11:11

Si ifra hvis du finner en renere idrett å følge med på da. 

apobase
apobaseInnlegg: 11107
18.01.13 11:17
Maltiv: Si ifra hvis du finner en renere idrett å følge med på da.

Det er ikke så mye doping i curling. Anbefaler alle å følge med på det (det er jo en kanonsport i tillegg til å være ren).

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2552
18.01.13 11:29
WillyVoet: Folk vil fremdeles stå, gratis, langs løypa med banner hvor det står "Vive Le Tour" og lignende for dette er ikke Lance eller Hein sin idrett, den er vår!

Nettopp.

Nr-11
Nr-11Innlegg: 16513
18.01.13 11:33

Ikke mye doping i tekniske idretter. Lite effekt med doping da.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 19774
18.01.13 13:14
WillyVoet: Det er pasjon for sykling og fasinasjon for alle fasetter av sporten som bærer den frem. Dette er drivkrefter som lå der før Lance og som kommer til å ligge der etter. Sykling er en sport som bl.a. lever av massenes fasinasjon for ekstrem-teater, dette er tradisjonelt arbeidsfolkets sport i europa og langt på vei er det fremdeles det. Folk vil fremdeles stå, gratis, langs løypa med banner hvor det står "Vive Le Tour" og lignende for dette er ikke Lance eller Hein sin idrett, den er vår!

Kunne ikke vært mer enig. Sykkelsporten død er betraktelig overdrevet. 

gulesider
gulesiderInnlegg: 2066
18.01.13 14:49

Sykkelsporten vil overleve.

Men , nr-11, du som er en del av saueflokken, du skriver det ikke er mye doping i tekniske idretter. Hvilke idretter mener du da. Finnes det noen idretter/konkuranser som er helt fri for jukseforsøk.   

Nr-11
18.01.13 14:54
gulesider: Men , nr-11, du som er en del av saueflokken, du skriver det ikke er mye doping i tekniske idretter. Hvilke idretter mener du da. Finnes det noen idretter/konkuranser som er helt fri for jukseforsøk.

De idretter hvor ikke kondisjon er så viktig. I Golf, skihopping, til dels fotball og Tennis, skyting, motorsport. Kort sagt i de idrettene hvor kondisjon og styrke ikke er det mest vesentlige.

jaskopasko
jaskopaskoInnlegg: 1845
18.01.13 15:16
gulesider: Sykkelsporten vil overleve. Men , nr-11, du som er en del av saueflokken, du skriver det ikke er mye doping i tekniske idretter. Hvilke idretter mener du da. Finnes det noen idretter/konkuranser som er helt fri for jukseforsøk.

Vektløfting!

eddard
eddardInnlegg: 14530
18.01.13 15:19
Nr-11: De idretter hvor ikke kondisjon er så viktig. I Golf, skihopping, til dels fotball og Tennis, skyting, motorsport. Kort sagt i de idrettene hvor kondisjon og styrke ikke er det mest vesentlige.

Tennis er vel ansett som en temmelig kraftkrevende sport, der alle etterhvert har servet hardere og hardere. Dopmistankene mot enkelte tennisspillere florerer på nettet.

Motorsport er en sport hvor juksingen helst går på det tekniske, man doper bilen i stedet for føreren. Det er vel nærmest aldri fair konkurranse mellom alle deltagerne i motorsport, unntatt i klasser der alle kjører lik bil.

Skyting er vel en idrett der lav puls er viktig, og betablokkere var vel populær doping der tidligere ?

Golf, er en sport kun for de relativt rike, det gjør den jo mindre interessant spør du meg, ingen sultne fattigfolk som kan vinne denne.

eddard
18.01.13 15:22
Wizzard: Og hva med fremtiden? Har det blitt bedre? Vel, jeg tviler. Jeg har ganske enkelt blitt lei og ser nå at sykkel er og blir en doping gren. Jeg må bare kaste hanskene og si til alle andre: "Ja , dere har rett. Det er bare dopere i sykkelsporten. Dere vant". Jeg for min del kommer aldri til å kunne stole på noen lenger i denne sporten.

Er enig i at det er vanskelig å stole på noen, men jeg kommer til å se på showet likevel. Med bakgrunn i historien kommer jeg til å forbeholde meg retten til å anta at folk er dopet når de blir for suverene. Sånn er det bare.

Det samme gjelder forøvrig i friidrett, som vel er den idretten jeg liker best. Blir ikke overrasket om jamaica eller kenya får dopskandaler i fleng for å si det sånn. Men gøy å se på Bolt uansett.

Nr-11
18.01.13 15:22
eddard: Tennis er vel ansett som en temmelig kraftkrevende sport, der alle etterhvert har servet hardere og hardere. Dopmistankene mot enkelte tennisspillere florerer på nettet.
Motorsport er en sport hvor juksingen helst går på det tekniske, man doper bilen i stedet for føreren. Det er vel nærmest aldri fair konkurranse mellom alle deltagerne i motorsport, unntatt i klasser der alle kjører lik bil.
Skyting er vel en idrett der lav puls er viktig, og betablokkere var vel populær doping der tidligere ?
Golf, er en sport kun for de relativt rike, det gjør den jo mindre interessant spør du meg, ingen sultne fattigfolk som kan vinne denne.

Hvorfor kan ikke fattige vinne i Golf. Tror du f.eks Vijay Singh kommer fra en rikmannsfamilie?

eddard
18.01.13 15:27
Nr-11: Hvorfor kan ikke fattige vinne i Golf

Dette er et dumt spørsmål, en kjapp googling viser at Sing kommer fra en middelklassefamilie på Fiji. Middelklasse er ikke det samme som fattig.

Fattigfolk har ikke råd til å få medlemsskap i en golfklubb, så enkelt er jo det.

jofl
joflInnlegg: 8328
18.01.13 15:53

Tiger Woods er faktisk blitt linket ganske hardt til dopingbruk de siste årene. Blant annet har han brukt en lege, Anthony Galea, som har vært involvert mye med dopere i baseball.

emoseno
emosenoInnlegg: 2147
18.01.13 17:20

Sykkelsporten vil nok overleve. Det jeg synes er frustrerende mht juks, doping inkludert, er at idretten ikke viser nulltoleranse. Moralen må bli "en gang juksemaker, alltid juksemaker" og så får straffereaksjonene bli deretter. Mht sykkelsporten klarer de ikke å gjenreise tillit så lenge personer som har vært involvert i sporten i dop-perioden får sitte i posisjoner med innflytelse. Det er på tide med en utskifting av samtlige trenere, lagledere, medisinsk personell samt personer i nasjonale og internasjonale forbund.

Butters
ButtersInnlegg: 17901
18.01.13 17:59

Tja, onde tunger skal jo nå ha det til at Bridge og sjakk er idrett :)

AnatoliT
AnatoliTInnlegg: 1000
19.01.13 09:58
eddard: Golf, er en sport kun for de relativt rike, det gjør den jo mindre interessant spør du meg, ingen sultne fattigfolk som kan vinne denne.

Pr i dag, hvor mye mer rikmannssport er egentlig Golf enn Sykling? 

At Golf kun er for ressurssterke har ikke lenger rot i virkeligheten. Langrenn og sykling f.eks er ikke stort billigere, hvis det i det hele tatt er det. Alpint er definitivt dyrere.

(Innlegget ble redigert 19.01.13 09:59)

WillyVoet
19.01.13 10:03
AnatoliT: Langrenn og sykling f.eks er ikke stort billigere, hvis det i det hele tatt er det.

Her i landet ja, men kommer du nedover i europa så er ikke utstyrshysteriet når det gjelder sykkel like stort.

AnatoliT
AnatoliTInnlegg: 1000
19.01.13 10:37
WillyVoet: Her i landet ja, men kommer du nedover i europa så er ikke utstyrshysteriet når det gjelder sykkel like stort.

Vil det si at det er billigere, eller er ikke folk like opptatt av å ha det beste utstyret?

Og tror du ikke golfutstyr også er billigere i mindre heldige land enn Norge?

WillyVoet
19.01.13 10:47
AnatoliT: Vil det si at det er billigere, eller er ikke folk like opptatt av å ha det beste utstyret? Og tror du ikke golfutstyr også er billigere i mindre heldige land enn Norge?

Folk er ikke opptatt av å ha det beste utstyret der i samme grad som her, dvs om sykkelen veier 7kg i stedet for 6,4 så betyr det iblant enormt mye på prisen, men liten målbar effekt på sykkelen. I Norge så kjøpes det i større grad sykler til prisen for 6,4kg for å si det sånn.

Så når normenn stiller i turritt i Italia f.eks. så kommer de ofte med så dyrt utstyr at mange italienere lurer på om de er proffe, men så blir jo normennene frakjørt likevel:) Samme gjelder i en del andre land i europa.

I Norgescupen målt mot turryttere er det et tilsvarende skille. Ofte har turryttere bedre utstyr her i landet enn det lag i norgeseliten av amatører kjører på. Slik var det ikke før og slik er det ikke i samme grad i andre land.

(Innlegget ble redigert 19.01.13 10:52)

Maradona_123
Maradona_123Innlegg: 20213
19.01.13 12:23

Sykkel er en skitten sport, hvem vinner neste Tour de Dop?

Trimaran
TrimaranInnlegg: 1833
19.01.13 13:46

Personlig synes jeg en burde revurdere hele dopingproblematikken, kansje det ikke burde være ulovlig eller bare regulert, mennesker er forskjellige noen er født med genetiske fordeler overfor andre, hvorfor skal en ikke kunne feks bruke midler for å utjevne den forskjellen ? hvorfor skulle en av naturens tilfeldigheter være mer "rettferdig", enkelte produserer feks mer testosteron enn andre og har dermed en medfødt evne til å bygge mer muskelmasse andre vil alldri ha mulighet til å oppnå samme resultat uten medisinsk hjelp.

En hjernedoper seg til og med i forskermiljøer nå for å få mest mulig ut av hjernen, kansje det samme for kroppen burde være ok.

Kan det være at vi heller burde akseptere det og forske på hvordan en skal unngå de negative effektene som kan oppstå av slike midler så alle som vil etterhvet kan få de kroppene de ønsker seg eller den formen de vil ha.

M-Ballack
M-BallackInnlegg: 19649
19.01.13 15:21

Kommer ikke til å slutte å se sykkel selv etter dette med Armstrong.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5165
19.01.13 16:55
Trimaran: kansje det ikke burde være ulovlig eller bare regulert, mennesker er forskjellige noen er født med genetiske fordeler overfor andre, hvorfor skal en ikke kunne feks bruke midler for å utjevne den forskjellen ?

Og jeg som trodde poenget i idretter var å se hvem som var best, ikke hvem som tok størst sjanser på laboratoriet. Hele livet mitt er bygd på en løgn!

Taururu
TaururuInnlegg: 1931
19.01.13 16:59

Er nok doping i mer eller mindre grad i all slags idrett. Husk f.eks at hele Juventus var dopa rundt årtusenskifte og det er neppe det eneste laget!

Det er jo en liten argentiner på Barcelona som ikke bare har spist grovbrød opp gjennom oppveksten og i voksen alder. Det desverre mange ukjente tilfeller i fotball og andre idretter.

(Innlegget ble redigert 19.01.13 17:00)

Trimaran
19.01.13 17:02
daskedusken: Og jeg som trodde poenget i idretter var å se hvem som var best, ikke hvem som tok størst sjanser på laboratoriet. Hele livet mitt er bygd på en løgn!

Slik det er nå er det mer hvem som var heldigst med sine foreldre enn noe annet.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5165
19.01.13 17:20
Trimaran: Slik det er nå er det mer hvem som var heldigst med sine foreldre enn noe annet.

Rimelig spesielt å si at gener ikke bør være utslagsgivende i idrett, men du om det.

Trimaran
19.01.13 17:38
daskedusken: Rimelig spesielt å si at gener ikke bør være utslagsgivende i idrett, men du om det.

Hvorfor det ? hvorfor skal en person dømmes til å leve livet etter hva genene har bestemt om han har en mulighet til å gjøre noe med det. Det litt av det samme med utseende mange har blitt født mindre pene eller direkte stygge som ofte betyr færre venner, mindre likt, dårligere jobber dårligere betalt og mindre muligheter på kjønnsmarkedet. Vil du også nekte dem plastikk kirurgi feks som er det eneste som kan kompensere for naturens tilfeldigheter.

Mennesket forbedrer seg selv hele tiden å holde på denne bakstreverske tanken om ur mennesket i sin rene form ser jeg som ett tapt løp allerede. 

Selv tenker jeg seriøst på å prøve steroider for å få kroppsformen jeg ønsker meg, og nå vil staten forby meg i å gjøre dette selv om den eneste muligheten jeg har er steroider.

Slikt gjør meg oppriktig forbannet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg