Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aktsom sabotasje i sykkelsporten

NYTT TEMA
Euthydemos
EuthydemosInnlegg: 463
04.07.13 02:11

I lys av denne artikkelen, kom jeg til å tenke på noe:

Kan det i enkelte lag figurere sabotører som med vilje forårsaker et annet lag uhell? Jeg tenker f.eks. på de mange veltene som finnes i TdF. Kan det her figurere sabotører, som sikter seg inn mot motstandere på det andre laget, for så å sette igang en velt under løpet?

I sykkel foregår det jo doping, dette er en kjent sak. Doping er alvorlig, kanskje mer alvorlig en sabotasje. Det viser at det foregår en del snusk i sykkelsporten. Det ville derfor vært naivt å tro at det ikke også kan forekomme aktsom sabotasje.

Sabotasjen kan selvsagt ikke skje åpenlyst. Det må være skjult, på en eller annen måte. I stedet for å ta hovedmannen (f.eks. den som har best sjanse til å vinne spurt), sette man i stedet i gang en velt hvor mange av hjelperne til hovedmannen blir innblandet i. Dette vil, både direkte og indirekte, gjøre motstanderlaget svekket.

Slik sabotasje, der man setter igang en velt midt i løpet og midt i feltet, blir ikke veldig synlig. Det er relativt enkelt å sette i gang. I verste fall kan man gå inn for å skade en motstander, og man kan f.eks. spørre seg hvor tilfeldig det virkelig er at det ofte er noen som er mer uheldige enn andre. De som er uheldige er ofte ikke de mest profilerte (det ville vært altfor synlig), men veldig ofte hjelpere. Er dette tilfeldig?

I stedet for å se på hvem som blir direkte skadelidende, burde man kanskje mer se på hvem som er innblandet. De som er innblandet vil ofte late som, kanskje ligge på bakken i noen sekunder, men fort gå opp på sykkelen for å sette igang igjen. 

Har det vært noen "forskning" på dette?

(Innlegget ble redigert 04.07.13 02:16)

Ivris
IvrisInnlegg: 154
04.07.13 03:21
Euthydemos: I lys av denne artikkelen, kom jeg til å tenke på noe: Kan det i enkelte lag figurere sabotører som med vilje forårsaker et annet lag uhell? Jeg tenker f.eks. på de mange veltene som finnes i TdF. Kan det her figurere sabotører, som sikter seg inn mot motstandere på det andre laget, for så å sette igang en velt under løpet? I sykkel foregår det jo doping, dette er en kjent sak. Doping er alvorlig, kanskje mer alvorlig en sabotasje. Det viser at det foregår en del snusk i sykkelsporten. Det ville derfor vært naivt å tro at det ikke også kan forekomme aktsom sabotasje. Sabotasjen kan selvsagt ikke skje åpenlyst. Det må være skjult, på en eller annen måte. I stedet for å ta hovedmannen (f.eks. den som har best sjanse til å vinne spurt), sette man i stedet i gang en velt hvor mange av hjelperne til hovedmannen blir innblandet i. Dette vil, både direkte og indirekte, gjøre motstanderlaget svekket. Slik sabotasje, der man setter igang en velt midt i løpet og midt i feltet, blir ikke veldig synlig. Det er relativt enkelt å sette i gang. I verste fall kan man gå inn for å skade en motstander, og man kan f.eks. spørre seg hvor tilfeldig det virkelig er at det ofte er noen som er mer uheldige enn andre. De som er uheldige er ofte ikke de mest profilerte (det ville vært altfor synlig), men veldig ofte hjelpere. Er dette tilfeldig? I stedet for å se på hvem som blir direkte skadelidende, burde man kanskje mer se på hvem som er innblandet. De som er innblandet vil ofte late som, kanskje ligge på bakken i noen sekunder, men fort gå opp på sykkelen for å sette igang igjen.  Har det vært noen "forskning" på dette?

Har tenkt tanken selv, men jeg tror at det er ytterst få som vil tryne i  50-60 km/t for å skade andre/hjelpe laget sitt. I verste fall kan man risikere å bli alvorlig skadet selv, og det tror jeg ingen av rytterne i TDF vil risikere. 

Når det gjelder tegnestifter tror jeg dette kommer fra publikum. Dette har vel vært et problem i mange år. Det fins alltid idioter som skal ødelegge og skape kaos, og da er tegnestifter ofte brukt. Jeg kan aldri tenke meg at rivaliserende lag er delaktig i dette, og da blir det idiotisk å spekulere i om det skjer i feltet.  
For å hindre flere episoder som idag må man derimot sjekke publikum og veien foran syklistene enda grundigere. Men en plass går det ei grense, og man kan ikke sjekke alt og alle. Det fins idioter overalt, ingen kan gjør noe med det.

(Innlegget ble redigert 04.07.13 03:22)

Rufs
RufsInnlegg: 18783
04.07.13 07:52
Euthydemos: De som er innblandet vil ofte late som, kanskje ligge på bakken i noen sekunder, men fort gå opp på sykkelen for å sette igang igjen.

Kongekommentar og tydeligvis en som har sett litt for mye fotball.

Euthydemos
04.07.13 14:58
Ivris: I verste fall kan man risikere å bli alvorlig skadet selv, og det tror jeg ingen av rytterne i TDF vil risikere.

Jeg tror de som driver med på dette vet hva de gjør. De har god trening med dette, og unngår de verste skadene. De som driver med slikt kan gjerne kalles "sabotører". Det finnes jo flere ryttere som ikke har noen roller i et lag, hvorfor har man ikke tenkt på at disse kan ha fått i oppgave av manageren å lage en velt?

IIHJ
IIHJInnlegg: 3217
04.07.13 15:19
Euthydemos: Jeg tror de som driver med på dette vet hva de gjør

Jeg har absolutt ingen tro på at noen gjør dette. Med det mener jeg organisert og planlagt og gjentatte ganger som du antyder.

(Innlegget ble redigert 04.07.13 15:21)

Euthydemos
04.07.13 20:00
IIHJ: Jeg har absolutt ingen tro på at noen gjør dette. Med det mener jeg organisert og planlagt og gjentatte ganger som du antyder.

Hva er grunnen? Fordi de selv risikerer å bli skadet?

Safari123
Safari123Innlegg: 6636
05.07.13 00:12
Euthydemos: Hva er grunnen? Fordi de selv risikerer å bli skadet?

Det kalles fornuft

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
05.07.13 00:16
Euthydemos: I sykkel foregår det jo doping, dette er en kjent sak. Doping er alvorlig, kanskje mer alvorlig en sabotasje. Det viser at det foregår en del snusk i sykkelsporten. Det ville derfor vært naivt å tro at det ikke også kan forekomme aktsom sabotasje.

Hadde syklistene syklet i hochey drakter ville jeg muligens trodd slikt foregår, men risikoen er for høy i den farta.

Kjenner en som var i en skiulykke i alt for hard fart som brakk ryggen , rullestol nå.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 26686
05.07.13 00:36
Euthydemos: Kan det her figurere sabotører, som sikter seg inn mot motstandere på det andre laget, for så å sette igang en velt under løpet?

Jepp. Tony Martin veltet nok med vilje på 1.etappe for å sette konkurentene ut av spill.

Sykkelryttere som velter og drar med seg andre gjør nok dette med vilje og bør selvsagt bli disket !

;)

Safari123
Safari123Innlegg: 6636
05.07.13 00:37
Eksberten: epp. Tony Martin veltet nok med vilje på 1.etappe for å sette konkurentene ut av spill. Sykkelryttere som velter og drar med seg andre gjør nok dette med vilje og bør selvsagt bli disket !

Ironien tar meg bakfra. Neida, det er selvfølgelig høpløst å antyde at det kan være en taktikk med å forårsake velt med vilje. Det kalles dumskap å tro noe sånt.

IIHJ
05.07.13 00:44

Du får komme med konkrete, mistenkelige eksempel. Velt er stort sett filmet i TDF. Du nevner blant annet at det er de samme som er uheldige gang etter gang. Hvem er det du tenker på her? 

Jeg ser ikke den helt store gevinsten i å ofre egen helse for å ta ut en hjelperytter hos rivaliserende lag og forårsaker man velt flere ganger vil feltet lukte lufta. 

Euthydemos
05.07.13 01:08
IIHJ: Du får komme med konkrete, mistenkelige eksempel.

Jeg har ingen, men det er naivt å tro at det ikke kan forekomme. Har ikke undersøkt dette, men kom plutselig på at det er en grei metode å få ut motstandere på.

(Innlegget ble redigert 05.07.13 01:08)

IIHJ
05.07.13 02:02

Jeg synes du er i overkant konspiratorisk. Trenger ikke kalle meg naiv når du ikke engang kan dra frem eksempler. Man skal være rimelig hardbarket kriminell for å sette i gang en stor velt som setter egen og andres helse på spill bare for at et rivaliserende lag skal miste en hjelperytter. Sikkert mange "bedre" måter å sabotere. Feks snike seg inn på motstanderens hotell og spre sykdomssmitte via luft eller mat.

Rufs
RufsInnlegg: 18783
05.07.13 11:18
Euthydemos: Jeg har ingen, men det er naivt å tro at det ikke kan forekomme. Har ikke undersøkt dette, men kom plutselig på at det er en grei metode å få ut motstandere på.

Tror egentlig du har et meget bra poeng her.
Se bare på dette klippet og et klassisk eksempel på å ta de bakenforliggende. Uhørt og jeg som trodde dette bare ble utført av de med faste knotter

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg