Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

7. etappe: Montpellier - Albi

NYTT TEMA
Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 8129
04.07.13 21:11

I dag greide endelig Greipel å spurte like bra ved målgang som ved den innlagte spurten, og da var han plutselig knusende overlegen. Jeg tar sidevindsmangelen på min kappe, det var på ingen måte meningen å lede dere inn i fristelse. Valverde falt ikke ut i dag heller, til både glede og fortvilelse. Edvald skal visst være ganske høyt oppe i sammendraget nå, men jeg tror ikke norsk presse har fått det med seg.

Den syvende etappen er litt hardere enn dagens, men det er uheldigivs gode muligheter for massespurt. Rytterne får en rolig start på dagen, men de må bryne seg på stadig mer knakende knekkere ganske raskt. Opp til den ikke-kategoriserte stigningen Faugeres skal det stige med rundt 300 høydemeter, men stigningsprosentene ser ikke ut til å treffe tosifret. Dagens første klatrepoeng skal deles ut på toppen av tredjekategorien Col des 13 Vents, som er 6.9 kilometer og har 5.6 % i snitt. Etter den er det nesten gjensyn med et berømt fjell da Col de la Croix de Mounis står for tur. En slik start på navnet fører jo med seg et visst forventningspress, og derfor er det litt skuffende at det bare er en andrekategori som står for tur. De siste 6.7 kilometerne er på 6.5 %, så den er jo ikke bare blåbær heldigvis. Løypen holder seg på rundt 800-850 høydemeter i litt over to mil, og  rundt halveis har rytterne steget med rundt 800 høydemeter siden starten i Montpellier bare begynner 42 meter over havet. Etter dette partiet er det stort sett utfor ned til den strategisk plasserte innlagte spurten i Viane som er nesten i bunnen av bakken. De toppsprintene som har falt av opp til "Col de la Croix" har fått en del kilometre til å komme igjen til hovedfeltet og de er sikkert motiverte til å kjempe om smulene etter (solo?)bruddet.

Rett etter spurten er det klart for nye utfordrende stigninger, og Côte de la Quintaine venter utålmodig på rytterne med sine 6.5 kilometre og 4 %. Er jo en bra knekker det, men etter det går det jevnt og trutt nedover inn til Albi, med et hederlig unntak i Côte de Teillet, som har plassert seg cirka 35 kilometre fra Albi. Denne fjerdekategorien er brattere enn den er lang, og den har 2.6 km og 5 % å by på. Etter den er det som sagt svært lett terreng inn til Albi, og hvis de siste fem kilometerne byr på problemer er det ikke håp. 

I morgen er siste dag før fjella bryter løs, så lagene med GC-ambisjoner vil sikkert spare så mye krefter som mulig. For spurtlagene er det vice versa, og for eksempel Lotto har ikke særlig fjellstyrke å skrive hjem om nå som VdB måtte gi seg. Første halvdel av etappen er hard, men det er rett og slett så alt for langt til mål etter andrekategorien til at spurtene kan fjernes fra favorittsjiktet. Praten om gul trøye til nordmenn er jo alltid givende den første uken, men med mindre tegnestifter, velt eller sykdom rammer Impey ser jeg ikke helt hvordan Edvald skal komme i gul trøye. Vanligvis hadde jeg vært frekk nok å lansere sidevind som en gylden mulighet, men etter dagens fiasko har jeg ikke motet.

Prøver LPN seg i morgen? Blir det sidevind? Blir Edvald snytt for gul trøye på denne etappen også?

Kjør debatt

(Innlegget ble redigert 04.07.13 21:21)

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4913
04.07.13 21:26
Tiki-Taka: Edvald skal visst være ganske høyt oppe i sammendraget nå, men jeg tror ikke norsk presse har fått det med seg.

He-he, ironi?

Inbetweener
InbetweenerInnlegg: 11194
04.07.13 21:31

Det er synd at vi nordmenn alltid har så utrolig uflaks, men etter at vi ydmyket resten av sykkelverdenen i 2011 må vi vel regne med litt motgang vi også. Jeg kaster allikevel ut en brannfakkel; er vi nordmenn så gode at vi kan vinne på nitti prosent? Isåfall er det utrolig synd at vi i år kun er på niogåtti.

Jeg håper på Sagan-seier i morgen, det fortjener han. Begynner å bli et litt vel langt seiertørke for slovaken, men hvem vet, kanskje er han bare en døgnflue? Blir vel uansett "Cavendish", selv om jeg begynner å bli en smule lei av han nå.

Tiki-Taka
04.07.13 21:39
Il_Falco: He-he, ironi?

Nei nei nei, nå må du ikke trekke forhastede slutninger her.Om noen hadde kunnet varsle TV2 og Dagbladet hadde det vært kanon.

Ellers høster det lovord fra Kaggestad, han deler ut rikelig med ris til de norske

(Innlegget ble redigert 04.07.13 21:45)

Hvale90
Hvale90Innlegg: 24640
04.07.13 21:57

No lover procycling.no meg Edvaldo i gult etter morgendagen.

In Birger Hungerholds disipler we trust.

Hvale90
04.07.13 21:58

Tåmmel til TS.

Il_Falco
Il_FalcoInnlegg: 4913
04.07.13 22:07

Hører også rykter om at Dag Otto har regnet ut at morgendagens stigninger kan være akkurat såvidt litt for harde for Impey, slik at Edvald såvidt klarer å klore seg fast slik at han kan kle seg i gult dersom ikke bruddet går inn, noe som forøvrig det er altfor dårlig at ikke SKY tar ansvar for å kjøre inn.

Kaggestad er rykende uenig og mener at Impey er en fyr ingen har hørt om bortsett fra ham selv, som har drevet timesvis med research og dermed er fyren mye bedre enn alle tror, han har jo tross alt vokst opp nesten i jungelen. Annemarta står klar til å inetrvjue hvem det måtte være, og spørsmålet er det samme uansett: Burde Thor vært her? Sindre Olsen er utnevnt som TV2s spurttog-ekspert og der i harnisk hvorfor ikke også Nordhaug og Arvesen har hvert sitt.

Vi ser fram til en etappe der Kaggis også har lovet å endelig etterkomme de uendelige mange forespørslene om laktatverdiene til Samuel Dumoulin, de trettifire mest besøkte slottene i Provence, oppvekstvilkårene til Brice Feillu og utdannelsen til Pietro Caucchioli.

Hvale90
04.07.13 22:12
Il_Falco: Pietro Caucchioli.

Wowowo, den gamle CA-helten!

Spinners
SpinnersInnlegg: 235
04.07.13 22:22
Hvale90: Håper Theo Bos besøker Impey i natt.

Må ha vært glam faktoren i Tour of Turkey som fikk ham til å tilte.

Keiser_Snitt
Keiser_SnittInnlegg: 532
04.07.13 22:25
Il_Falco: Hører også rykter om at Dag Otto har regnet ut at morgendagens stigninger kan være akkurat såvidt litt for harde for Impey, slik at Edvald såvidt klarer å klore seg fast slik at han kan kle seg i gult dersom ikke bruddet går inn, noe som forøvrig det er altfor dårlig at ikke SKY tar ansvar for å kjøre inn.

dag otto mente også at green edge ikke har sterkt nok lag til å kjøre inn et evt sent brudd med edvald også.. de vant jo tross alt ikke lagtempoen..

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 11067
04.07.13 22:29

Impey er rimelig fornøyd med at Bos ikke kom med på Belkinlaget.

Tiki-Taka
04.07.13 22:30
Keiser_Snitt: dag otto mente også at green edge ikke har sterkt nok lag til å kjøre inn et evt sent brudd med edvald også.. de vant jo tross alt ikke lagtempoen..

Haha, kødder du nå? :-)

Selv tror jeg at hvis Edvald går solo vil et GreenEdge-lag som mobiliserer alt de kan, vil være i stand til å holde han innenfor ett minutt, men hvis for eksempel Nordhaug samarbeider med Edvald kan det virkelig bli stygt selvsagt.

(Innlegget ble redigert 04.07.13 22:37)

StringerBell
StringerBellInnlegg: 7091
04.07.13 22:37
Il_Falco: oppvekstvilkårene til Brice Feillu og utdannelsen til Pietro Caucchioli.

Du glemte jo faktisk det mest innlysende her. Eselet til Cav.  

Sorte_Baron
Sorte_BaronInnlegg: 9603
04.07.13 22:46

Ikke glem at Impey vant en etappe i fjor i det paddeflate rittet i Baskerland. Det er nok det TV2-gjengen tenker på når de utdyper Impeys manglende kvaliteter på lett kuperte etapper der siste harde fjell er over 100 km fra mål. Alle vet jo at de fleste lag foretrekker å kjøre knallhardt i svakt synkende terreng i 100 km. Impey har ikke en sjanse til å beholde den gule. 

Krylatskoye
04.07.13 23:00

Bruddet går inn imorgen, og vi får den første franske etappeseieren. Går vel sikkert styggfort den første timen da 'alle' vil i brudd men ingen av lagene er fornøyd med bruddforsøkenes sammensetning. Kan gå lenge før bruddet har etablert seg, må kanskje helt til 3.kat etter 80 km. er mitt tips.

Voeckler vinner.

tucan
tucanInnlegg: 20337
04.07.13 23:11

Håper virkelig tv2 spekulerer i dette kun for å skaffe seere som vil se edvalds jakt på gul trøye, og ikke at de virkelig tror på det. 

Krylatskoye
04.07.13 23:18

Hvordan er ståa med Gerraint Thomas, begynner han å kvikne til? Tror nok Edvald hadde hatt god hjelp av en friskmeldt G på de siste kilometrene.

managerkongen
managerkongenInnlegg: 510
04.07.13 23:24

Er det bare eg som tviler på at spurterene henger med over? Ble forundret over 2.etappen (trudde på massespurt). Derfor er eg litt usikker nok ein gang.

Skulle stått (ironitråd) i overskriften ;)

Inbetweener
InbetweenerInnlegg: 11194
04.07.13 23:25
managerkongen: Skulle stått (ironitråd) i overskriften ;)

Se på profilbildet hans, fyren ljuger jo så det renner av'n.

WillyVoet
WillyVoetInnlegg: 11467
04.07.13 23:26

Godt det arrangeres vm i ironi her samtidig som vi har etappetråder, det blir bare bedre og bedre. (nei, det var ikke ironi)

Safari123
Safari123Innlegg: 6636
05.07.13 00:01
managerkongen: Derfor er eg litt usikker nok ein gang.

Men det er da lettere i morgen? Mindre svingete veier enn på Korsika tipper jeg også, men jeg tror det kan være en muliget for bruddet også.

Safari123
05.07.13 00:08
WillyVoet: Godt det arrangeres vm i ironi her samtidig som vi har etappetråder, det blir bare bedre og bedre. (nei, det var ikke ironi)

Hehe, Tiki-Taka har jo allerede vunnet det mesterskapet, innehar jo allerede trøyen!

voldsmann
voldsmannInnlegg: 2294
05.07.13 00:16

Godt jobba Tiki-Taka. Setter pris på trådene dine. Og i dag har ikke borettslagets skrekk ødelagt tråden heller.

Safari123
05.07.13 00:17
voldsmann: Godt jobba Tiki-Taka. Setter pris på trådene dine. Og i dag har ikke borettslagets skrekk ødelagt tråden heller.

Hehe, han hører deg!

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 6474
05.07.13 00:21

Kan ikke Dag O2 med sin følgebil ta en Flecha/Hoogerland på Impey?

Feks. ved at Dag O2 kjører ned Gerrans slik at Impey flyr inn i piggtråd-/strømgjerde eller andre smertefulle gjerder.

(Innlegget ble redigert 05.07.13 00:23)

Safari123
05.07.13 00:24
Trehjulssykkel: piggtråd-/strømgjerde

Perfekt for Thor!

Thor har høy smerteteskel, oh men i savvaaa!!!

RedStone
RedStoneInnlegg: 931
05.07.13 00:32

Verdens beste syklist i slagt piggtrågjerde?

Safari123
05.07.13 00:33
RedStone: Verdens beste syklist i slagt piggtrågjerde?

Hehe, det kan du si. Kaggestad er helt i fra seg av begeistring. Dette Thor, dette var fantastisk!

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13147
05.07.13 01:55
RedStone: Verdens beste syklist i slagt piggtrågjerde?

Jeg veit i hvert fall at Pierre Rolland er verdens beste syklist på tegnestifter. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg